Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1875 ggr
Alexej
2010-04-06 22:12
0

Tillstånd 16§

Har lite funderingar angående tråden. Ska också skicka frågorna till jordbruksverket och länsstyrelsen.

Krävs det tillstånd för omplaceringshem för katter?

Ja, om omplaceringshemmet samtidigt och regelbundet tar emot fyra eller fler katter i förmedlingssyfte.

Vad innebär: samtidigt och regelbundet?

Om jag söker en kille som ska komma från Göteborg och har körkort. Då räker det inte med en kille från Jönköping med körkort eller en kille från Göteborg utan körkort. Det står: och.

Då kan jag ta in 6 katter samtidigt när jag annars inte gör det? (Regelbundet).

Så det spelar ingen roll hur många katter jag tar in bara det inte blir fler än 9 katter.

--------------

Katter under 1 år räknas inte in. Då borde jag kunna ha 20 ungkatter utan tillstånd?

--------------

Den som matar en katt är juristisk ägare till katten.? Eller som en svarade: Katterna räknas där de befinner sig.

Varför behöver då en kattförening tillstånd när de bara jobbar med jourkatter? Katterna finns inte på föreningen utan i jourhemmet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2010-04-06 22:48
0

Det är nog klokt att skicka frågorna till Jordbruksverket. Tycker också att vissa punkter i §16 är luddiga och svårtolkade.

I frågor och svar svarar de så här:

Krävs det tillstånd för omplaceringshem för katter?

Ja, om omplaceringshemmet samtidigt och regelbundet tar emot fyra eller fler katter i förmedlingssyfte. Om det finns jourhem i anslutning till verksamheten behöver dessa ha tillstånd för hållande från den tionde vuxna katten.

--------

Jag tolkar det som att man behöver tillstånd om man vid samma tidpunkt har minst fyra omplaceringskatter och att det sker på regelbunden basis.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2010-04-06 23:14
0

Men det står ju: tar emot.

Ordet regelbundet tycker jag också väldigt luddigt.

Varje tisdag? En gång i månad?

Vilka gäller som omplaceringshem? En kattförening som bara jobbar med jourhem? Men de har ju inga katter hos sig…Eller är det jourhemmet som kallas då för omplaceringshem?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

nemeni
2010-04-07 00:45
0

Jag har haft kontakt med länsstyrelsen om vi behövde tillstånd. Vi har bara jourhem, inget katthem alltså.

Tyckte jag fick lite luddiga svar men det svar jag fick var att det är denna blankett vi ska använda för vår jourhemsverksamhet.  Och om det fanns många katter i min lägenhet (eftersom det är den adress jag som sökande angav) ska även den sökas tillstånd för.

nemeni
2010-04-07 00:50
0

Glömde nämna att man får fylla i hur många kattplatser man söker tillstånd för. Det tolkar jag som att man fyller i hur många katter man vill ha i olika jourhem samtidigt.

Sedan fick jag detta "Sedan behöver varje jourhem som har fler än tre katter per år ha ett eget tillstånd." Här står det ju per år… Svårt att veta om det är antal katter samtidigt eller totalt per år tillståndet gäller.

gulliver
2010-04-07 01:25
0

Jisses detta blir bara knepigare och knepigare ju mer man tänker på det. Verkar som om Länsstyrelserna också har svårt att tolka bestämmelserna.

Debattia
2010-04-07 10:56
0

Bra du skickar frågorna till Jordbruksverket.Tycker också det verkar luddigt.  Då får man ha hur många kattungar som helst,i alla fall upp till 20 utan tillstånd ??? Om man då söker hem för kattungarna?

Behöver jag då inte räkna in dom i kvoten??Gäller maxtalet vid placering endast vuxna katter?????

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Hawknestgrove
2010-04-07 16:42
0

Tydligen, Debattia om kattungarna inte är av egen uppfödning. Problemet blir ju ifall de blir kvar efter 12  månaders ålder.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....