Svalövskatterna del.3
Då den gamla tråden har nu blivit så lång så startar jag en ny.
Kan någon stänga den gamla?
Förregående trådar:
Akut - mamma med ungar hemlösa i Svalöv
Akut kattungar behöver fångas och transport
Akut hjälp - ingångning i helgen
Vår egen lussekatt

Nyss har vi tagit ännu ett steg framåt.
Jag plockade fram vår lille pojke satt honom i knäna. Först fräste han någon sekund, sedan gnällde och efter en stund rullade han tassarna under sig och njöt.
Jag kliade honom under på sidan av huvudet och under hakan och han bara njöt och blundade. Efter en stund så tog jag upp honom och gick med honom till soffan. Där satte jag mig verkligen tillrätta med Alex i knäna och fortsatte klappa honom. Och så satt vi i ca 10min. Sedan tog han två försigtiga steg fram så att framtassarna hamnade på soffan och helt lugnt och lojt sträckte han på sig, släppade baktassarna nedför mina lår, sträckte ryggen i en båge och gick på lådan. Sedan gick han och åt lite och lade sig i buren. Då gick jag ut från rummet.
Och nu ser jag honom ligga på gästsoffan igen och spana på mig genom den öppna dörren (kompostgaller).
Vilka härliga framsteg:)
Hallo alla i lille Axels fan club!
Vad roligt att det går framåt med lill skiten…
Feberdimman börjar lätta, så någon får gärna uppdatera mig vad som händer orkar inte läsa igenom allt.
Hur går det med transporten?
maruska

vad roligt att ni gjort sånna framsteg! :D
Här har inte hänt mycket. Men inatt satt jag uppe till typ 5 och då var katten framme trots att jag satt uppe. har köpt en vippa som jag klappar honom lite med. Dock jamar han väldigt mycket hela nätterna, jag tror han känner sig ensam. Han var intresserad av den stora katten jag har hos mig nu med, men hon bara fräste och morrade åt honom, så fort hon ser honom. :P stackarn.
Jag tror han saknar sina kompisar?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ja, det ena hemmet vi hade åt ungen verkar ha gått i stöpet :( Och tror det finns ytterligare en unge kvar i kylan i Svalöv, dock lite större. I natt var det frost…
Maruska - skönt att du verkar lite på bättringsvägen:)
Tyvärr har vi inte hittat någon transport av lillungen, så den är kvar hos tervmatte.
OK, då ska jag försöka att åka i helgen om inget annat dyker upp.
Lite bättre är det och det är ju några dagar till innan helgen.
Jag som hade så sjukt mycket att gör mån-tis, det måste jag jobba ifatt innan jag gör någonting annat.
Jag ska försöka hänga med här lite bättre nu.
maruska
Praxis du skrev att det kanske finns en unge till ,försöker ni eller någon annan att få in den ?

#8, ja vi har ju fullt nu. Hennum har en unge på sitt korridorsrum. Trodde vi hade hem till den men det gick inte visade det sig. Har ev. ett annat hem på gång. Mina föräldrar kan ta in den här en kort period, deadline är den 21 dec. Sen måste jag ta hem min katt som fortfarande är lite skygg och då med alla syskon och mina föräldrars katter är det fullt. Vi ska till Svalöv på lördag och dela ut flygblad, hittar vi någon som kan ta den som fortf. går ute så fångar vi in den. Annars vet jag inte hur vi ska göra…
Finns det ingen som kan ta den sista ungen, känns så hemskt att den ska gå kvar bara för att den egentligen hade oturen att inte gå i fällan och få komma in i värmen.
Jag letar men just nu är det ganska fullt i våra stödhem.
Snälla,hjälp till att fundera.
Visst är det den blå-vita lite större ungen ni menar som är kvar ?
Vem är mamma till alla dessa ungar?
Är det någon som vet det?
Finns det några framtids planer för de stora katterna eller det är bara ungarna utan sin mamma som ska komma in denna omgången?
Såg ni ska dela ut flygblad i området och informera de som bor där.
Det var ju bra hoppas någon kan hjälpa er som bor där.

Ja precis, det är den grå/vita ungen.
#12, tror jag vet vem mamman är, finns en katt som ser likadan ut som den som går ute. Vi vill göra TNR-projekt iaf, men då krävs det att någon vill mata. Idag ger de boende i området mat lite då och då. Men allra helst vill vi att de ska komma in, antingen i stödhem eller beroende på hur skygga de är som stallkatt iaf. Håll tummarna för att någon nappar på våra flygblad. Men den sista ungen borde få komma in också! Ingen som kan ta emot den?
Hallå Maruska
Roligt att höra att du är på bättringsväg :-)
Idag tog jag upp lille Alex fyra gånger i knäna och satt där och läste en stund varje gång. Han fräser alltid först men sedan ligger han fint, sträcker ut kroppen och slappnar av.
Sedan bad jag min man att skicka in specialstyrkan i form av vår katt Emil.
Emil är den snällast katten som någonsin tassat på vår planet. Han hjälper oss alltid med skyggisar. Han går aldrig rakt på den nya katten utan går runt överallt i rummet, luktar på allt, låtsas att han inte ser den nya katten och är helt cool och utsöndrar lugnet. Det är alltid den nya katten som först tar kontakt med Emil. Han låtsas vara blind tills den andra katten tar första steget. Sedan luktar han försigtig på nyinkomlingen och vänder om sig och låtsas titta på någon intressant fläck på väggen, golvet eller taket så att den nya kan lukta på honom och inte känna sig hotad. Emil är verkligen helt underbar med osäkra katter. En riktig kattpsykolog.
Så var det även idag. Emil kom in och låtsades inte märka den lillen som låg i mina knä. Lillen var nyfiken och iaktog Emil hela tiden. Till slut hoppade han ner på dynorna som ligger framför bäddsoffan och gick fram till Emil. De luktade lite på varandra och efter ca fem sekunder slängde sig lillen på rygg och fjantade sig framför Emil. Han rullade runt och gav ifrån sig mest gulliga ljud. Jag lekte lite med båda med en fjäder och godispapper.
Sedan gick jag ut ur rummet för att ge dem lite tid på egen tass. Jag kikade in lite då och då och de lekte så fint. Emil satt på dynan och i andra änden, bakom en kudde ruvade Alex och vikade på rumpan till höger och vänster. Då och då hoppade han fram mot Emil och stackaren fick plocka bort honom från sitt huvud med tassen ;-) Så lekte de en stund och sedan tröttnade Emil en stund och satte sig vid kompostgaller som vi ställde upp i dörröppningen. Jag gick fram till galler och vände honom mot rummet igen. Och då gick han och lade sig på dynan framför lillens stora bur, där Alex redan vilade.
Emil var där inne i någon timme och lillen kunde riktigt slappna av i sällskap av en av egen art :-)
Alexs öga är helt bra. Han kisar inte med det och det rinner inte längre. Det är endast när han äter som det ibland kommer något konstigt nasalt ljud.

Hallå, vem är du?

Får man lukta på dig?

Mmmm.. Så mysigt att putta med huvudet och slappna av..

Här är du lille unge..

