Mishca
Vår tre åriga hona är högdräktig och söker nytt hem akut, eftersom hon annars är avlivnings hotad pga flytt.
Hon är en kelig stallkatt som är van att vara ute, men kan fungera som inne/ute (familje) katt eftersom hon är van vid barn, andra djur samt kan gå på låda.
Kontakta mig snarast..
Vänligen/Linda

Ojdå, hoppas det löser sig. Provat med katthem?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Ta gärna några foton på kissen och skriv ihop så mycket information om henne som möjligt. Annonsera sedan på www.katter.se samt www.katt.se Du kan även lägga ut bilden och mera info här i Hittekatter. Finns det något/några katthem där du bor? Ta i så fall kontakt med dem. Även om de inte har plats för henne kan de säkert ge dig goda råd. Var finns kissen någonstanns?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Varför kan hon inte flytta med?
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

..jag ställer samma fråga som Vanessa?

..jag ställer samma fråga som Vanessa?
Utan att veta anledningen till att Misha står under avlivningshot tar jag mig friheten till att ge några goda råd.
Många tror att det är helt omöjligt för en katt som är van vid uteliv att flytta till ett ställe där hon/han måste bli innekatt. Så omöjligt och svårt behöver det dock inte vara. Jag har personligen erfarenhet av att flytta med katter från landet där de kunde gå ute helt fritt till lägenhet där de blev innekatter. Jag började vänja dem med att vara inne några månader innan vi flyttade. Av de fyra katter vi hade var det bara en som inte accepterade innelivet. Honom kunde jag då hitta ett bra hem till eftersom jag hade tid på mig. För de andra tre var det inga problem. Jag har även tagit hand om katter som varit utekatter i sina tidigare hem och som blivit innekatter hos oss. Även det har gått bra. Hemligheten tror jag ligger mycket i hur man ordnar det för katterna i lägenheten, samt att de alltid haft kattkompisar. Sedan får man förståss lägga ned en del tid på kissarna och hjälpa dem tillrätta.
Hoppas nu det löser sig för Mischa. Det vore verkligen för ledsamt om hon måste avlivas. Jobbar du för hundra knutar på att hitta hem åt henne och/eller försöker vänja henne vid innelivet så ska det absolut inte behövas. Om ni sedan kastrerar henne efter att hon fått sin kull kommer hon att bli mycket lugnare.
Håller tummarna att det ordnar sig! Avlivning ska enligt min mening inte ske annat än när en katt är svårt sjuk.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mina föräldrar har alltid bott på landet och när de förra året beslutade sej för att flytta till stan så hade de först tänkt avliva den ena katten som kommit till dom som hemlös misse… MEN som tur var så var mina föräldrar hos oss och hela kattskocken och hälsade på och fick sej en tankeställare…. så dom lät lilla Fia få en chans att flytta med in till stan tillsammans med Berra Berlioz Birma… och lyckligtvis så fungerade det bra… tror att det snart är dags för dom att flytta tillbaka till stan för vintern och självklart följer KnubbFia med….
lycka till med gravida katten Linda…..hoppas det dyker upp en bra lösning…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Jag håller med alla ovanstående. För det är så enkelt att anpassa sin katt till ett annat liv, och klart bättre alternativ för kissen att leva än att dö. De vänjer sig vid inneliv, speciellt om man gör som Lena föreslår. Flyttar man dessutom till en lägenhet som har balkong, så kan man näta in den, och för väldigt många katter är det perfekt. Så ge kissen den största gåva du kan ge henne. Livet. Dessutom, ska du avliva ungarna också? Innan hon föder dem? Eller efter? Bara så du vet att ungarna måste vara med mammakatt i 12 veckor innan de lämnar henne. Gärna vaccinreade och säljs för vaccineringskostnaderna i varje fall. Då får de ett hem där de troligen kan stanna hela sina liv. Under de 12 veckorna lär du både kunna installera familjen i den nya bostaden, samt låtit mammakatt vänja sig vid sitt nya liv. För att sedan kastreras, så hon slipper framtida problem med livmodercancer och annat.
Förstår om detta känns hårt av oss, men vi gör det av omtanke, dels för katten som snart ska bli fler, samt att oavsett djurslag så ska man ta hand om dem och vårda dem.

Hur har det gått? Till MariannE11: Snygg katt på bilden.

