Hitta Nelson!
om några kanke har sett i tråden, Östergötland stad skänninge, så har en av de vuxna hanarna Nelson lyckats rymma från sitt stödhem i ryd, Linköping. Han är väldigt skygg och kommer troligen dra till skogs för att edan ta ig tillbaka till skänninge. Men det är många stroa farliga vägar och vintern kommer allt närmre så vi måste få in honom! Dessutom är han fortfarande fertil :S
Så ser ni en Röd (med lite vitt på), stor och ståtlig Hane som har några små ärr på nosen å försök på alla sätt att få in honom eller hålla honom kvar på platsen.
Om ni vill när ni är ute på en promenad får ni som bor i linköping gärna hjälpa till att sätta upp lappar!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Bra att få veta var han försvann….jag bor i Ryd och ska hålla ögonen öppna när jag är ute. Men vad jag förstår är han så skygg så han söker sig inte till människor??
Antar att ni lappat hela området här.
Risken finns ju att han söker sig tillbaka men det är lång väg…kanske ide att ändå kolla skogarna i områdets närhet.
Vart lite otydligt….menar skogarna i utkanten av Ryd.
Ååååh så fin du är Nelson.. det är en katt som hjärtat verkligen blöder för. Man vill bara göra honom glad igen för man ser att han haft det svårt. Ögonen berättar så mycket..
När en katt försvinner är det inte ovanligt att de finns alldeles i närheten av där de försvann, även fast ni inte får syn på honom på en gång. De som haft honom i sitt hem bör därför sätta ut mat och vatten (inte minst för hans överlevnadsmöjligheter) alldeles utanför och iakkta, iaktta och åter iaktta vad som kan tänkas komma fram..
Man kan försöka ha uppsikt från sin balkong om man nu har en sådan så att man inte sitter alldeles i närheten i och med att det rör sig om en mycket skygg katt.
Det är också bra att sätta ut maten vid tidig morgon/sen kväll då det är som tryggast för skyggisar att röra sig runt..
När man väl sett honom äta kan man börja med att återigen sätta fram fällan och då börja med försiktig inmatning..
Du kan gärna tipsa detta vidare till de som bor där och som haft hand om Nelson.. att sätta ut mat alltså, gärna något som luktar oemotståndligt och smakar detsamma : ) Men de får inte glömma att spaningen är minst lika viktig och även tidpunkten då man sätter ut maten : ) Lycka till! Håll ut Nelson 
#Kusten# Är det så att de håller sig i närheten av där de försvann även om de just är komna till platsen och inte hunnit boa in sig alls…för jag har för mig att så var fallet med Nelson?
Frågar för att lära mig..ny vad det gäller hemlösa missar.
oj, jag tänkte lite galet där. trodde jag hade bifogat filen me lappen de sätter upp. Jag hr sälv inte satt upp någon lapp utn det är Sandra o emelie som har gjort detta.
han försvann i ryd så håll gärna ögonen öppna! rydsvägen ?? bodde han på.
Han hann inte vara där ett dygn ens… :( Lilla plutten!
Tack för tipsen kusten!
Vänligen
Sofia
Bortsprungen katt!
En vacker Röd Hane sprang bort 13 september ifrån Rydsvägen i Linköping.
Nelson som är väldigt skygg och han är även väldigt mager. Så ser du honom försök att locka med mat!
Kännetecken: Några må ärr på nosen, annars hel och fin. Färgen är röd med lite vitt, bland annat på nosen.
Här sitter bilden på Nelson som är inlaggd tidigare.
Hittelön!
Om du ser honom ring Sofia på: 0761683973
Vänligen
Sofia
åsdär är lappen som jag gjorde
Vänligen
Sofia
4 - ;) Är alls ingen expert på nåt sätt jag heller ;) men vet om liknande fall där skygga katter hamnat i ett helt nytt område och sedan visat sig finnas alldeles i närheten. Då står lyckan högt i tak. Hade ett sådant fall som skönt nog slutade med glädjetårar.
Tror därför det är viktigt att utesluta närmiljön först, att ge det tid. Men att samtidigt naturligtvis söka utanför närmiljön också. Sökandet kan gärna ske över ett rejält stort område, det skadar aldrig, och där är det ju bra med tidningsannonsering till exempel. Lappar är en fantastisk hjälp.
Så jag tror på mat där han försvann även fast han precis hade landat där och knappt ens hunnit det, den lilla stackarn.
6 - Toppen!
Kusten- Tack för svar. Alltid bra att lära sig för på så sätt kan man hjälpa katterna bättre.
Samantha- Har du möjlighet att skicka över lappar till mig (har ingen skrivare) så kan jag gå en sväng där jag bor och lappa?
