Boråsare, var är ni?!
Jag bor strax utanför Borås och sent igår såg jag en liten katt i Borås centrum. En unge på kanske 5-6 mån uppskattade jag det till.
Den var skygg så den lät mig inte komma nära och den såg hemskt mager ut.
Jag skulle gärna vilja hjälpa den men jag har ingen fälla och har ingen kunskap eller erfarenhet av att fånga in skyggisar. Dessutom skall man nog inte sitta ensam på pass i parken om natten.
Finns det någon / några här innne som kan tänka sig att hjälpa till med ett infångande?
Jag vet att här har varit medlemmar med anknytning till Borås. Hoppas du kan få kontakt med några av dem.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

*putt*
Bor tyvärr för långt bort…

puttar! Någon i trakterna som kan vara med och hjälpa en liten rädd stackars kisse..

Puttar igen!!
Hej hej..
Skulle kunna hjälpa till med infångning och så men har trtyvärr ingen möjlighet att ta in eller skaffa ett hem.
Har tidigare fångat in och placerat 3st katter från stadsparken.
pm:a om det verkar intressant.. :)

Hur går det med kissen?
Jag lägger ut mat till katten medan vi letar efter något hem som kan ta in den när den är infångad.
SMMM har erbjudit sig att hjälpa till med fälla och infångande.
Hjälp med jourhem/ permanent hem mottages tacksamt.

Skönt att den iaf får mat!
*försöker hjälpa genom att putta*

putt härifrån också…
putt!
För att katten ska få komma inomhus.
Hej,
Såg ditt inlägg, hur ser den lille ut? färg?
Jag kan eventuellt ordna ett jour hem tills vidare.
Helen
Några nyheter ang. katten?
Jag har ordnat jourhem hos en underbar familj på landet mellan Borås och Ulricehamn. Eventuellt kan de tänka sig ta hand om den för gott.
Jag behöver mer info.för att kunna hjälpa till,snälla hör av dig.
Helen
puttar för info
Maggan47
Uppdatering:
Tack vare snälla och hjälpsamma medlemmar här på sajten är ett hem ordnat och ett infångningsförsök skall göras imorgon.
Idag var jag i centrum och såg katten. Den fick lite mat av mig och jag fick se när den kom fram för att äta. Den är större än jag tyckte när jag första gången såg den i mörkret men det såg ut att vara samma katt. Den var skygg men eftersom den var hungrig så tolererade den att jag stod ca fem meter ifrån den när den åt.
Jag hoppas verkligen att den går i fällan så att den slipper vara ute i snö och kyla!
Kram till SMMM, Isa01 och alla andra som hjälper hemlösa katter i nöd!
15. Kram till desamma och till dej !
Så snälla människor som vill hjälpa den hemlösa katten.

#15 Åhhh vad glad jag blir att det finns ett hem för missen…så fint att du kunnat vara där o se till missen med mat. Nu håller jag två tummar, katterna håller sina 40 tassar för att missen går in i fällan..värme, o kärlek väntar ju den…:-)
Idag var jag i området och tittade där katten brukar vara.
Jag hittade katten vid ett värmeutblås från en byggnad. Där satt den och värmde sig.
Nu hoppas jag att den är hungrig nog att gå i fällan innan kylan slår till i helgen.
Nu är det dags för en uppdatering…
Det har visat sig vara två katter på platsen. Den lilla randiga tjejen har sällskap av en långhårig katt.
Isa01 har satt utt fäla vid ett par tillfällen men katterna är mycket skygga och misstänksamma och har hittills inte gått in i fällan.
Vi fortsätter att mata och försöka med fälla. Bara att hoppas…..

håller hårt,hårt i tummarna för att missarna inser sitt eget bästa o tassar in i fällan! Eloger i massor till er som jobbar för dem!!!
Men oj 2 små missar som är ute i detta väder. Sån tur att ni finns och jobbar för att få in de i värmen.
Det verkar tyvärr vara fler än 2.
Jag uppdaterar när jag vet mer.
Om det finns fler personer i närområdet som är intresserade av att hjälpa till så hör av er för detta ser ut att kunna bli större och svårare än vad jag först trodde.
Oj är det ännu fler kissar där. Puttar upp för hjälp!
Vad bra att ni engagerar er för dessa katter. Inte ovanligt att det brukar dyka upp flera katter på samma ställen. Antagligen får de en del mat där samt har hittat ställen där det är lite varmt. Håller tummarna att ni lyckas fånga in dem. Så bra att det finns ett hem som väntar. Denna vinter är verkligen ingenting för hemlösa katter.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Var där och la ut mat igår igen….
Två vuxna och minst 3 ungar verkar det vara så nu är det som jag först trodde bara var en ensam katt en hel koloni som behöver matas och fångas in.
Hem verkar finnas redo för tre av dom så största problemet blir att fånga dessa utan att mamma eller ungar blir ensamma kvar.
På söndag blir det ett gemensamt försök från oss som engagerat oss i katterna.
Håll tummarna!
men oj oj då hoppas att det ordnar sig …..

