Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 4722 ggr
cala01
2009-10-31 09:17
0

Katthem

Denna tråd är tänkt som ett seriöst försök att fundera kring problem som uppstår. Har sett en liknande tråd förut som jag tyckte var bra men hittar den inte. Blir det påhopp på personer heller katthem/djurskydd ber jag sajtvärden låsa tråden direkt.

Har funderingar på att med hjälp av andra starta en ny förening där man kan hjälpa katter. Även andra djur om det finns möjlighet. Eftersom man bott på vitt skilda ställen i landet så är det väl mest på samma sätt som livlinan jag tänkt mig. Vilka jag hjälpt förut och jag beundrar deras arbete. Alltså ett nätverk för att hjälpa andra föreningar. Inte så mycket privatpersoner. Dels för att lägga energi och ekonomi på att hjälpa djur som jag tror inte får så mycket hjälp för de redan har ett "hem", dvs Katthem/djurskyddsföreningar. Dels för att föreningar som är seriösa litar vi på att de gör rätt bedömningar. Vill alltså hjälpa djur som verkligen behöver hjälp, utan att kunna lägga ner mycket pengar i inledningsskedet. Förening behövs för att bygga ekonomi på sikt.

Alltså hur bedömer man föreningar som seriösa?

Vad man tänker på är att föreningen bör ha ett klart etisk och moraliskt ställningstagande.

En fungerande organisation, dvs vald styrelse, stadgar etc..

Öppenhet med protokollförda möten.

Det finns fler saker, jag hoppas ni kommer med tips och funderingar, även kritiska, men bara till mina funderingar då för trivselns skull och gärna konstruktiv kritik.

Och snälla, ev, puttning undanbedes, är man intresserad så hittar man tråden ändå. Det är ju ingen akuttråd. Putta de som behöver det.

Britt-Iris
2009-10-31 10:19
0

Min erfarenhet är att det är väldigt värdefullt med en styrelse som har en ordförande som kan se och prioritera det viktigaste, i din ev förening så måste det förstås vara djuren. Inte är rädd för att ta obekväma beslut men samtidigt också lyssna och höra och ta emot vad övriga styrelsemedlemmar har att säga. Och kommer ihåg varför man är vald och att man har en förtroendepost.

På hemsidan är det bra om det berättas om vad som är på gång i föreningen, desto mer öppenhet desto mer intresse från folket, tror jag.

Varför inte lägga ut protokollen på hemsidan t ex?, bör inte finnas något som inte kan visas upp utåt.

cala01
2009-10-31 10:24
0

Nej det vore bara bra att lägga ut protokollen.

Debattia
2009-10-31 10:37
0

Vi som startat upp Pälsbollarna i Helsingborg vill inte vara någon förening med medlemmar. Vi är några st med samma ideologi som sen bara finslipas och vi kommer överens om vilka uppdrag var och en har o.s.v. Vår erfarenhet är att om man startar upp en förening och om den från början har en bra ideologi kan den förstöras och förändras p.g.a. där kommer in andra med en annan ideologi.

Vi har enbart volentärer, lever enbart på gåvor, frivillig arbetskraft, egna hem och stödhem. Loppis.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

cala01
2009-10-31 10:43
0

Så det går att ha en förening med de tio tolv personerna vi är dagsläget utan att ha medlemmar?

Har ju precis samma erfarenheter som du, förstår er tanke.

Dagoe
2009-10-31 10:50
0

Tror att styrelseprotokoller inte hör till "allmänna handlingar" inom en förening. Så det är svårt att som utomstående kräva insyn i dessa.

Ett bra sätt tycker jag till att få en uppfattning om hur seriös en förening är (eller i alla fall få en uppfattning om man tror denna förenin passar in i din verksamhet) är att be att få insyn i hur det arbetas praktiskt. Man kan ju ha en fin hemsida och skriva att "vi gör si och så" och skriva fina protokoller men det behöver ju inte vara så man jobbar i verkligheten. T ex skulle jag fråga:

- Hur många katter/andra djur har det tagits om hand? Hur många av dessa har avlivats? Varför har de avlivats? (På det viset får man en uppfattning om hur djurhemmet hanterar skygga/förvildade katter och djur som behöver mer veterinärvård än i genomsnitt.)

- Hur stor percentage av utgifterna spenderas på veterinärvård? (De flesta djurhem har veterinärkostnaderna som största utfgift. Skulle det gå mer penger till t ex arvoden av styrelsemedlemmar e.d. så kan man kanske undra om man vill samarbeta med djurhemmet)

- Har man § 16 DL tillstånd för verksamheten?

- Vilken kompetens finss det inom styrelsen? (Många seriösa föreningar har styrelsemedlemmar som har en utbildning inom veterinärmedicin, ekonomi, data- och kommunikation etc. )

Det är vad jag kommer på nu.

Dagoe
2009-10-31 10:56
0

#4 vill man vara en förening som är skattbefriad, alltså en allmännyttig ideell förening, så måste man uppfylla ett antal krav (läs om det på skatteverkets hemsida). De flesta djurhem drivs som allmännyttig ideell förening. En av kraven är att intresserade ska få kunna bli medlem i föreningen.

cala01
2009-10-31 11:04
0

Jo det är ju så jag uppfattat saken, men man kan väl också ställa krav på medlemmarna genom stadgarna? till exempel att man ställer upp på föreningens ideologi, verkar för demokratisk beslutsordning etc.. Styrelsens agerar i medlemmars intresse kanske inte ens är självklart?

[Daisy-Moa-Elsa]
2009-10-31 11:10
0

#8 Hur menar du att man ska ställa "krav" på medlemmarna i stadgarna? Låter i mina öron som avskräckande att bli medlem då men vet ju inte hur du menar mer exakt.

Givetvis måste en förening följa sina stadjar och därmed kan medlemmar heller inte förvänta sig eller "kräva" saker ska ske utom stadgarna utan man måste som medlem givetvis respektera dem. Stadgarna är ju föreningens ramar och syfte, vad de vill och står för

cala01
2009-10-31 11:21
0

Jo precis, alltså för att motverka att var och en kör sitt race eller att man byter åsikter och inriktning utan att medlemmar informeras genom att styrelsen tar beslut som inte är förankrade hos dessa. Till exempel, om vi nu kör katter åt livlinan så är de ansedda som seriösa i sitt arbete. Skulle någon komma in i föreningen och anse något annat och förstöra det samarbetet så ska det inte gå. Kanske dåligt exempel men ändå.

Ingen ska heller själv besluta vem man ska hjälpa, då ska medlemmar ta beslut, ingen styrelse, de styr mötet men inte arbetet. Förstår att det inte kan bli en jätteförening under de förutsättningarna. Men idag är det enkelt att rösta via forum till exempel. Man måste inte mötas fysiskt för att ta beslut. Min förhoppning är att slipsnissar och egenintresserade inte får för stor makt. Dessutom finns ju beslutsunderlagen dokumenterade, gärna för allmänheten också, ej bara några få utvalda.

cala01
2009-10-31 11:24
0

Tack för länkarna, ska plöja igenom dem

[Daisy-Moa-Elsa]
2009-10-31 11:29
0

Vet inte hur man ska sätta upp en sådan förening, för det är ju styrelsen i föreningar som just är det beslutsfattande organet. Det man som medlem kan påverka är att rösta in eller ut styrelsemedlemmar vid årsmötena. Som medlem kan  man ju även kräva extra årsmöte om man är tillräckligt många som vill det (osäker på siffran men tror man måste vara nåt i stil med 1/3 som vill det, den som vet exakt siffra rätta mig gärna)

Att folk inte ska köra sitt eget race är ju det man ska säkerhetsställa i sina stadgar. Hm, kanske kan man skriva in i sina stadgar att alla beslut ska fattas av omröstning med medlemmarna, men då tror jag man får ett tuuuungt arbete i föreningen, speciellt när medlems antalet växer. Och man har ju lika många åsikter som medlemmar….tror tyvärr inte på medlemsstyre i detalj om man ska "orka" driva föreningen.

Tror inte du får vara en ideell förening utan styrelse. Regelverket styr hur en förening skall se ut i "stommen" så att säga

cala01
2009-10-31 11:38
0

Nej jag menar inte utan styrelse, vill bara på något sätt få en styrelse som jobbar för föreningens medlemmars bästa, inte sitt eget ego.

