Rödis sår...
Ja jag vet inte men fasiken vad det luktar om Rödis sår. Det är kladdigt å fasttorkat runt omkring där, han blir vansinnig när vi ska försöka göra rent. Blir ju lite fessig å när han jamar och vi ser att han tycker att det är obehagligt. Tror ni att det gör nåt att det är kvar?
Jag ska ringa till vet på måndag för att se om vi kan få komma in då för att ta bort dränaget. Det har ju släppt på ena sidan så det ena dränageröret går in i såret nu å det andra sitter som det ska. Ringde till vet för jag trodde det måste åtgärdas men det gjorde ingenting sa han.
Ja, jag tycker att du ska begära att vetten fixar dränaget och att han försöker tvätta rent… Eller så ska du rentav åka till en annan vet…
Jag hade också varit orolig… Eftersom han han så ont när ni pillar på det…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
ja men jag ringde speciellt för att fråga om det och han sa då att det är huvudsaken ett rör är utanför såret så att det kan rinna ut om det är nåt i såret. Han vill ju dit å slicka hela tiden…. Vem skulle inte reagera å känna obehag egentligen när det är ett öppet sår med ett plaströr i :(.
Ja jag ska ringa direkt å begära att vi får komma in när han öppnar på måndag kl halv nio.
Ja, det är bra. Bättre en gång för mycket än en gång för lite…
jajamen vi ska dit på tisdag egentligen men jag ska propsa på att få komma på måndag, då har han haft det i 6 dar på måndag och skulle ha haft det i 7 men en dag mer eller mindre…
Lilla gubben… Han måste skämmas också, eftersom det luktar så illa…
*NAW* Ni får sätta en tvättklämma på näsan och gosa extra mycket med honom, och visa att ni inte bryr er om att han luktar…
Krama en extra gång från mig också…
ja du han får extra mycket uppmärksamhet så han inte ska känna så mycket å tänka på att han inte får gå ut, får han å tänka på annat…..
Ja, *NAW* (igen). Så gulliga ni är med honom… Han känner sig säkert trygg nu i er famn, med tanke på hur läget är…
Vad har han fått för sår???
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Det är bra att du kollar upp det igen. Att det luktar kan tyda på att det står kvar var inne i såret och att det är infekterat. Det behöver antagligen spolas.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#8 kattbett, tredje gången han står på pencillin, så nu får vi hålla tummarna.
Men jag tänkte det är ju en del kladd som är fasttorkat på huden, det som har runnit kan det inte vara det som luktar? Gubben ska få ta med sig lite koksalt kan vi spruta lite på det, han blir ju så arg när jag är där å ska försöka göra rent.
Men sen är det ju kladdigt i dränaget, där röret är, det är ihopkläggat skulle vilja ha bort det men vet inte med vad jag kan peta, skulle vara bra så man får bort lite kladd där så kan det rinna igen om det nu finns nå kvar. Det rann ju som mest första dan sen har det inte runnit nåt
Urk, det låter inte trevligt
Ja byt inte vet för en sån sak, det är ju den vetens skyldighet att fixa detta och det där får ju gå på någon sorts garanti. HAr han fått antibiotika att äta? OCh han har fåntratt?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
haha självklart har han fåntratt, han har ju dränage, och pencillin amimox igen. Han tog även prover nu så han kunde se vilken bakterie det kan vara så han får rätt pencillin, men imorrn så ska jag ringa direkt på morron. Men hur menar du med garanti?
ja att du inte ska behöva stå för dyra pengar för en sån här sak.
Skulle tro att även såret behöver spolas regelbundet. Det tar bort geggamojja både i såret och dränageslangen och gör att det läker snabbare. Det är alltid lite lurigt och mera komplicerat när såren är djupare.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
men kan jag spola det?
#14 ja jag vet inte men vad jag ska säga då? Han ska ju tillbaka för att ta bort dränage röret så jag förmodar väl att de gör rent såret då, men det måste jag ju betala
Vart har du din vet?