Hej allihop!
-För det första så vill jag berätta att jag är djurvän. oerhört mån om alla djur.
Vi har sålt vår gård och har köpt en våning i innerstan (stockholm) och tänkte ta med familjens innekatt dvs Nisse som inte går ihop med övriga stallkatter.
Nya köparna på huset har sagt att de ev kan tänka sig ta över de övriga kissarna (stallkatterna) men jag känner mig inte trygg med att lämna över "mamma" katt med en massa kattungar.¨
-Känns inte ok!
Jo skulle hon avlivas så avlivas ungarna givetvis med henne, jag ser hällre det änn att riskera att de hamnar fel.
-Men givetvis vill jag göra ett försök om någon kan förbarma sig över henne /dem.
-Det var jätte dumt givetvis att jag lät det gå så långt att hon inte kastererades/avlivades innan beslut om flytt men misstaget är tyvärr redan gjort.
Vänligen/Linda

Ta med dig henne till stan. Låt hennes ungar födas, och så ser du att allt kommer att ordna sig. Vänd dig annars till katthemmen i Stockholm, men avliva inte. En katt fungerar bra i en lägenhet och i stan. Dessutom så kommer nog Nisse tycka att det är kul med en vän.
"10 Vuxna katter går nästan aldrig bra ihop på en gång. Men får de chansen och lite tid på sig brukar de alltid bli vänner efter en viss inköringsperiod. Dessutom är kastrerade hankatter supergoa pappor som gärna tar sig ann ungarna och uppfostrar dem samt leker med dem. De är som lekfarbröder och det är underbart att se. Jag säger som Vanessa avliva dem inte! Stockholm är det mest civilicerade området i landet när det kommer till katthållning och det finns många bra katthem i området som kan stödja. Ni flyttar således till rätt område med tanke på katterna.
//Lena

#11 Nej jag vill inte stänga in vår "fria" stallkatt in i en (för övrigt topp renoverad lägenhet, då blir det skillsmässa…)
#12 De har haft flera år på sig att bli sams och nu när vi verkligen försökt har den kastrerade han katten börjat kissa revir innomhus oxå..
Jag ska nu försöka kontakta ett katthem och höra om någon kan ta mot henne mot en kostnad för framtida kastrering etc…
Vänligen/Linda

Topp renoverat lägenhet??????? Det är mer värd än kattens liv??? Gud vad trött jag blir.
"Man kan se hur civiliserat ett samhälle är genom att titta på hur djuren behandlas." - Mahatma Gandhi
Eller?

Hur tror du att vi alla bor egentligen, i gamla skyddsrum? Jag bor utanför Stockholm, i den sk fina kommunen Täby. Jag har det fint, designat och så, samt två katter och stödkatter ibland. Det är ingen ursäkt att ha en fin bostad.
Kontakta oss på Djurhjälpen bland annat. Men du får då betala vid inlämnadet (vilket du nog kan göra med topplägenhet och allt). Så gör vi med alla privata katter. En sak ska du veta - när du lämnar över katten, så beslutar katthemmet om vad som händer kissen.
Kontaktinformation hittar du på vår hemsida eller skickar mail till: kontakt@djurhjalpen.nu Och om du säger saker som du sagt här, så lär de slita sitt hår och rädda katten och ungarna från dig. För du är en olämplig ägare. Finare än så kan jag inte säga.
Angående den kissande hankatten. Ta honom till veterinär och kolla upp urinvägarna bland annat. Vanligt och lätt att bota.

Glömde hemsidesadressen: www.djurhjalpen.nu
#13 Ja det är lite trisst när tapeterna går före levande djur det måste jag ärligt erkänna att jag tycker. För mig är det så främmande att jag inte kan stava till det att avliva mina katter för an tapets skull…… Hade du dessutom bott i Holland, Tyskland eller Norge (för att nämna några land) hade det inte varit lagligt att avliva sina friska katter.
Hoppas nu istället du följer Vanessas råd och tar kontakt med Djurhjälpen. I annat fall att du jobbar på ordentligt för en bättre lösning.
Fotografera kissen, annonsera och var ihärdig för då kommer du att lösa detta.
//Lena