Som sagt 2/3 dels majoritet vid röstningar via forum eller liknande. Man ska få argumentera för sin sak, vilket jag tror är lättare i ett forum än under ett möte där man måste hinna med och inte alltid får fram de bästas argumenten, vilket händer mig ofta när jag blir stressad eller ignorerad.

Om nu xxx föreningen vill ha hjälp att placera jourkatter, är det en förening som vi ska hjälpa?

Vid ja så hjälper man dem i fortsättningen också utan röstning. Skulle de visa sig vara oseriösa så får då medlemmar besluta om att ompröva första beslutet.

Vid nej så får de göra prövning en viss tidsperiod senare t.ex..

Ser nu att det låter konstigt och dumt kanske?

grundig
2009-10-31 12:11
0

det svåra med andra djur som jag upplevde när jag drev mitt djurhem är utrymmen,kunskap,kostnader och kunniga veterinärer på orten

tex: jag var in till vet i stan med ett marsvin och får svaret (jaha är det så ett marsvin ser ut) då blir man skrämd

Vi jobba landsomfattande från norr till söder och hade möten på msn men trasslet var alla papper som skulle emellan om man ska ha underskrifter och hemskt mycke tid vid datorn , satt dygnena runt och till o med på jobbet för att få det att rulla

sen hur man löser årsmötena om man jobbar över hela landet

lite av dessa frågor cala tycker ajg ni som är intresserade ska sätta sig ner och prata igenom

får känslan av att om styrelsen skall besluta allt så kommer föreningen vara en toppstyrd förening med mer eller mindre chefer som säger vad man får göra och inte göra , samt kommer nog många vända sig till styrelsen och fråga om dom får göra så och så

medlemmarna är ju föreningen i slutändan eller så har man en toppstyrd förening med ett fåtal medlemmar som delarr samma meningar /intressen , men sen kan man heller inte neka allmänheten att bli medlem?

samma med tillståndet att det uppfylls och den soms tår på tillståndet även ansvarar för alla andra i verksamheten att dom gör rätt annars ryker tillståndet

protokoll är inga allmänna handlingar , det har försökts förut med det att alla ska få läsa

problemet att sitta och argumentera i ett forum är att när får det ett stopp? efter allas inlägg eller om 30 dagar , argumentera kan man göra livet ut men nånstans läre man sätta stopp för att kunna gå vidare till nästa punkt

cala01
2009-10-31 13:15
0

Nu är det ju inte djurhem vi ska ha utan att hjälpa djurhem med transporter, jourkatter och där vi kan. Givetvis så kan man inte garantera att alla får säga sitt, men tidsbegränsat måste man ha på något vis. Nu känner vi varann väl och delar redan grundvärderingar. Så jag tror nog det går att lösa.

Vi funderar mer som att hjälpa de hem som är seriösa precis som man inte bör skicka katter till första bästa som vill ha en.

Tillstånd blir ju aktuellt först om man hittar lokaler för katthem och vill ha det. Där är det mycket riktigt så att man ska ha tillstånd enligt §16. Vi vill också utbilda oss för att få papper på kunskaperna i så fall. Men frågan är inte aktuell i dagsläget.

Vi tänker inte sprida oss runtom landet heller, men välkomnar om fler vill göra samma sak. Vi hjälper till i närområdet det räcker för oss. Visst ska jag ändå åka nånstans så kan man transportera längre sträckor. Får vi ekonomi så blir det kanske ett inköp av bil och transport längre sträckor. De flesta av oss har jobb som går i första hand.

Man måste inte heller hemlighålla protokoll per automatik.

I övrigt när det gäller styrelse/medlemmar hänvisar jag till diskussionen ovan.

Kul att se att vi är överens om toppstyrningen i alla fall.

grundig
2009-10-31 13:22
0

håller man på i mindre omfattning kan länsstyrelsen göra undantag faktiskt , det fick jag då vi inte hade så stor omsättning men finns ingen gräns för det om jag inte minns fel

Men har man en verksamhet och en förening där man håller djur i bur så skall man ha tillstånd om dom inte är snälla då dvs , men det är lite fel med att vara snäll . Ska egentligen vara lika för alla om man startar djurhem/katthem eller vad man nu startar som håller djur inomhus även då en godkänd karantän

är fritt val om man vill visa protokoll men man kan inet kräva att det skall lägga ut som en offentlig handling ,

utbildningar är dyrt , väldigt dyrt faktiskt och skall man utilda sig och anses seriös ska samtliga utbilda sig så man löper linan ut , att alla inblandade är utbildade sen gälelr det att hänga med samtidigt då utbildningarna inte pågår hela tiden

Dagoe
2009-10-31 13:31
0

Även om man skulle få insyn i protokoller så säger det aldrig så mycket som verkligenheten. Som jag skrev ovan, lätt att ha en fin hemsida med en massa påståenden och protokoller där man har beslutat göra si och så. I slutänden är det ju det verkliga jobbet som utförs och på vilket sätt den utförs som säger allt om föreningen i frågan.

cala01
2009-10-31 13:35
0

Nej det blir ju medlemmarna som får bestämma det, jag redogör bara en ståndpunkt som de nu intresserade har. Har man inte samma som medlemmarna så får man finna sig i det. Rent tekniskt så har vi inte tänkt att hålla djur. Jourhem precis som vanligt på de villkor föreningarna man hjälper har. Transporter på samma sätt, skillnaden är att man kan bidra utan att belasta föreningarnas konton, bara sin "vår" förening. Samt kunna dra in pengar till behövande. Essut, Hawknestgrove m.fl. är inspirationskällorna. Igår satt vi och gick igenom deras insatser här på hittekatter och vill berömma samt sno lite av deras idéer, de redovisar ju här på hittekatter vart pengar går och är ett föredöme för alla.

De håller dock till på framsidan av Sverige men här liknar det mest bakvattnet. Det vill vi ändra på. Ekonomi blir dock mer hanterbar i en förening om vi blir många härmapor.

grundig
2009-10-31 13:39
0

men även om föreningen har jourhem så måste ett tillstånd till , och för att visa att man är seriös så söker man tillståndet med och löper linan ut så att säga

sen det med att redovisa är väl lite deras skyldighet ? sitter ju folk här som skänker pengar till vissa ändamål och kanske vill veta att pengarna går till det ändamålet och inget annat

det handlar ju om privat personer både in och ut i kassan , skillnad med en förening , dom behöver inte sitta här och redovisa sin ekonomi . Tror inte dom har nån skyldighet att göra det då detta är ett allmänt forum och inte ett forum för katthem över landet

cala01
2009-10-31 13:50
0

1. Nu förstår inte jag hur du menar enligt §16 heller? 

2. Tror faktiskt inte det är lika bra redovisat från föreningar som de gör vilka enligt mig har en större skyldighet än privatpersoner. Deras verksamhet ska ju även tåla en granskning av revisorer.De skänker ju till föreningar så även deras in kassa blir ju redovisade.

3. Nu börjar det bli off topic.

grundig
2009-10-31 13:55
0

om man som förening driver ett katthem/katthjälp och har jourhem som jobbar åt en bör man väl ha tillstånd ? iaf om man vill verka seriös , om en perosn skriver och frågar om erat tillstånd så kan det vara bra och ha ett tillstånd elelr så säger man nej vi kör inte verksamheten under ett tillstånd , kan tycka att det är viktigare än att införskaffa en verksamhets bil för transport av djur då man har privata bilar

oki trodde privata insamligar hade mer prioriterat att redovisa vart pengarna går , ber om ursäkt där , frågan är om dessa privata insamligar tål en redovisning av en revisor ? eller behöver inte privata insamligar det kanske

tycker inte det blir offtopic , vi pratar fortfarande om att driva katthem/jourhem eller vad man nu vill driva och sköta om hittils har vi diskuterat om detta ämne

[Anunnaki]
2009-10-31 14:01
0

Ska man bilda en förening så är det hela idén att vem som helst ska få vara medlem annars är det ett slutet sällskap.

Föreningen ska ha väl genomtänkta stadgar där det bland mycket annat ska framgå syftet med föreningen. I stadgarna ska det också stå på vilka grunder någon kan bli utsluten.

I en förening är det stadgarna och årsmötet som bestämmer vad som ska göras. Styrelsen ska enbart utföra vad som beslutats på årsmötet i kombination med stadgarna och inget annat.

Att alla möten ska protokollföras är en självklarhet och vilken medlem som helst ska lika självklart få ta del av dem. Ska de läggas ut på nätet bör det nog vara med hjälp av personliga lösenord.