Där jag går med mina djur är allt sånt med i ordinarie pris, all efter vård på första behandlingen. Så här skulle jag inte behöva betala för ett återbesök.
Men du måste tala om exakt hur du upplever problemet, att du själv har svårt att få göra rent runt såret. Man kan få lugnande tabletter att ge då man ska göra rent sår, så det blir lite enklare i hanteringen.
Fråga om det..
Sen kan du smörja lite vaselin runt själva såret, då fastnar inte gegget som rinner ut i pälsen och på huden. Sårvätska fräter nämligen rätt bra på huden.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
ja han är i Bollnäs, han har ju metacom eller vad det heter sista dan är idag, smärtstillande är det. Jag ska försöka sen idag igen när gubben kommer från jobbet, men hur får jag lättats bort kladdet då på huden? Inte visste jag att det var frätande inte, då borde det ju vara extra viktigt att få bort det.
Han ska ju ta bort dränaget imorrn så, han har haft det sen förra tisdagen. Det ser ju rätt ok ut annars förutom allt kladd runtomkring
#18 jahaja är det så, ja jag kan ju fråga om det är så att det kostar, om det inte ingår eftervård då?
Jag vet då Simon hade urinsten å urinvägsinfektion så fick vi allt betala när katetern skulle dras, det är ju oxå eftervård. Gjort på nån sekund, men har jag tänkt på det så hade jag kunnat sagt det att det borde ingå. Men nu vet jag att jag kan fråga, för det är väl inte att så att det alltid är så att eftervården ingår eller?
#16 Ja det kan man göra själv om man har utrustning för det. Man behöver koksaltlösning och sedan en större spruta med plastslang. Det bör även vara sterilt. Man brukar få utrustningen av veterinären.
Frågan är sedan om katten är hanterbar i det här avseendet? Inte alltid det lättaste om det är en skygging t.ex.
#16 näe Rödis är inte skygg. Han är envis som synden och mycket arg just nu för att han inte får göra som han vill. Det enda vett sa var att jag kunde försöka få in en liten bomullstuss av nå slag å få rent i dränageröret, lättare sagt än gjort det med en katt som blir riktigt arg.
Gubben min kommer med koksalt sen, men hur gör man då? Det ena röret är ju nere i såret nu så det är ju bara ett uppe, sprutar jag i det så åker väl klegget i såret kan jag tänka mig… Skulle fått bort det på nå vis
Du är ju tvungen att upps
öka veten tidigare än återbesök. Det är ju faktiskt lite reklamation. <Och koksaltlösning kan du ju ta både utanpå och försöka få in genom dränageröret. Du har ingen spruta? alltså utan injektionsnål? Om du blöter upp ordentligt med koksaltlösning så kanske du kommer igenom. Köper du färdig? Du kan gott koka själv!
Recept på koksaltlösning och hur man gör
+ Ren bomull
+ 1 dl vatten
+ 1 drygt kryddmått vanligt koksalt
+ Häll ner saltet i vattnet och låt det koka upp
När det svalnat (kyl i vattenbad om du inte har tålamod), tvätta.
#23 näe då gubben tar på jobbet :). Jodå har spruta med, tror jag. Ja vi får försöka så gott det går.
Ok då är det ju bara att slabba på då. För det har en otrolig undergörande verkan. Det torkar ju ut varet.
ja vi slabbade och det ser lite bättre ut men det var bra mycket i röret, fick ut en del men fasiken va det luktar illa men det verkar som det är fast längre in i såret. Ska bli skönt att få åka till vette imorrn så de kan rengöra det ordentligt….
