Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3081 ggr
Kalendula
2010-02-04 07:19
0

Fond?

Hej!

Min grannkatt springer här. Och jag tror inte att grannen har speciellt ont av det. Men saken är ju den att katten inte mår bra. Han har handflats stora tovor över kroppen under sin långa päls. Och jag får inte borsta honom, då det naturligtvis gör ont.

I går upptäckte jag också att hans svanstipp har varit bruten men läkt fel. Katten mår inte bra det märker jag. Den ger sig på mina katter ibland med. (Jag har 7 egna katter) Och förra natten har han börjat sova i min säng. Då lyckades jag i alla fall att klippa bort lite tovor kring öronen och en liten hängande vid ljumsken. Fick lura honom att inte titta när jag klippte den vid ljumsken.

Sedan bestämde jag mig för att leka lite med honom och upptäckte att magen med är en enda stor tova. För övrigt är han i god kondition och både kelig och snäll och äter. Bara man inte klappar honom just på kroppen där han har alla hemska tovor. Han har uppenbarligen ont.

Snälla, hjälp mig med denna katten för jag har inte råd att gå till veterinär med honom. Finns det typ någon fond som jag kan ansöka om ett bidrag så att jag i alla fall kan ta bort alla tovorna. Ja, jag vet att man inte ska ta in andras katter, men  jag har med alla möjliga medel försökt att skrämma ut honom, men inget tycks hjälpa. Han trivs visst väldigt bra hos mig. Han har sprungit hos mig sedan förra sommaren.

Med hopp om hjälp, för jag vill inte lämna in honom på något katthem. Och grannen har jag försökt att prata med, men han tycks inte bry sig.

Lotten

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

anebit
2010-02-04 13:54
0

Oansvariga ägare som inte tar hand om sin katt. Vissa människor borde bara ha mjukdjur som inte behöver omvårdnad.

Eloge till dig som värnar om katten, tovorna gör rejält ont på katten och behöver tas bort så fort som möjligt.

Här kan du prova att söka bidrag från Chickas minnesfond.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

russin
2010-02-04 14:10
0

Fast varför söka hjälp till en katt som snart är i samma situation igen ??? Bättre då försöka få katten därifrån.

Kalendula
2010-02-04 14:40
0

#2 Han kommer att springa hos mig ändå och då kan jag borsta honom så att han inte får tovor igen Glad

#1 Tack så jättemycket! Skrattande

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

russin
2010-02-04 15:15
0

#3 - okej, då är jag med. Trodde du skulle fixa till katten och han direkt skulle tillbaka tillägaren.

Kalendula
2010-02-04 15:21
0

Nope kissen ska inte tillbka till honom, ska se till att han får bo hos mig i stället. Cool

chigak
2010-02-04 16:55
0

En eloge till dig som bryr dig om kissen!

Ankie
2010-02-04 17:06
0

#5 men så bra

Kalendula
2010-02-04 17:08
0

Tack alla för Ert fina stöd, det värmer verkligen Skrattande

Lena
2010-02-04 21:12
0

Här har du en länk till en artikel som tar upp flera olika fonder där du kan söka bidrag.

Chickas minnesfond samt Billyhittekattförening kan jag rekomendera särskilt. Sistnämnda är grundad och drivs av en medlem här på Hittekatter.

Är kissen kastrerad? Om inte är det bra att göra det samtidigt som den får sina tovor åtgärdade. Tala med kattens ägare. Kanske kan du få ta över katten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kalendula
2010-02-05 22:12
0

Jag vill bara skriva och berätta att jag har fått bidrag ur en fond och ska med katten till veterinären på måndag 7.15 och ta bort alla hemska tovor samt operera bort svanstippen.

Jag är så himla glad så jag kan gråta Skrattande

Elshira
2010-02-05 23:14
0

Ett tipps till att få bort tovorna är rakaparat (typ hundtrimmer). Det går bra mycket snabbare än att sitta och klippa. Och är man bara två stycken, en som håller samt klappar lite och en som rakar samt ger lite godsaker emellan så har jag tycket att summan av kardemumman blivit bättre när man rakat än när man klippt. Då är det inte heller någon större risk att lyckas klippa i skinnet!

