Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3798 ggr
liinah
0

Kolonikatter i Linköping 2

Startar en ny tråd då den andra blev väldigt lång.

Hittills har 5 katter blivit omhändertagna, dvs. medicinerade, kastrerade, chippade och vaccinerade.

Mysan bor tillfälligt i lillmymlans sovrum
Bruna Bönan bor tillfälligt i huskatt08´s sovrum
Tippen & Dumlan bor tillfälligt i mitt kök
Saga har hittat hem hos maggan47

Men än är det inte slut, minst 15 katter går kvar ute i kylan och önskar få komma in. Det främsta vi i nuläget söker är någonstans för kissarna att bo! Innan dess har vi ingen möjlighet att plocka in fler katter.

Vi uppdaterar kontinuerligt på vår blogg Östgötakatterna
E-posten är ostgotakatterna@live.se 

Gamla tråden: Kolonikatter i Linköping fryser

SamanthaJones
0

Jag skulle behöva en lista med de katter som är inne och behöver hem så jag kan föra lite info vidare, folk är inte så jätte inne på att kolla runt på internet vad de verkar. Jag har tipsat ett 20 tal om hittekatter och Er blogg, har ni fått någon respons?

En tjej ringde till mig precis och hon har idag en cirka 3 år gammal hane (kastrat) som kommer ifrån slaka som hon tyckte verkade sakna sällskap och hon ville gärna ha en kattunge (hane) till honom då. Helst inte svart men gärna röd. Lång eller korthår spelade ingen roll bara den var hyffsat social. Men det viktigaste var att den gick ihop med hennes andra katt.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

lillmymlan
0

Finns inga röda kissar i kolonin :)

Ingen respons alls men det är snällt att du rekommenderar bloggen :)

Inga hanar har kommit in ännu, tror att det är mest honor i kolonin, då hanarna verkar dra förbi och göra sitt och sedan dra vidare.

Kanske att någon annan har en röd hane som är lagom social?

Puttar för rödisar :) åt SamanthaJones

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

SamanthaJones
0

jo men jag har ju fler som är intrsserade så bara jag får lite info om de infångade katterna så kan jag hjälpa er o fixa hem, om ni vill alltså.

Vänligen

Sofia

lillmymlan
0

I nuläget kan inte den kissen, Mysan, som bor hemma hos mig flytta, då hon fortfarande inte mår tillräckligt bra för att flytta.

Lina har Tippen-Tippan och Dumlan boende hos sig och Maud har Bruna Bönan och där får de själva beskriva kissarna, då de känner dem allra bäst :)

Människor som ska ta hand om dessa katter måste ha stor kännedom om skygga katter och att de måste ha tid på sig att bli sociala och bli trygga som individer, därför ligger ingen annons ute om dessa ulltottar ännu, de behöver mer tid :)

Vi är glada att du hänvisar dem till bloggen och där kan vi kontaktas via mail :)

Lite info om de intagna kissarna finns på bloggen :)

*Nalle Puh*

russin
0

Det finns väl andra röda kissar häromkring annars:)

huskatt08
0

Puttar upp för

Hem till de katter som går kvar ute…nu har kylan tagit sitt grepp över Östergötland med ca 10-12 minus…och inget kan vi göra så länge det inte finns någonstans att göra av dem.Gråter

martdat
0

har ni anonserat efter stödhem på Blocket, där har jag lyckats hitta stödhem ,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

lillmymlan
0

#7. Då ska man kanske fundera över det… tack för tipset :)

*Nalle Puh*

pia-app
0

Samantha jag har skickat pm till dig.

Sidentass
0

puttar upp för de stackars frusna katterna som går där ute..vi har så kallt nu i östergötland…

Lena
0

Så bra att ni jobbar för dessa frusna katter! Hoppas det dyker upp en och annan Östgöte som kan hysa katter. Det är ju den ständiga jakten på plats som alltid måste till. Tänk om någon som har hästgår kunde ställa upp med något utrymme? Har ni prövat på hästsajterna här på iFokus?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorgon ska Mysan till veterinären för blodprov och sedan får vi se vad det visar :( min magkänsla är ORO. Ikväll har lilla gumman kräks upp medicinen och hon kissar utanför lådorna igen. Mkt vatten och mkt kiss Gråter och lite dålig i magen också Rynkar på näsan satte in morotspure som jag vet att hon tycker om, hoppas att hon vill äta det.