Beredd på en attack. Tre sekunder senare flög han mot Emil…

… landade på Emils huvud och åkte ner emellan dynor och soffa, bara svansen syns…

Trött av all lek

Och Isidor patrulerar utanför… Mina kissar är så snälla att de har inte försökt hoppa över galler en enda gång på alla dagar. De sitter snällt utanför och tittar in lite då och då

tervmatte - det låter som om du börjar bi lite kär
.
Vilket härligt busfrö den lille killen verkar vara:) Tyvärr kommer inte Lokatten vara lika snäll som dina, för hon kommer fräsa och bli stor - men kanske hon tinar även hon så småningom - hon är ju inte så gammal:)

Det är väldigt tråkigt att man inte kan göra mer beroende på brist av antingen pengar till kastrering elller stödhem.
Vi har kontakt med en gård och 1 villa med gäststuga som vill adoptera 2 katter var, vårt problem är att vi är så få medlemmar som nystartad förening att vi ej fått in tillräckligt med medlemsavgifter för att kunna kastrera katterna vi tänkt hjälpa.Det är frustrerande. Vi har själva bekostat vad vi kunnat.
Jag hoppas ni Praxis och Hennum lyckas bra på lördag.
Vi hörs om flygblad
Jodu, Lo-katten Jag är kär i den lille men samtidigt så säger förnuftet mig "no way"… Vi har redan fem egna katter, en stödkatt och till råga på allt lille Alex. Min man är också kär i honom och säger att Alex har en förlovningsring på svansen och menar då att han har förlovat sig med oss… Lillen har nämligen en vit ring runt svansen ca 2 cm från toppen. Men samtidigt så förstår även han att vi kan inte ha ytterliggare en katt. Vill vi fortsätta hjälpa hemlösa katter så måste vi ha en plats öppen ifall det dyker upp en som behöver tillfällig hjälp.
Och nu måste vi också hitta hem åt vår stödkatt Vincent. Världens snällaste kelkisse på två år, kastrerad, vaccinerad, id-märkt och försäkrad. En innekatt. Någon som behöver en sängvariant av en armhålevärmare?

Jag mailar över flygbladet imorgon, sen kopierar vi upp i färg så fort ni gett ok!

Ja, bra. Hur dags är ni i Svalöv? Ev. kan jag hjälpa till en stund.

Mailade det nu istället :) Vi tänkte åka in så vi är där vid tio, fast tågen går väl bara varannan timme, så antingen tio eller elva, beroende på när tåget går dit.

jaha, mellan kl.11 och någon timme framåt kan vi inte, hmm. får se vad vi kan göra.
Kollar mejlen nu.

Vi kommer nog vara där till sen eftermiddag. Så om ni kan senare så är det bara att dyka upp :)

så kul att höra om lille axel!
Lillkaj här hos mig är så nyfiken på Storkajsa, men Storkajsa bara fräser och morrar så fort hon ser Lillkaj. Så Lillkaj är ganska ensam :(
(jag kallar dem lillkaj och storkajsa för att de är så lika Kaj som jag hade hos mig för ett tag sen, bara större respektive mindre variant. :P plus att då får de vänta med ett riktigt namn tills de hittat ett eget hem. storkajsa passar oxå bra på den stora honan från lund då hon verkligen är stor, åtminstone ser hon ut som en flicka där bak.)

Vi har inget hem till ungen hos Hennum. Någon som kan ta honom/henne?

Är den skygg, ungen?

#23, Den är lite rädd men inte farligt. Den hugger inte mot en om man sträcker fram handen. Klappade den med en leksaksvippa idag och efter en stund rullade den ihop sig och njöt. Den är mer rädd och osäker än skygg om man säger så. Blir säkert tam på en vecka, men mycket uppmärksamhet.

ja, nu är både "lillkaj" och "storkaj (-sa?)" som jag kallar dem, hos hagaveterinären. Hoppas allt går bra för dem.

Jag kommer förbi Svalöv på lördag, Kanske S också. Vi kan snacka katt då.
Nu är vi hemma igen. Lille Alex har ju varit på sitt första veterinärbesök :-)
Och han var jättesnäll. Han varken fräste, morrade eller klöste. Veterinären kollade upp honom från topp till tå och här kommer resultatet:
* inflammation bak i tandköttet och svalget
* liiite ansträng andning som hörs endast genom stetoskop och som beror troligen på inflammationen i svalget
* annars en frisk och pigg krabatt med superfina öron osv.
Så nu får lillen gå på Vetrimoxin i 7-10 dagar och så får vi hoppas att det läker ut. Gör det inte det så får man ge honom lugnande och kolla djupt in i svalget efter polyper (vilket ska vara ytterst ovanligt) och eventuellt ta vävnadsprov och röntga honom.
När veterinären lyssnade på lungorna så lätt de jättefint, inget rasslandet eller bubblandet.
Han kisade lite med ena ögat igen så vet. tog också kontrast i ögat men hittade inget sår eller skada. Så hon spolade ögat ordentligt och så får vi avvakta någon dag-två och se om det blir bättre. Blir det inte det så får vi droppa ögat med Chloromycetin (stavn.) i några dagar (fick recept på det).
Veterinären tyckte att han var tillräckligt pigg för sin första vaccination så nu är han vaccinerad :-)
(Känns att man inte skulle lyssna på vissa här och fortsatt med Vetrimoxin och på så sätt spara nära 800kr…)

Skönt att veterinären kom fram till att det inte var något sånt där jättefarligt. Synd att du inte visste 100% från början att det var vetrimoxin som var lösningen, hade ju varit bra att spara 800 kr, som hade kunnat gå till något annat. Men det är inte lönt att gråta över spilld mjölk. *försöker trösta*
Och det går framåt för lille Alex.
Så fort jag har en stund över så går jag in till honom och tar upp honom i mina knä. Och han blir lugnare och lugnare för varje gång som jag lyfter honom. I början så fräste han men nu gör han det nästan aldrig.
Som en trevlig avslutning släpper jag alltid in vår Emil till honom så att Alex kan slappna av totalt. Ni skulle bara se hur han öppnar sig så fort Emil kommer in i rummet. Har rullar runt och ålar sig framför honom, puttar med huvudet, strycker mot Emils kropp, ger ifrån sig fantasktiska ljud och är allmänt lycklig. Den katten behöver verkligen en annan, snäll kisse att ha som kamrat.
Igår var han så till sig att när Emil hoppade upp i soffan så ålade sig den lille upp på soffan på rygg! Det Ni… Jag kunde aldrig ana att en katt kan ta sig upp på rygg uppför soffan
Det var med bara bakbena som han hissade upp kroppen, för resten gled bara uppåt, med tassarna ihoprullade på magen och bakhuvudet mot soffan. Det var det sötaste jag någonsin sett och jag tror inte att jag någonsin kommer att se igen.
Och vad vacker han är undertill. Det är svårt att beskriva men det går en tunn vit sträng mellan och längst med framtassarna, från tårna på ena framtassen till tårna på andra framtassen, undertill lite inåt sett. Och likaså mellan baktassarna. Superfint :-) Och så har han som sagt en vit ring på den annars svarta svansen.
Lite (eller mycket) oklar bild men man kan se ringen på svansen:

Är inte jag söt?