Hakuna matata!

Gullimat
2010-02-05 23:23
0

Är han kastrerad och öronmärkt? Annars är det bra och göra det och då blir du den nya ägarenFlört

Kalendula
2010-02-06 03:20
0

#11 Jag tror inte att det är en så bra idé att göra så. För han är så öm under tovorna så det mest humana är att söva honom medan det görs.

#12 Vet inte ens om det är en hankatt, för jag får inte närma mig hans bak på något sätt. han är full av tovor på undersidan och i svansen med, och den brutna felläkta svanstippen för nog sitt med för att jag inte får närma mig den delen. Naj, han är inte öronmärk. Men veterenären kommer att kolla om han är chippad. Foten i munnen

anebit
2010-02-06 10:50
0

Så underbart att du fått bidrag från en fond.  Skrattande

Så skönt för kissen att bli av med tovorna. Spännande att få se vad det är för kön.   Förvånad

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Gunlog
2010-02-06 17:32
0

Många kramar till dig för att du gör detta!

En guldstjärna i kanten…

Kramar på dig!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

xray
2010-02-06 17:58
0

Jättemånga kramar till dig som sköter om katten. Skulle den inte vara chippad, beställ då kastreringstid och märkning och skriv dig som ägare.

Pälsbollarna i Höganäs

Kalendula
2010-02-07 21:10
0

Jag har tagit mod till mig och knackade på hos grannen för att höra mig för om katten och dess tovor och att jag mer än villigt kunde ta med mig katten till veterinären. Att jag redan beställt tid. Men han sa att han hade tänkt att göra det men inte haft tid och att hans mamma skulle betala veträkningen.

Vad gör jag nu? Tänk om grannen alls inte kommer att få tid. Jag diskuterade situationen men en vän till mig, och han sa att grannen säkert kommer att göra det. Därför i grannens ögon så har då (jag) uppmärksammat att katten inte mår bra och förmodligen kommer att hålla koll på den. Nu när vi bor såpass nära varandra går det inte att undgå grannen för vi kommer ju att ses. Och katten kommer ju att fortsätta att springa hos (mig)

[Daisy-Moa-Elsa]
2010-02-07 21:22
0

Kan du inte erbjuda grannen din tid, som hans mamma får betala för? Du kan erbjuda (om du har bil och tid) att skjutsa dem dit eller annars att du kan åka med kisse åt dem

Kalendula
2010-02-07 21:40
0

Jag erbjöd mig men han tackade nej. Jag har visserligen en egen honkatt som ska kastreras. Men då blir det ju fel för dom jag fått bidraget ifrån.

[Daisy-Moa-Elsa]
2010-02-07 21:44
0

Just det, glömde att du fått det.

Kalendula
2010-03-01 03:37
0

Jag har fått ett problem och behöver verkligen råd. Jag ansökte om bidrag att ta bort tovor och amputera en bit av svansen på grannens katt. Jag fick bidraget och allt var klart, skulle åka i väg med kissen till veterinären. Men ville ändå informera grannen om vad som var på gång, han tackade nej och sa att hans mamma skulle iväg med katten till veterinären. Nu har katten sprungit hos mig mer än någonsin efter att grannen sa nej tack. Både dagtid och på natten.

Jag pratade även med polisen om mitt problem och i med att grannen hade sagt nej så kunde grannen anmäla mig för stöld. Jag vill samtidigt inte prata med grannen igen för jag vill inte skapa någon dålig grannsämja. Det är lätt hänt att bli utnyttjad och/eller att han sprider rykten. Men samtidigt verkar han inte bry sig om sin katt, som nu har det ätter värre med sina tovor. Jag får knappt ta i honom nu mer än på huvudet. Snälla kan jag få råd och tips om vad jag kan göra för katten. Jag ber till och med till Gud om en väg och en lösning. Och jag mår inte bra av att katten inte mår bra, han lider.

Lotten

Icna
2010-03-01 07:32
0

Bara för att du snällt frågar hur det går och du jkan ju erbjuda din hjälp igen så kan ju knapppast grannen bli argd

Annars kan du ju anmäla grannen för vanvård, att han dessutom tackat nej till hjälp gör ju saken värre än vanlig vanvård tycker jag.