När vi har varit där så åker jag exet och Lina till mataren för att inreda kojorna med finfint material från monsi Kyss och lämna av foder till kissarna.

Håll en tumme för Mysan i morgon, det behöver hon den lilla raringen!

/Malin

*Nalle Puh*

Puma77
0

Håller tummarna för sötnosen. Tror inte jag orkar med fler bakslag och dåliga nyheterRynkar på näsan

//Pia

Ankie
0

ja hoppas att det går bra, håller tummarna

maggan47
0

håller också allt vi har av tummar och tassar, lilla sötnosen, bli bra nu

Maggan47Kyss

Lena
0

Vi får hålla tummarna. A & O är att få veta vad det är som orsakar problemen. Då kan man sätta in lämplig behandling. Man skulle kunna gissa på njursvikt eller diabetes. Men det kommer veterinären att se när det tas blodprov. Vi håller tummarna!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

liinah
0

Positiva nyheter, Mysan fick följa med lillmymlan hem igen. Glad

Det var inga fel på vare sig njurar eller lever, däremot var sockret skyhögt så lilla gumman har diabetes.

Ska strax iväg och handla specialkost hos veterinären och åka iväg med det till lillmymlan och Mysan. Om knappt en månad ska ett nytt prov tas och vi hoppas innerligt att det visar på ett bättre värde!

lillmymlan
0

KyssSkrattande ja, som Lina skriver, jag är så himla glad! Så nåller vi tummar och tassar att det kan ordna till sig med hjälp av bra mat.

Var och la in de fina fällarna, från monsi, i kojorna idag och lämnade över mat till mataren. Vi såg 4 kissar på plats, men de fick brådis när vi kom :) om de bara visste vad som väntar dem när de kommer in… god mat, mjuka filtar, massor med kärlek och tålamod (kastrering osv viskar vi om så de inte hör det!)

Kissarna är så himla fina och behöver komma in, de fryser om tassar och öron nu Rynkar på näsan

/Malin

*Nalle Puh*

liinah
0
lillmymlan
0

Idag fick lilla Mysan somna in hos veterinär. Hon hade gett upp och ville inte äta eller dricka längre.

Sov så gott lilla älsklingen min! Gråter

*Nalle Puh*

russin
0

Usch så sorgligt för lilla Mysan, men en tröst i det hela är att hon slapp gå en plågsam död utomhus där det kunde blivit en långdragen "historia".

Nu fick hon istället lindring sin sista tid och få somna in utan plågor.

Tröstkramar

Sidentass
0

#20 Åhhhh,,,,så sorgligt att missen var så illa däran att hon inte orkade med längre här med jordelivet..tänk ändå Mymlan..att hon fick somna in där värmen o kärleken finns..är övertygad om att hon är innerligt tacksam till er alla för den hjälp hon fått..hon slapp att plågas där ute i kylan…lilla kisse-ängeln….

massor med varma styrke-och tröstekramar..

liinah
0

Lilla älskade Mysan var riktigt dålig, det gjorde ont ända in i märgen att se henne. Gråter

Men det känns ändå "bra" i hjärtat eftersom vi vet att det var det enda rätta. Hon fick en ärlig chans och jag vill tro att hon kände sig tacksam över att någon förbarmade sig över henne.

Mysan gjorde ett stort avtryck hos oss och hon var också den första kissen vi tog oss an.

lillmymlan och jag var med henne in i det sista och hon låg i lillmymlans famn när hon somnade in och blev smekt och pussad.

Det rinner många tårar men en liten tröst i all sorg är att hon nu inte behöver lida mer utan springer runt på andra sidan regnbågsbron och busar runt med många andra kattänglar…

Sov i ro, lilla älskade du. Vi minns dig alltid. Gråter

maggan47
0

lilla lilla Mysan, du blev i alla fall älskad in i det sista, och fick en älskad famn att somna in i, sov gott lilla Mysan, som nu finns hos våra andra änglakatter, tröstkramar till er Lina och Malin

Maggan47Gråter

Martina747
0

PUTT

huskatt08
0

Puttar upp.

Bloggen uppdaterad och så har vi ju tävlingen oxå.

huskatt08
0

Putt i putt.

Läs gärna bloggen vad som händer.

Bönan som bor hos mig lekte med mig och fjädervippan häromkvällen….ligger lite "försiktigt" på säkert avstånd i sängen hos mig på natten Skrattande

På lördag blir det "kattjakt"…en misse som har ett väntande hem ska infångas. Håll tummarna.

