Insnöad! (Bilder)
Vi har nu haft snöoväder sedan i torsdags eftermiddag. Kulmen kom under natten till lördagen när ovädret tilltog i styrka. Det har kommit minst 70 cm nysnö där vi bor (Dalsland). Till saken hör att vi redan hade massor innan senaste ovädret.
Här kan ni se några bilder. Vi är insnöade i ordets rätta bemärkelse. Hur är det där du bor?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Oj, vad häftigt! :D
Här är det snö och lite slask. Det har snöat ganska mycket, men mycket av det har smält. Tråk. :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

HERREGUD!
hehe här i helsingborg vi MYCKET snö. hehe ca 20-30 cm på sina ställe, och de tycker jag är mycket . fast nu har det varit plusgrader två dagar i rad :) så förhoppningsvis försvinner den snart. FAST att danska vädrets forskare säger att snön kommer ligga kvar tills i april, och sen kommer sommaren..
Hmm.

Jominssan..vilken vinter vi har!! Har inte kunnat synas i cybern på hela dagen eftersom jag själv råkat ut för snökaoset! Tog bussen in till stan, väl där får man höra att alla bussar ställts in! Vi har långt hem, så det var bara att gå in på mcdonalds o sätta sig några timmar där o fundera på hur man skulle lösa det hela..slutade med en taxitur hem…det var många som anropade taxi!

#9 BILLIGT ! , och otroligt jobbigt ju.
Oj oj oj så mycket snö!
Här i Malmö började det regna igår och det var ljuvligt att höra regnet smattra mot rutorna. Vi har också haft plusgrader och snön har minskat betydligt.
Och som sann skåning vill jag inte ha någon snö mer än högst en månad, sen får det vara nog.
Jag har bott i Jämtland i tre år och fick nog av snön där, huvvaligen!

Lite från dagens takröjning men nu är det snart lika mycket att göra igen… det håller på utan slut verkar det som
Göteborg har inte haft dessa snömängder på många många år. Det driver ju också vilket gör att vissa ställen är oframkomliga. Takras kan ju ske nu så vi har skottat lite på taken också. Grannens uterumstak knäcktes idag…
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Vallarna utmed vägarna är så höga att man endast skymtar taket på bilarna.
//Pia

#2 & #7 Längtar till plusgrader och snöslask!
Har adrig sett så här mycket snö förut. Den Danske forskaren har nog rätt när han talar om april.
Längtar till våren värre än vanligt.
Så här ser huset ut under vår/sommarhalvåret:
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vi hade snökaos här -85 med drösvis med snö. Folk fick stanna över på jobben för de inte kunde ta sig hem. Det skottades små gångar utmed trottoarerna för att komma fram över huvudtaget. V i barn på den tiden älskade det och jag bodde ju precis bredvid en stooor backe där vi hela dagarna åkte pulka och sopsäck. Även skidspåret bodde vi praktiskt taget på och det var ju bara en 300m för mig till elljusspåret.
//Pia
#13 Ni har inte heller varit förskonade ser jag. Det där med takras gör mig orolig.
#11 Inbjuder inte direkt till utomhusfika om man så säger.
#9 I Trestadsregionen har alla bussar och tåg varit inställda idag. Det går knappt att ta sig fram överhuvud taget. Mellerud brukar vara en snöhåla även normalt sett. Läget vid Vänern gör att det snöar extra mycket här. Men den här typen av mängder har ingen sett förut.
Lena du bör nog snarast skotta av det där plana taket över din glasveranda!
Snön från det lutande taket kommer att skjuta på tyngd nedåt, det blir vääääääääääldigt tungt…
(Usch undrar hur det går för de stackars kaninerna under tennishallen som störtade in i Nyköping…)
Här är snöhöjden ca 90 cm och där det drivit ihop ca 40 cm till. Där vi snörröjer egen väg har vi fått köra ut snön på åkrarna i högar på 2-3 ms höjd. Grannbarnen åker pulka i dem med stor förtjusning. Vår del av Södermanland är nämligen väldigt platt.
Mew2
#19 På jobbet i Trollhättan är det så nu, flera av dem som jobbar den här helgen har sovit över.
Och här i Luleå har vi sådär mycket snö vartenda år från januari till mars.Saknar våren enormt.