I en förening som drivs demokratiskt måste alla vara medvetna om att majoriteter kan ändras och då acceptera detta. I stadgarna kan man skriva in regler som förhindrar rena kupper.

En god idé är att införa ett kvalitetsledningssystem och avkräva alla t ex katthem som man ska ha samarbete med att också ha ett kvalitetsledningasystem där det ska ingå att man har de tillstånd som krävs mm och att ledningssystemen en gång i halvåret genomgår en revision av någon som står utanför föreningarna.

Ett första steg i en förening som ska ha hand om djur är att innan man börjar ta hand om djur ha pengar för drift ett år som en buffert.

Det finns en hel del till att tänka på när man skriver stadgar inklusive syfte med föreningen.

cala01
2009-10-31 14:09
0

1. ff inget katthem är på tal, vet ff inte vilket tillstånd du menar. Vilka tillstånd har jourhemmen i den förening du hade? Vore ju bra om du kunde berätta det så söker vi det om det blir en förening.

2. Om jag som privatperson virkar en kylsåpsdekoration, så lär ingen revisor bekymra sig över det om jag sedan skänker pengarna till en förening. Föreningen ska dock redovisa sina inkomster. Det är en stor skillnad.

3.Frågan är hur man ska bedömma seriösa katthem/djurskydd OM man skulle starta en förening i tråden. Läs om inledningen och fundera en gång till.

grundig
2009-10-31 14:15
0

Redigerat en mening // Imasy - Medarbetare.

jourhemmen jag hade gick under samma tillstånd som jag har än idag , jag ansvara för att jourhemmen skötta sig enligt tillståndet . Alltså dom faller under samma tillstånd , jourhemmen behöver inte ha ett varsit tillstånd MEN dom kan söka det om dom vill vilket skulle se ännu bättre ut för alla som kontaktar djurhemmet

nu handlar det inte om kylskåpt dekoration , nu handlar det om en valuta som heter svenska kronor , kontakter alltså pengar

men som förening behöver man inte lägga ut sin redovisning överallt på internet , vet inte vad man ska vinna med det ? att inga katthem då lagt ut sin redovisning här på hittekatter

går ifårn denna tråd då man inte får prata om hur man startar driver funderingar

Citerar dig här

Det finns fler saker, jag hoppas ni kommer med tips och funderingar, även kritiska, men bara till mina funderingar då för trivselns skull och gärna konstruktiv kritik.

så du menar att allt jag skrivit inte faller in i det citatet ? då får du nog specifiera dig lite mer exakt ist för att bli otrevlig i din egna tråd där du ställer frågor,funderingar och vill ha kritik

Dagoe
2009-10-31 15:05
0

Skaffa några böcker om ideella föreningar, och styrelsearbete till att börja med:

http://www.blinfo.se/GoToProductSubject.do?subjectid=8

Jättebra böcker med ungefär allt man behöver veta!

cala01
2009-10-31 15:40
0

Tackar för mig i denna tråd. Den blev väldigt off topic och inte så konstruktiv. varken i kritik eller syfte. Jag förstår inte vad du vill Grundig, men det beror nog på mig.

grundig
2009-10-31 15:53
0

tillstånd anser jag iaf vara viktigt i en verksamhet , är det grundläggande för att ens få ha en verksamhet , vilket alla bör veta

du fråga jag svara , konstigt att det är att gå offtopic , ställ inte fråga då om du inte vill ha svar

tycker det är bra att prata om verksamheter och tillstånd och det borde du med om du ska starta något eller så väljer ni att köra tillståndslös verksamhet vilket inte är så vidare seriöst

men ditt val om du inte vill prata om att starta

cala01
2009-10-31 16:51
0

Om vi nu gör ett försök att vara seriösa, vad menar du för tillstånd? Det kanske går att reda ut.

Kan också tala om att bössan på ICA Sandarne var knökfull, ända upp till toppen. Det vore nog bra om någon hämtade den. finns en på videoshoppen också. Finns ju de som bor på berget och har hand om kontanter.

grundig
2009-10-31 16:57
0

tillstånder jag pratar om är enligt paragraf 16

cala01
2009-10-31 17:03
0

Jaha, då var vi alltså inte oense, se där det gick ju bra.

Denna kommentar har tagits bort.
grundig
2009-10-31 17:05
0

tror inte det finns andra tillstånd för hållning av djur på det sättet katthem jobba eller föreningar med jourhem under sig

mitt ska väl förnyas om 6 år med , men har det iaf om jag blir sugen o köra igång en vacker dag

cala01
2009-10-31 17:36
0

Alltså vi måste se att de vi hjälper har tillstånd, ämnar vi hålla djur i större omfattning så ska vi också ha detta tillstånd.

I övrigt är det so Dagoe säger inte lätt att se genom en glittrig fasad,  eller ord Nu finns det ju inte så jättemånga föreningar härikring. Kan man förutsätta att en förening ansluten till en riksförening anses som seriösare. När det gäller bilen så är det en gammal djurambulans på gång i så fall.

Imasy
2009-10-31 18:42
0

Jag vill åter igen be alla att tänka på tonen emot varandra.

Låt denna diskussion hålla sig till ämnet och inte tjafsa om vem som gör vad, och huruvida det är rätt eller fel.

cala01
2009-10-31 18:48
0

# 25

Boken är beställd så om en vecka kan jag svara på frågor;-)

grundig
2009-10-31 19:10
0

ja man ska väl kunna förvänta sig att dom som är knutna till en riks organisation är seriösa ,dom har ju lite mer press på sig att ksköta sig för att inte bli uteslutna men däremot dom sominte är knutna så kan man ställa sig frågan varför med .  men alltid svårt att veta oavsett vilket kattem/djurhem där än må vara , man får nog helt enkelt skapa sig en egen uppfattning , inte alla gånger allt syns på ytan utan vad som sker under ytan

är ju lätt för en förening och säga att man är seriös sen ska man kunna bevisa det men även det kan vara svårt skulle jag tro , slumpen eller tillit kanske?

vi är ju alla människor och alla tänker olika i olika sammanhang

så tror det är mycket svårt att bedöma om en förening är seriös utan att tex sitta i den eller höra sig för men då har man rykten och rykten kan vara farliga med =(

huskatt08
2009-10-31 19:33
0

Länkarna fungerar inte för mig.

¤cala¤ Var beställde du boken?

cala01
2009-10-31 19:44
0

Jag kopierade länken och klistra in den i adressfältet, då gick det, hade annars samma problem som dig först.

huskatt08
2009-10-31 19:46
0

Ok…Tack Skrattande ska göra ett försök.

Dagoe
2009-10-31 21:05
0

# 37 man ska väl kunna förvänta sig att dom som är knutna till en riks organisation är seriösa ,dom har ju lite mer press på sig att ksköta sig för att inte bli uteslutna men däremot dom sominte är knutna så kan man ställa sig frågan varför med

vad rolig du är :)

Djurskyddet Hoppet är ju ansluten till Djurskyddet Sverige, se hur det går för dom. Finns även andra djurhem anslutna till DS som sköter sig sådär…

Andra exempel är Djurens Vänner Borås och Göteborg som är anslutna till Djurens Vänners riksorganisation. Inte heller några föreningar som känner att de "har press på sig att sköta sig"

Några jättebra katthem är helt fristående, t ex Stockholms Katthem.

Det säger väldigt lite om en förening är bra eller dåligt när den är ansluten hos en riksorg. eller inte.

Debattia
2009-10-31 22:51
0

Håller med om att Stockholms katthem verkar mycket bra och man hör aldrig något negativt om det.

En fundering bara,men om man ska starta upp någon form av transport, vad spelar det då för roll om hemmen är seriösa eller inte? Menar du att hämta katter på ett katthem och köra dem till permanenta och tillfälliga hem??? I så fall ingår du ju inte i någons oseriösa styrelse. Annars tycker jag del ligger poäng i det här med transportering. Man hade kunnat samarbetat med flera katthem och kanske haft bestämda dagar när man transporterade dem, då hade man kunnat tagit med flera på en och samma gång.Likaså att den som transporterar har burar i bilen,då hade hemmen inte behövt haft problem med det. Man kan kanske ta betalt,en summa per mil som hemmen hjälpts åt och delat på.(Bara en fundering)))

Tycker det med offentliga protokoll inte alls låter bra. Man kanske måste ta upp något känsligt och även någon person,låter inte bra om allmänheten ska kunna läsa det. Däremot att ledamöter har en privattråd där det diskuteras högt i tak,kanske.