Får jag bara fråga en sak,
Om någon av er skulle ha en ko på en gård, sedan bestämmer ni er för att flytta till en lägenhet. Tar ni då med er kon och ställer den i hallen?
Om man har ett bruksdjur som fått växa upp i frihet anser jag att det är en större kränkning att göra kirugiska ingrepp på det för att det ska kunna anpassa sig att leva i ett hem.
Djurvänner…..
---
#18 Well, well en ko och en katt är väl inte samma sak riktigt? Du skojjar nog nu tror jag :)
Dessutom har jag som jag skrev ovan mycket erfarenhet av katter och har lyckats bra med att flytta dem från landet till stan. Så visst går det om man vill. Men en kossa har man ju inte i en lägenhet precis….. Eller hur?
Vad menar du med kirurgiska ingrepp? Är det möjligen kastrering du tänker på?
//Lena

hahahahaahaaaaaaaaaaa
ska upplysa dig lite: katter är inga "bruksdjur". finns inga bruksdjur överhuvudtaget tycker jag. Djur är djur, de är inte här för att stå till våran tjänst tills vi har tröttnat på de!
Den här katten har inte vuxit upp i frihet, ingen "bruksdjur" gör det. De är beroende på oss människor. Vilda djur växer upp i frihet, inte sälskapsdjur eller djur som blir utnutjade för ekonomiskt intresse.
Den enda anledning till att ägaren inte har kasrerad katten är att det kostar pengar, de har ju precis gjort i ordnung ett "toppenlägenhet"! Ska dem också avliva sina barn om det visar sig att dem intre trivs i stan?
/Miranda, trött på egoister

#19 Just precis kastrering.
Katter är väl typiska djur, de lever i symbios med människan för att de hjälper till att hålla borta skadedjur.
Eftersom sällan katter (jag hoppas i alla fall på det) håll instängda så lever de i frihet. Bestämmer sig katten för att gå till skogen en dag så kan den göra det. Ekonomiskt intresse skulle jag snarare säga är de som tillverkar kattmat och de som hejdlöst parar sina djur i avlingsyfte.
Eeeeehhh.. inte för att låta korkad nu men det är väl liiiiiiiiiite skillnad mellan ett barn och en katt? Man borde inte kunna tvinga in ett djur i ett hus eller lägenhet, i mina öron så är det djurplågeri, det är ingen skillnad på ifall det är en ko, gris, tupp(höna) för den saken.
---

Till Linda:
Ett bra exempel hur låg status katten egentligen har…
Jag faktiskt inte förstår var det här handlar om? Du vill inte lämna katten på gården för du är en djurvän och vill inte riskera att den råkar illa upp med sina ungar… men du kan inte ta den med dig till nya lägenheten för där skulle katten kanske förstöra något. Men du tar med dig din kastrerad hane för han är en "hemmakatt" för han inte river tapeter och ställer till det… du kan ju alltid låta honan kastrera när ungarna kommer till nya hem… men det som gör mig mest förvirrad är att du, som kallar sig djurvän gör skillnad på katt och katt… din hane är en värdig katt utan stallkatten är bara en katt… hur tänker du i helsike? De är ju båda katter….
kram/ Ladykatt

nej, det är ingen skillnad mellan liv och liv, tycker jag, korkad av mig va?
Som jag skrev innan:
"Man kan se hur civiliserat ett samhälle är genom att titta på hur djuren behandlas." - Mahatma Gandhi

Charlie - suck. Eller heter du Linda? Eller är gift med henne och vill ge stöd? Om du anser att katter är boskap, så kan du nog lämna detta forum, för här kommer du inte att få napp eller omvända någon. Tyvärr. Vore intressant att se IP-numret på denna avsändare.
Förresten, läs gärna en kattbok någongång i ditt liv, så kommer du att läsa att dessa stackars djur hålls i fängelse överallt. Det vill säga i bostäder som innekatter. Men att lägga mer energi på dig, det är onödig energi som jag istället ska lägga på min katt som ligger vid datorn samt laga middag till min man.