Puttar upp.
Om ni behöver hjälp med lappning hör av er…..undrar om ni satt upp i centrum, för idag såg jag inga men det kan ju blivit borttagna..händer ibland tyvärr.

dags för en putt igen
En liten fråga. Vet ni vilken typ av nät det var han tuggade sig igenom? Vore intressant att veta, då jag själv använder mig av diverse nät när jag behöver "spärra" av någonstans…
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Jag har ingen aning men ska fråga Emelie och sandra som har kollen, jag har som sagt inte sett det själv.
Vänligen
Sofia

ja, gör det, för man kanske får lov att kassera en del nät här i så fall, ifall det finns sån´a krokodilmissar
Här är en bild på skygga Lövgärdeskatten Naima (i sällskap med sitt syskon, som hon vilar huvudet mot), som bet sig igenom ett nät så käckt.. jag hade satt för en nätdörr mellan kök och vardagsrum och lilla Naima, bara en kattunge.. hade gjort ett tjusigt runt hål rätt igenom det när jag glad i hågen komma hem och skulle inspektera min bergssäkra nätdörr 
Använder efter det aldrig grönt "plastigt" nät. Det hade rätt små gröna rutor men ändå rätt tjocka i storlek. Tror det kallades hönsnät av nåt slag.. Använder bara galvaniserat stålnät. Ser både bättre ut och är mer lättjobbat… tycker iaf jag ;)
SamanthaJones - huskatt08 frågade dig en fråga i inlägg 10 som du har missat.
Hon hjälper gärna till att sätta upp lappar och det vore ju en fantastisk hjälp för lille Nelson. Tack huskatt, så snäll du är!

Ja, det där gröna plastnätet har jag hemma, men aldrig vågat använda som avspärrning, har inte riktigt litat på det.
Fislisas bur är byggd med hönsnät, tror jag det heter. men det är ju stål…eller så, jag menar, för att "kapa" till det, behövde jag ju avbitartång… det jag undrar är om en katt verkligen kan bita sig igenom. ingen kattastrof här hemma om hon gör det, hon kan komma o gå genom buren som hon vill ändå, den står ju härinne.
men jag tänkte för framtiden, ifall man behöver fler avspärrningar… känner att den här "branschen" jag gett mig in i kommer att stanna hos mig.. nästa gång är det kanske någon riktig vilde som verkligen behöver en avspärrning, och då vill man ju inte att det ska gå att bita sönder..
Det är ju så himla bra att man kan få dela kunskaper med varandra, även om det kommer ur något så tråkigt som att en misse nu är på villovägar…hoppas ni hittar honom
Det "roliga" med Naima var att hon inte ville rymma ut, hon ville rymma till de goa kuddarna i vardagsrummet och till de andra katterna som helst häckade där. Vore bra med en nät-tråd där man kan visa olika nät och lösningar.. vad som fungerar bra och vad som fungerat mindre bra och kanske inte alls..
Tror inte en katt kan bita sig igenom ett stålnät, om det inte är rostigt eller har dålig hopfogning. Kanske om det är alltför tunt? Vet inte alls, men de som vet får gärna upplysa både mig och Mison och alla andra undrar.
Älskade Nelson, var är du..
Vet du om stödhemmet satt ut mat SamanthaJ? Om de är ute sena kvällar och tidiga morgnar? Bett dem kolla under verandor, under containrar, husgrunder etc? Det är inte så lätt att veta såna saker om man aldrig haft med skyggisar att göra eller läst till sig kunskapen.
Önskar verkligen lycka till
Just ja. Lite hopp till att han kan finnas i närheten:
Chigak hade två skygga stödisar hos sig som försvann och där den ena efter rätt lång tid ändå, hittades inte särskilt långt från platsen där hon rymt ifrån. Tyvärr påkörd :( Men det visar ändå att man ska inte ge upp att leta i närområdet med omnejd.
Oj, ja det hade jag missat! Huskatt. PMa mig din adress så skickar jag till dig härifrån jobbet :)
Kasnke en artikel om olika nät?
Vänligen
Sofia
Samantha# Tror du det är möjligt att stödhemmet kan komma hit (bor i Ryd) med lappar, tänkte att de går snabbare. Då kan jag lappa på söndag för imorgon är jag hemma hela dagen..håller på att bygga in hela tomten för tjejerna.
En tråd om nät vore jättebra, har redan köpt men ändå bra att veta hur pass bra det är.
Pm:ar dig min adress i fall de inte har möjlighet att komma och lämna lappar.
hihi, jätte bra. jag pratade just med dem och ingen av dem är hemma i helgen, de är i uddevalla till måndag.