Sidentass
0

#27 Tänkte just på de kissar som ni har hemma  igår och undrade hur det gick för dom…men så var datorn i vanlig ordning upptagen här, att det var lite svårt att ta sig in på bloggen o läsa..rusar dit om en stund nu, man får ta vara på förmiddagarna här när burken är ledig!Obestämd

Så underbart med ett nytt väntande hem..som ljuvaste musik i mina öron..tummar hålls hårt…samt 40 tassar!!

liinah
0

Och Dumlan & Tippen gör stora framsteg hos mig, fortfarande lite fräsiga men inget mer. Har varken blivit biten eller riven en endaste gång.

Igår låg de mellan mig och sambon i soffan, i varsin filt. Tippen sov som en stock och Dumlan slumrade tillslut hon också. Det är mysigt att gosa…. Glad

Med tålamod, lite jävlaranamma och massor av kärlek kommer man lååååångt. Kyss

maggan47
0

håller också tummarna för kisse infångning på lördag, ahr varit dålig på att uppdatera om Saga, ska bli ändring, hon och Sigrid är som ler och långhalm, busar och sover ihop, Saga avvaktande mot mig, iakttar mig på avstånd, men kommer fram och nosar på min hand, om jag ligger i soffan och ser på TV, leker obehindrat med mig i rummet, ligger nedanför mig, och tittar på TV, äter bra, kommer jättebra överens med de andra katterna, men Sigrid är favvo, så söt är hon, önsakr jag kunde plåta henne i dagsljus, hittills har det blivit med blixtSkrattandehaar en snurra med boll i, som inte går att ta ut, kissen ska peta ner med tassen i hålen, så snurrar den, lärde hon sig blixtsnabbt,

Maggan47

huskatt08
0

Åh..så härlig läsning om Saga, hon kom verkligen hem Skrattande

så roligt att Sigrid nu fått en kompis som vill/orkar leka.

Ser fram emot en bild….när tillfälle ges, vet hur svårt det är, har inte lyckas få någon bra bild på Bönan heller ännu.

Nospussa Saga fråm mig och BönanKyss

russin
0

Vad härligt maggan att allt blev som du hoppats på - att Saga och Sigrid skulle bli kompisar:) Underbart.

ps: känner igen det där med foton. Supersvårt fota lite skygga kissar då dom helst vill vara framme när det mörknat !

Sidentass
0

#30 Vilken underbar läsning..tänk att Saga fick komma in till dej i värmen..o mer o mer lära sig förstå sig på oss tvåbenta varelser..! Så gott också att hon trivs så bra med din Sigrid….så glad och tacksam Saga måste vara nu:-))

Gullimat
0

Vilken lycka för Saga och Sigrid att dom blev kompisar, och naturligtvis för dig också Maggan. Solskenshistorier vill vi ha mycket avGlad

liinah
0

Roligt med en uppdatering!! Att söta Saga mår så gott, det känns skönt i hjärtat. Kyss

Kan berätta att det har varit kattungespekulanter här idag som blev riktigt förtjusta i Tippen. Glad

Gullimat
0

Hoppas, hoppas dom blir förtjusta i söta DumlanKyss också, så kan fler frusna kisar komma in.

Ankie
0

men mysan då så fin kisse…. så ledsamt Gråter

huskatt08
0

Idag lyckades vi fånga in TRE missar som nu är inne i värmen hos vetrinären.Skrattande

Mer info samt bilder kommer….vart en lååång dag.

maggan47
0

vilken härlig läsning, Saga och jag är så glada för varje misse som är inne, och vilket jobb ni gör, ni beundransvärda, väntar spänt på info, och bilder såklartSkrattande

Maggan47 

lillmymlan
0

putt

*Nalle Puh*

Sidentass
0

#38 Helt underbart!!! Massor med kattguld till er..!

huskatt08
0

Nu är bloggen uppdaterad om gårdagens lyckade "kattjakt" med bilder på de tre som kom in. Skrattande

SamanthaJones
0

Jag har en fälla om ni behöver en till + att ja kan ställa upp att köra om ni behöver transporthjälp, dock har jag inte mycket pengar till bensin men kan vi lösa det så kan jag köra land o rike runt om det är så..

Ni gör ett ENASTÅENDE jobb! TACk för att ni finns!