Hoppas det ordnar sig i morgon…Håller tummarna…
Debattia
ja du det gör jag med, kvart i tio ska vi vara där
ja proverna visade ingen bakterietillväxt men dränaget skulle han ha i en vecka till, de gjorde rent det så nu är det luktfritt och fint, de även in antibiotika i såret. Men han var fundersam över att det inte hade läkt bättre
, ja så nu är det bara å hålla ut för katten å för oss 
Så bra. OCh hoppas han var så pass juste, så han inte tog något betalt för det. Det var ju hans fel, delvis….Lille kisen, så bra att det fixar sig!
ja du jag vet inte, men vi gick vi bara, ska tillbaka om en vecka så säger han nåt då så ska jag vara fräck å fråga hihi
Tycker jag. För de ska ta mig tusan se till, att det är Ok och att du inte ska behöva klina med sånt själv.
ja du imorse när jag kom upp vid 5 tiden, så hade Rödis fått av sig tratten och dränageröret var därmed borta. Det satt ju fast i bara ett stygn och det har ju hållt tills nu då
. Men vi hittar inte dränageröret, undrar om det kan ha åkt in i såret, kan det göra det så lätt? Det finns inte nånstans i huset, vi har letat överallt och vi hittar det inte. Det var ju orange och och inte så litet så det borde synas
. Kan han ha ätit upp det tro eller fått i sig det av misstag? Vi ska till vet imorrn så då får han titta om han hittar det i såret
#34 Oj vad jobbigt! Tur att ni ska till veterinären imorgon och få det uppkollat ordentligt.
Har ni tittat under spisen? Där samlas alla mina småsaker.
näe då det finns ingenstans, han trodde att han hade ätit upp det men han sa att det är ingen fara ändå för det kommer ut den naturliga vägen. Ja han tog stygnet som var kvar å se ska han ha tratt i 2 veckor till och vara inne så att han inte kommer åt såret.
Jag tror jag hamnar på psyket snart
, han är ju så bråkig å stökig på nätterna och det är bara jag som vaknar, gubben sover som en stock han…. stänger vi dörren till sovrummet är han där å krafsar å ska in. Ja du det är väl bara å härda ut, i 2 veckor till. Blev det inte bra så skulle han operera bort fettet å allt det som var ikring där bölden varit.
Du skulle nog haft en krage i stället…..Sån som jag har
tror du att den är bättre än plasttratten, varför? Vad kostar en sån då? 
puttar

Ankie PM Gunilla, det är hon som säljer dem. Har för mig att dom kostar runt 100:-lappen.
Jag har köpt en av henne men har som tur är inte behövt använda den än.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
gjort det nu 
Hoppas det ordnar sig för busiga kissen nu då…Varför ska han äta plaströr när han får god mat???
Debattia
Debattia, han vill väl banta sig smal som ett sugrör… :S
haha ja du han sa ju det vetten att han tyckte han var för tjock :)
Men vart har Gunilla tagit vägen. Ville ju höra om tratten, ska jag köpa den vill jag ha den fort nog och skickar hon den idag så borde jag ha den tills på torsdag tycker jag.
haha här är jag. HAde för ont i ryggen i går kväll för att sitta vid datorn.
Är du kvar, så hinner jag faktiskt få iväg en krage till dig i dag. Posten går inte förrän kl 12 härifrån
vad kostar den?
ja jag såg nu, men är det olika storlekar? Och vad är den fylld med eller fyller man den själv? Ja men skicka en du så får vi se om han gillar den bättre
jag köper bara in den minsta storleken. Den är ju lite flexibel
nu har tratten kommit men ska jag ha en cykelpump för att få luft i den eller?
Snabb som attan posten :)
ja nu så kom vi på hur vi skulle göra, bita i ringen för att få in luft. Nu ska det bli spännande så vad han gillar den :)
just det! det är en liten backventil, så man får liksom klämma ihop blåshålet. alternativt att man använder en pump eller kompressor lite lätt. HAha han gillar den nog inte, men den är ju klart skönare än fåntratten. Den här kan man ju äta med…..