Undra vad polisen menar med stöld, stöld av tover och svanstipp? Kan inte tänka mig att det finns nått större straff för det :/

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Ankie
2010-03-01 09:39
0

ja det är bara att ringa djurskyddsinspektören om katten å berätta hur det ligger till

Kalendula
2010-03-01 10:13
0

Kan man vara anonym när man ringer djurinspektören, och var finns djurinspektören?

Elshira
2010-03-01 11:52
0

#24 Anonym vet jag inte (men det borde ju vara bättre att berätta i detta fallet) men jag skulle tro de har tystnadsplikt om man så önskar.

Hakuna matata!

johnnys girl
2010-03-01 13:26
0

Ring djurskyddsinspektören och gör en anmälan. Inspektörerna finns på Länsstyrelsen. Det är bara att ringa växeln och be att få prata med en djurskyddsinpektör.
Din granne får inte veta vem som gjort anmälan.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Ankie
2010-03-01 13:30
0

säger du inte ditt namn i början å inte sen heller så är du anonym men börjar du med att presentera dig och sen säger du att du vill vara anonym så är du inte längre anonym, de får då tala om vem det är även fast du inte önskar det så tänk på det om du inte vill att han ska veta med det är som anmält

Elshira
2010-03-01 14:44
0

#27 Du har aldrig hört talas om numerpresentatör? ;) Något jag tror att de flesta kontor och företag använder sig av i dag.

Hakuna matata!

Kalendula
2010-03-01 15:21
0

Men är inte nummret skyddat om man har skyddat nummer? Det är väl så att det är räddningstjänsten som har tillgång till att se var man ringer i från?

Hawknestgrove
2010-03-01 15:46
0

OM du inte vill synas så kanppar du in #31# innan du slår numret. Hur har det gått?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

ChanelBM
2010-03-01 16:16
0

Sno kattstackarn nästa gång han kommer på besök. Ta den till veterinären, använd pengarna du fått. Det är ju för kissens bästa. Låtsas som ingenting när grannen frågar. Nån annan kanske kan ställa upp som karantän medans han tillfrisknar. Sedan kan kattstackarn helt plötsligt återvända om nån vecka.

Har ett "ledigt" kök i GBG som kan ställa upp som tillfriskningsenhet  ;-)

Kalendula
2010-03-01 16:24
0

#30: Jag är i ett fruktansvärt dilemma, för hur jag än gör så kommer grannen inte att bli glad.

#31: katten måste ju mer eller mindre rakas på nästan hela kroppen och det tar flera månader för pälsen att växa ut och grannen bor liksom vägg i vägg. Och han har ju tackat nej till erbjudandet, så han kommer ju att förstå att det är jag i vilket fall som helst.

Hawknestgrove
2010-03-01 16:28
0

Sk*t i om grannen blir glad. Kissen blir det.

Kalendula
2010-03-01 16:32
0

#33: Det är bara det att han kan anmäla mig för stöld om jag tar katten till veterinär… :O/ och i och för sig jag honom för vanvård. Å andra sidan så har katten mer eller mindre bott hos mig sedan han tackade nej till mitt erbjudande. Fan, det här är så svårt! *Utsäkta svordommen*

Hawknestgrove
2010-03-01 16:36
0

Det kan han inte. Elelr i princip, ja,men det är ungefär lika verkningsfullt som ett surr av en fruktfluga. Du har matat katten i lång period och som sagt, motanmälan från dig om vanvård slår högre. Och du har ju inte sagt att du ska TA katten, bara ta den till vård.

ChanelBM
2010-03-01 16:44
0

Blir du desperat så lovar jag att ta hand om kissen i mitt kök

då kan han ju inte skylla på dig för hemma hos dig kommer han ju inte att hitta kissen…

O precis som de andra sagrannen får ju tillbaka katten sen…

xray
2010-03-01 16:50
0

Du kan ju inte hjälpa att katten har "försvunnit"!

tuska
2010-03-01 16:51
0

Åk in med katten se till att få intyg från veterinären om att katten va i ett vanvårdat tillstånd när du kom med katten, hur behövligt det va med en rakning av katten.  Se till att få en kopia på intyget som ev. ägaren får ta del av om det skulle bli problem.