Vänligen

Sofia

essut50
0

Vilket jobb ni gör. Har satt in en slant på ert konto..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

maggan47
0

har också satt in en slant, många bäckar små, gör som vi, östgötakatterna behöver vartenda öre, eftersom ingen förening finns bakom, som kan sponsra, och dessa katter behöver inte bli fler, förhoppningsvis också få hem så småningom

kram Maggan47

smurfan-13
0

Har helt missat detta (& inte orkat läsa alla inlägg nu då jag är trött). Vart finns kolonin? Vad kan jag bidra med? Bor i Lambohov i Linköping, saknar bil och vet inet om min surdam accepterar någon vuxen katt. Kanske att kattunge/ungkatt kan få bo i vårat badrum (& med tur flytta ut i lägenheten m tiden).

liinah
0

Tack alla ni underbara människor som vill hjälpa oss både praktiskt och ekonomiskt! Kyss

Sofia, hittills har det funkat jättebra med de två fällor vi har men det är inte helt uteslutet att vi kanske skulle behöva låna ytterligare en om det visar sig att de blir svårfångade. Jättebra om du kan hjälpa till med transporter, för det är inte alltid lätt att få tiden att räcka till…

smurfan-13, kolonin finns i Linköping. Det finns mycket vi behöver hjälp med men i nuläget är det framförallt BOENDE åt kissarna. Det är riktigt akut, då vi annars blir tvungna att släppa tillbaka kissarna till kolonin efter kastrering och läketiden. För alla kastreringarna måste bli klara, annars har vi tio,tjugotals (om inte fler) kattungar som springer omkring om ett par månader. I kolonin finns både vuxna katter samt ungkatter. Dock inga katter under 6 mån.

liinah
0

Det finns intressenter på både Tippen och Dumlan och de har också möjlighet att få flytta tillsammans. Håll tummar och tassar att de hittar sina nya ägare snart!

De börjar bli alldeles ljuvliga nu, kommer fram till mig på golvet (om jag lockar med lite leverpastej) och går utan problem runt i köket även om jag sitter och glor som en idiot på dem. När det bjuds på leverpastej blir de som två vanliga tamkatter, underbart att se.

Imorgon får de sin andra vaccination och då får vi också hämta de tre kissar som fångades in igår, kastrerade och klara. Glad

maggan47
0

hoppas dessa fina kissar får nya hem, och det snart, så dom inte behöver komma ut igen, och  in och läs på bloggen, samt bidra med det ni kan, så dessa missar får det bra, puffar för dom, då min Saga kommer därifrån, och är supersötKyss

http://www.ostgotakatterna.blogspot.com/

Maggan47

huskatt08
0

Bloggen uppdaterad. Cool

Pussa Saga från Bönan.Kyss 

Bönan är en äkta punkare kan jag säga, tyvärr så är det svårt att fånga henne på bild…

Ankie
0

puttar för stödhem åt kissarna

Sidentass
0

Stödhemsputt härifrån också för de fina missarna som såväl behöver få komma in i värmen..

maggan47
0

puttar också för hem till kissarn, som så väl behöver det

Maggan47

essut50
0

Skänk en slant till dessa katter…Dom behöver all hjälp dom kan få.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

huskatt08
0

Tackar för all putt hjälp Skrattande

Vi som sagt i AKUT behov av hem för längre eller kortare tid. samt även ekonomiska bidrag.Skäms

brutt
0

Har tyvärr inte utrymmet att vara stödhem men skänker en liten slant och hoppas att många andra gör detsamma så katterna kan få hjälp.

mia-sofia
0

puttar upp. Hoppas nån kan hjälpa dom med katterna.

maggan47
0

hjälper till att putta

Maggan47

mia-sofia
0

Puttiputt

mia-sofia
0

När löningen kommer imorgon kanske nån kan ge ett bidrag till katterna. Men helst jourhem förståss.

huskatt08
0

¤60¤ Visst vore det toppen Oskyldig

All hjälp är bra hjälp.

Men..HEM ÅT MISSARNA står högst upp på listan.

(jag slutar aldrig tro på tomten Kyss)

mia-sofia
0

Snälla finns det inga som kan vara jourhem till kissarna.

mia-sofia
0

puttar upp tråden bara.