Hmmm.. De är inte så farliga… Jag ligger kvar och bryr mig inte…

Kom hit skitunge så ska jag tvätta dig lite

Så mysigt! :D
Jag har en känsla av att alla kattungarna från svalöv har ett stort behöv av andra kattkompisar. De har väl växt upp tillsammans och har fått lita på varandra mer än vad katter kanske normalt behöver om de är uppfödda, när de har så tuffa liv. Plus att de bara har känt andra katter innan, och inte andra människor, därför blir nog andra katter viktigare för dem? Vilket jag tycker är sunt.
#32 Håller med dig :-) Rätt tänkt

#33: Kul att du tycker som jag. ^^
Dessutom tycker jag att det kan vara nästan "osmakligt" med katter som knappt är katter utan bara små bebisar. Det känns så fel… En katt ska i första hand vara en katt, och i andra hand vara en gosmaskin som människor får dra nytta av. Därför gillar jag nog lite katter som varit skygga och sedan blivit tama, för de är sina egna och har sina främsta relationer till andra katter.
Nu kanske jag kapar vår egen tråd lite. :P oops. ^^
Härligt läsning tervmatte:)
Skitungen behöver få komma och läxa upp Lo lite - hon behöver en kompis just nu, för hon har blivit gräsligt mer busig efter löpet:) Jag får massor skäll av henne när hunden och jag varit elaka nog att vara ute på promenad ibland och lämnat henne själv…
Hoppas lillen blir frisk i munnen, så han slipper fler veterinärbesök för den sakens skull.

vad är det du säger?!
Går du ifrån Lo? VEM tror du att du är?! 
ja, hoppas verkligen medicinen funkar, och att det inte blir krångel med ögonen.

Skönt att lille Axel var förhålladevis frisk och kry. Det känns ju alltid lite hårt när räkningen skall betalas och kan förstå din tanke, men det kan nog vara vettigt att få en ordentlig genomgång av kissen som levt ute då det kan vara andra bakomliggande orsaker också som inte syns. Ibland behandlar man bara symptomen och inte orsaken. Så det var nog bra med ett veterinärbesök trots allt. Nu vet vi vad som fattas den lille.
Puss på nosen till Axel!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Ja du hennum - Lokatten tycker jag är så elak, så elak ibland. Inte nog med att jag går ifrån henne 3 gånger per dag - hon får inte gräva i blomkrukorna heller och inte sno min mat direkt från tallriken. Inte ens döda en tomte får hon…
Nog var veterinärbesöket bra och viktigt att få gjort. Sjuka katter bör utredas av veterinär. Nu kom man fram till flera saker som var viktiga att veta om, allt för att lillkissen ska friska till så fort som möjligt. Ingen spilld mjölk där inte.. Fin han är lille Axel, rolig teckning på svansen.

Jag förstår lokatt fullkomligt - gräva i blomkrukorna är ju ändå en rättighet alla katter borde ha. 
Akta så lokatt inte lär axel/alex en massa hyss sen, när han flyttar till dig. Då kommer ingen någonsin vilja bli permanenthem åt lillgrabben. 

Putt för tråden som handlar om alla svalövskatterna. :)
Om sista svalövskattungen som vi inte vet om den faktist finns. ^^

putt för stödhem åt dessa
Lussekatt Axel Alex

Sötisen med rosa näsa
tervmatte
Men Du har den lille fisen kommit ut ifrån "sitt rum" han är hur gullig som helst.
Jag tycker ser mycket mycket nöjd ut!
maruska
tryck in "han" mellan tycker….ser. Jag glömde
Japp, lille rödnos kom ut ur sitt rum. Han får springa fritt som han vill, var han vill och när han vill och törs.
Han sover nu i min garderob på övervåningen där han har en varm och mjuk filt. Och på dagarna är han lite överallt. På sängen i sovrummet, nere på soffan, under soffan, äter av våra katters mat i köket, leker med två av våra katter och då mår han som en prins och rullar runt och spinner.
Vet inte om jag redan sagt det men han började nu spinna när man gosar med honom i knäna eller i sängen. Och han kan spinna ganska högt
Prrrrr….. Prrrrrr….Prrrr…. Och så fräser han inte längre när man närmar sig eller lyfter honom.
Däremellan är han fortvarande lite skygg och osäker. Kommer man fram för fort när han ligger på sängen eller soffan så sticker han och lägger sig under. Och då får man vänta en stund på att han ska våga komma fram igen. Ett sätt är att ställa fram ett fat med mat, då kommer han fram efter någon minut. Men om man bara är försigtig när man kommer fram till honom och pratar lite tyst så ligger han kvar med tassarna rullade under sig och blinkar fint med ögonen. Då kan man klappa honom hur länge som helst och till slut rullar han över på sidan och sträcker ut tassarna och blundar, och eventuellt rullar upp på rygg.
Han tycker om att leka med den långa fjädern (likadan som de två jag skickade med dem andra kissarna förra gången). Han jagar den och hoppar och när han väl får tag på den så bär han den stolt runt överallt :-) En liten kattunge med en stor fjäder i munnen, det ser jättesött ut 
Och han äter sin medicin utan problem, namm nammm namm… All mat är god tycker Axel Alex. Här äter han Mjau tetra mjukmat och RC/Eucanuba/Olivers torrfoderblandning. Avföringen är fast och fin och han sköter toalettbesöken perfekt.
På morgonen får han Vetrimoxin i maten, sedan på dagen får han Trevis i maten och på kvällen får han Vetrimoxin igen.
Vi kommer att sakna lille Alex…
Lo-katt
Har du Trevis hemma?
tervmatte o husse….
han skulle stanna hos Er! jag vet att ni redan har huset full och att det finns en begränsning men bättre än så här kan det inte bli.
eller denna tanke om jag har förstått det här rätt:
det är väl meningen att Lo-Katt skulle vara stödhem till Axel och att ett permanent hem skulle komma senare.
Skulle inte Du kunna försöka hitta ett permanent bra hem till Axel i Dina hemtrakter när det är dags för det, det känns som Axel har funnit en stor trygghet hos Dig och Din sambo, varför det känns så tråkigt att flytta honom just nu till en helt ny miljö igen.
Denna fundering har ingenting med Lo-Katts förmåga att ta sig an Axel det skulle fungera lika bra för missen hos henne, det är bara att jag tycker så synd om honom att behöva flytta flera gånger när nu stoppet i Hultsfred blev längre än som var planerat.
maruska

ja. maruska har en poäng där. Det är väl alltid lite problematiskt det här med att flytta på katter? Men samtidigt verkar han vara en tuff liten krabat och kan säkert klara en flytt oxå?
Maruska och Hennum
Vi har också tänk på det men vi har verkligen huset fullt med sex egna katter och en som letar nytt hem :-( Det kommer kännas lustigt när den lille åkt…
Hur mycket man än skulle vilja så är det som det är…
Plus att man måste avsätta tid för den lille och med sex andra katter och en brukshund så finns det inte så mycket över av den varan.
Hos Lo-katten kommer den lille att få de bästa förutsättningar att bli tam på nolltid. Lo-katt har mycket tid, erfarenhet och intresse för att få Alex till en mysig knäkatt på nolltid. Här har den som sagt stor konkurrans av andra katter, hund, jobb, osv.
Så nu har jag pakat allt som följer med Alex:
* Vaccinationsintyg
* Vetrimoxin
* Drontal
* Recept på Chloromycetin ifall ögonbesvär kommer tillbaka
* Kvittot från veterinären
* Journalkopia från veterinären
* Små lappar med älsklingens matvanor, medicinering och avmaskning
* Dettol till Lo-katt
Hmm.. Är det något jag glömt?
Lo-katt
Har du Trevis hemma?
Lillen är van vid att äta Mjau tetra mjukmat med Nötkött och RC/Eucanuba/Olivers torrfoder. Det vore bra om du hade det hemma så att man inte ändrar Alex´s diet så plötsligt så att han slipper få magbesvär. Vi har aldrig testat med Mjau burkmat utan endast kör med Tetror. Dessa brukar kosta 9.25kr på Willy´s och 13.00 på Coop/Ica. Kolla runt om du hittar någon som har ett bra pris på den, kanske ICA MAXI? Det är olika sammansettning på Mjau´s burkmat och tetramat så det är viktigt att man fortsätter med Tetra en stund till (säg en vecka tills han lugnar ner sig efter flytten) och sedan eventuellt sakta går över på burkmat om du skulle vilja ge det istället.
Gud, det känns som att skicka iväg ett barn någostans hi hi hi…