#23 Det är därför åtminstone jag bor här i söder för att slippa leva vardagen i det vilket vi normalt inte behöver göra här nere så länge åt gången. Vill jag ha snö, åker jag norrut
Men i år är det inte som det brukar. (Fast lite fint och ljust är det ju)
Läste just att E45:an varit helt avstängd i flera timmar genom Dalsland. Verkar som det varit värst just här med snöovädret. :(
#23 Kan tänka mig att ni är vana vid den här sortens väder och även bättre rustade. Läste att hustaken i Norrland byggs för att hålla för betydligt större snömängder än vad som är fallet i söder.
#24 Göteborg brukar ju vara drägligt vad snö beträffar.

#25 Ja kanske lite mycket gråväder ibland bara. Förra vintern körde jag moped till jobbet varje dag med ca ett par veckors undantag när det var för kallt. Annars hade det gått bra, ingen snö alls. I år har den stått sedan i november då ishalkan satte in. Fast förra året var ju lite ovanligt år på sitt sätt.
för 10 år sedan var vi i Storlien på utbildningsvecka med fritidsledarlinjen. Har aldrig sett så mycket snö. Husen vi bodde i sybtes inte under all snö och vägarna var kantade med snö som var högre än oss. En kväll var det fantastisk solnedgång i underbara färger som jag ville ta kort på. För att komma något sånär så man såg det fick man sträcka upp kameran i ett försök att komma så högt upp mott vägkantsvallen som möjligt.
Tyvärr var detta före min tid med digitalkamera så jag har inga bilder.
//Pia

Men hur sjuttsingen blir det när snösmältningen inträder..man bävar ju för översvämning!! Går här o skrattar åt dagens vedermödor..inte roligt när man väl är uppe i det..men komiskt efteråt..hade iallafall en sådan tur att det var en man som också skulle åka taxi till vårt bostadsområde..så notan blev inte lika saftig som annars ! -Pengar som man istället behöver till torrissar, burkar o sand!!

Jag bor allra längst nere i vårt avlånga land och här har det varit som mest 6 plusgrader idag! Först ikväll har det kommit några cm snö. Jag har inga helt färska bilder men så här såg det ut för några veckor sedan. Så mycket snö som vi haft denna vintern är vi inte vana vid härnere!

#21 Vi försöker ta bort snön från verandan. Har gjort det flera ggr. Hoppas det håller.
Här har kommit ca halvmetern snö senaste dygnet och med den snö som fanns innan, så är det nu massor !!!
Mina skottade högar på tomten skymmer nu halva fönstren, så det enda jag ser genom fönstren nu - är snö, snö och åter snö. Imorgon ska jag få hjälp med att ändra om mina snöhögarm för dom är nu så höga att jag inte längre orkar skotta upp/över mer snö - och det snöar fortfarande…

själv har jag gett upp, har slutat att´skotta uppfarten, det känns meningslöst… min bil har " flyttat" till en granne. Snövallararna är så höga att jag inte når/orkar skotta mera. Förhoppningsvis kommer det någon vänlig själ med traktor och snökedjor med skopa och skrapa som kan hjälpa oss. Och mer snö är att vänta må/tis.
Ungarna har sportlov men har redan tröttnat på snön. Vi går i idé istället, det finns mycket att göra inne också. Sen blir det en del promenader utefter vägen med hundarna.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Här i Kungsör är vi insnöade, vi kommer ingenstans vi som måste ta tåget. Så jag har ringt jobbet och sagt att jag inte kommer ikväll. Även tågen från Göteborg är inställda. Så jag kan inte ta tåget till Stockholm från Köping heller.
Bild från vår balkong
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Jag känner mig insnöad
men vi kan nog ta oss en bit idag, men i morgon kommer snökaoset tillbaka enligt tv:n 
Jag är trött på det här med vinter nu… suck säger jag bara. Jag vill ha sommar, eller i alla fall vår!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Händer nästan aldrig att jag plåtar något annat än katter - men nu idag har jag faktiskt gjort ett undantag!
På bilden står våra cyklar..helt täckta, nästan, med all snö! Sambon skulle iväg till Eskilstuna på lite extrajobb igår, men har ännu inte kunnat komma iväg..hur ska detta sluta!!?
-och inte ens en enda katt i sikte….