Sidentass
0

Puttar för hjälp för missarna…

mia-sofia
0

Puttar upp igen. Hoppas nån kan hjälpa till med jourhem. Tror att alla kissar blir tama när dom kommer in.

mia-sofia
0

Dax att putta igen ser jag.

Sidentass
0

En putt från mej också..innan jag åker bort ett par dagar!

huskatt08
0

Bloggen uppdaterad!

Vi har två katter som AKUT behöver hem!

Utöver dessa akuta missar så har vi några sötnosar till som längtar efter egna hem. Kyss

mia-sofia
0

Putt igen.

destiny
0
monsi
0

Putt!

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Sidentass
0

puttar för missar som såväl behöver en varm o o mjuk soffa att ligga i - inne i värmen!

liinah
0

Uppdatering

Ikväll flyttar Dumlan & Tippen till sina nya ägare! Kyss

Gullimat
0

Tilsammans?

Lycka till Dumlan och Tippen och hoppas på uppdateringar och gosbilder

destiny
0

Lycka till Dumlan och Tippen. Skrattande

Ankie
0

ah men underbart :)

monsi
0

Toppen!

maggan47
0

vad glad jag blir att dessa två får flytta, blir det som sagt tillsammans, och äntligen en egen soffa att sova i, så väl värda är alla katter ett eget hem, fler hem önskar vi baraSkrattande

lycklig Maggan47

liinah
0

Nu är det tomt i mitt kök. Rynkar på näsan Även om de "bara" var här 8 veckor så känns det såklart i hjärtat.

Tippen och Dumlan flyttade tillsammans och det känns riktigt, riktigt bra. Gosnosarna! Kyss

Ett utförligare inlägg kommer på bloggen förhoppningsvis lite senare inatt.

russin
0

Härligt att kissarna fått eget hem nu:)) Bra jobbat tjejerSkrattande

russin
0

dubbelpost

miasofia
0

Vilken lycka för Dumlan och Tippen. Bra jobbat tycker jag.

Gullimat
0

Underbart att köket är tomt. Önskar dom sötnosarna lycka till till ett gemensamt hemKyss

liinah
0

Det är med sorg i hjärtat jag skriver denna uppdatering.

Jag och Malin åkte idag till kolonin för att fylla på kissarnas matförråd och se vilka kissar som var framme. Tyvärr dröjde det inte många minuter innan hjärtat brast och tårarna forsade.

I snön, på två olika ställen, hittade vi 2 stelfrusna och döda kattungar i ca 8-10 veckorsåldern. Gråter Dessa kattungar har vi inte sett tidigare och det har mataren heller inte gjort. Vi tror oss veta vem mammakatt är. Fina, små underbara kattungar. Mitt hjärta är alldeles i bitar…. Detta är det vi fruktat, att hitta döda kissar.

Vad kissarna dött av vet vi inte, men vi har våra aningar.

Stackars små, vilket bedrövligt liv ni föddes till, för att några veckor senare dö ifrån. Vi undrar så, har ni några syskon som gömmer sig under huset? GråterGråter

Glädjen över att Nostippen och Fläcken slipper släppas ut finns kvar men sorgen i hjärtat har idag tagit över.

Om det var akut med stödhem innan, så är det inget mot vad det är nu….. Vi har möjlighet att ta in kissarna akut för kastrering då vi har lyckats skaffa fram återhämtningshem men dessa måste inom ett par, tre veckor flytta till stödhem.

Snälla rara ni…. Sprid vidare….

Ankie
0

åh men missarna då Gråter, var det kylan som tog de tror du?

liinah
0

Kylan, hanarna som börjat dra förbi eller svält. Troligtvis det tredje alternativet (om inte en blandning..) då kissarna var fruktansvärt avmagrade.

Usch, vad risigt det känns. Man tänker och tänker, hade vi kunnat förhindra det här? Kanske, kanske inte. Men iochmed att ingen sett dessa två tidigare så hade det  troligtvis blivit svårt.

Och vi gråter och vi gråter, att se en så liten kisse gå ett sådant fruktansvärt öde till mötes, det gör verkligen ont i kropp och själ. Gråter

Ankie
0

ja fy sjutton….. Gråter

missarna då, men ni visste ju inte om de så ni hade ju inte kunnat gjort nåt ändå, om de nu är till nån tröst

majvi
0

Sorgligt med kattungarna.De klarar inte kylan särskilt bra och speciellt inte om de är undernärda också.

Men kämpa vidare för att detta ska förhindras i framtiden.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

monsi
0

Stackars små! Men de slipper lida mera nu.