Så jag skickar till dig om det kan funka? :)
Vänligen
Sofia
Javisst gör det. Försöker få upp så fort som möjligt för det är viktigt nu i början.
Kan du Pm:a mig deras adress om jag får tid och gå bort och titta efter Nelson?

hur går det med Nelson?
MEn ingen katt kan ju bita sig igenom metallnät. Det fins ju den typen av plastat kycklingnät, men det är ju metall inne i. det går de inte igenom. KAn det vara hönsnät som han trängt sig igenom för att det är glest? Den största stroleken på hönsnät skulle jag aldrig våga ha till katt. Där får de igeonm huvet och då är det kört. KAtter har ju inga nyckelben, så de kan ju tränga sig igenom väldigt smala grjer. Som sagt går huvet igenom, då är det färdigt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
inte en skymt av honom, däremot såg jag en annons om en påkörd röd kisse men jag har inte kunnat nå dem på det nr som stod i tidningen, kommer dirket till ders telesvar och har säkert lämnat typ 20 meddelanden där..
#25. Tydligen, som jag förstod det så har han dragit upp fästningen när nätet sitter mot väggen, det satt med sånnadär böjdaspikar eller hur man ska förklara dem, vassa i två ändar å man spinkar in båda i väggen. fattar ni? på ett ställe typ vid ett hörs hade han fått bort en sån och kunnat ta sig ut. det var så som jag förstod det hela iaf…
Vänligen
Sofia
Märlor kallas de. Oj, då måste den varit dåligt fastsatt eller på tok för klen….Vi får hoppas på att det gått bra!
¤Samanta¤ Konstigt du inte fått tag i annonsören…jag har pratat med henne men jag vet ju inte hur Nelson ser ut….Har han en vit svanstipp??

har ni provat annonsera på nätet på alla jättebra sajter…? blocket, lost-and-found, borttappat…???
och har ni lagt en tråd på KAttpolisen?
Tror aldrig att jag fick något svar på om stödhemmet försökte locka Nelson med mat (mat är som bekant svårt att motstå som hungrig och kan vara livsavgörande för att snabbare få fatt i en skyggis som förvunnit på okänd plats), vilket man som stödhem naturligtvis ska göra med en gång. Mata på platsen, leta, vaka, avsätta tid.
ja hoppas de förstår det…..
#31, jo. stödhemmet har satt ut mat. Tonfisk, makrill och maju i olika omgångar. de har även ställt ut en bolåda till honom under balkongen inne i buskarna.
#28. kan du PM nummret och höra. jag fickd et av mamma som hade läst annonser i tidningen och eftersom du har fått tag på henne/honom kanske jag ahr fel nr? Du fick ingen mail till dem?
Vänligen
Sofia
¤33¤ Min fråga var: Har Nelson en vit svanstipp????
Undrar oxå vad som gjorts för att hitta Nelson, för jag har inte sett några lappar uppsatta i området där jag varit??
#34. ja det har han.
Jo, jag har inte själv satt upp lappar men stödhemmet har tydligen gjort det. Jag har inte själv varit ute där sen det hela hände men jag litar på de två som har haft hand om Nelson. Jag är inte så hemma i området ryd men jag tyckte hon sa något omatt hon hade varit runt vid en skola, centrum och ett snabbmatsställe (men den hade tagits ner direkt tydligen) bla.
Vänligen
Sofia
#35. Då får ju nya lappar upp. Hoppas verkligen de söker aktivt efter honom. Är han anmäld försvunnen hos polisen?
japp. det är han, och till alla djursjukhus ifall han skulle bli inlämmnad
Vänligen
Sofia
Samanta: Har pm:at dig.
Jag har varit i kontakt med personen som hittade en påkörd katt och fick igår ett kort skickat per snigelpost på aktuella katten. Har pm:at samanta att de kan komma hit och titta på kortet eftersom jag inte vet hur Nelson ser ut i sin helhet..detta var ett kort tagit på sidan och kortet i tråden är framifrån.
Vore bra att få klarhet ifall detta är Nelson.
Åh…..något besked?
Vet inget mera för tillfället än att samanta hämtade kortet hos mig och skulle ta kontakt med stödhemmet och visa dem, för de vet bättre hur Nelson ser ut.
Hoppas oxå på besked snart för att få klarhet i detta.
Hej.
Det var inte nelson, så det finns fortfarande chans att få in pojken.
Däremot är inte stodhemmet hemma på någora veckor nu, hennes häst skadade sig väldigt svårt i transporten när de skulle köra honom från lysekil till linköping. så hon är kvar där nere med en skadad häst..