Fundera inte längre hur du ska göra… det finns bara en sak att göra nu, ingen kan göra anmälan mot dej om du ser till att katten får den hjälp den är i stort behov av.

Kalendula
2010-03-01 16:59
0

#35: Du har rätt, ska göra några samtal, men får börja med det imorgon. Tack!

Hawknestgrove
2010-03-01 17:35
0

Håller tummarna för dig och kissen.

Kalendula
2010-03-01 17:43
0

tack alla, jag är så rörd att jag gråter, tack så mycket

persikahallon
2010-03-01 19:49
0

Heja dig som bryr dig om kissen! Lycka till!

maggan47
2010-03-01 19:50
0

höar av dig, så vi får höra hur det går, och som sagt, be veterinären om ett intyg om hur kattens päls ser ut, ifall att

lycka till

Maggan47

Hawknestgrove
2010-03-01 19:51
0

ja och vi kommer gråta avlycka, när du varit hos farbror doktor med kissen

Ankie
2010-03-01 19:53
0

hoppas det går bra

ChanelBM
2010-03-01 21:15
0

Mitt erbjudande om några dagars/veckors omvårdnad medans stygn o sår läker o du är rädd för grannen

sår kvar

pm;a mej bara

Hawknestgrove
2010-03-01 21:28
0

Vilka goa folk du har runt dig nu. Då hoppas vi att du får iväg den lille snarast

Hennum
2010-03-01 22:14
0

Hoppas du får mod till dig och trotsa den dumma grannens vila och tar kisse till vette. :) Du har ju fått bidrag och allt, det är ju toppen!

Fint av dig att du bryr dig om katten.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Minka040
2010-03-01 22:23
0

Se gärna till att du tar med kamera och dokumenterar katten innan, under och efter rakningen. Allt för bevisens skull!

Önskar dig och kisse allt gott!

Kalendula
2010-03-04 20:37
0

Nu ska ni få höra!

Min granne knackade på hos mig för en stund sedan, jag blev skiträdd när jag såg att de var han. Tänkte att nu kommer han att skälla ut mig efter noter, så jag intog försvarsposition.

Han böjde huvudet och sa: Du har en herrans massa katter va?

-Öh, ja, 6 stycken nu, för en av dem är saknad sedan 14 dagar tillbaka, hur så?

- Jo, jag undrar om du har gott om kattburar när du har så många katter?

- Ja, det har jag!

- Då undrar jag om det finns en möjlighet att jag får låna en för jag ska med Eddie till veterinären imorgon och raka bort tovorna. Dom måste söva honom för man kan inter ta i honom längre. Och du det är okej att Eddie springer hos dig för då vet jag var han är. Och att han har det varmt när han är hos dig.

- Ja, sa jag, jag måste be om ursäkt, för vissa nätter har jag faktiskt inte orkat att lyfta ut honom i rädsla för att han ska klösa mig, för han har haft skitont.

-Ja, jag vet och jag vill be dig om ursäkt att jag intr åkt in tidigare med Eddie, men jag har inte haft tid. Jag kommer med buren imorgon kväll.

- Du sa jag, behåll buren så länge du behöver, för Eddie kommer att vara väldigt groggy imorgon när du kommer hem med honom och då är det gott för honom att ha buren att ligga i. Men låt honom inte gå ut när han är rakad, då kommer han förmodligen in till mig för att värma sig.

- Skulle han smita ut så vet jag ju var han är, så log han.

Vet ni vem som är världens lyckligaste människa idag?

JAG!! Skrattande

soso
2010-03-05 13:52
0

Ja, hmmm…..det låter ju väldigt bra!

Jag är nog väldigt misstänksam, men jag skulle inte lita på ägaren. Vi får väl se, hoppas du fortsätter berätta vad som händer!

Gunlog
2010-03-05 17:39
0

Kanske ägaren har tagit sitt förnuft tillfånga nu! Han förstår att han har ögonen på sig… Du har påverkat honom, medvetet eller omedvetet.

Bra gjort!

Stora applåder!