Efter som ni inte sett dem tidigare så kunde ni inte ha gjort något för att rädda dem.

Om det finns fler håller jag tummarna att ni hittar dem snarast.

Skickar massor av styrcke o tröste kramar till er i kylan.

maggan47
0

lilla söta missar som aldrig fick uppleva mättnad, och värme, tårarna rinner när jag läser om dom, men eftersom ni inte sett till dom, fanns det ju inget att göra, tänk på alla ni fått in, tittar på Saga, rultan, så ljuvlig, och vilka änglar ni är som är ute i ur och skur, denna kalla vinter framförallt

Maggan47

liinah
0

3 kissar sitter just nu i transporter i mitt kök i väntan på veterinärbesöket imorgonbitti!

Idag har vi stått ute i MÅNGA timmar, fy, slaskväder blir baske mig kyligare än flera minusgrader. Men det gav alltså resultat!

En långhårig, brunsvart, ca 7 månaders kisse, och två som skulle kunna vara förälder/barn, svartvita med en vit svanstipp (såklart, det har nästan alla kolonikissarna). Den ena kan kanske vara ca 2 år, den andra ca 7 månader. Obs, gissningar…

Halv sju imorgon försöker vi få in några till!! Vilket betyder att jag borde gå och lägga mig, måste ju vara på plats om 6,5 timmar. Jag är en såndär "dygnet-runtare"Oskyldig

vilda-hilda
0

Beundrar er hur orkar ni.

Hade blivit helt knäckt av att hitta dessa små kattbebisar.

Har ett gäng bortkastade katter hemma  som nu dock alla gått in i pensionsåldern. men dom har aldrig varit ute och lidit så som de katter ni jobbar med att försöka fånga in, bara blivit dumpade av folk som inte har bättre förstånd. Men samtliga har passerat 10-års sträcket och levt som kungligheter här. Det har vi förstått nu speciellt som vi hamnat på dessa sidor då vi följt Katthemmet Kompis och deras Fruktansvärda sits.

Blir både ledsen men kanske mest förbannad på de stackare som inte vet vad en katt kan ge till den som tar hand om den och sköter den som den vore sitt barn.

Ett skott i pannan som oförstående ibland säger om katterna är vad en del sk kattägare skulle ha.

(för väl snart skrivarförbud  här ????)

Nalle

SamanthaJones
0

Nu kommer jag väl bli lynchad här inne men jag har funderat lite o har en fråga till er.

Är det ingen av er som har en tre eller större så att ni kan stänga in ett gäng katter där inne? Jag fick göra så när vi tog in de från skänninge, kanske inte optimalt men betydligt bättre än att låta katterna frysa ihjäl ute.

det blir visserligen trångt för dem men man kan på ett helt annat sätt jobba med att få ut katterna. Jag har tex 11 katter i mitt arbetsrum och vid jul hade 10 fått nya hem, både de trevliga och de skygga.

bara en tanke…

Vänligen

Sofia

lillmymlan
0

#93. Vi har alla i Östgötakatterna gjort vårt allra bästa för att katterna ska komma in så snart som möjligt.

Hur kan du ens tro att VI låter katterna frysa ihjäl därute!

I och med att vi alla har egna katter hemma så är det därför viktigt att katterna innan de kommer i hemmiljö, besöker veterinär och blir undersökta och kastrerade, vaccinerade och id-märkta och får den vård som de behöver.

Om vi hade haft obegränsat med utrymme så hade alla katterna redan varit inne, men så är inte fallet, tyvärr!

*Nalle Puh*

monsi
0

#93 Vad skönt att du kunde göra så.

Tyvärr kan de inte göra så de som har hand om kisarna annars vet jag de redad gjort det.

De stackars kisungarna som hittades var första gången någon såg dem o jag vet att om de hade blivit upptäckta innan så hade de redan varit inne om de så hade fått flytta ner till mig i skåne.

93# vet du menar väl o tänker på kisarna.

De som har hand om detta ärende gör verkligen allt o lite till för att dessa kisar ska må bra o komma in i värmen.

Kusten-
0

Vilket jobb ni gör, hoppas det gick bra imorse!

Flera av katterna har ni placerat i goda hem, innan dess har de fått den veterinärvård som de behöver och ni är noga med vart de hamnar och följer upp. Ni gör verkligen skillnad!