Fina bilder men jag undrar hur många katter inte överlevde vintern….?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ja, Alexej det tänker jag på varje dag. 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

#45 Usch ja..det svider i hjärtat när man tänker på dom…vi har ju iallafall värme o tak över huvudet..
Och nu har vi minus 18 grader! Annars har det varit en solig dag så här dagen efter. Men det är inte mycket som fungerar vad trafiken beträffar. Får ta bussen till jobbet imorgon.
Om man ska se positivt på minusgraderna och snön, så kan jag tipsa om att det är perfekt läge att frosta av frysen och hänga ut kläder och sånt på kvalstervädring. 

Vi har idkat nytta med nöje(?!) ikväll med lite övningskörning
Det är en suverän tid för sådant.
#45 Katter, stackars fåglar och andra djur därute. En sådan här sträng vinter går hårt åt alla. :(

Ja stackare, men man får hjälpa till med matning av alla djurslag som far illa där man kan.
Jag matar 3 rådjur. Rätt så trevliga, de kommer fram till trappan nu. Är bara rädd att de snart bli människormat.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

har så mycke snö att det inte finns plats längre och lägga snön =( har vallar på över 2 meter här hemma sen all skottning , 70cm på altan taket men det håller än =) norrlänsk regling ;=) . men så trött på detta nu och då man jobbar med snöröjning för hand 8 tim om dagen är man rätt sliten och inte direkt sugen och åka hem o fortsätta ytterligare några timmar , har inte upplevt en enda plusgrad här förutom där solen kan ligga på ibland när man väl ser den , folk åker inte ens skoter längre här

Här i södra Skåne hade vi töväder för ett par dagar sedan. Nu fryser det igen och har kommit några cm nysnö på det. Allt tövatten häromdagen hade ingenstans att ta vägen utan ligger kvar under snön i frusen form. Lömskt till tusen! Trottoarer, gator överallt är det rena rama dj***a skridskoisen. 
Inget töväder här inte. Imorse hade jag -21 när jag cyklade till jobbet en del hade haft upp till -26 på morgonen.
//Pia
Vill bara förvarna om att mer snö är på ingång. Det har kommit in här i Skåne, men har avtagit igen. Det skulle dock eskalera till kvällen och hålla på hela natten… Det går norrut…
Det är ju problem med att värma upp våra hem också, så vi får se till att hålla nere på elen, så att det inte blir elbrist. Det är visst stor risk för det, om jag har förstått det hela rätt… Det ska bli kallare här nere nu, sedan plusgrader ons-torsdag och därefter kallt igen med snö… Det blir nog inga snödroppar eller vintergäck här förrän månadsskiftet mars-april…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Dalsland var tydligen värst drabbat i helgens oväder enligt massmedia. Inte så underligt att vi kände oss dränkta av snö. Idag har det varit minus 18. Kylan verkar hålla i sig….
Dock ser det inte ut som att vi ska få så mycket snö idag/ikväll. Det skulle gå mer åt ostkusten till denna gången.

Slättlandet söder om Mellerud är ökänd vad det gäller snödrev. Min bror måste passera den vägen när han besöker oss. I julas åkte han tillbaka till Åmål sent på julnatten eftersom det väntades snö nästa dag. Vår dotter tog bussen till Skövde för att titta på en katt och där blev hon fast över natt eftersom bussturerna blev inställde pga rådande väderläge.
Det var förra snöovädret det. I lördags skulle vi hjälpa vår dotter flytta i Göteborg, men istället satt vi insnöade här i Skaraborg.
Ja det heter ju "hårda bud i Mellerud",, det kanske kommer från snödreven.
#63 Uttrycket kommer av den ekonomiska situationen. Det har ju varit ganska tuffa tag här med nedläggningar av industri och hög arbetslöshet. Både nu och tidigare. Men just nu stämmer det även in på vädret. Vi drabbas ofta av Vättersnön som det kallas, fast den här gången var det utöver det vanliga.
Jaha, ostkusten. precis som om vi inte fått tillräckligt
//Pia
NU snöar det i Söderhamn igen,,,
Ja, här nere utanför Malmö också…
#68 Ni har inte heller någon brist på snö.