Ankie
2010-03-05 18:52
0

men herregud vad är det frågan om Skrattande vilken tväromvändning du, vilken lycka… härligt

Kalendula
2010-03-06 08:59
0

Hm, jag vet inte vad det är frågan om. Men jag sände katten tankar flera gånger igår, för jag var iväg hos en kär vän och hjälpte honom att städa. Det blev så klart sent, för tiden rinner iväg när man har roligt. Så jag kom hem rätt sent. Och gissa vem som mötte mig innanför dörren när jag kom hem i mörkret? Grannkatten, som var så fin. Rakad på sidorna och under magen och halsen. Jag bara stirrade på honom sedan började jag asgarva. För inte hade jag trott att katten var ssååå liten under sina tovor.

Sedan frågade jag Katten: Eddie, vad gör du här inne, ska inte du vara hemma och ta hand om dig i värmen hos dig? Han strök sig mot mitt ben, så svaret var ju lätt att tolka. Jag strök honom över kroppen för att kolla om han var okej med att man tog honom där tovorna varit, han var inte riktigt med på dom noterna. Men fick klappa honom lite bakom öronen senare i sängen.

Heltokig var han igårkväll med, han jagade runt och lekte med mina andra katter som redan hade blivit trött på honom när jag kom hem. Eddie la sig till och med i min säng för att lurpassa på mina katter för att kunna hoppa på och skrämma dem. Han var så rolig, ifrån att ha hoppat upp i sängen skuttade han till min kudde, ner på golvet, sprang ut i vardagsrummet, upp i soffan och in i sängen igen för att lägga sig och lurpassa.

Långsamt tänkte jag att Eddie kanske inte tålde att bli sövd, för han rykte liksom så som katter gör ibland, men mer intensivt och spände öronen så fort han hörde ett ljud. Tänkte: Snälla Eddie kan du inte bara slappna av och lägga dig och sova. Men fick bida min tid, inom siom tid skulle han ju i alla fall somna. Så jag la mig till rätta och då hoppade Eddie upp i sängen och la sig bredvid mig.

På morgonen när jag vaknade första gången så låg han på min fotpall i vardagsrummet. Andra gången jag vaknade var han inte kvar hemma och tänkte att han är säkert inne hos sig nu.

Nu ska jag strax iväg och fortsätta att hjälpa min kära vän att städa, vi får se hur sent det blir idag. Men hoppas på en spännande och händelserik dag.

soso
2010-03-06 10:29
0

Han var säkert lycklig för det inte gjorde ont av tovorna längre, när han rörde sig Glad. Härligt att han faktiskt har varit hos veterinären!

Gunlog
2010-03-06 23:21
0

Ja, det är faktiskt skönt att ägaren tagit sitt ansvar. Nu håller vi tummarna för att katten trivs bättre och bättre hos dig, så att han kanske kommer till dig mer och mer för att sedan en dag stanna kvar hos dig.

Jag tycker det är mer din katt än ägarens…

Hawknestgrove
2010-03-07 14:48
0

sån underbar läsning…….

Kalendula
2010-03-07 22:01
0

Grannen var och lämnade tillbaka buren för en stund sedan. Han tackade för lånet, och jag sa att jag förstod att allt gått bra.

Ja…? sa han.

Jo, Eddie satt innanför dörren när jag kom hem sent i fredags och han hade öppnat locket på kattmatstunnan igen.

Det låter som Eddie sa grannen.

Jag ber om ursäkt att Eddie springer här och ingen annan katt vågar komma tillbaka efter att jag skrämt bort dom, men inte Eddie han kommer tillbaka.

Då sa grannen, det är okej att han springer hos dig, du verkar ha bra hand om dina katter och jag är ju ändå nästan aldrig hemma.

Så man kan väl säga att jag blev kattvakt, men inser nu att jag med tiden kommer att få behålla Eddie, för att grannen egentligen inte har tid. Och då gör jag vad jag vill med honom.

Grannen tog ju i alla fall ansvar för att Eddie led av tovorna, men jag sa inget om att jag hade prutat hos veterinären redan, då när jag egentligen skulle åkt med honom. För han tyckte att det var dyrt att raka bort några tovor.

Jag är så lycklig!

soso
2010-03-08 01:33
0

Eddie är så gott som din, verkar det som Skrattande!