Att placera ut med eftertanke som ni gör är vettigt. Annars riskerar man långt mycket lättare att de blir hemlösa katter igen.

Kram på er östgötagänget

Mison
0

ojoj, men usch så hemskt med kattungarna…

räta på ryggen, tjejer, ni gör ett jättebra jobb… ni kämpar så fruktansvärt bra..

självklart kan jag förstå er frustration över allt, jag tror inte att jag själv hade orkat med allt ni måste stå ut med…

puss på er, och klappa er själva på axeln…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Hawknestgrove
0

ja hur många gånger vill man inte ha utrymmen?  Och en sak, som faktiskt är det allra viktigaste, för katter som INTE kan få komma in av olika orsaker, det är inte just kylan som är den farliga. Har de dragfria och torra isolerade krypin, så är väldigt mycket vunnet! Visdst, denhär vinterna har varit väldigt kall, men faktiskt inte mer, än att en vuxen katt klarar sig bra om  den får mat och tillgång till ovanstående. Samantha du hade jättetur. Att få iväg alla dessa kissar. MEn OM du inte hade fått det? Hur hade det varit då? INgen elak fråga, utan bara en realistisk

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

xray
0

Tjejer!! Ni har oss alla som står bakom er. Ni kämpar på som galningar, och ska ha all heder för det.

Pälsbollarna i Höganäs

martdat
0

#91 Bra jobbat!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

liinah
0

Tack för peppningen, den värmer mer än vad bilen gör i nuläget.. Vi fick in en till kisse imorse så fyra kissar har kommit in sen igår.

Men nu får de baske mig komma fram…

Som ni kanske förstår så står jag just nu fällvakt. :)

huskatt08
0

Lilla Coffee har nu återförenats med sin mamma Bruna Bönan (som har bott hos mig sen en tid tillbaka) SkrattandeGråter (glädjetårar)

Lilla Coffee kröp ur transporten och gick direkt under sängen till sin mamma och kröp ihop bakom henne….så underbart att se. Skrattande

Bönan låg kvar och skyddade henne från oss som låg på golvet en bit bort och spanade… nyfikna som vi är..samt ha koll på hur det skulle utveckla sig.

Känns så otroligt stort att få se dessa små liv återförenas.SkrattandeSkrattandeSkrattande

Ord känns så futtiga för att beskriva känslan.

monsi
0

Å vad underbart att de fick återförenas.

Toppen bra jobbat!

huskatt08
0

Åh..ursäkta Skäms glömde. (huvudet fullt av annat )

Era värmande ord för vad vi gör värmer och ger oss kraft att fortsätta.

Tack alla…ingen nämnd ingen glömd.Skrattande

MariannE11
0

vilket superjobb ni gör….kanon….Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Lena
0

#93 Nu har du nog missuppfattat alltsammans om du tror att katterna blir lämnade att frysa ihjäl. De här katterna har det defintivit mycket bättre än de skulle haft utan att någon engagerade sig för dem. De har tillsyn, får mat och veterinärvård. Blir intagna allteftersom möjligheterna infinner sig. De flesta hemlösa katter får inte något alls.  Dessa katter har fått hopp om ett bättre liv. Som så ofta är fallet kan man dock inte lösa allt för alla på en gång.

Östgötakatterna är ansvarsfulla som tar det steg för steg. Att ta in och släppa ihop katterna utan att ha tänkt på smittrisken etc hade varit att göra katterna en björntjänst.

maggan47
0

Eftersom vi vet att Östgötakatterna med ljus och lykta sökt stöd och permanenthem, just för att efter kastrering INTE behöva släppa ut igen, så kan man inte ta in för många om man inte har plats, och huset fullt har alla sedan förut, säger som övriga, du hade tur Samantha som fick iväg så många, men frågar också, om det inte funnits stöd eller permanenthem, så blir det ju med tiden olidligt med 11 katter i ett rum, alternativt blanda med dina egna, vet att Östgötakatterna gör sitt yttersta för alla kissarna, är ju själv ett exempel på det, Dom åker i rykande snöstorm sent på kvällen från Linköping till norr om Stockholm, för att lämna Saga, sedan hem igen, och tro mig, vädret blev inte bättre, 2 dagar före julafton, så sträck på er hela gänget, och ni som har en vrå över, hojta högt, för den vrån behövs, många jättekramar för det jobb ni gör att försöka få in så många kissar som möjligt, ni är mina hjältar,  och som sagt, en mätt katt med skyddad vrå ute, fryser inte ihjäl, däremot en mager uthungrad stackare

Maggan47  

lillmymlan
0

Lina, Huskatt, mina kattvänner för alltid i Östgötakatterna, så stolt jag är över er! Vilken kombo av människor som faktiskt gör skillnad!