Ja, då är det nog bra att han flyttar till Lo-katt. det kommer bli finfint det med. ^^ När ska han flytta? Finns det någon transport?
Hennum
Imorgon kommer vår snälla Mauska hit och ta med sig skitungen till Lo-katt :-)
Så det blir den sista natten här för Alex…

okej. :) ja, lycka till med lillskiten och flytten ^^ men man brukar alltid glömma något så det gör säkert ni oxå! ;)
Ha ha - här var det livar värre. Som sagt - som att skicka ditt barn på kollo eller nåt
.
tervmatte - jag har inget Trevis hemma. Har faktiskt aldrig hört talas om det tidigare. Mjau tetror finns även i våra affärer i Norrköping, så var lugn
. Jag får be pia köpa med lite eukanuba eller RC torrisar hit, för Olivers lärt det inte bli då ingen här skickar efter det vad jag vet.
Jag lovar och svär att jag ska natta lillungen varje kväll och varje dag leda honom igenom allt som hör till livet och fortsätta ge honom en trygg start inför sin förhoppningsvis kommande permanenta matte/husse.
Lokatten kommer säkert hjälpa till vad gäller motion och busryck, bara hon får chansen att komma över första chocken av en annan katt i huset 
Själv är jag bara rädd för att lillkissen och Lokatten ska bli för goda vänner och att han inte vill flytta sen…
.
Jag ska inte ha en katt till just nu och framförallt inte en hankatt.
# 54
Vadå curlingmamma?!
Tänk så fort man fäster sig vid dem små liven… Han kommer alltid finnas i våra hjärtan och vi kommer alltid att undra hur han har det..
Trevis är något man köper på Apoteket och det innehåller massor med goda bakterier. Jag ger alltid goda bakterier till katter som får antibiotika för att motverka magkrash med diarré som följd. Antibiotika tar ju koll på både dem goda och onda bakterierna så då måste man tillsätta lite av dem goda igen.
Jag brukar också ge Trevis till katter som flyttar och byter miljö.
Här kan du läsa lite om dem olika medlen och här om Trevis
Du kan antingen strö Trevis (öppna kapseln) över maten, den finns på Apoteket, eller ProKolin+ som finns att köpa hos veterinären och på Apoteket eller DiarSanyl eller Canicur som också finns på Apoteket och hos veterinären. Man tillsätter dem goda bakterierna under hela antibiotikakuren och några dagar till. På morgonen ska han ha Vetrimoxin, på dagen Trevis eller annat och på kvällen Vetrimoxin igen.
Jag kan skicka med Trevis så kan du bara forstätta med det.
Jag är säker att både Du och Lokatten ska ta utmärkt hand om Axel Alex. Jag har verkligen tilltro till dig och dina erfarenheter. Jag väntar redan på bilder ha ha… Hmmm. Ska kanske ta några själv, har är ju här
på övervåningen…
asgarv - sicken förvirrad (eller förtvivlad !) tervmatte vi har ikväll.
Jag känner igen Trevis på innehållet, fast jag har haft liknande med annat namn, fast med samma effekt. Dock inget hemma nu.
Jadu Lo-katt, jag är nog både det ena och det andra. Och hungrig… Nu ska jag ta mig en matbit och sedan blir det lite läsning och säng. Ska jobba hela dagen imorgon… Så min kära make får i uppgift att lämna över vår skatt…
Så Lo-katt, när jag kommer hem imorgon på kvällen så förväntar jag mig lite bilder på lillen *stampar med foten i govet* ;-)

jag vill oxå se bilder! Jag vill se bilder på alla katter från svalöv för den delen. :P
Lugn tervmatte - du ska få bilder, jag lovar
Nu har jag bäddat nattburen
.
En rejäl tygbur utan skaderisk och plast för fäll, mjuk kudde och liten toalåda (utställningslåda) + vattenskål mm.
Där inne kommer lillungen få vara på nätterna första tiden här, så han och hunden (och Lokatten) vänjer sig vid varandra och jag får nattro utan risk för att behöva vakna i panik av att hunden/katten/lillkatten jagar eller skrämmer varandra
Buren står bredvid hundens nattbädd och det är nätfönster så dom kan se och nosa på varandra om dom vill, men ändå hållas isär på nätterna. Dagtid öppnar jag bara buren och då får den lille hela sovrummet i början, tills den är van vid oss - då får den komma ut i hela lägenheten på heltid.
tervmatte - tror du han kommer överleva här
Tack tervmatte för att du tagit hand om lille Alex/Axel
så kärleksfullt och tack Maruska för att du kör honom till Lo-katt. Väntar nu med spänning på nya härliga dagsrapporter och bilder när han kommit fram till dig Lo-katt. 

ja, stort tack till alla som har hjälpt till med svalövskatterna hittils. :)

Tusen tack till alla som hjälpt till. Utan er hade det aldrig gått!!!!

Imorgon ska förhoppningsvis den gråvita katten tas in för kastrering m.m. hos haga. Såvida de har möjlighet att ha henne från torsdag till fredag, då vi inte har möjlighet att lämna på fredag morgon.
Efter det kommer hon troligtvis vara hos mig i min konvalecentbur en vecka eller så, så att hon för möjlighet att återhämta sig efter operationen, känns bra att kunna hålla koll på henne. Har hört för många jobbiga historier om problem efter att honkatter kastrerats.
Nu har väl Alex/Axel kommit till Lo-katt? Hur är det med honom?
#66 - nej Axel är fortfarande hos tervmatte, hon kunde inte slita sig
.
Nä, skämt åsido så strulade det till sig för chauffören, så det blev uppskjutet några dagar till. Han kommer förhoppningsvis inom kort
Här är chaffören!
Det är jätte tråkigt men jag har så jätte svårt att komma ifrån, jag ligger efter så mycket sedan förra veckan jag var sjuk.
Och tyvärr så kommer jag inte att kunna åka imorgon, inte fredag för då åker jag till Stockholm och ser IDOL finalen.
Så som läget är just nu är det söndag som gäller. OM DET INTE BLIR SNÖ för då kommer jag ha fullt upp.
Så finns det någon som är snabbare än vad jag kommer att bli så är det bara att åka.
Jag är jätte ledsen när jag nu har lovat men tyvärr så är läget enligt följande. Erbjudande om bensin peng kvarstår om det är någon som vill åka Hultsfred.
SORRY SORRY
maruska
Finns det verkligen ingen annan som har möjligheten och tiden att åka ?
Blir det fler förseningar kommer det snart bli för sent för mig att ta hem honom. Ju äldre och större Axel hinner bli, desto längre tid tar det och desto svårare blir det att introducera honom med hunden:(
Please någon/Malin
Finns det möjligen någon som kan ta den en bit hit uppåt till Norrköping så kanske vi kan ordna någon som kan möta upp.

