Fortfarande katter kvar...
Jag skrev nyligen i tråden "Fortfarande katter i kvibergs blommster affär.." men den flyttas inte uppåt i trådlistan. Varför?
märkligt…..l
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ser också, att det ine händer något i tråden, trots att jag har puttat med två inlägg.
Tack Gunilla!
mäh nu har jag med puttat, händer ju absolut ingenting ju…
märkligt..
OCh snälla, Anmäl! vi är några stycken, som kämpat mot dessa hemska människor, och så setn som i november-december, så omhändertogs 7 katter, varav 6 var i så dåligt skick, att de fick avlivas. En fick flytta till katthem. Och det får under inga omständigheter finnas några katter där! Så är det bara!
Jag ska absolut anmäla, det kan ni vara lugna på. Det har jag gjort förr när det behövts för djuren kan ju inte föra sin egen talan. Usch vad tråkigt om dom kommer och hämtar dessa för att avliva dem. Det katthem som tog hand om den förra kanske kan ta dessa med? De var väldigt fina, 2 svarta med vita tecken och en grå med vita tecken.
Det var tack vare era trådar här inne som det ringde en klocka i bakhuvudet när jag såg katter där.
ja, alla katter som var på trädgården var väldigt sjuka. Även den, som togs om hand av privatperson för 1,5 år sedan. OCh vem ska kosta på vetvård åt de små? OCh alla katthem har ju fullt…..
Nä fy, att dom kan med att låta katterna gå där utanför och vara sjuka. Vet ej om dessa var det, hoppas att de är friska och kanske kan få ett hem någonstans. Men jag vet ju också att det finns fler katter än det finns hem. Önskar att dom respekterat sitt djurförbud.
Sen är det ju en juridisk balansgång också. ÄR katterna UTANFÖR så kan ju inte de där inne hjälpa det, förstå hur jag menar……
Kanske inte, men ändå ska de väl ha lite koll på vad som försiggår på deras tomt tycker jag ju. Det borde ingå i ett djurförbud att de själva ringer inspektören när "obehöriga" katter bosätter sig där isf. Annars är det på tok för lätt att slingra sig.
Kattungarna satt alldeles intill entrédörren, och mamma(?) katt i ett skjulaktigt bygge precis bredvid. Jag gissar att de håller till därinne för ungarna pilade in där när de insåg att jag stannade upp vid dem.
ja helt klart är skitet igång igen som vanligt. Så de kommer att sälja kattungar för wn krona tassen eller en guldpeng igen och en person där inne kommer att fortsätta att gasa ihjäl katter, som hon har gjort förut.
Knepigt att inte den ursprungliga tråden rör på sig. Måste vara något funktionsfel på den.
Diskussionen kanske kan fortsätta i den här tråden istället.
Det är ju för trisst att det dykt upp nya katter på platsen. Som ni skriver är det viktigt att myndigheterna blir informerade och följer upp fallet. Verkar ju tyvärr som att innehavarna har en slags mani att samla på sig katter. Även om det är förvildade katter som söker sig till platsen tyder det på att matning sker som lockar dem dit.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Anmält och klart! Vi får se vart det leder.
Bra jobbat. Hoppas det går vägen,
#15 Bra gjort! Nu får vi hoppas myndigheten tar det hela på allvar.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Kan jag ringa eller maila och fråga om dom hämtat katterna, fast jag valde att vara anonym?
En annan sak, som #11 tar upp och som damen som mottog anmälan också tog upp: ägarna av området kan hävda att katterna bara "uppehåller" sig på området utan att vara deras. Men är det inte så enligt lag att man är ansvarig för de djur som befinner sig på ens tomt? Har något minne av att Naquita när hon hittade rör-kattungarna kunde vända sig till markägaren och "tvinga" denne att ta ansvar för att få upp katterna även fast katterna inte var i dennes ägo. Eller har det att göra med att rören var markägarens?
#18 Du kan alltid begära ut handlingar i ärendet och få information i hur det framskrider. Det är offentliga handlingar.
Avarsfrågan brukar inte vara så enkel alla gånger. Men man borde kunna tvinga markägarna att samverka i det här fallet. Typ slå larm om nya katter börjar söka sig till platsen. Om de matar katterna har de alltid ett större ansvar än om de inte gör det. Nu har väl dessa markägare fått djurförbud om jag inte missminner mig. Då borde man kunna ställa högra krav på dem.
#19 Ja det håller jag med om. Har man djurförbud så borde man själv anmäla om det börjar dyka upp djur. Annars blir det för enkelt att komma undan. Dessa katter satt alldeles intill entrén så de kan knappast ha missat att de finns där.

#20 Men hur var det nu? Deras förbud gäller väl att äga katter. De har inte några inne i affären vad jag kunde se när jag var där i början av januari. Utanför var det många kattspår i snön. Jag vill minnas att de katter som går på utsidan är skulle betraktas som deras ansvar för de ägde inte dessa katter. Jag såg inte heller de stora fat med mat som var utplacerade förut.
Men visst - där är säkert katter som stryker runt och de matar säkert dessa katter i skjulen runt omkring. Frågan är vad LS har för åsikt om det.
Anmäl så får vi höra vad de säger.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#21 Det är anmält. Exakt vad deras djurförbud går ut på vet jag inte. När jag var där såg jag 3 katter som verkade hemmastadda i ett skjul intill entrén. Vet inte hur länsstyrelsen har beslutat så jag anmälde för att vara på den säkra sidan. Är katterna sjuka som de varit där tidigare så blir det kanske belsut om vård eller så iallafall. Kan väl inte vara ok att ha sjuka djur boendes på tomten hoppas jag.
Vart ringer jag för att kolla hur det går? Numret man ringer för att anmäla står att det är just endast för anmälan. Man kommer ju till en växel och inte till djurskyddsenheten specifikt. Är det bättre att maila eller ska man ringa dit ändå och be att bli kopplad?

Om du ringer till växeln kanske du kan be att bli kopplad, den vägen går kanske snabbast. Jag mejlade en gång men fick aldrig svar på mina frågor. Jättebra att du anmält dem. Om fler ser katter där, gör anmälan. Eftersom de har djurförbud ska de agera omedelbart.