Föreningens ekonomi brukar diskuteras på styrelsemöten,annars vet man ju inte vad man har råd med i fortsättningen.

Någon skrev att ordföranden skulle kunna ta obekväma beslut,vet inte riktigt vad som menades? Men ordf måste diskutera med övr styrelseledamöter och har utslagsröst.

Likadant om medlemmar kan ta beslut utan styrelsens godkännande.Dyker där upp något ska övr ledamöter kontaktas och får man ja av övervägande är det okey.

Jag hade kollat om föreningarna också har 3 månadres regeln.

Debattia

Britt-Iris
2009-10-31 23:15
0

#42 Tycker att ordföranden i en förening har en väldigt viktig roll och exempel på obekväma beslut kan t ex vara att verkligen använda sin rätt till utslagsröst. Ett obekvämt beslut kan vara att följa ett beslut som en gång i tiden tagits och stå upp för det beslutet, inte känna sig så påverkad av andra och gå ifrån det beslutet pga just påverkan. Viktigt är också att ordföranden verskligen diskuterar med övriga ledamöter, precis som du skriver. Finns säkert fler exempel på obekväma beslut där ordföranden visar sitt rätta ansikte genom att ta ett beslut ändå.

Självklart ska inte styrelseprotokoll redovisas på någon hemsida men det finns fler möten som är protokollförda inom en förening. Ex.vis protokoll från arbetsmöten. Jag tror att det upplevs som positivt och att man känner sig delaktig i föreningen om man får ta del av de protokollen. Människor som t ex av någon anledning inte kan vara fysiskt närvarande men har intresse i/av föreningen som så.

Öppenhet skyddar mot risken för misstänksamhet och en massa förklaringar behövs inte i efterskott om något skulle hända.

[Anunnaki]
2009-10-31 23:39
0

Några enkla kriterier för att man ska få åtminstone ett hum om huruvida en förening är seriös:

- Stadgar som är tillgängliga för vem som helst. I stadgarna ska det klart framgå vilka befogenheter som styrelsen har och vilka som har teckningsrätt för föreningen

- Årsmöten som följer vad som sägs om årsmöten i stadgarna

- Demokratiska val av ordförande, ledamöter, suppleanter, valberedning och revisorer vid årsmötet

- Verksamhetsberättelse föredras vid årsmötet och förhoppningsvis godkänns

- Öppen redovisning av årsbokslut och revisionsberättelse

- Beslut om styrelsen kan beviljas ansvarsfrihet

- Faställande av budget för nästa år

- Alla protokoll tillgängliga för medlemmar

- Styrelsen ska finnas på hemsidan, liksom revisorer

- Styrelsen får inte frångå något som beslutats på årsmötet.

- Öppenhet, en tro på att alla har något att tillföra föreningen och att vem som helst kan lära sig det som behövs för att vara med i t ex styrelsen.

- Ett seriöst katthem ska givetvis ha alla de tillstånd som behövs och de tillstånden ska finnas redovisade på hemsidan.

- Ett seriöst katthem ska ha alla katter som finns i deras verksamhet redovisade ärligt på hemsida. Inga "svart"-katter får finnas.

- Ett seriöst katthem ska ha en ekonomisk buffert på minst ett h alvår för de utgifter det innebär att driva katthemmet för det antalkatter som tillståndet medger.

- Gåvor ska redovisas öppet som Billy Hittekattsförening gör.

Det  finns fler kriterier och ni som läser detta kommer säkert på fler.

cala01
2009-10-31 23:51
0

Jo sköts allt det så fungerar det bra, för mig låter det utopiskt. Något jag lärt mig är att inte ha för få i styrelsen. Stadgar är oerhört viktiga, det är de som man kan luta sig på om man har åsikter om felaktigheter i beslut. Som du säger ska de vara tillgängliga för alla.

Debattia
2009-11-01 00:31
0

Jag är lite skeptisk om alla protokoll ska visas upp för alla medlemmar??? Men okey! Det kan vara så. Man skriver ju bara det man bestämt på mötet. Tänker bara att det kan vara en känslig sak som tagits upp om en person, inte säkert den personen vill ha det öppet för alla medlemmar ????

Debattia

Britt-Iris
2009-11-01 07:46
0

#46. Jag tror inte att cala01 är ute efter att vi specificerar hur och vad protokollen ev ska innehålla men som jag skrev tidigare så menar jag inte att styrelseprotokoll ska läggas ut på hemsidan. Och om en person ska tas upp inom föreningen så är nog inte ett arbetsmöte rätt ställe att göra det utan det är inom styrelsen och då blir det ett styrelseprotokoll.

Nu får jag lite den där tanken igen om du läser inläggen eller inte innan du svarar på dom.

Debattia
2009-11-01 09:57
0

47.Jag svarade inte dig utan 45. Vet inom det offentliga är allt som skrivs ner offentligt, men jag jag är ändå skeptisk till att det är rätt??? Vill enbart diskutera,inget annat…

Debattia

[Anunnaki]
2009-11-01 10:22
0

Är ett ärende på ett styrelsemöte känsligt för en viss person har man med rubriken och sedan skriver man beslutet som en bilaga som inte alla får ta del av men den som det gäller ska naturligtvis få kopia. Är det klagomål ska den som det gäller få tillfälle att yttra sig innan några beslut tas.

Protokoll ska endast inneålla förslag, yrkanden, beslut, reservationer och inget annat.

Offentlighet som grundprincip gagnar rättssäkerheten för alla i alla sammanhang.

Det finns tusentals föreningar här i landet där god föreningssed fungerar. Jag har tyvärr varit med om att det spårar ur inom ridklubbar och det verka vara illa på många håll även bland dem som engagerar sig för katter.

grundig
2009-11-01 10:28
0

tror det är svårt att ha en budget som räcker 6 mån framåt , det skulle innebära för hoppet på en kassa på ca 500 000 kr

tror inte många katthem har den lyxen tyvärr ska man säga , däremot kunna kommunerna ge katthem ett start bidrag på 500 000 =) då skulle många katthem gå bättre än idag

synd att det inte finns nått om föreningsliv på ifokus

[Anunnaki]
2009-11-01 10:51
0

När man startar en förening för att hjälpa katter är det lämpligt att man sätter sig ner och gör en realistiskt budget över hur mycket det kostar att driva ett katthem för t ex 20 katter. Man tar med mat, veterinärkostnader, hyror, resor, rengöringsmedel mm. Viktigt är att det inte blir en glädjekalkyl.

Sedan arbetar man med att sprida kunskap om katter på olika sätt där det är viktigt att ta upp frågan om vem som har ansvaret för att omplacera katter. En kattägare som ska flytta ska inte få nyttja frivilliga krafter utan fixa den saken själv. Allt för att inte folk ska tro att ett katthem kan fixa allt genom trolleri.

När man på olika sätt fått ihop åtminstone tre fjärdedelar det uppskattade beloppet för att driva ett katthem så kan man starta den verksamheten.En fjärdedel kan användas för uppstarten men resten ska finnas på ett räntebärande konto och de pengarna inkl räntan får endast användas den dag som man vill avveckla verksamheten på ett kontrollerat sätt. Det är ju levande varelser som man har ansvaret för. Avveckling kommer att bli aktuell förr eller senare. Det finns inget som varar förevigt och världen runtomkring ändras hela tiden.

Kan man inte inom ett halvår få ihop pengar som räcker för att driva ett katthem ett halvår finns det ytterst liten sannolikhet att kunna göra det senare heller.

Vill man ta in katter som har en ägare som vill bli av med katten beslutar man om en taxa för den tjänsten och det ska vara så att den täcker mat och hyra med lagom råge. Gör man pådetta sätt bedriver man dock en verksamhet som nog kräver både F-skatteregistrering och momsredovisning.

Vill man ta in katter från polisen skriver man avtal med polisen om  vad som ska gälla ekonomiskt mm.

Det kommer aldrig att bli någon skatt för de inkomster som man får går ju åt i den övriga verksamheten, likaså med momsen förden kvittas mot annat som man betalar moms för.

cala01
2009-11-01 10:52
0

Vore nog vettigt om det fanns en budget över huvud taget. Har ju svårt att tro att den skulle ha varit 1 miljon för något katthem utan anställda. Tror inte heller någon kommun skulle satsa pengar efter en sådan kalkyl. Faktiska kostnader är ju något annat

Vi räknar med 30 000 :- i inledningsskedet för att kunna starta. Då inbegriper det flera engångs inköp. omsättning beror ju på bidrag men efterosm det finns flera föreningar härikring så tror jag inte det räcker till alla så där tänker vi oss sponsring till att börja med. Där är det ju också begränsat av de summor företag får sponsra med. Vi har dock en klar och tydlig affärsidé som vi kan presentera om det nu skulle bli så. 