Skulle ni kunna förtydliga lite exakt vilken sträcka som skall transporteras. Jag hänger inte riktigt med på var alla inblandade bor
Småland, Östergötland osv.?
Hultsfred tillhör väl Kalmar län och Norrköping är Östergötland.
Man åker väl antingen Hultsfred - Rimforsa - Brokind - Linköping - Norrköping
alternativt Hultsfred - Västervik - Norrköping (men känns som omväg).
Hmm, snön skulle ju kunna ställa till det.. så den får vänta lite till
:-)
Den här veckan är hopplöst, men är det fortfarande problem efter helgen kan jag kanske plocka upp honom i Västervik någon förmiddag för skjuts till Lo-katt. Är detta ett alternativ? Kan endast förmiddagar dock så jag hinner inte riktig hela vägen till Hultsfred tyvärr. Men ska kolla kartan lite närmare.

putt för transporthjälp av Alex-axel

Idag blir det kattjakt igen, den gråvita honan och en ungkatt. Håll tummarna för att vi lyckas fånga dem så vi kan påbörja TNR-projektet.
håller tummarna
Maggan47
Håller världens hårdaste tumme

Håller tummar och tassar, HÅRT!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Håller tummarna jag med!

Den gråvita honan dök inte upp. istället tog vi in en svartvit hona för kastrering på Haga. En liten Fru Jansson. ^^ Hon kommer sedan få släppas ut igen tyvärr. Men idag fick vi veta att det är en till person som matar katterna, och de har tillgång till fler liggplatser. Så det är nog ett bra ställe för ett litet TNRprojekt.
Det är fler hemlösa än vi trodde troligtvis. Men vi ska göra lappar att dela ut i brevlådorna i närheten och sätta upp i affärerna, så att vi får veta vilka katter som tillhör någon.
Har vi otur är det närmare 10 hemlösa katter där, har vi tur tillhör några av dem någon som bor där, och så kanske de kan kastrera sina katter själva.
Bra jobbat Hennum, ytterliggare en kisse får hjälp och slipper föröka sig.
Hur gick det för den, tänker på kastrering?
Och här går det framåt med Axel.
Han spinner jättehögt varje gång man klappar honom. På dagarna är han här nere och busar med kissarna, klättrar i klätterträd, och leker med diverse leksaker.
Och hör och häpna! Inatt sov han med mig i sängen (Glenn är bortrest).
Igårkväll gosade jag lite med honom på hans utvalda sovplats - min garderob - och spann till miljoner så att det ekade i hela garderoben och rummet :-)
Sedan gick jag ner då jag kom på att jag glömde ta upp mitt glas med vatten. När jag kom tillbaka upp så var han inte längre där jag lämnade honom utan istället under min säng i grannrummet.
Så jag lade mig, läste en bok och somnade med boken på mig och lampan tänd. Efter någon timme vaknade jag till av ett enormt spinnande i närheten. Jag öppnade ögonen och vad ser jag? Just det, ca 30cm från mitt ansikte ligger lille Axel på sidan på kudden och spinner förnöjt. Lite längre bort sov vår "lilla" Cookie i samma ställning. Så han låg där och njöt av antingen mitt eller cookies sällskap. Jag klappade honom efter alla konstens regler och han var i sjunde himlen, rullade från sida till sida, trampade i luften, rullade upp på rygg och sträckte sig efter min hand, puffade med huvudet och dreglade. Han var nästintill i extas ha ha…. Jag tog tyvärr inte några kort för att jag var inte tillräckligt vaken och för att jag inte ville skrämma honom. Men ni skulle bara se det….
Nu ligger han precis under mig, under soffan och sover efter middagen.
Här ligger lite bilder som jag inte hunnit publicera här, och där han leker med mig i sängen och försöker mörda Rädda Kattens fina Bokmärke:
http://s283.photobucket.com/albums/kk318/tervmatte/
Okej, klistrar också in en bild
Vilde Axel

Ha ha - han är fix och färdig att börja reta Lokatten omedelbums han kommer hit alltså
. Härligt vilka framgångar det varit med Axel.
Japp :-)
Det har gått mycket framåt men samtidigt så är han fortvarande rädd när man går mot honom upprätt. Då sticker han runt hörnet och kollar på en :-) Just nu ligger han ca två meter ifrån mig framför en kasett som jag eldar i och värmer magen tillsammans med en kattvän. Upps, en uppdatering nu flög han upp på klätterträdet bredvid och jagade ner vår trötta cookie som just nu ser ut som ett frågetecken.. Och nu leker de ihop i en tunnel…. Här går det undan… Nu ligger han på sidan under mina ben (som jag vilar mot bordet) och spanar på mig. Och nu är de åter i tunneln… Fasiken att kameran måste ligga i hallen…. Skulle vilja ha den här nu…. Vill inte störa deras lek.
Lite av dagens nya bilder:
Busar

Försöker döda fjädrar

Tar en vilopaus

Letar efter bus

Krafterna börjar sina

Kroppen gav upp

För att förebygga liggsår så måste man ändra ställning ibland

hihi han är så söt!!! tänk så underbart han måste tycka att livet är nu, slippa frysa och vara hungrig och bara kunna leka och busa!
Stackars Axel komer få jättetråkigt här - han kommer sakna alla superfina klätterträd som ni har
. Jag har inget än så länge, så här får man kuta upp och ner för soffan…
Fast han kanske får fullt upp jaga Lokatten:)
#87 Det är nog ingen fara
Han kommer att motionera Lo-katt och se till att hon inte blir fet haha..
Inatt när vi lade oss vid halv fyra tiden så kom Alex upp efter någon halvtimme och jamade ynkligt i rummet bredvid. Vi ropade på honom och då kom han in i vårt sovrum och hoppade upp på sängen och lade sig direkt på sidan, på min mage och spann… Lillen blev nog orolig när alla försvann upp på övervåningen, han trodde att han blev ensam i den stora världen :-)
I morse när jag ropade på våra kissar och skulle servara frukost så kom han också och satt sig några meter bort och tittade.
Samma sak är det varje dag när vi delar ut köttbitar till våra kissar, då kommer han också fram och vill han sin del. Han älskar kött och ser så roligt ut när han får tag på en bit. Han tar tag i det och springer iväg med huvudet högt upp in under soffan. Där sitter han sedan och tuggar och smaskar 

