Handelsträdgården igen....
Ja ni vet vilken jag menar. Förra veckan var det mycket riktigt en skål med mat utanför trädgården. En anonym anmälan hade gjorts och polisen gick in och kollade.Inne på området fanns inga katter att se. Så rent juridiskt, så håller de vad de är tvungna till. De katter som är utanför är utanför och går tyvärr inte att skylla firman för. ÄVen om det är de, som matar in dem. Nu har jag en vädjan. Att anmäla anonymt är inte så bra. Visserligen så är det tillåtet., men som i detta fall, så kan det lätt bli vargen vargen. OCh vem får lida då? Jo katterna. Så antingen ta tag i detta radikalt och stå för anmälan alternativt hjälp katterna därfirån. Finns inga hinder för det nu. Cuyo och jag har slagits om detta i två år och fått länsstyrelsen att göra det de kan, rent juridiskt. Vi vill inte ta upp detta mera, då det tyvärr visar sig, att man juridiskt inte kommer åt dem längre. Så snälla, ta tag i detta och träd fram till LST! Anars så blir det betraktat som dravel till slut.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag anmälde anonymt då jag var där och hämtade paket, och i registret för det finns min adress. Jag bor i närheten och ville inte att de skulle ha min adress eftersom jag inte vet vad det är för människor.
Vad spelar det lst för roll om de får anmälanrens namn eller inte? De måste väl ändå ta anmälan på allvar?
Men hur ska man då tolka detta? Jag såg katter där, någon annan såg en skål med mat, men det går ändå inte att komma åt dem juridiskt? Måste man se mat OCH katter vid samma tillfälle, eller spelar inte ens det någon roll så länge katterna inte är inne i försäljningslokalen? Det är ju ett vansinnigt dumt system om de med stöd av lagen kan mata katter på sin tomt alldeles utanför lokalen trots att de har djurförbud. Kan det verkligen vara så illa ställt?

LST kunde gjort mycket mer än de tidigare gjort. Att det finns hemlösa katter på marken (vem ägen marken? Kommunen?) som hyrs (?) av dessa personer med djurförbud som hela tiden överträds.. gör ju att man kanske ska fråga sig om man ska kontakta kommunen och be dem att inte hyra ut marken till just dessa personer. Är inte kommunen (med)ansvariga för katterna som nu går utanför ingången? Eller är det dem som matar?
LST ska dessutom, oavsett om anmälan är anonym eller ej, ta den på fullaste allvar och agera. Den ska vara lika viktig. Att man gör anmälan anonymt betyder inte att man inte kan stå för den. Det finns ibland skäl som gör att man av hänsyn till t ex sina egna djurs säkerhet kanske väljer att inte lämna ut adress och namn.
De har fått icke anonyma anmälningar också som ignorerats.

Om någon kan ta reda på (eller ge tips på hur man själv tar reda på) vem som äger marken, så kan jag försöka kontakta dem.. : )
Bra tänkt Kusten, de måste ju hyra av någon om inte marken utanför innefattas av djurförbud.
Hur funkar det med hemlösa katter på kommunens mark, de måste väl ha samma lagliga skydligheter som alla andra?

Man kan gå till Stadsbyggnadskontoret och få titta på kartor och sedan hitta tomtbeteckningar. Därefter kontrollerar man med Lantmäteriet och kollar vem som är lagburen ägare. (kanske man kan få dessa uppgifter direkt hos Stadsbyggnadskontoret)
Här är en kartlänk /flygfoto över området för de som inte vet hur det ser ut i verkligheten. http://kartor.eniro.se/m/MSpaf
(Det är byggnaden med växthuset som syns till höger om rondellen)
Skall se om jag kan finna ut någon fastighetsbeteckning/tomtbeteckning i morgon.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Så här verkar det se ut med fastigheterna där
Kviberg 741:34
Ägare JM AB och Selmer bygg AB
Verksamheter i lokaler:
Kvibergs Handelsträdgård
Bellevuekyrkan, Soldathemmet
Ja, men nu är det ju så, att matskålen var borta vid kontroll senare under veckan. OCh som sagt, vems är katterna? ÄR det kommujnens mark, då får väl i så fall de se till, att det inte finns några katter där. Likväl som på alla andra ställen och det vet vi ju hur det funkar. JAg har gjort en anmälan tillsammans med Cuyo med mitt namn och allt, jag förstår inte, varför man ska vara rädd? OCh LST tömde ju själva byggnaden på katter, då ägaren har djurförbud. MEn eftersom det är kater utanför deras område, så är det ju fritt fram att ta hand om dem. OCh visst, en anmälan som är anonym är tillåten. MEn det slår mycket bättre om man står för vad man säger. Här gjordes ju en kontroll efter anmälan och de kunde inte hitta nån katt. Då blir det till slut vargen vargen!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....