#23 Så vad du menar att du hellre ger dina katter mat än att se två barn dö av hunger?
Och hur djur behandlas…. djur som lider av övervikt, genetiska sjukdomar skapade av människan för att de roar oss, låser in dem i hus dagarna i ända. Civiliserat?
Jag tror att det finns ett fundamentalt fel i dagens djurhållning, de finns enbart för att roa människor! Att ni envisas med att inte se det är för att ni innerst inne hoppas att ert djur helst av allt skulle umgås med människor, så mycket att de är berövade på sitt egna naturliga beteende. Eller vart jag för filosofisk för er nu?
Jag har aldig sagt boskap, eller skrivit för den saken heller. Jag sa bruksdjur, för att det är så katten kom till människor för att bägge arterna tjänade på förhållandet, idag är det bara människan.
Bara för att det pågär felaktigheter överallt så rättfärdigar det inte fler felaktigheter.
Om du ens brydde dig att kolla lite extra skulle du se att jag är en av upphovsmänniskorna bakom iFokus. Så om du vill så kan jag kolla vilken IP adress som jag använder. 81.53.22.86. Nöjd?
---
#25 Men kära Charlie varför denna grälsjuka attityd? Jag vet precis vem du är, killen som fixar alla buggar här på iFokus. Det är vi jätteglada för och du har faktiskt varit min idol. 
Du får naturligtvis har dina åsikter. Vi lever i ett demokratiskt land tack och lov. Och det går så bra så att vara filosofisk. Fast det blir naturligtvis en hel del diskussioner om man ifrågasätter varför katter ska kastreras på en sajt som jobbar för att komma tillrätta med hittekattsproblemet i Sverige, vilket faktiskt är enormt. Vi har ett tungt jobb och man blir trött av Svenskens attityd i frågan som faktiskt skiljer sig åt från många andra länders.
Jag förstår vidare att du och jag aldrig kommer att kunna mötas när det gäller åsikterna om katter och god katthållning. Därför avslutar jag denna diskussion nu och önskar dig en fortsatt trevlig afton.
//Lena

Charlie! Vad jag vill säga är att man inte kan jämföra liv, alla levande varelser har lika mycket rätt till sitt liv.
Det stämmer att det finns ett fundamentalt fel i djurhålningen, det saknas respekt för djurens liv och rättigheter.
Det ska inte finnas avel till att få djur som har ett utseende som rör oss, eller djur i djurfabriker som ska bli hamburgare i barnens "Happy Meal".
Jag hoppas innerst inne inte att djur helst av allt skulle umgås med människor, jag tar hand om många katter som är livrädd för folk. Jag kan inte klappa dem och jag bryr mig inte om det. Dem får bo i mit hem, kan gå in och ut när dem vill och dem är lyckliga. Det är det som gör mig lyckligt! Men det kommer du aldrig att förstå. Det handlar nämligen om respekt och empati, något som du TOTALT saknar.

Nu måste jag bara lägga mig i.
Jag älskar katter, har tagit hand om flera som varit avlivningshotade av tidigare ägare, Har även hjälpt vissa till nya hem. Helt utan att ta betalt. Är ingen kattexpert, men ser till mina djur. Så har vi avklarat den biten. Jag är kattvänn.
Jag är Sajtvärd för iller.ifokus. Och är således inte gift med Charlie och inte heller samma person som Linda. Så har vi avklarat detta med. ;-)
Vill nu äntligen komma fram till en sak här. Ingen av er känner Charlie eller Linda personligen. Det gör inte jag heller. Har aldrig träffat någon av dem.
Men jag har pratat mycket med Linda under den tid jag varit iFokus medlemm. Och större djurvänn får man leta efter.
Så enkelt är det. Att Linda tar ett sådant här beslut är inget hon gör lättvindigt, det kan jag sätta min keps på (okej, ärlig, jag har ingen keps. Men ändå) eller vad som helst faktiskt.
Om Linda bara ser den här lösningen så finns det ingen annan som i djurvänlighets synpunkt är lämplig.
Jag vet att hon har testat allt. Ja, bortsett från att tvinga ihop dem i nya lägenheten. Men allt annat. Sedan att man inte får med allt och kanske inte skrivr ut exakt allt som ligger bakom i jobb och försök, det ska inte höra hit.
Det är en djurvänn som här ber andra djurvänner om hjälp. Varför inte hjälpa?
Linda, ring mig. Nästa helg har jag en tjej som kommer till mig från Stockholm och hälsar på. Din dam kan få flytta till mig.
Kram Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#28 Jättebra Åsa att du kan hjälpa Misha! Vi är flera som försökt hjälpa till med goda råd till Linda. Och Djurhjälpen var även beredd att ta hand om kissen om jag förstod det hela rätt. Men ditt erbjudande kommer att bli kanon för då får ju Misha fortsätta att leva i den miljö hon är van och trivs med. Du är en toppentjej och jag är mycket glad att du kan hjälpa till med detta! 
Nu blev det, tror jag, lite missvisande när Linda skrev om avlivningshot och tapeterna. Vi har nog helt enkelt lite svårt att ta just de bitarna eftersom det är sådant vi får höra hela tiden. "Om inte någon annan tar hand om min katt kommer den att avlivas" är en standardfras vid omplaceringa av katter i Sverige. För mig blir det ändå mera påtaglig eftersom jag bott i Nederländerna där det inte är tillåtet att avliva på det sättet.
//Lena