Katten är kastrerad, id-märkt och vaccinerad och strongholdad. en hona. En väldigt ilsken sådan. Hon ska vara i mitt rum tills på torsdag då hon ska släppas ut igen. Vi ville att hon skulle vara inne där man har koll på henne i början. men det kanske ja sa innan.
Någon som vet om Axel / Alex är på väg idag? (Vad heter han nu egentligen???)
Här är jag - har haft pyssel med Hyresgästföreningen.
Jag tror knappast Maruska kommit iväg, för självklart har det snöat idag…
Får höra vad ho säger om hon dyker in här idag.
Lille killen är kvar här. Inte hört något från Maruska…
Tack alla inblandade som lyckades ordna ihop så allt gick vägen - lille Axel är hos mig nu
.
Just nu ligger han och trycker under badkaret, men han ska få lite tid på sig att utforska själv i badrummet innan jag går in till honom.
O va bra att någon eller några kunde köra resan Hultsfred-Norrköping.
Då släpper jag det!
Tervmatte med make: underbara har Ni varit mot lille Axel bättre start kan man som misse inte få.
Lo-Katt: Lycka till med alla små missar
Maruska
Nu har Axel hittat "gömman" jag fixat iordning åt honom i badrummet. Min toapappersgömma där jag lagt en liten fäll vid elementet.
Jag har även alldeles nyssens fått hälsa lite på honom, för jag hörde hur det skramlade - jag gläntade nämligen lite på dörren så han kunde få kika ut lite och han var på väg klättra över kompostgallret jag har på insidan
. Tyvärr Axel så får du vara därinne tills imorgon, så jag fick stänga dörren - och nu känner jag mig elak igen…
Han verkar vara en försigkommen liten rackare:)
Nu blir jag ju helt salig, med tårar i ögonen och kela köret… Vår lille Axel ligger där och myser… Gud vad jag saknar honom.. Man vänjer sig så fort..
Min man har ringt två gånger redan och frågat om jag hört något om lillpojken och hur han mår..
Tack för bilden Malin :-)
Ha ha - han mös bara i 2 sekunder efter jag upptäckte honom där och tog den bilden. När jag gick iväg för att lägga undan kamernan försökte han ge sig ut på upptäcksfärd över kompostgallret
. Det är tråkigt därinne säger han.
Puma kommer undra imorgon vad som kutar förbi här helt plötsligt…
Han är nog lite chockad över att bli förflyttad. Hoppas att han vänjer sig snart och tillåter dig att gosa med honom.
Tänkte att du kanske kan tvångsgosa med honom några gånger innan du släpper ut honom så att han lär sig att din beröring är också skön. Gå fram till honom och prata en stund , sedan kan du försigtig sträcka in handen mot honom. Han kommer kanske att fräsa lite med det inget att bry sig om (gjorde inte det hittils iaf). Låt honom lukta lite på fingrarna och börja sedan klappa honom på sidan av huvudet och runt öronen, det tycker han om. Sedan kan du fortsätta längst med hela kroppen och till slut kan du försiktigt plocka upp honom och lägga i dina knän. Då brukar han slappna av helt och spinna och sträcka på tassarna i ren njutning
Och han spinner så högt och mysigt… Nu får jag tårar i ögonen igen… *överkänslig?*
Och jo, han är en duktig klättrare. Kompostgallret i dörren fungerade bara första dagarna och bara på dagen och när vi var hemma. Gick vi ut med hunden eller sov så klättrade han snyggt över gallret och undersökte andra rum. Han var så snäll att han alltid till slut gick och lade sig i min garderob på övervåningen. Så det var bara att hämta honom där och bära tillbaka till rummet där vi kunde socialisera honom på bättre sätt än när han fick springa fritt och göma sig överallt.
Jag tycker Axel var jättemodig. När jag hörde honom på gallret gick jag fram till honom (öppnade dörren mer). Först fräste han lite (blev lite överraskad), men sträckte självmant fram huvudet och nosade på min hand innan han hoppade ner på andra sidan:)
Undras om Axel kände sig skitig inatt, för jag vaknade av ett brak. Han hade lyckats ta sig upp på en vägghylla vid badkaret och vält ner schampoflaskor - där högt uppe satt han och såg lite fånig ut
. Han surar lite just nu, för jag vill han ska käka upp sin avmaskningstablett innan han kommer ut i resten av hemmet - så jag vet han får i sig den.
Undras om min pepparkaks-stad ligger risigt tilll med den klättergubben när han undersöker mitt hem…
. Den kanske kraschar före nyår detta år !
Vilken liten buse :-)
Vill han inte äta tabletten så får kanske ta och pulverisera den och blanda med någon droppe vatten och smeta på hans framtassar?
De sista dagarna med Vetrimoxin ville han inte heller längre äta upp det med maten. Då smetade jag varje gång på Vetrimoxin på hans framtassar och då slickade han i sig det direkt.
Jag har nu fixat nytt piller (dom gamla löste upp sig till intet…) och lagt i två kulor leverpastej - ingen annan blötmat står framme. Vill han inte ha dessa, får jag antingen kletat in dom på tassarna eller stoppa i munnen - får se vad som lyckas bäst

kul att han är hos dig nu Lo-katt och att allt går bra! :)
Kan man inte få lite uppdatering om de andra kattungarna från svalöv? jag undrar över dom tre som åkte uppåt, hur går det med dem?

glömde berätta om Fru Jansson, som jag har här hemma hos mig.
Nu kan jag klappa henne med vippan utan att hon morrar. Hon verkar till och med tycka om det lite. Hon äter duktigt och bajsar och kissar fint. Dock ska hon släppas ut igen på torsdag eller fredag igen, vilket jag tror hon mår bra av. Enda orsaken till att hon inte morrar tror jag är att hon är så uttråkad och deprimerad att hon inte orkar, det ser ut så på henne.
När hon dessutom inte farit illa av att bo ute, hon hade inga sjukdomar eller skador, så tror jag att hon med all den maten hon får där, och varma platser att ligga och värma sig på, har det helt ok där.
Tyvärr glömde veterinären att uppskatta hennes ålder, så den vet vi inte.
#94 Maruska
Jo, vi fixade transporten till slut. Vi körde halva vägen och Amlis halva.
#102 Lo-katt
Har skitungen ätit upp tabletten?
#104 Hennum
Skönt att höra att det går framåt med Fru Jansson :-)
Har kissarna några krypin där ute?
tervmatte - jo skitungen har ätit upp tabletten. Eller rättare sagt nedstoppad i halsen
. När inte ens leverpastej dög så…
Nu har jag öppnat dörren, så nu ska vi se hur länge det dröjer innan nyfikenheten tar överhand.
Ska vi gissa lite
Vem kraschar min pepparkakskyrka (eller en halv stad av pepparkakor) som finns på näst översta hyllan på en lagerhylla i vardagsrummet - min dotter till nyår eller Axel innan dess…
lite räkost med tabletten pulveriserad brukar funka fint här
så härligt att läsa om allt ni gör för missarna!
Jag är helt faschinerad hur tuff denne lille utefödda skrutt är
.
För ca en timma sedan öppnade jag dörren till badrummet och han har nu hunnit gå igenom nästan hela lägenheten - även upp på stolar och annat. Alldeles nyssens hämtade jag honom från en köksstol och bar in honom till vardagsrummet - satte mig i soffan bredvid hunden och Axel i mitt knä. Det tog 3 sekunder, så gosade han ner huvudet och spann
. Efter 5 minuter hoppade han ner och ligger nu precis under soffan och retar gallfeber ur Lokatten som tror det växer upp kissebebisar överallt här hemma - och dom finns till enbart för att reta henne
Hunden är nyfiken givetvis, men även hon är ovanligt lugn med ny kisse hemma:)
Nu blev jag tårögd - Axel har tänt ett extra hopp hos Kosmos, men jag vill ju inte låta dom träffas än:(
Jag satt och lekte lite med Kosmos i sovrummet och hade som vanligt kompostgallret stängt (varken Kosmos eller Lo hoppar över). Axel kom fram till gallret och lockade på Kosmos - som direkt ville kuta fram till honom.
Lokatten har inte direkt inbjudit till närmare bekantskap, så henne har Kosmos inte brytt sig om alls - men Axel vill hon väldigt gärna lära känna. Så fort jag är säker på att hon är helt kry, så måste dom få lära känna varandra, för det kommer båda ha massor av utbyte av och Kosmos måste få chansen till att träna sitt kattspråk.
vilken härlig läsning, och Kosmos kanske får sin kompis, då syrran är kvar, kul att du håller oss uppdaterade
Maggan47
*föredetta tillfälliga matte får tårar i ögonen* Älskade skitunge…
Han saknar någon att leka med … Hoppas att Cosmos friskförklaras snart så att de båda kan busa livet ur Lo-katten :-)

Måste säga att det är inte riktigt genomtänkt att ta in en katt, kastrera, ha inne i 8 dagar och sen släppa tillbaka mitt i vintern och i denna kylan.
Axel ligger under soffan nu hos mig och Puma och låter svanstippen sticka ut så ingen glömmer honom
. Lokatten gör allt för att låtsas som om han inte finns…
jag kan ana vem som surar 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

"112, vi har inget val, vi har ingenstans att göra av katten tyvärr. Planen var ju att ta in ungarna, men om vi inte kastrerar de vuxna så kommer det bara bli fler ungar. Vi gör så gott vi kan och det finns två personer i svalöv som matar varje dag och som har gjort isolerade krypin åt katterna. Så jag tror inte det blir några problem att släppa ut katten igen.