Huskatt, om jag skickar iväg till dig, kan du tapetersa ryd då? Känns som att jag inte kan lita på att det blir gjort annars. Jag lägger in en ny annons i tidningen idag oxå…
Fresten, tror du hon som hittade katten vill ha tillbaka kortet? Sa hon något om det?
Vänligen
Sofia

putt
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
¤samanta¤ självklart kan jag lappa området där Nelson försvann om
jag får lappar.
Undrar om det är någon i stödhemmet som är hemma och ställer ut mat och letar efter Nelson nu eller hur har de löst detta?
Ursäkta glömde svara på din fråga samanta. Nej du behöver inte skicka tillbaka fotot, jag tar kontakt med henne så hon får veta att det inte är Nelson.
Puttar upp för huskatts frågor i #43
Jag hoppas du får lappar nu.
Lappar kom igår. Har lappat/tapetserat centrum samt runt om vid busshållplatser och gång tunnlar nu.
Området är stort och jag vet inte var stödhemmet bor men utgår ifrån att de lappat ordentligt där.
puttar för frågor i inlägg 43 hoppas på svar.
Hej.
jag fick ett sms igår om att en som hade cycklat typ vid märkesbacken hade sett en skyggkatt springa över gräset. hon skulle ha med sig mat och försöka locka på honom.
Sh ska ha lappat runt rydsvägen iaf enligt uppgift. jag har svårt o kolla det själv då det inte är så jätte lätt för mig att ta mig dit, så tyvärr är jag i situationen att jag måste lita på folks ord.
Men som sagt, de som befinner sig runt märkesbacken kan väl hålla ögonen öppna!
Vänligen
Sofia
Märkesbacken….VAR är det??
Var det en röd/vit katt h¤n såg?
jag vet faktiskt itne helt själv var det ligger men har för mig att det är backen vid universitetet där det är massa saker målat på backen.
Hon h*n visste inte vilken färg det var, det var för mörkt för att se
Vänligen
Sofia
Blåser liv i denna tråd.
Har Nelson blivit hittad eller varit synlig vid stödhemmet han försvann ifrån???
Fråga för att jag nyss såg en röd katt ute på grannens tomt, bor i samma område där Nelson försvann.
Hann bara se att den var mestadels röd, tyvärr såg jag inte ansiktet ordentligt men det var såååååå mager, syntes tydligt fast det var på visst avstånd.
Har inte tidigare sett någon röd katt här.
Finns det någon bra bild på Nelson du kan skicka till mig, vore jag tacksam??
Tänk om Nelson inte är hittad och det är Nelson! Nelson var ju mager redan när han försvann.
Har du skickat Pm till SamanthaJones?
Ja jag har mailat samanta och väntar på svar.
Eftersom inget skrivits om Nelson på länge så antar jag att han inte är hittad..för då uppdaterar man väl. 
Hade han återfunnits borde något ha skrivits här. Vet grannen något om katten?
I #6 finns lite beskrivning av hans utseende.
Nej, Han är inte hittad o tjejen som var stödhem åt han bor inte kvar i området heller.
Tyvärr är det ända bilden jag har på nelson förutom en bild på svansen.
Jo han var ganska skygg, inte överdrivet men det märktes att han ändå inte var helt bekant med människor. och han är nog mer skygg nu!
kommer inte ihåg om han hade något vitt på benen faktiskt men jag skulle känna igen honom om jag såg han.
Huskatt, har du möjlighet att ha en fälla på din tomt eller det kanske inte går? Vart tror du är bäst att ställa ut den isf? Fälla har jag.
Vänligen
Sofia
Han hade väl en vit svanstipp Nelson?
Kan du ta reda på om han hade vita ben…f.d. stödhemmet kanske minns något?
Sätta fälla är inte direkt aktuellt i nuläget, har som jag skrev aldrig sett katten förut och såg katten nu i ca halvminut.
Däremot ska jag till kvällen öppna upp till min tomt (har ju inhägnat hela min tomt) och sätta ut mat.
Det är en del ägda katter i området så det bästa är att hålla koll om han dyker upp igen innan steg två tas.
Huskatt, jag tycker det skulle vara bra om du sätter upp efterlysningslappar i området med bilden på honom som finns överst i tråden. Om det är Nelson som du sett så kan det vara att någon i området som ser honom hör av sig till dig.Förse lapparna med avrivningsremsor med ditt telnr så man lätt kan ringa dig.
#55 Låter ju som att det är en katt som behöver hjälp i alla fall om den var så mager. Hoppas du kan få klarhet i om det är Nelson. Det är så hemskt när man ser en nödlidande katt så där.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"