Massor med beröm för ert arbete för missarna..putt!
25.Oj då, en liten koloni vilken tur att ni finns där innan det blir tillökning och en stor koloni av det hela.
Toppenbra gjort av er som engagerar er för de här katterna.Håller verkligen tummarna stenhårt för att infångandet kommer att gå bra-
putt!
Brrr!!!
Verkligen kallt i ute så här på kvällen! Är nyss hemkommen efter ett par timmar på platsen och en timmes bilkörning i skogen eftersom jag körde tokfel när jag skulle hämta en kattfälla hos en bekant.
Kvällens resultat blev en långhårig, söt katt som jag förmodar är en hona. Hon gick i fällan efter mycket väntande. Vi såg en vuxen katt till men inga ungar så det blir fler kvällar framöver.
Första katten infångad!

Bra jobbat! 
29.Så här jobbas det på i kylan och en katt blev infångad hoppas nu den finner sej väl tillrätta inne och att allt går bra med henne honom.Skönt för katten att slippa vinterkylan och bra jobbat förstås!
Håller tummarna för att de andra också vill komma inomhus!
Den stackars skrämda missen som fångades in i söndags har till sist börjat äta ordentligt även om hon (?) fortfarande är mycket rädd.
Ikväll blir det ett nytt försök att fånga in någon av de andra katterna. I morse såg jag en av dom när jag åkte förbi med bussen. Jag tror att det var en av ungarna jag såg så det hade kännts skönt om vi kunde få in den ikväll.
Nu har vi suttit ute i timmar i isande kyla….
Vi såg flera katter och tråkigt nog också flera nya som vi inte sett tidigare men vi lyckades inte fånga någon idag.
Situationen är desperat nu för vi är bara tre privatpersoner och vi har ingen förening bakom oss. Vi känner att detta nu blivit för stort för oss att klara ensamma och vi behöver hjälp av fler människor eller en förening.
Var skall vi placera framtida infångade katter?
Hur skall vi kunna betala veterinärkostnaderna?
Tips och hjälp mottages tacksamt för katterna är i en hemsk situation.
Två hankatter slog så att blod och päls yrde idag, det är -15° och katterna pringer runt på isen på vattnet. Isen är mycket tunn och på flera ställen är den borta helt. En stig med kattspår i snön på isen leder fram till en vak och det ser faktiskt ut som om en katt gått igenom där. Hemska tanke!
Vi kämpar givetvis på och skall försöka hjälpa så många katter vi kan men vi känner oss lite uppgivna.
#33 Så bra att ni lyckats fånga in en kisse! Hur många katter uppskattar ni att det finns på platsen? Hemskt att katterna går över isen.
Helt klart skulle ni behöva vara flera som hjälptes åt. Helst också en förening i ryggen. KKS har viss verksamhet i Borås, ni skulle kunna höra med dem om de kan ge er något stöd. Djurskyddes Sverige kan via sina lokalföreningar ge ekonomiskt bidrag till kastrering ibland. Billy Hittekattförening är en förening som ger bidrag till kastrering och andra kostnader om man tar hand om hittekatter.
Följande katthem/föreningar finns i Västra Götaland:
- Djurens Samarittjänst Göteborg
- Djurskyddet Bohuslän
- Göteborgs Djurskyddsförening Mölnlycke
- Göteborgs Katthjälp
- Kattkedjan Strömstad
- Kattslussen i Trollhättan
- Kattstugan - Horred/Marks kommun
- Råmossens Katthem, Alingsås
- Töreboda Djurhem
Här är länken till KKS (Kattkomando Syd)
Här hittar ni en artikel om fonder där man kan söka bidrag. Där finns bla. Billy Hittekattförening med.
Tack så mycket för länkar och information.
Vi får lägga lite tid på att skriva brev nu och försöka få hjälp och stöd.
Vi har sett totalt 7 katter på platsen inklusive den vi fångat in men nästan varje gång vi varit på platsen så har någon ny katt vi inte sett förut visat sig så det är nog troligt att dom är fler än 6 st kvar.
Vi har snälla människor som vill ställa upp som jourhem åt 4 katter, kanske 5 men vi behöver hitta hjälp med finansiering av veterinärkostnader.
Igår fångades katt nummer 2 in!
Jag tror att det är en ung hona men är inte säker ännu. Vi såg dessutom en katt till på platsen men tyvärr hade vi bra en fälla med oss.
härligt för missen att få komma in

Bra jobbat!
Jättebra om katterna kan komma in inna dom förökar sig. Det går ju tyvär väldigt fort att få en stor kolloni.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#36 Kanonbra Jobbat!