Tyvärr kan jag inte berätta vilka inköp då dessa inte är kllara eller förankrade än. Än mindre har ju föreningen startats än.

Dagoe
2009-11-01 10:55
0

# 48 Inte alla handlingar inom myndigheterna är offentliga. T ex så är s.k. arbetsmaterial som t ex anteckningar till ärenden inte offentliga.

Finns det känslig information i annars offentliga handlingar så kan man med stöd av offentlighets- och sekretesslagen vägra att lämna ut dessa.

grundig
2009-11-01 11:01
0

ja om man kunna få fram en faktiskt kostnad , men vad ska man räkna in då ? som vi då som fick kattpest som kosta otroligt med pengar , ska man räkna in såna kostnader med ? eller som cala och dom som ska ha en bil , om motorn skär ? ja då är det stopp och kommer kosta kanske 5 siffrigt , finns ju olyckshändelser med som kan ploppa upp och då spricker budgeten direkt

ska man ha en bil så kanske det vore ide att stoppa undan pengar varje månad för oförutsedda utgifter som tex när man bor i hus så bör man ha ett huskonto för oförutsedda utgifter

är ju skillnad på att hyra eller äga

affärs ide för mig låter som ett lönande företag där man ska tjäna pengar på det man gör och då handlar väl det om andra saker ?

Dagoe
2009-11-01 11:06
0

# 49 Det finns ingen lagstiftnig om hur ideella föreningar ska jobba.

Offentlighetsprincipen regleras i tryckfrihetsförordningen (TF). I TF stadgas att varje svensk medborgare har rätt att taga del av allmänna handlingar. Med allmänna handlingar menas handlingar som har inkommit till ellar har upprätts av myndigheten utifrån som har upprättats inom myndigheter.

I bilagan till sekretesslagen (1980:100)finns att läsa att "allmänhetens rätt att ta del av allmänna handlingar vid myndighet skall även gälla en ideell förening, i den mån föreningen innehar förvaltningsuppgifter som innefattar myndighetsutövning."

Dagoe
2009-11-01 11:12
0

#51 Amen!

cala01
2009-11-01 11:18
0

Affärsidén är ju vad man har för verksamhet och vad man vill arbeta efter. Den bör vara tydlig så det inte uppstår missförstånd. Vill jag satsa pengar vill jag ju veta vad jag satsar på.

Budget är beräknade kostnader, ja naturligtvis får man ha reparationer i åtanke. Det finns t.o.m. färdiga tabeller för varje bilmodell vad man kan räkna med i årskostnad, ju äldre bilen är desto mer kostar service. Däremot blir ju inköpskostnaden en helt annan.

Vi hade ju kattsnuva året innan då ännu fler katter blev vaccinerade så den kostnaden fanns ju redan, där hade man kunnat titta på den ekonomiska berättelsen från året innan, 44 katter blev vaccinerade då, tyvärr har jag ingen aning om hur många det var med kattpesten, men då hade vi inte ens så många katter inne. Nu drar du in Hoppet så då får du svar, vore tacksam om du inte drar in de igen.

Dagoe
2009-11-01 11:21
0

# 54  affärs ide för mig låter som ett lönande företag där man ska tjäna pengar på det man gör och då handlar väl det om andra saker ?

Du verkar fortfarande inte fatta att driva ett djurhem i princip är samma sak som att driva ett företag. På djurhem ska det också tjanas pengar, i alla fall till att kunna gå runt och även till att kunna hjälpa fler djur.

Dessutom har man ett JÄTTESTORT ansvar, större an när man driver ett företag som handskas med tjänster eller varor, genom att man han ansvar för levande varelser. När ett djurhem skulle vara på väg att gå i konkurs är det ju inte bara att lämna det sjunkande skeppet. Man har djur som fortfarande behöver tas om hand. Därför ska det alltid finnas pengar till att åtminstone kunna ta hand om de djur man redan har på djurhemmet.

Dagoe
2009-11-01 11:23
0

# 57 Du menar väl inte att katterna var ovvacinerade innan ni drabbades av kattsnuva och kattpest?

cala01
2009-11-01 11:24
0

Det som är en offentlig handling hos en myndighet är det som är: Inskickat, behandlat, arkiverat ellet utskickat. Alltså inte arbetspapper, pm eller liknande. Undantag medges för vissa när det gäller skydd för tredje person. dessa är till exempel socialtjänstlagen, eller militära uppgifter. Man kan som förening välja att följa dessa principer men ha undantag för t.ex. vem har köpt vilken katt eller var kommer den ifrån ( skydd för tredje person). Man är inte skyldig att följa detta utan det är ett val.

cala01
2009-11-01 11:33
0

Under kattsnuvan så var det ett stort gäng som kom från annan ort, 18 st, dessa hade vi ingen dokumentation på, då kom veterinären och vaccinerade alla i stort sett, vi hade över 60 katter då och flertalet hade bara en spruta då, i samma veva valde vi att vaccinera de som veterinär rekommenderade för säkerhets skull.

Under kattpesten vet jag inte hur det gick till eller hur många som blev vaccinerade.

[Anunnaki]
2009-11-01 11:34
0

För att få fram en rimlig budget kan man väl fråga andra föreningar och hoppas att de har koll på sina pengar. En budget borde väl innehålla en post för oförutsedda utgifter på cirka 2000:- per kattplats och år. Om pengarna till oföutsedda utgifter inte finns i budgeten finns de än mindre när det oförutsedda knackar på. Överblivna pengar under ett år kan ju överföras till nästa år.

Vad lagen säger om offentlighetsprincipen är inte relevant för en förening men öppenhet är en god regel i alla sammanhang för att hindra grogrund för despoter och diktatur.Med vår offentlighetsprincip har vi i jämförelse med andra länder lite mygel inom offentlig förvaltning.

Vi kan ju här ta fram en budget för ett katthem med plats för 20 katter, en hyrd lokal som kostar 10000:-/mån inkl värme och vatten, el för 500:-/mån, avskrivningar på inventarier som tvättmaskin, möbler, boxar mm 2500:-/år, mat 200:-/katt & månad, försäkringar, veterinärkostnader mm.

Kanske är mina siffror helt fel men då ändrar vi dem.

Ska man bedriva verksamhet genom gåvor, sponsring och bidrag är öppenhet ett absolut krav! Viil man inte ställa upp på det ska man nog inte ha någon förening.

Att ta betalt för katter som man tar in för att ägaren inte längre vill/kan ha katten är ingen affärsidé för det är inte rimligt att ideella krafter för ihoptiggda pengar ska ta hand om katter som har en ägare gratis. Men det är ju bra om man tänkt efter hur man ska göra med sådana katter. En affärsidé vore att ta emot enbart katter som ägarna inte längre vill ha och då ta betalt så länge som katten inte blivit omplacerad. Ett sätt kanske bidra till att höja kattens status.

Dagoe
2009-11-01 11:35
0

Sätter man inte katter med okänt vaccinationshistoria i karantän?

cala01
2009-11-01 11:39
0

Jo helst, du ser vad vi har fått jobba med. två gånger har det blivit karantän av hela huset. Ändå fortsätter samma visa och snyfthistorier.

cala01
2009-11-01 11:43
0
grundig
2009-11-01 11:50
0

ja denna tråd ska inte handla om hoppet , man kan ta ett katthem som exempel

tycker denna tråd var intressant ja och lärt mig lite av den med =) en informations rik tråd faktiskt

cala01
2009-11-01 11:58
0

Varför drar du då in de jämnt och ständigt? Sen blir du sur när det kommer obekväma frågor. Förstår fullkomligt att folk undrar efter de saker du kommer med, då får man räkna med att inte alla frågor passar eller är snälla. Det finns en pressetisk regel, att man ska ge utrymme för bemötande. Skriver man här så är det visserligen inte sjf och tu som bestämmer, men det är en rimlig regel som är väl tllämplig på ett forum eller i en förening. Se där ytterligare ett ämne för stadgar.