Fler ungar? Var hon dräktig då? men lite fel årstid bara. Har du erfarenhet av detta tillvägagångssätt vid denna tiden på året? Vad jag känner till tar man inte in och släpper ut igen vintertid.

Ska vi släppa ut katten direkt istället så att den inte hinner läka och kanske får en infektion när den är ute? och dör i en buske någonstans?
Väntar vi till våren så kanske den hinner bli med ungar innan den är kastrerad.
Förstår att det finns risker med det, att pälsen blir sämre osv, antar att det är det du tänker på? Att den tål kylan sämre när den varit i värmen? Men de har varma krypin. Lådor med frigolit i osv. Så jag tror det kan gå bra.

oops. dubbelt :)

Är tanken att göra så här med alla honorna i Svalöv nu i vinter?

Vi vill hinna med så många som möjligt så fort som möjligt, men vi har inte pengar till det just nu.
Det är mycket hedervärt av Hennum och Praxis att ha tagit in fru Jansson. Förutom kastrering har hon också bla fått ID och allmänt undersökt av veterinär. Kan någon erbjuda ett hem desto bättre. Finns det inget hem att få så klandra inte Hennum och Praxis som trots omfattande studier ägnar mycket av sin fritid att hjälpa hemlösa katter. De är i stället värda allt beröm!

för övrigt har jag inte läst någon tydlig uppmaning att man inte ska hålla på med TNR på vintern i de trådar jag läst där folk har berättat om hur det går till, eller på klipp på internet. Har ändå tidigare försökt läsa det som jag hittat om detta, och jag har inte sett att man absolut inte bör göra det på vintern. Och det är ett måste anser jag att ha speciellt en honkatt under uppsikt i några dagar, då det är större risker med det ingreppet. För den här kattens skull skulle den hellre flytta ut kanske idag, för den är ofantligt uttråkad, men vi har ingen transport till stället förrän på fredag.
En katt hinner knappast tappa sin vinterpäls på 8 dagar - så jag ser inget hinder i att släppa ut den igen med tanke på omständigheterna. Tyvärr så löper inte våra tamkatter - inte ens dom förvildade - enbart på våren, utan kan löpa hur som haver året runt. Detta gör att ungar kan födas mitt i vintern och det är inget att eftersträva för utelevande kattor - så absolut är jag för att ta in och kastrera nu och släppa ut - för det finns inga stödhem just nu.
Det kan knappast vara bättre att låta dom löpa och föda under vintern och låta ungar dö i onödan…

Nä, jag tänker som du lo-katt. Vad jag märkt ute på landet innan, så fick katter där ungar när som helst på året. Och var de födda vid en dålig tid, så dog de flesta en plågsam död. Så det känns bättre att kastrera alla katter vi kan få tag på så fort som möjligt. Plus att det är ett acceptabelt ställe för TNR. Då tycker jag det är viktigare att katter som är på extremt utsatta ställen får stödhem. Exempelvis katter från hamnen i Malmö osv. De är prioriterade före dessa ser jag det som, de har inga varma platser att gömma sig i.

Nu har vi fångat in en katt till. En långhårig kisse som vi tror är runt ett halvår. Den ska vi inte släppa ut igen då den pga sin päls kräver pälsvård. Ser ut som en liten norsk skogkatt.
Första gången vi fångade in den var samtidigt som den svartvita, men den smet ut ur transportburen på något konstigt sätt precis utanför hagaveterinären. Efter mycket letande och lapputdelning lyckades praxis få in den igen. Nu är stackarn inne och är mager, men äter och dricker duktigt och går på låda. Rufus är rädd och väser när man kommer för nära. Men så småningom kommer nog den lillen smälta oxå. Vi har troligtvis stödhem och kanske till och med permanent hem. Imorgon ska rufus till veterinären. :)
En liten uppdatering från svalöv. ^^
och vilken bra uppdatering, vill gärna se bild på Rufus också
och vad ska man göra, då det inte finns stödhem, hellre TNR än fler ungar som dör, för att så småningom jobba på att få in dom, bara det finns mattare, och någonstans att ta vägen, är ju inte optimalt, men heller inte optimalt att se sina ungar frysa ihjäl
Maggan47
Vilken härlig läsning - det går framåt där nere
.
Ni är duktiga som kämpar på - heder åt er.

Heja Hennum och Praxis, ni gör ett bra jobb därnere. Så skönt för den lille trasselsudden att få komma in och bli omskött. :-)
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

På bilden: lille rufus tittar ut bland löven, strax innan vi fångade honom första gången, i svalöv.
Ska ta bilder på honom imorgon, så får ni se nya. (eller om det är en hon)
Ja, vi ska se till att få alla hemlösa katter som går där ute kastrerade. Det finns även en långhårig svart hankatt med vita tecken, dock ser den mer välvårdad ut, så kanske är den inte hemlös.
Och vi är båda peppade på att försöka få folk i svalöv att kastrera sina katter, så man kan minska antalet oönskade kattungar.

Rufus, sån söt liten gosse/flicka du är. Lurvarnas vinter verkar det vara : ) Ser honom/henne allt plira därinne bland löven.. 
Fint att ännu en blir kastrerad, avmaskad, id-märkt och som dessutom kan få sin behövliga pälsvård i framtiden. Nu vet jag inte hur skicket verkar vara på de övriga som ska i TNR - men hur gör ni om det skulle behövas mer omfattande vård för en katt, t ex med medicinering som kan bli långdragen. Eller annan mer omfattande vård och rehabilitering som eventuellt hindrar ett utsläppande på ett längre tag? Om alls, om oturen riktigt är framme och katten bedöms behöva särskilda omsorger som den inte kommer att få tillgodosedda om den släpps ut igen. Har ni möjlighet att hålla inne en katt den period som behövs för vård e t c?
Är nyfiken på hur olika TNR-projektare arbetar eftersom det är en god och human (eller säger man djurisk när man pratar om djur;) lösning med TNR, så länge den är välfungerande och bra planerad. Det kan nog vara svårt att i förväg veta att det helt säkert går att släppa ut en katt efter ett fåtal dagar. För det mesta fungerar det säkert bra och kissen är frisk, men ifall i att.. Jag försöker läsa till mig så mycket information som möjligt och läser om erfarenheter och klokråd från flera av de som seriöst jobbar med TNR (däribland GKH och Maria-1), inför framtida projekt som kan komma att bli av här.