#29: Jag kan förstå den frustration ni känner angående detta med avlivningshot och reaktionerna också. Något som ofta händer oss illerägare, fast då heter omplaceringsskälet; ALLERGI. Tror vi är allergiska mot ordet allergi. ;-)
Så visst kan jag förstå. Men jag tyckte det blev lite väl påhoppigt på Charlie och Linda då jag vet hur Linda är. Svårare för er som inte vet det. Det är jag medveten om. Förhoppningsvis har ni fått en annan syn på henne efter mitt inlägg.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Jag vill be om ursäkt till alla, inklusive Charlie. Jag var trött som sjutton och vi hade precis tagit in fler vanvårdade katter. Sådant sänker ens toleransnivå till botten. Blev förvånad av att läsa vad jag själv skrivit. Ber om ursäkt igen.
#29 Ja allergi är tyvärr också ett känt fenomen i kattvärlden.
Charlie är det nog inte så synd om tror jag för han ville nog bara provocera oss kattvänner lite. Sättar fart på diskussionen lite. Det brukar bli så ibland på kattsajter.
//Lena
Vanessa, sååå starkt av dig att ovillkorslöst be om ursäkt - och ge en förklaring till inlägg som du ångrar!
Inte så himla många som har modet att göra nå't så'nt.
Krävs en stor skopa kurage och självrannsakan vilket ju är mödosamt för sitt ego.
Du är unik på många olika sätt, Vanessa
*Kram* från Pelusa

vad vi menar är att vi inte tycker att det är rätt mot våra stallkatter att stänga in dem i lägenhet utan tillgång till att gå ut (som ett fängelse..) hon är van att komma och gå som hon vill, har haft varm och trevlig sadelkammare att gå till samt även komma in korta stunder till huset för att äta lite mat, avmaskning etc.
Tyvärr så vet jag av erfarenhet att hon hatar att bli instängd (se bara på att hon är dräktig nu och fick aldrig i sig sina p-piller, varenda streliserings besök har vi fått ställa in eftersom stallkatter verkar "känna på sig" när det vankas att gå till veterinären.
Skillnaden mellan vår "Nisse" och stallkatterna är att han har tidigare varit enbart innekatt hos min nu mera avlidna mor, är mkt äldre och slöare och kanske skulle vi kunna vänja honom att förbli instängd igen..Även detta tar emot eftersom min syn på djur (vår) att vi inte gillar att ha dem för "vår" skull dvs stänga in djur "utan syfte" (missförstå mig rätt).
Stämningen här inne är direkt otrevlig och tyvärr är det en sådann ton mot dem "utanför er "krets" som jag vägrar stödja.
-Även om jag gör det inderekt genom jobb med iFokus samt för att jag är djurvän och vill givetvis förhindra "hittekatter".
Jag själv tycker inte att avlivning är "hemskt" mot vad det kan innebära för vissa djur som dels hålls mot deras vilja instängda eller kanske tillochmed vanvårdade.
-Den som tror att vi "vanvårdar" våra katter vet inte mkt om oss..
-Fri kattmat, avmaskningar, veterinärbesök, utevistelse, kattgodis, kattleksaker, kattbäddar…ja you name it.
Vad Charlie menade med "bruks" djur tror jag att han menade att han tycker att alla djur ska ha ett syfte, vare sig om man har det för att man är ensam (sällskapssyfte.., hjälper många), jagar råtter och keldjur (kan det bli bättre;), hundar etc ska få jobba, våra hästar tränas och rids för att känna att de har ett syfte.
Där emot skl djursamlare etc som samlar djur för inget syfte alls, bara för att "rädda" sitter med 20 katter i en lägenhet..vad är det för syfte??
Ja tänk på det..
Vänligen/Linda

Det finns "1001" lösningar som ligger mellan att ta med katten eller att avliva den.
Har du kontaktad Vanessa hos Djurhjälpen, de vill ju hjälpa till!
Snyggt av dig Vanessa att be om ursäkt, fast jag ser inte varför….Du försvarar kattens rättigheter och erbjuder även att hjälpa till!

