Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4348 ggr
Hennum
2010-03-13 16:32
0

Bertils tand

Hej!

Upptäckte igår att bertils vänstra hörntand är avbruten, spetsen är borta. Den är fortfarande längre än de andra. men den allra yttersta spetsen är bortbruten.

Vad ska man göra då? Han verkar inte besvärad, men han kanske bara inte visar det.

Är det ett tecken på att tänderna är dåliga?

mvh

Johanna

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[LucyInTheSky]
2010-03-13 16:46
0

En sådan tand har Ruu med.. Hans ena framtand har ingen spets, avbruten, säkert i ett slagsmål då jag inte vet vad han pysslade med innnan han bodde hos mig =)..

Han verkar inte ett dug bekymrad över detta så jag har inte brytt mig så mycket om det.. Men om det är ett tecken på dåliga tänder kanske man borde kolla upp det..

Lena
2010-03-13 17:21
0

Den vanligaste orsaken till avbrutna tänder är fall från hög höjd. Käken får då ta den värsta stöten vilket kan resultera i tandskador.

Det man får vara observant på är att det förr eller senare utvecklas karies i den avbrutna tanden. Tecken på karies eller andra bekymmer från tänderna är att katten börjar dregla. Då bör man uppsöka veterinär för att få tanden borttagen. Om katten verkar bekymmerslös och äter som den ska kan man vänta tills det är dags att ta tandsten eller göra något annat ingrepp. Om katten ändå ska sövas för något annat kan man låta veterinären ta bort även tanden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MewTwo
2010-03-13 17:21
0

Frågan är ju hur Bertils tänder ser ut som helhet…?

Jag har en katthemsmisse som hade tre (!) avbrutna hörntänder när hon kom till oss som ettåring. Veterinär fick jämna till dem så hon inte hade vassa kanter och har sedan dess tagit bort tandsten cirka vart 3e år. Hon har inte haft ont av de brutna hörntänderna, har lyckats fånga och äta de flesta byten ändå, och närmar sig nu 17årsfödelsedag…

Om du passerar en veterinär i något ärende så kan denne ju kika så att det inte är något i Bertils tand som behöver lagas, i övrigt kommer han att klara sig fint ändå, tror jag!

Dock ska man se upp med gula och tandstensöverväxta tänder! Hela tanden liksom förmultnar under tandstenen och löses upp, vilket kan ge allvarliga problem för katten med hål, tandsköttsinflammationer och att hela tandbryggor försvinner!

Det kostar att tandvårda katter hos veterinär, men är värt det. Vi har två katter med FORL-liknande problem och det går att hålla en bra status på tänderna om man bara "städar dem" regelbundet.

Hennum
2010-03-14 00:20
0

I övrigt ser hans tänder bra och friska ut. Och han dreglar inte eller så. Dock ska vi till veterinären med vår katt Kurt, som har ett dåligt öga. Då får nog bertil följa med, för säkerhets skull. :)

anebit
2010-03-14 01:56
0

Hennum, jag har missat att Bertil kommit hem för visst var det han som var bortsprungen?

När kom han hem och hur länge var han borta?  Så underbart att han är hemma!   Glad

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hennum
2010-03-15 01:52
0

Ja. han kom hem helt plötsligt. Det var en dag för några månader sen, som jag såg två svarta katter i köket, och så fattade jag efter en stund att en av dem måste vara bertil. Så kramade jag honom och grät. Han såg ut att må bra, och betedde sig som om han aldrig hade varit borta. Nu har han varit hemma varje dag sedan dess. Är så tacksam för att han kom hem igen. Han är så speciell (som alla är) vi brukar gosa så mycket, och stångas och buffas. Han ÄGER verkligen mitt hjärta. ^^

Ska ringa veterinären imorgon, så ska herrarna plågas lite av farbror vette. Oskyldig