Vi har ju inte fångat in mer än en katt som skulle släppas ut igen, och den var i fin form. Då alla andra katter där oxå ser ut att vara i lika fin form som Fru Jansson, så kommer det nog inte bli några problem. Anledningen till att den här var mager var för att den har varit bortsprungen.
Jag ser det som så att om det är en katt som är väldigt sjuk, som kommer kosta väldigt mycket och som kräver väldigt mycket vård för att bli frisk, så får den nog avlivas. Vi har inte resurser till att ta hand om det. Och då är det bättre att den slipper lida mer. Observera att jag skriver "väldigt" :)
Jag har möjlighet att ha katter på mitt rum ibland (även om det ställer till med en förbannad röra) och är det någon katt som behöver någon viss vård under en kortare period, så kan jag ta hand om det.
Men då vi inte har en hel hop stödhem som kan ha katter länge, så har vi inte möjlighet att ta hand om dessa väldigt sjuka katter. Men då får de istället åtminstone slippa gå ute och plågas mer av sina sjukdomar.
Förhoppningsvis är inte fallet så här. Katterna ser inte så slitna ut, och de har goda möjligheter att inte behöva bli det heller. då de har mycket mat och varma sovplatser. Det verkar heller inte som att de har några smittsamma sjukdomar här. Hoppas det inte kommer dit något.

För övrigt är det Benjamins namnsdag idag. Den tigrerade katten som jag först kallade för lillKaj. ^^ Väldigt sött namn, benjamin.

Vet föreningar som absolut inte fångar för TNR denna årstiden. Sannolikheten att dom löper nu är obefintlig. Om det trots allt finns dräktiga honor får man väl fånga in dom isåfall, och då skall dom ju åndå inte släppas ut igen.

Skulle vilja veta vilken tråd du läst om TNR som aktivt gjörs nu vid denna årstiden.
Som du förstår är jag emot detta, eftersom jag tycker det är alldeles för kallt.

Jag har ju använt TNR-metoden ett år nu. Började i mars och då var det ganska kallt fortfarande. Idag är 60 kolonikatter TNR-ade, 20 har fått hem eller finns i stödhem. Misstänker att det fortfarande finns en hona kvar på kolonin och så fort jag får ut alla kojor kommer jag att försöka fånga in henne oavsett väderlek. Här i Skåne finns alltid risken för vinterkattungar och deras öde är då förutbestämt om de föds ute. Det är INTE roligt att behöva släppa ut en katt mitt i vintern, men det är ännu värre om det skulle födas kattungar. Dessutom finns risken att denna honkatt väljer att flytta från området i jakt efter fertila hanar. Denna sista hona är förvildad och har ett hem- ute i det fria. Hon kommer att få en varm koja, har tillsyn varje dag och får veterinärvård vid behov. Hon kommer att få stanna inomhus hos mig tills hon är helt återställd precis som övriga katter, behövs ytterligare veterinärvård så får hon det. I den perfekta världen kunde hon placerats i ett stödhem med stor erfarenhet av förvildade vuxna katter, men för tillfallet finns inte den platsen. Därför får hon återvända till sitt revir och en isolerad koja och slipper riskera att få en kull kattungar som med all sannolikhet skulle dö. Givetvis får man följa veterinärens rekommendationer när det kommer till konvalescenstiden under vinterhalvåret.
Under detta år har jag fått släppa tillbaka tama katter i brist på stödhem, begravt överkörda kolonikatter, kastrerat honkatter som varit tidigt dräktiga och släppt tillbaka katter i tråkigt väderlekar. Det är INTE roligt alls och gör ont i hjärtat. Men det har också hindrat 80-100 katter från att födas till ett liv som innebär 75% dödlighet det första halvåret.

I mars är nog en bra period att börja, för då kan honorna vara dräktiga, men knappast nu

#138 Honorna kan vara dräktiga vid denna årstid i Skåne särskilt vid mild väderlek. Vår veterinär påstår att det inte är ovanligt att de får in dräktiga hemlösa katter även på vinterhalvåret tyvärr. Inte undra på att problemen med hemlösa katter är så ofantligt STORT i Skåne… Men risken för dräktighet är lyckligtvis låg i jämförelse med annars.

Vinterhalvåret är ju långt. Pratade med Haga om detta för två veckor sedan, men dom säger att det inte förekommer nu

Det är väl inte bra att börja när honorna redan kan vara dräktiga? Om de redan är dräktiga så får man en kull kattungar… Bättre att ta det innan ser jag det som. Plus att en positiv sak med vintern är att risken för infektioner är mindre, när det är så kallt.
Men ja, jag hade föredragit att inte släppa ut en katt i kylan. Men nu är det som det är, ska vi låta dem vara kvar där istället o föröka sig? Dessutom så sa inte veterinären något om att katten inte skulle ut. Och sådant är väl något som veterinären ska berätta, när en katt skickas iväg efter en behandling. Om det är något man absolut inte ska göra.
En av orsakerna till att vi inte släpper ut den lille långhåriga, är för att han inte är i skick att släppas ut. Så jag vill mena att vi i allra högsta grad tar vårt ansvar och gör detta så bra vi kan. Vill vi diskutera frågan om TNR på vintern i allmänhet kan det gärna fortsätta i en annan tråd, men denna är tänkt att handla om katterna i Svalöv.

Första riktiga bilden på Lisa Lurvas inne i värmen!
Riktigt mysig liten flicka, väser först men när man klappar henne och talar lugn till henne spinner hon och stryker sig mot handen. Skinn och ben är hon fortfarande, efter 2 veckor på vift i glostorp men hon har fått specialfoder från veterinären och äter bra. Haga kastrerade henne och kollade också efter FIP eftersom hon hade någon förstorad körtel i magen, men allt var bra med henne som tur var. Svullnaden berodde på att hon varit ute och inte haft ordentligt med mat, stackarn. Tror vi snabbt kan hitta hem åt sötingen, så snäll som hon är. Hon är lite rädd och osäker, påminner mycket om ungen Benjamin till sättet.

#144 Se där! Jag tror de båda har funnit varandra

Vilken sötnos och inte skygg
Skönt hon fick komma in och stanna inne

Vilken tufsa! En liten rufsig ronja. ^^
Så kul att se, vilken skillnad mot innan, när hon låg under badkaret och var vettskrämd och väste. Undrar vad det var som fick henne att ändras så? Gav de henne ett snällhetspiller hos veterinären? :P

Vilka sötnötar

har nu skickat iväg ett mail med en förfrågan till en klasskompis om hon vill bli matte till den här lilla damen. De har redan en annan katt som behöver en kompis. Hoppas på napp!
Vi kommer väl lägga upp annonser här och var oxå så småningom.

Än så länge har vi inte mycket att berätta om svalövskatterna. Men jag var där idag för att sätta upp lappar om den svarta långhåriga kissen - för att kolla om den har ett hem. Jag tittade även förbi platsen där katterna brukade vara, såg ingen katt ute. (Vilket jag kan förstå, i det här hemska vädret.) Så jag knackade på hos en av kvinnorna som matar katterna och hon berättade att ho varje dag ser 5-6 katter där hon matar, och har varma sovplatser. En av dem är den svarta med vitt (Fru Jansson) som vi kastrerade och släppte ut. Hon mår finfint menar kvinnan. Det är en svart katt som ser väldigt illa ut i pälsen, och så är det en svart katt som har en sedan länge bruten svans. Utöver detta är det den gråa mamman och den svarta mmman. Hon nämnde även en vit källing med någon fläck på svansen. Vet inte alls vad det skulle vara för katt, har aldrig sett eller hört talas om den innan.
I vilket fall som helst så planerar vi infångning och kastrering för en av honorna så fort minusgraderna och snön gått över - så att vi sedan problemfritt kan släppa ut damen igen.
Så glad jag är att Fru Jansson blev lyckat TNRad och att hon nu mår bättre än någonsin. Jag står nu som ägare på henne i SKKs ägarregister, vilket oxå känns bra.