Gronstedt
2009-11-01 14:37
0

cala01, har jag fattat det rätt om du/ni INTE ämnar starta ett katthem, utan något slags organisation som jagar jourhem/stödhem och ser till att katter från ANDRA katthem får transport dit?

cala01
2009-11-01 14:40
0

Vill ju gärna kompletera med att den eventuella bilen har redan ett avtal med fri service och reparation, delarna får vi betala. Nu är den fullt fungerande i nuläget och små kostnadsfria ändringar behöver göras. Skulle motorn rasa så är det väl ingen idé att reparera kanske, men det finns fler bilar. Fördelen är att ha bil med AC om man ska transportera djur, alla ev medlemmar har inte det.

cala01
2009-11-01 15:06
0

Ja kort sagt kunna vara behjälplig till andra katthem till att börja med. Små insatser tills man har en ekonomi som är tillräckligt stark för vidarutveckling.

Som i vårt fall med tre katthem/omplaceringshem i samma stad så blir det svårt att profilera ytterligare ett. Vi ämnar sträcka denna hjälp utöver stadens gränser också. I en liten Norrlands kommun så är det säkert många som behöver hjälp med transporter till veterinärer bland annat (inte bara katter). Vi kan också hoppa in som arbetskraft och volontärsarbetare. Privatpersoner får betala medans djurhem kan erbjudas tjänster.

Eventuella vinster skulle också kunna gå till djurskydd, TNR projekt etc..

Gronstedt
2009-11-01 15:18
0

#70: Jag bor i fel landsände, men en sådan typ av förening/sammanslutning skulle jag gärna stöda. Med pengar eller arbete, allt efter råd och lägenhet.

Det jag framför allt tror är ytterst viktigt är att man noga för bok över vad var och en har ställt för resurser till förfogande och vad var och en har tagit på sig för uppdrag. Så det inte blir tjafs och missförstånd. Det räcker inte att skriva "A kör katten B till Gävle nästa vecka", utan det måste stå till exempel "A kör katten B till C-gatan i Gävle tisdag 2009-11-03 (8,2 mil), i föreningens bil, som efter uppdraget återlämnas till E-gatan. Buren som B åker i tillhör föreningen och återlämnas samtidigt med bilen." Visst, det verkar petigt, men innan man vet ordet av så är några i luven på varandra om vem som äger kattburen, vem som borde tankat bilen, vem som lagt ut vad, vem som svängde in hemma för att hämta plånboken och vem som borde betala bensinen för dessa extra 300 meter  …

Öppenhet inför alla medlemmar är mycket viktigt, men då kan inte sammanslutningen bli för stor utan att bli väldigt tungrodd.

cala01
2009-11-01 15:38
0

Ja precis, en bok för alla mil, som när man kör privatbil i sitt företag. Undrar om mackarna fortfarande har sådana böcker. Fanns i början av nittio talet när jag hade egen firma.

Det är som du säger tungrott och därför tror inte vi heller att det kan vara så många. Skulle det växa så får man ha underavdelningar istället.

Debattia
2009-11-01 16:09
0

Hur kan det vara tre katthem i Söderhamn???

Debattia

cala01
2009-11-01 16:20
0

Ja det är ju det som är frågan, det finns iaf Hoppet, Vildkatten och Ideélla djurskyddet.

grundig
2009-11-01 17:21
0

Preem vid mac donalds ska ha , iaf för 2 år sen hade dom =) kolla där

grundig
2009-11-01 17:23
0

Kan bara hålla med om det , har själv råkat ut för problem vad gäller firma bil o det var inte lätt o ta sig ut kan jag säga =( . var svårt att snåla mil när man åker mellan vissa punkter bara efter arbetsordern

grundig
2009-11-01 17:27
0

ideella djurskuddet skapades på mitten av 80 talet tror jag , lite mer en sluten krets

Hoppet bildades av avhoppare från det Ideella djurskyddet

vildkatten skapades av en avhoppare från hoppet och ideella djurskyddet

haha nu ser jag ett samband där med =)

[Anunnaki]
2009-11-01 17:36
0

Om man ska ha en förening ska man först och främst bestämmasig för syftet med föreningen. Om målet är att hjälpa katter så kan det vara

- Sprida information om katter så att folk förstår vilket ansvar man åtar sig när man skaffar katt, att det ärsågott som omöjligt att hitta bra hem till kattungar, att en katt kan bli 20 år, att det kostar en del att ha katt mm

-Påverka politiker för att få bättre lagstiftning om katthållning

Att sprida information och påverka lagstiftare är mycket viktiga saker för att det på sikt ska bli bättre för missekatterna

-Hjälpa till med transporter eller ge utrymme på en hemsida där de som kan erbjuda alt behöver transporter kan hitta varandra

- Ha en hemsida där folk som inte vill/kan ha sin katt kvar kan skriva och söka nya ägare

- Samla pengar för kastrering av katter. Man skulle ju kunna försöka att få ihop 10000:- per år och dela ut 100:- till de hundra första som kasterar sin katt nästa år mot kvitto och kopia på veterinärjournal.

Man kan förstås ha syftet att driva ett katthem plus en del av de andra som jag skrivit.

Det är alltid bra att arbeta top-down för då hamnar man inte i diskussioner om detaljer innan man vet om just den detaljen är relevant. Detaljerna väntar man med ett tag.

Marad
2009-11-01 18:14
0

Börja ett samarbete med veterinärer som kan kastrera, vacc och id märka gratis/självkostnadspris

cala01
2009-11-01 18:47
0

Information är viktigt, i tidig ålder så barn kan påverka föräldrar. Varna för sommarkatter och liknande. Funderar på att gå ut i skolor och erbjuda temadagar med djurskyddsfrågor. Rede projektet är ju ett sådant exempel.

Samarbete med veterinärer är ju också viktigt. I en sådan liten stad som här så är man hänvisad till några få som ens kan ta emot husdjur. Där tror vi kan vara till hjälp med nätverksbyggande över hela länet.

[Anunnaki]
2009-11-01 19:12
0

Kanske en förening med syftet att sprida information på anslagstavlor, i tidningar och radio om det går, i skolor, föräldraföreningar och pensionärsföreningar om vikten av att kastrera, id-märka och vaccinera sina katter plus att en katt kan bli 20 år så en kattunge för 75-åringar är ingen bra idé.

Föreningen kunde också ha som syfte att öka antalet kastrerade katter genom att ta kontakt med veterinärer runt om i landet och försöka få dem att under t ex dec och jan kastrera katter för ett specialpris.

Syftet kunde också vara att påverka politiker så att lagarna ändrades på lämpligt sätt.

Vidare kunde syftet vara att samla in pengar som man sedan använde att varje år på hösten ge alla som kastrerat sin katt under året få 100:- så långt som pengarna räckte.

Om inte antalet katter minskar så blir kattsituationen bara värre och värre. En förening som aktivt arbetade för att på sikt få ner antalet är en viktig förening.

cala01
2009-11-01 19:27
0

Då ska jag höra där, han har ju ställt upp med mycket för skolan.

Tack så mycket..

majanja
2009-11-01 20:21
0

# 73

Fel av dej..Vildkatten är inte bildad av avhoppare från hoppet…men där emot så finns det dom som var med i hoppet som hjälper vildkatten…Ta reda på fakta innan du uttalar dej…

majanja
2009-11-01 20:35
0

sorry det var #77 jag menade

grundig
2009-11-01 21:36
0

kom på en sak cala , om man ska transportera djur , krävs det inte specialla tillstånd för det , som åkerier har (tror jag) kan vara ide o kolla upp iaf så det inte blir nå tok för en bara

transport

cala01
2009-11-01 22:22
0

Jo vi har kollat upp det hela, eftersom det inte är i vinstsyfte och handlar om mindre djur så är det okej. Ungefär som du får köra grannens hund i din bil. Investering i en riktig bur ska vi dock göra. Vi kommer också ha AC eller klimatanläggning, förmodligen blir det AC. Jordbruksverkets regler gäller djur som får, getter, kossor etc..

cala01
2009-11-01 22:28
0

Ett utdrag från reglerna;

Transport av katter

Katten i bil

Om du transporterar enstaka katter i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera katten i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Katten ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Ditt fordon ska vara lämpligt för att transportera katten. Om du transporterar katten i en bur eller liknande ska den vara utformad och placerad på ett sådant sätt att katten får skugga och god ventilation.

Detta gäller:

• Under transporten ska katten få vatten minst var sjätte timme. Den ska få foder med högst 24 timmars intervall.
  • En katthona som löper ska transporteras åtskild från hankatter.
  • En dräktig katthona får inte transporteras de 2 närmaste veckorna före beräknad födsel av ungarna. Katthonan får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter att hon fött ungar.
  • En kattunge måste vara minst 1 vecka för att du ska få transportera den och naveln bör vara helt läkt för att du ska få transportera den.