#70 Är lite petig, och vill påpeka att Bergkvara ligger i småland 
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

#70 Så kul det hade varit att få träffa alla som brinner för våra pälsklingar!!!
Pälsbollarna i Höganäs
#71 Gullan 402
Jag tackar för geografi lektionen
Sista bilden från promenaden idag - innan jag inte orkade fota mer.
När den upptrampade stigen plötsligt vände åt fel hål - och vi bestände oss för att gå 200 meter över åkern (där stigen går i vanliga fall) istället för att vänta tillbaka och istället få gå 4 km hem.
Att vända tillbaka hade varit enklare…
Kolla snödjupen vid kompisens ben, så förstår ni varför vi fick dra upp varandra med jämna mellanrum då vi fastnade och hundarna simmade fram i snön. Har aldrig fått sådan panik i snö förut, men den verkligen sög fast oss. Jag kröp på mage/ålade mig fram sista biten, helt slut. Min hund (närmast kameran) bottnade inte alls, men det syns inte på bilden att hon simmar fram där - smått panikslagen hon med.
Närmaste tiden blir plogade vägar, för kroppen har sagt ifrån efter idag

#74 Sådär gör jag och mina hundar mest varje dag!
Nu har vi trampat upp en slinga…igen…tills det snöar nästa gång…men jag som hatar att gå samma väg varje dag får svettas i snön! Tur det är minusgrader så man inte får värmeslag
Idag var jag helt darrig i benen i flera timmar efter promenaden och för första gången någonsin har jag önskat att jag hade ett par skidor (har haft det när jag var liten men då var det sällan snö).
Men…snygga ben lär man få innan allt är borta, överkroppen får sitt med hjälp av skottning, hundarna är nöjda, glada och TRÖTTA = kan inte bli så mycket bättre

Det är torsdag kväll den 25 februari…
Här utanför Malmö ligger snön vit och tjock som bomull…
Går ut på trappan vid 8-tiden på kvällen…
Vad skådar då mitt skånska öga? DET ÖSREGNAR !!!!!!!
Nu när jag skriver öser det fortfarande ner…
Detta ska dra vidare till Danmark, så ni längre upp får inte det…
Både igår och idag har vi haft dimma på morgonen/förmiddagen…
Detta väder slutar aldrig förvåna en…
Kram på er och god natt…
jahap snöoväder på G snart igen-.- det ska komma minst 1 dm

#77 Ja det var en märklig känsla. 1+ och ösregn i gbg. Har väl inte hänt sedan jul tror jag
Här är det töväder och jag tror faktiskt att det regnar lite, eller om det faktiskt bara droppar från taket
jag är trött på snö nu, jag vill ha VÅR!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Ja nu är det plusgrader här också, skönt på sitt sätt men det blir väldigt blött! Nu kommer väl den riktigt tuffa perioden för skogsdjuren, det ska bli riktigt kallt igen i början av nästa vecka = djup snö med ett lager skare på…
Vi har också fått blidväder. Det började igår och har fortsatt idag. En hel del snö har åkt ned från taket. Hoppas även den resterande åker ned innan det slår om till minusgrader igen. Ute på samhället är det fullt med blask och vatten på gatorna.

Jag har varit ute och cyklat idag! Har nästan inte cyklat en dag på minst två månader! Det gick inte att cykla överallt idag men nästan! Förra vintern kunde jag cykla till jobbet mer eller mindre varje dag hela vintern. Igår var det 6,5 plus här, idag 5 plus. Bor vid havet allra längst nere i vårt avlånga land.
Jag vill bara uppdatera lite, och visa er vad jag hittade i förrgår…
Ja, det är faktiskt snödroppar!
Har även hittat vintergäck i en trädgård i fredags när jag hämtade min son på dagis!
Här är en bild till för att verkligen visa er som bor längre upp att nu är våren på väg…
#86 Härliga vårtecken att se. Här i Dalsland dröjjer det nog länge innan vårblommorna visar sig. Där snödropparna växer är det nästan en meter snö fortfarande. Inatt hade vi 14 minus och går natt var det 20 minus….. Fast dagarna har dock varit soliga och fina.

Massor med stooora vita saker vräker ner från skyn! Trodde ju att det var vår nu
Vi har också haft en del blötsnö idag. Fast den la sig inte på marken som tur är. Jag har blivit smått allergisk mot snö efter denna vinter. Det är så skönt att vi fått vår nu.

Ca 2 cm blev det här, allt var vitt igen…och det låg kvar halva dagen
I eftermiddags var det dock borta igen och ordningen är återställd!
Jag gillar ju snö…men inte så här års när den bara kommer för att försvinna. Ska det vara så ska det var ordentligt! Tycker vi hade en fantastisk vinter…men nu måste det få vara VÅÅÅÅR. Får gå ut i skogen imorgon och göra ett "RonjaRövardotterVårSkrik"