Frontline mot öronskabb?
Var hos vet igår med en av mina andra katter, passade då på att fråga om min lilla hittekatt som jag misstänker har skabb i öronen. Fick tips att man kan droppa en droppe Frontline i varje öra o sedan resten i nacken -det ska tydligen få bort skabben…
Ngn som har erfarenhet av detta?
Trodde jag hade slut men hittade just en förpackning Frontline hemma 100mg/ml (3ggr 0,5ml) vågar jag sätta detta i örat på min lilla tös, hon väger dryga tre kilo (3,3)??
Jomen, jag brukar använda Frontline vid öronskabb. Fast jag tar några droppar i vart öra. Efter att först rensat ur öronen ordentligt.
tusen tack för ditt svar, då kör vi rensning o sen droppar! skönt att bli av med krypen -kliar i hela kroppen bara jag tänker på dom..
De är äckliga!!
Enligt den på katt specialicerade veterinär som vi brukar anlita kan Fronline användas på licens av veterinärer för lokal behandling i örat mot öronskabb. Det är dock inget som privatpersoner bör ge sig på. Mängden frontline avpassas efter kattens vikt och droppas in i örat. Men ska sedan massera utanpå örongångarna i ca 1 minut så att vätskan sprider sig i örongångarnas alla skrymslen och vrår. Sedan låter man örat vara i 4 veckor innan man gör rent. Behandlingen är effektiv om den görs på rätt sätt men kan ha biverkningar om det för felaktig mängd.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
4, vad är det den andre dropp i nacken heter som tar kol på alla kvalser o maskar? Iaf det är bara ringa vetten o säga att katten har öronskabb så skriver dom ut det, så har jag gjort med stallkatterna som fick skabb pga en vildkatt hade skabb (den fångades in av mig kastrarades o är stallkatt utan pung o öronskabb)
# Du menar nog Stronghold kanske?
Frontline är mot skabb i öronen och fungerar som din vet informerat dig.
På vårt katthem använder vi stronghold - det fungerar bra tycker vi. Smidigare och kräver mindre underhåll.
En droppe i nacken och sedan får du avvakta så att det torkar innan du släpper iväg katen. Gör först rent öronen såklart.
Medlet tar dd på djuren, och sedan får du fortsätta att göra rent öronen dagligen eftersom de döda djuren "kryper upp" ur gångarna och dt blir en massa smuts som mpste bort. =)
Lycka Till!!
tack så mkt alla för era svar!
jag tog en droppe frontline i varje öra (rengjort först) geggade runt länge o satte resten i nacken- hopaps det gör susen på dom små krypen
behöver jag tvätta filtar o sånt oxå? hört att det sprider sig som 17..
Detta är det tips jag fått av vet:
- Lös upp skabbsekretet med matolja i öronen under 1-2 dagar.
- Behandla med Frontline Spot-On Vet(3x0,5 ml, 1/2 dospipett vardera örat tre ggr med 10-14 dagars mellanrum.
- Endast YTLIG rengöring med topz i öronen om det är nödvändigt.
- upprepa enligt ovan vid behov.
- Först om deta inte gett tillräckligt resultat är det dags för eventuell spolning, m m.
ursäkta den dåliga kvaliten på scanningen. Originalllappen är gammal och dålig
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#9 TACK! detta var precis vad jag behövde läsa för "klägget" är tillbaka, öronen klibbiga igen redan efter två dagar…
ska testa med matoljan nu då…