Om transporten tar mer än 6 timmar bör du ha en bur med en sanitetslåda eller motsvarande för uppsamling av urin och avföring.

Finns även för hundar,, lite annorlunda regler bara.

cala01
2009-11-01 22:31
0

Det finns undantag om man ska till veterinär från dessa regler.

Debattia
2009-11-02 00:36
0

Kommer på att om man placerar en katt hos ny ägare. Katthemmet har tystnadsplikt om var det nya hemmet finns.Är katten då chipsmärkt kan den förra ägaren bara ringa Jordbruksverket och säga numret ,då får den reda på den nya adressen. I så fall borde man märka om katter när dom får nya hem, vilket jag tror man måste göra med hundar…

Debattia

grundig
2009-11-02 06:01
0

läre fråga cala varför ni siktar på en stor klumpig bensinslukare när det finns mindre bilar som drar mindre och miljövänligare och du har ju en flexifuel , varför inte använda den ?

vad kan en ambulans ligga på ? 1-1,5 liter milen

en ford fiesta 0,5 liter milen och din drar väl nått i det stuket med

söderhamn är ingen stor marknad för djurtransport , sthlm ja visst men då finns det 1 miljon människor med i söderhamn? 23-25 000

det ska ju inte vara en förlust att köra djur sen kan man ju visa att man värnar om mijön samtidigt om man ska ut i skolor som ni tänkt

man får ju räkna med at många ställer upp gratis och kör djur eller har vägarna förbi dit djuret ska eller tar en 100 lapp för att köra djuret till sthlm

i dagens samhälle men dålig ekonomi och dessa bensin priser

cala01
2009-11-02 13:22
0

Jo det är ju därför vi har en kombi på gång. Jag använder min bil, därför är inte den aktuell, det är inte jag som är ev förening, och det är ingen flexifuel. Vi vill inte vara beroende av enstaka personers välvilja när det gäller att låna ut bilen.

Vet inte var du fått ambulansidén ifrån men den är väl inte så dum om det är diesel, vilket jag tror de flesta är. Dock är det för mycket jobb med sådana. Sitta och skutta runt i en fiesta är nog ingen större idé. Varken för djur eller människor och hur många har AC? I varje fall i den prisklass vi tänker oss.

Tyvärr kan man inte ta alla hänsyn man skulle vilja, läs miljö. Vill ju inte att man ska beroende av enstaka personers vilja till att de kör. Gemensam bil med som i vårat fall uppställningsplats där man utgår ifrån är det bästa.

I en ideéll förening så är inte vinstintresse som styr, då hade jag inte lagt en massa pengar på katter som jag gjort förut. Är nog beredd att dubbla den summan i en vettig förening. Här uppe med längre avstånd så är vi ännu mer beroende av transporter då dessa blir längre om det är veterinär de behöver. Framförallt i akutfall och svårare problem.

cala01
2009-11-11 11:24
0

Sammanfattningsvis så bör vi alltså fråga föreningar vi ska samarbeta med och få svar på:

§16.Hur ser tillståndet ut, godkända lokaler antal djur osv. Dessutom kolla att det stämmer.

Som sagt ibland kan man undra hur vissa får tillstånd, dv Borås har ju lurat många.

Hur ställer man sig till 3 månaders regeln?

Granska stadgarna, se att man följer dessa.

Lite svårare att kolla att man följer stadgarna, kanske fråga medlemmar i just den föreningen? (inte bara styrelserepresentanter)

Information, kolla att man även informerar allmänheten, inte bara kör ett private mission?

Besöka verksamheten.

Budget, kolla så de verkligen lägger pengar på djuren.

Har själv sett hur man lagt pengar till saker som inte är föreningens ändamål till gagn för att sedan dras med kass ekonomi.  

När det gäller den egna verksamheten så ska vi naturligtvis redovisa samma uppgifter själva. Vi har dock en bit kvar innan vi kan dra igång. Det fattas en del pengar, bilen verkar också bli för dyr att göra i ordning. Det visade sig att skenorna man fäst boxarna i var skruvade igenom golvet och där har det rostat. Vissa ställen går att laga men på två ställen var det svårt. Boxen för stor hund var det inget nät i, hel aluplåt, så det var svårt med uppsikt över den.

Vi har dock redan fått en stor bur så nu fattas bara resten ;-).

grundig
2009-11-11 11:50
0

får man fråga hur många katter ni kan köra åt gången ? 1-10-15 ? om ni ska ha en stor bur tänkte jag

cala01
2009-11-11 12:03
0

I den bilen vi hade tänkt oss så hade det funnits plats för fyra normala kattburar, i den storleken du har på din bur, med förankring. med lite fix så hade man kunnat ha katt även i den stora buren. Den var byggd för att kunna ha en Leonberger i. Så det fanns ju en del plats att utnyttja där också. Föreskrifterna är sådana att man ska ha uppsikt över djuren under färd, så det begränsar en del.

Dagoe
2009-11-11 13:00
0

Jag kontaktade jordbruksverket angående transport av djur då detta för min del även var aktuellt i ett annat sammanhang. Jag undrade om en ideell verksamhet är befriad från tillstånd för verksamhet att transportera djur. Och det är man INTE. Enbart privatpersoner som transporterar egna djur eller ett svårt skadat upphittat djur till veterinär behöver inte ta hansyn till föreskrifteran för transport av levande djur.

All verksamhet där det transporteras djur regelbunden behöver transporttillstånd, godkänd bil och kompetensbevis.

Det hänvisades även till EU rådets förordning EG nr1/2005 (vilken jag inte har läst igenom ännu.)

cala01
2009-11-11 13:21
0
# 96

Det stämmer kompetensbevis är dock inte så jättesvårt att få.  Bilen däremot måste genomgå en del förändringar som tex. fästpunkter och möjlighet till förankring. Transport tillstånd för icke kommersiellt bruk är också en knäckfråga, inväntar just nu svar på dessa problem och har kontakt med personer som sysslar med samma saker som vi tänkt oss.

Man kan inte heller ta med sig matte/husse i bilen. Vilket kan vara svårt att förstå. Skulle det vara en olycksplats med djur inblandade så ställer det ju också vissa krav.

Det lilla jag läst om eu direktiven så verkar det dock även där skiljas på djur för kommersiellt bruk (jordbruk) och husdjur.

Blir lite jobbigt att läsa när det hänvisas till paragrafer som tagit över man får hoppa vidare i texten. Vi inväntar svar på de som fått det godkännt och jobbar efter det.

Glädjande nog så är det många sponsorer som är positiva till idén. Så får vi ihop det med tillstånd och pengar ser det lovande ut.

Dagoe
2009-11-11 14:19
0

Vilka är det som ni har kontaktat?

cala01
2009-11-11 14:42
0

Dels är det några som hade i Karlstad förut, Djurambulansen. Sedan är det Djurhjälpen. De har en verksamhet i full rulle redan.

www.djurhjalp.se

grundig
2009-11-11 15:35
0

känns som vi alla kan lära oss nått om detta =) , vore kanon om det fanns enkla direktiv att man får göra si och så men inte si och så och detta behövs , men är inte så vanligt i sverige antar jag med sån här verksamhet så kanske därför det hamnar i den gråa zonen och inget klart

Dagoe
2009-11-11 15:43
0

# 99 Skulle jag kunna få ta del av informationen du får av dom? Då slipper jag fråga dom på nytt eller leta fram allt själv :)

Du får gärna PMa mig i så fall.

cala01
2009-11-11 15:45
0

Nja det är väl ingen gråzon men svårt att hitta rätt regler. Fick upp ISO 11784, vilket visade sig handla om godkänd radiofrekvens för transponder. Förmodligen när man ska transportera djur, används dessa. Det mesta verkar handla om att föra djur över landsgränser i EG nr1/2005.

Sveriges speciella regler för ideélla föreningar verkar inte vara reglerat i EU.

