Kontrollerad utevistelse skulle ju innebära att färre katter blir oplanerat dräktiga, och därmed påverka ökningen av antalet hemlösa och oönskade! En inhägnad trädgård ger ju katten samma möjlighet att jaga/klättra/smyga som att gå fritt - men utan några nackdelar.
Jag tror inte det kommer funka.. Hundägare bryr sig ju inte.. Varför skulle kattägarna göra det. Ska man gå på vår vandrings stig här hemma (finns MASSA soptunnor) får man vada i hundbajs visa bitar..
Så då får dom typ skaffa hund och kattbajs poliser. ;)

Jag är ju helt inne på den linjen. Däremot är lagar i av den sorten svåra att efterleva har man märkt. Folk på landet bryr sig inte men å andra sidan i tättbebyggt område skulle man även kunna kräva att kattbajsförbud. Men vad hjälper det egentligen?? Så mycket hundbajs längs cykel- och gångbanor som dyker upp nu i snösmältningen… *blä*
Våra katter är bara ute i vår trädgård (sele och koppel/löplina) och ibland blir det en liten korv i rabatten men den stör bara mig. Jag hade inte gillat om mina katter springer och förorenar hos grannarna eller vice versa. (Alltså inte om grannarna förorenar hos mina katter
.. utan grannens katter…) Vi får inte så mycket kattbesök av grannkatterna för de vet att de åker på däng om våra är ute.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Samma här ser man nu när snön smälter, STORA bajshögar längs vägarna. Men är det inte i Paris de har jättehöga böter om man inte tar upp efter sin hund, just för att hela stan vart nerbajsad?
har svarat likadant som jag svarar här: sk*tbra!!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Här är en artikel till i ärendet
http://gt.expressen.se/nyheter/1.1923291/kattdebatt-med-klos-i
Vad säger man om Lena Holmlund som tycker det är djurplågeri att hålla katten inomhus och resonerar så här om inhägnader:
"Om det finns lekplatser i närheten kan man väl sätta stängsel runt sandlådorna i stället."
Det blir väl ändå rätt komplicerat…???
LEna Holmlund har kanske bubbelplast innanför pannbenet med en sån kommentar?

#7 Haha! Ja varför inte bubbelplast på sandlådorna så får barnen lite roligt och smälla plastbubblor oxo
Att döma av hennes kommentar, så är nog bubbelplasten redan färdigsmälld…..

Jag tycker diskussionerna som följer efter artikeln är ganska intressanta. När jag får en stund över skall jag nog regga mig och kanske tycka till vi får se