Kattmynta, farligt?????
Fått detta mail……Hej Hawknest
Jag kontaktar dig beträffande objekt nr 109362111, 5-pack möss, stöd brandhärjade Katthemmet Kompis!.
Hej!
Jag är engagerad i hjälparbete/projekt för djur! Men hur är det med denna kattmynta?? - sedan över 30 år har jag läst artiklar om det rus som detta ger upphov till .. - jag rekommenderar absolut inte att ge kattmyntleksaker till katter som går ut iaf .. - omdömet försämras radikalt, för en kortare tid men dock .. ! Jag föreslår att ni tar bort detta och säljer något annat i de fö. fina kattleksakerna, fyll de med något som inte påverkar katternas hjärnor, detta är stimulantia!
Vänligen,
**** arbetar för katter och andra djur i Sverige och Internationellt!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Har aldrig hört detta innan.. undrar vad hon har för stöd för sin uppfattning.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Kattmynta har milt hallucinatorisk verkan, i alla fall för människor, men knappast så länge man bara luktar på den - det är i alla fall min tro. De äter ju inte upp leksakerna. Kan du inte skriva och fråga personen om det medför rus på blotta doften?
Jag syr också leksaksmöss i tyg som jag fyller med både kattmynta och krossad Valeriana (ger samma effekt på katt som kattmynta).
Det är inte farligt för katter med leksaker med kattmynta. Men mina leksaksmöss gör jag så starka att jag brukar tala om att katten kan tappa koncentrationen när de leker med mössen och att man ska vänta 20 minuter med att släppa ut en katt för att effekten ska ha hunnit försvinna.
Kattmynta påverkar inte katten som vi människor påverkas av droger, så det är inte farligt att använda kattmyntaleksaker. Däremot har jag läst en artikel från SVA om en katthona och hennes unge som åt färsk kattmyntai rätt ordentliga mängder ute i trädgården och som blev dåliga av det. (Ska se om jag kan hitta den artikeln). Men det är det enda fall jag har hört talas om.
Så du ska inte sluta tillverka och sälja dina kattmyntaleksaker tycker jag!
Va???
Har aldrig hört något sådant. Skulle vara bra intressant att få läsa någon avhandling eller liknande som bekräftar detta.
nämen jaha men då måst man ju ha belägg för att det är sant, forskning om det eller vart kommer det ifrån tro?!
HAha ni som vill bemöta det personligen, kan pma mig så får ni epostadressen. HAr tipsat in personen hit….
Nu har jag googlat på veterinärmedicinska artiklar om kattmyntans effekt på katter - och ingen säger att det är farligt på något sätt. Tom en del vilda kattdjur reagerar på kattmynta.
Det enda som man ska vara uppmärksam på är om katten skulle sätta i sig större mängder färsk kattmynta, då kan den börja kräkas och få diarré. Men det är ovanligt att katter sätter i sig färsk kattmynta på det sättet.
Sen är det bra om man inte släpper ut en katt om den lekt med kattmyntaleksaker, förrän efter ca 20 minuter, då effekten försvunnit. Så att den inte blir överkörd eller annat pga av minskad koncentrationsförmåga.
haha läste agrias länk…. JAja jag ska inget säga om Majja……
Det är ju en helt annan diskussion…..
jättetack för bra info alla! Sånt här är underbart att läsa! Det är då man blir glad åt den här sajten!
#9 Jag tänkte tipsa om att också lägga i lite Valeriana i dina möss. Jag köper Valeriana Forte på apoteket, och sedan krossar jag tabletterna i mortel till pulver som jag lägger i mössen. Katterna blir som galna.

Har jag aldrigt tidigare hört! Däremot ser vi ju hur katterna påverkas när man tar fram det..dom blir, som jag brukar säga, "rusiga". Brukar vara en kort stund..sen har dom återgått till det normala igen!
Tack Gisele! Det ska jag ta och göra! Hur mycket ungefär? Om man tar en tablett, till hur många leksaker räcker det? man kanske skulle mosa några tabletter och blanda om med fibervadden?
När jag gör mina krutmöss, som jag kallar dem så kan jag beräkna 1-2 tabletter Valeriana till varje mus. Men då blir de jättestarka. Jag säljer ju inte mina möss som du, utan ger till vänner och till hemlösa katter som fått komma in. Då vet jag vem mottagaren är så att säga. Men skulle jag som du sälja på Tradera kanske jag skulle beräkna en halv tablett Valeriana per leksak, eller tom mindre. Jag blandar också i rejält med kattmynta upptill.
Här är min artikel om "mina" möss, du får gärna göra likadana om du skulle vilja det:

Valeriana har ju ungefär samma effekt som kattmynta på vissa katter så jag tror inte det är bättre att byta till det i Traderaleksakerna. Har själv en som blir väldigt "hög" bara av att lukta på mina fingrar om jag tagit i det.
Jag skulle nog vilja hålla med mailskrivaren om att man bör vara försiktig och inte släppa ut en katt som är påverkad, för påverkade blir de ju, det är ju därför det är så poppis! Sen som h*n skriver så sitter det ju inte i så länge.
Såg för läng sen en dokumentär på TV om en kattkoloni där det fanns kattmynta som växte. Filmen berättade om hur kattmyntan påverkar katterna…kommer tyvärr inte ihåg så mycket av den mer än att man såg katter som krälade runt på marken synbart påverkade.
När det gäller att sälja leksaker med mynta/valeriana så tycker jag gott att man kan göra det! Många katter vill endast ha såna leksaker och om inte ägarna kan köpa det på Tradera (och stödja hemlösa katter) så går de till närmsta djuraffär (och stödjer butiksägaren). Dock kan det nog vara vettigt med en liten varningstext i "annonsen" och kanske även på en lapp som följer med leksakerna.
#Tizzla: Jag har inte sagt till Gunilla att hon ska byta ut kattmyntan i sina leksaker mot Valeriana för att det skulle vara "bättre".
Jag ville tipsa henne om att man kan få leksakerna mer intressanta genom att använda både Kattmynta och Valeriana.