Hur det än är så bör man gå blå stjärnans kurser om första hjälpen osv, även om det inte föreskrivs i lagtext.

grundig
2009-11-11 23:05
0

hur funkar försäkringar en sån här gång ? om bilen krockar tex och katten blir skadad eller dör , verksamheten tar ju över ansvaret på djuren/djuret

cala01
2009-11-11 23:16
0

Försäkringar måste man ju ha naturligtvis, sen har jag ingen erfarenhet av hur de bedömer sådana fall. Du som har erfarenhet av djurskydd samt ditt eget vilande djurhem hade väl försäkrat så du kan tipsa?

grundig
2009-11-11 23:28
0

jag körde alla djur själv i min bil men då låg djuren under omplaceringshemmets ansvar i erat fall lämnar man bort ansvaret till annan verksamhet

grundig
2009-11-11 23:34
0

sen till 99% så lämna folk djuren här och hämta dom , var ett fåtal djur vi körde under den tiden och en annan sorts verksamet där vi jobba uteslutande mot djur som fanns i hem och hade ägare

cala01
2009-11-12 09:27
0

Ja bilförsäkring måste man ha och det är till 100% andras katter vi tänkt köra i så fall. Så det är väl samma sak, vi hade ju samma diskussion med det hemmet du och jag var verksamma i, hur det var med försäkringar. Då var det inget problem, eller det kanske ignorerades. Men det är klart att vi ser över försäkringar, vet inte vad du menar, men bilförsäkringen täcker ju även de som färdas i bilen. Sedan är det ju så att eftersom vi tänkt arbeta med seriösa djurhem/ägare så tar de sitt ansvar, det är ju själva meningen med djurskydd. Hur skulle det se ut om de inte gjorde det? jo oseriöst, men det är klart det är lättare att se fel hos andra.

Skulle vi köra något av våra egna djur så är det samma för oss som för alla andra. De ska vara vaccinerade, försäkrade, märkta osv.. En av mina katter är inte märkt men det är på gång.

cala01
2009-11-13 09:02
0

Nu har jag läst i boken om ideélla föreningar, den verkar väldigt bra och det är mycket bra fallbeskrivningar om hur man dömt i domstolar.

Debattia
2009-11-13 22:25
0

Du får ursäkta men jag fattar inte vad du menar du ska ha för form av verksamhet ?? Tänker du ha djurtaxi ?? Hur ska du samarbeta med hemmen ? Hur många mil o.s.v. ?? vill du inte berätta lite pedagogiskt så lilla jag också förstår???

Debattia

cala01
2009-11-13 22:54
0

Nej mer som djurambulans, vi har långt till veterinärer som kan göra större operationer. Tanken är att fungera som t.ex. Djurhjälpen, när och om föreningen får överskott så skulle det gå till att hjälpa andra djurhem med transporter. Vi har ca 7 mil till Gävle till exempel, ca 17 till Falun. Behov av transporter verkar ju finnas av trådarna på iFokus att döma. Finns säkert fler som behöver hjälp, äldre och folk utan bil och körkort.

Vi kan ju också tänka oss att hjälpa till med lite allt möjligt eftersom vi har jobbat med djurskydd. Till exempel med akuta behov av arbetskraft, stödhem etc..

Har haft katter hemma som suttit korta perioder i väntan på transporter och nya hem. 

Just nu så är marknaden för katthem mättat här i staden. Därför tänker vi inte starta eget katthem/djurskyddshem.

grundig
2009-11-13 23:02
0

allt i dag är en kostnadsfråga , sen om ni är villiga då att vänta i gäcle dom timmarna det tar att operera då? går ju inte att sitta och åka fram o tillbaka direkt

cala01
2009-11-13 23:17
0

Nej och man får inte med sig djuren direkt efter större operationer heller. Har själv varit nere med min katt i omgångar och fått hämta honom dagen efter. Enklare operationer klarar man ju oftast härikring. Det som inte är akuta fall kan man nog också lösa på annat vis.

grundig
2009-11-13 23:22
0

så om jag fattat detta rätt då

jag anlitar er , ni kör ner till gävle med katten , och betalar för resan (vad det nu blir) sen åker ni hem och ni hämtar katten när den är (klar) men ska jag då betala bensin för 4 resor eller 2 ? man ska ju ner sen hem

sen ska ersättningen utgå per djur eller delas det på resan ?

Debattia
2009-11-13 23:30
0

Vad är det för operationer dom inte klarar där omkring???

Debattia

grundig
2009-11-13 23:32
0

här i stan är det en enklare anläggning för normala fall , sen har vi djursjukhuset i hudiksvall , men vet inte riktigt hur avancerat dom kan göra , sen distrikts veterinären i bollnäs som kör sin anläggning där , vet ej hur avancerat dom gör heller , sällan jag är in med mina djur =) ja förutom avlivningar då =(

cala01
2009-11-13 23:53
0

Jag förstår inte frågan. Man får betala för resan fram och tillbaks natuligtvis. Blir det två resor så får man betala för det. Precis som när man åker buss eller taxi till veterinären. När du åkte till gävle med katter betalades väl pengar för bensin fram och tillbaka antar jag. Det blev väl en 170 -180 :-. Antar att du har samma motor son jag i bilen.

Benbrottet min katt hade klara de varken i Hudik eller söderhamn.

cala01
2009-11-15 15:09
0

Blev en tur idag med katter som skulle till Gävle. Lugn och fin resa, trevligt besök på Gefle Katthem.

cala01
2009-11-17 19:35
0

Någon som har erfarenhet av Citroen berlingo eller Renault kangoo? Ska visst finnas skjutdörrar på sidorna på dem.

grundig
2009-11-17 23:01
0

www.google.se borde funka bra samt www.citroen.se och www.renault.se

bättre info än så kan man nog inte få

cala01
2009-11-17 23:37
0

Förlåt Grundig att jag var otydlig, jag menar bra och dåliga erfarenheter.

grundig
2009-11-17 23:42
0

fråga på ett forum om bilar så får du nog bra svar skulle jag tro , finns nog tester på dessa bilar på google med om man söker

grundig
2009-11-17 23:46
0

på Renault kangoo fick jag 280 000 träffar

på Citroen berlingo fick jag 172 000 träffar

Om jag söker på test

Mari
2009-11-18 01:21
0

Citroen berlingo tror jag det är på faxeholmen? Iallfall något som hade skjutdörr på ena sidan och två dörrar bak, tvåsistig fram.

De bilarna tyckte jag var jättelämpliga, bra att förvara saker i, fanns även fästen i golvet på den bilen jag använde mest så man kunde sätta fast saker. Riktigt bra att köra också fast det var automatlåda.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

cala01
2009-11-18 18:41
0

Va bra då är det redan förberett för förankringar, det är en av de saker vi tittar på. Franska bilar brukar vara sköna att åka i, lite värre med kvalité, får inga toppbetyg på bilbesiktningens sida. Ändå går det säkert många som firmabilar med bra service. De som hamnar på en vettig prislapp har oftast gått långt.

cala01
2009-11-18 19:15
0

Kanske en sån här?,Fast liiite billigare.

grundig
2009-11-18 19:35
0

fördelen med firma bilar är att dom är inlämnade för att lagas

nackdelen är att dom ofta är välanvända inom firman

sen får man vad man betalar för med i detta sammanhang ofta många mil på mätaren , man bör göra en grundlig undersökning av bilen sen kolla serviceboken samt kritton på allt som är lagat , kanske rent av besiktiga bilen sen hänha med besiktningskillen under bilen o kolla lite själv med och rådfråga lite om bilen och just den modellen vad killen har för erfarenhet . Sen kolla omlackeringar , nylackade bilar eller delar som är omlackat är oftast förödande och det komemr visa sig inom ett par år hur bra dom lagat detta

känns lite fel att prata bilar på hittekatter =) men du ställde en fråga så ger dig lite tips och ideer från egen erfarenhet som bilmekaniker och en självlärd bilmek med med 30 års erfarenhet

cala01
2009-11-18 20:13
0

Ja nu blev jag väl oklar igen, det gäller alltså bil som skulle användas i en eventuell förening. Den bil vi hade fått tips om visade sig vara för dålig. Så nu tittar vi mer på lämplig modell. Bilar heller inte är väl inte något problem för tråden.

grundig
2009-11-18 20:18
0

ja naturligtvis vet jag väl att ni ska ha bilen inom verksamheten , jag gav tips och råd om bilköpet

vad som är okalrt i det vet jag inte

cala01
2009-11-18 20:33
0

Det var kommentaren att det känns fel att prata bilar på hittekatter jag tänkte på.

Mari
2009-11-18 20:38
0

#125, ska det vara en länk där?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

cala01
2009-11-18 20:50
0

jo det skulle det varit

grundig
2010-04-05 20:45
0

hur går det med detta då? hoppas det går framåt

Debattia
2010-04-05 22:29
0

Har det gått att genomföra något av det ????

Debattia

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.