# 54 men va stor du har fått din då?! Har vi blåst upp vår för lite tro, äh huvudsaken är att han inte kommer åt att slicka
Kompressor……
Ett tips är, att om man inte har nån sån där pump till badbollar och sånt hemma, så ta med den när du tankar och fyll den med luft där. MEn försiktigt…..
aha .. :), men jag tror att det funkar men den är ju inte lika välfylld som din ser ut…
ja den ska bli stenhård. MEn jag håller med, man får ha väldans bra lungor för att kunna blåsa upp!
undrar jag om jag kan låta Rödis gå ut? Han är utan tratt nu, är inte där och slickar såret och det ser fint ut, ska jag verkligen behöva ringa vet å fråga det? Fattar inte det kan ju inte bli mer sår för att han får gå ut, katten blir ju tokig å jag med
HAr det läkt ihop ordentligt? så det inte går upp….
ja det ser så ut, men vi tänkte idag att han har ju varit inne så länge så han får vara det tiden ut då, men han är jobbig nu när han inte sover…det lilla livet :)
ja jag hade inte släppt ut förrän det var Ok. Måste han gå ut? Ingen rastgård?
Han håller sig bara här kring huset, ligger på fällen då han är ute och ger sig inte iväg. Rödis är en katt som inte mår bra att vara inne, vi har provat förr så vi vet, han är en ren utekatt som vill ha den frihet kvar och det ska han få ha…
Tack för leksakerna, kissarna gillade de 
Ja då är det inte lätt….. LEksaker? har jag skickat leksaker?
ja är det inte du som har auktionerna, Gunilla från Strömstad? De virkade myntaleksakerna
, jo men det är du det… 
jo……haha IQ bubbelplast…..vilket var ditt alias?
haha å bautaråttan, mitt alias är ju Ankie det vettu 
Åh…. var det länge sen du vann?
Men nu tror jag väl… skojar du va? 
Auktionen gick ut den sista mars och jag fick de igår. Betalade 200 kronor
haha, du inte en susning……Får kolla… ja jag ser ju överföring ankie på bankkontot och jag har ju fört över
10-04-01 10-04-01 ankiegåvakattked -50,00
10-04-01 10-04-01 ankiekrisseskatt -150,00
ÅHHHHHHHH nu gick det upp en LUMA!!!!!!! JAg var ju inne på TRadera och kollade. Hur j***a koko får man bli….. JAg sa ju det… jag har bubbelplast innanför pannbenet, sönderklämd……

ja du det är sådär ibland….
Det är därför jag blir så glad för bubbelplast……
Skönt höra han har blivit bättre,t.o.m så han snart kan börja gå ut.. Hoppas han inte blivit för smal nu !!!
Jag har också köpt såna kragar men inte använt dem ännu. Bra få höra vad man ska tänka på när man blåser upp dem….
Debattia
ja, de jag har ute på Tradera, där skriver jag att de är arbetssamma att blåsa upp med munnen. Finns ju speciella pumpar att köpa men vaddå….. Då blir det ju ännu dyrare, när det går på annat sätt.
ja vi åkte på ok vi å tog bildäckspumpen, gick bra det. Bara man tog det försiktigt :)
Precis. Vi har ju kompressor här hemma och jag gjorde likadnat. Försiktigt. JAg har ju min krage uppblåst här hemma.
ja nu har han börjat på att markera inne igen…. ja du undrar om jag ska ringa å höra med vet imorrn om det gör nåt att han får gå ut tänkte så det inte förstör behandlingen…..
ja jag ringde vet ja å hörde om det var ok att släppa ut den lilla mannen,och han sa att det var ok så länge han inte hade tratt på sig, men naturligtvis får han väl inte ha tratten på sig ute
… Han var ute en dag och jag märkte att han slickade sig kring såret igen och mycke riktigt nu hade det öppnat sig lite igen och det såg varigt ut.
Så nu är han inne igen med tratt på huve, stackarn… Ja det slutar väl med op det här innan det är färdigt. Kanske är lika bra å så han blir fri det snart, går ju inte å ha det så här