Skickar de allra varmaste och mjukaste kramarna i världen!

Tack alla ni som stöttar och peppar, det är tungt ibland och då står man gärna där med näsan i väggen, men… medgångarna är många nu och att få se Cooffe krypa upp bakom sin mamma, det kan sällan eller aldrig beskrivas med ord… det var magiskt.

Från kattvän till en stolt medlem av Östgötakatterna som arbetar stenhårt med kolonin och alla kissarna där.

12 kissar är inne och fler ska det bli :)

*Nalle Puh*

liinah
0

#108 Kyss

Som mina goda vänner redan skrivit (men det kan inte sägas nog…) så tackar vi ödmjukast för stöttandet. Det här projektet tar på psyket vill jag lova!

Trevliga nyheter såhär på nattkvisten, kisse nr 13 har kommit in!

Lilla Half-Face har sett fällan smälla igen många gånger och har blivit mer och mer reserverad. Denna underbara sötnos är den som varit allra mest social och "tam", men har det senaste varit väldigt nervös av sig. Trodde ärligt talat att hon inte skulle våga sig in i fällan…

Efter ett par timmar i snön, slasket och den bitande kylan fick jag tillslut nog. Kissarna betedde sig som KATTKRÄK rent ut sagt! De lekte med snöret till fällan, tittade in i fällan, hoppade på fällan, tittade på mig, och sprang sedan iväg…. En av kissarna gick dock in och satt i fällan länge, länge. Tyvärr gick denne inte allra längst in och då vågar man helt enkelt inte slå igen fällan, inga svansklämningar här inte.

När klockan var sisådär 21 började jag packa ihop och gick fram till fällorna. Då ser jag plötsligt hur Half-Face dyker upp och SPRINGER mot mig! Förstår ingenting, vad katten har hänt? Det var längesen hon vågade vara så nära.

Hon går fram till fällans ingång och spatserar in med högt huvud, tvekar inte en sekund, trots att jag bara står centimeter ifrån. Tar upp snöret till fällan, som jag turligt nog inte hade hunnit "låsa".
Drar i snöret - PANG! Rusar för att hämta filt och täcka över, kissarna blir ju ofta väldigt hysteriska. Tror att även Half-Face blir panikslagen  HA, där fick jag så jag teg.. Paniken uteblir, kissen sätter sig helt lugnt ner på baken och tittar på mig. Återigen förstår jag ingenting, lilla kissen, varför springer du inte runt???

Väl hemma var det dags för projekt flytta över kissen till transport. Huuu, hur skulle det gå, med bara två händer?

Lyfter på fäll-locket och Half-Face trippar genast in till buren, inga som helst problem.

Lilla kissen MÅSTE ha insett att fällan var för hennes eget bästa! Jag tror baske mig hon kunde läsa mina tankar. Tappade hakan kan man lugnt säga att jag gjorde…

MEN så bedårande hon är…… En underbart ljuvlig liten gosenos!!!!

13 kissar hittills! Det är värt köldskadorna på tårna. Tungan ute

lillmymlan
0

#109. Kyss Hur har du det med dina förfrusna tår? *orolig*

*Nalle Puh*

liinah
0

Vilka tår….? Saknar känsel i några tår, andra tår värker så förb****t.
Har det inte blivit bättre till imorgon måste jag nog ringa vc. Cool

Jag måste helt enkelt köpa mig ett par bättre skor, det här är inte hållbart. Plastfolie, fryspåsar och aluminiumfolie på fötterna… Man kan tro att jag inte är riktigt klok…. (fast vem sjutton är det)

Gullimat
0

Stackars dig liinah.

Dom som inte är kloka är dom som utsätter stackars katter för sånt här lidande.

Vilket jobb ni gör för dessa katter, stor kram till hela Östgötagänget.

Så gudagott att höra om Coffey och Bruna Bönans återförening och och dom andra ni tagit in, och som måste överspegla det tunga ni varit med om.

liinah
0

Tråden börjar bli lång, här finns fortsättningen.

Denna får hemskt gärna låsas!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.