#15 Ok, missförstod dig lite då!
Jag tror säkert det kan bli mer intressant för katterna, men tråden handlar ju om om katterna blir "farligt" påverkade och det lär inte bli mindre med valeriana istället eller i kombination.
Fast för oss som inte låter katterna gå ut i trafiken är det ett jättebra tips!
#Tizzla: Om du läser mina inlägg så ser du att jag berättar i första inlägget att jag alltid informerar de som får mina leksaker om att inte släppa ut katten förrän den inte är påverkad av kattmyntan och valerianan i leksaken.
Sen tipsar jag Gunilla som tillverkar kattmynteleksaker för ett behjärtansvärt ändamål, om att hon också kan använda Valeriana för att göra leksakerna mer attraktiva, och på så sätt kanske hon får sälja fler och få in mer pengar till de hemlösa.
Hursomhelst så har ju Gunilla i alla fall uppfattat det jag skrivit rätt, det är ju det viktigaste.
ja och jag hoppas flera av våra "fabrikanter" läser den här tråden, för det är ju itne bara jag som gör leksaker med min kattmynta… Apropå ingenting, så har jag bara 9 påsar kvar till försäljning nu. Sen har jag tingat allt som Kitty i Minnesota får till sommaren.

#17 Vi är ju egentligen överens så jag förstår inte varför du överreagerar. Jag har läst alla inläggen och jag förstår hur du menar, men du förstår uppenbarligen inte mig
Det kanske "viktigaste" i mitt första inlägg har du nog inte ens läst…sista stycket i #14…varningstext när de säljs på Tradera så att inte katterna råkar illa ut, precis som du "varnar" de som får dina leksaker
Mitt första inlägg var absolut inte någon form av protest mot dig, bara mina tankar efter att ha läst alla tidigare inlägg.
ja vad tycker ni? Ska jag lägga in en liten text i auktionerna? Lätt gjort!

Man kan aldrig vara för säker, så det är nog bra med en varningstext. Annars kanske ni blir stämda!
:P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
har lagt till på en av annnserna nu.
så, nu har jag ändrat i alla auktionerna som jag har ute. På leksaker
Nej farligt är det inte med torkad kattmynta i leksaker. Dessutom är effekten kortvarig. Det har allt den där personen fått om bakfoten. Som andra skriver kan färsk kattmynta däremot orsaka vissa obehag hos katter. En av mina katter dreglade rätt mycket efter att ha fått i sig färsk kattmynta av misstag en gång.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
ja, nu lade jag i alla fall text i alla auktioner hoppas jag. skrev till så här!
. OBS! en liten varning.. Om du har utekatt, så låt inte kissen leka med dessa leksaker alldeles innan den går ut! Kattmynta har ju en viss påverkan!
Det tycker jag var en bra text Gunilla! Ha inte dåligt samvete för dina leksaker, jag tror inte att något företag som tillverkar kattleksaker med kattmynta (i USA tex) går ut med varningstext.
Du skulle tom kunna skriva istället för att använda ordet varning "OBS! Att tänka på…Om du har utekatt" osv.

Gunilla.
Eftersom du har fått ett mejl. Kan du inte skriva till henne och be henne hänvisa till något av allt det hon läst under dom där 30 åren.
Något bör hon ju kunna hänvisa till.
Vad styggt att ta ifrån katterna det roliga lilla ruset.
Mina skiter förståss i vilket får dom ett sån´t djur så märker dom det omedelbart.
Nalle
Knäppa va?
Hade läst det här förut att catnip kunde ses som knark för katter och att man därför inte skulle ge dem det allt för ofta men har inte läst att man helt skulle ta det ifrån dem för att det var farligt. Det handlade enligt det jag då läste mera om att en katt kunde bli beroende om den fick det för ofta.
Många år sedan jag läste det och kommer därför inte ihåg var jag läst det.Sant eller falskt vet inte men har hållt räkning med det i alla fall.

Att bli påverkad av något kan väl diskuteras om det är bra i sig? Men skillnad med kattmynta är att det inte ger några bieffekter och problem, vilket andra "droger" kan. Men om en katt ska överleva i det vilda, så är nog inte det bästa att den är påverkad av kattmynta - de verkar ju inte alls vara helt rätt i huvudet när de har umgåtts med den växten. Det är väl snarare eventuella händelser som är farliga, än växten i sig? Har jag missförstått? Och med tanke på att effekten försvinner snabbt, så har man ju koll så att säga, speciellt med tanke på att våra katter inte ska överleva i det vilda.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Tack Gisele, ska byta ut ordet i min mall… ORkar inte byta i alla annonser, för Tradera har ju gjort förbättringar, som bara betyder strul…..
Vill samtidigt tacka för aall fina goda råd och för det trevliga bemötandet i den här tråden. Det är som jag a förut, så här man vill att det ska vara när man staertar en diskussion eller ställer en fråga.