#35 ja hoppas bara någon kan förbarma sig över henne och ungarna. Detta var från början en annons om det, kanske inte hurvida "rätt" det är att avliva en frisk katt "bara" för att vi inte ville ta med henne till stan i vår lägenhet och göra henne olycklig…och förmodligen även oss olyckliga.
Vänligen/Linda

Linda, du måste berätta hur det går för din kise! Hoppas verkligen att någon kan ta emot henne. Håller tummarna. Jättehårt.

#37 tackar så mkt, absolut det ska jag göra.
Vänligen/Linda

Linda: Har du inga kort på kisen?

#39 Nej det har jag inte men kan givetvis fixa det, ska be Charlie göra det.
hans (och mitt) krav på hem är fri utevistelse samt kastrering.
Mvh Linda
hur många katter ska du ta med dig till lägenheten? man kan ju inte ha ALLTFÄR måmga katter i en lägenhet..men det finns som sagt andra lternativ än avlivning..man mördar ine bara en katt utan isåfall mördar du även hennes kattungar:(men hopps allt orndR si!

Linda; Hur har det gått med kisen?

#42# Mejla till henne eller charlie ifall du är intresserad. Vad jag har förstått så tas hon bort i veckan annars.
Tas bort? Har jag missförstått detta inlägg då ifrån ÅsaF? När jag läser ditt meddelande så fattar jag det som att du vill ta hand om katten?!. Denna dam kanske inte är katten du menar.
"28""Nästa helg har jag en tjej som kommer till mig från Stockholm och hälsar på. Din dam kan få flytta till mig."
Kram Åsa

#44# Troligtvis blev det inte så. Tyvärr!
#45# men vad tråkigt! det verkade ju som den optimala lösningen!
Djurhjälpen då? De jobbar superseriöst med sina katter! De skulle se till att hon och kattungarna fick det jättebra!
//Lena

Men herregud… katten ska väl inte avlivas när det var flera som erbjudit hjälp? Eller har jag missförstått det hela???
kram/ Ladykatt

tror att katten redan är död, jag frågade Linda flera gånger om hon kontaktade Djurhjälpen som ville hjälpa, men hon svarar inte….

Jaha… hoppas att det inte är fallet… men om är det så så förstår jag ändå inte hur samma Linda kan undra varför är folk upprörda och nästan fientliga i sina inlägg mot henne. Hon frågade ju efter hjälp i första hand och avlivning var nämnd som sita utväg och som jag läste här i tråden så fick hon flera napp som erbjöd hjälp…
kram/ Ladykatt
#48 & 49 Nu får vi simma lungt mina vänner. Dumt av oss att spekulera på det sättet. Vi får naturligtvis utgå från att en medlem menar allvar när han/hon ber om hjälp med en omplacering av sin katt. Flera alternativ har erbjudits och jag hoppas på ett bra slut på det hela, något annat vill jag inte tro.
//Lena

#44: Jodå det var Misha jag menade. Jag har erbjdit Linda att lämna henne till mig. Hon är välkommen här. Men jag kan inte åka till Stockholm och hämta henne tyvärr. Och Linda kommer vara bortrest när min vän från Stockholm ska hit. Hon vet i alla fall att möjligheten finns för tjejen och blivande kattngar att komma hit. Jag är inte rik, men några munnar till kan jag mätta ;-)
Audiatur et altera pars

# 51 bor du i närheten av Älvkarleby eller är det bara jag som gissar vilt på ortsnamnet?…
….jag ska FÖRHOPPNINGSVIS åka från Stockholm och norrut på fredag ifall jag fantiserat rätt om bostadsorten….och jag TROR vi har plats i baksätet isf…
hoppas och tror att Mishca mår bra…

#52: Jag bor så nära Älvkarleby så det är inte sant. ;-) Så du gissar så rätt så. Här hemma traskar vi glatt till Älvkarleby när det saknas en liter mjölk hemma. ;-)
Audiatur et altera pars
men åsa har du pratat me Linda om kattmamman?undra hur många kattungae hon får:)

OM Linda och Mishca och du ÅsaF vill så kan jag nästan då lova att vi kan fara dit med henne på fredag kväll….
hör av er isf… jag vet att jag jobbar till 16 och sen sticker vi norrut rätt omgående….bor ju dessutom i Åkersberga som är nära Vallentuna om det nu är där Mishca finns….

Har du ingen annan katt hemma Åsa?

Linda är bortrest nu så jag vet faktiskt inte vad som händer. Jag har pratat med henne och erbjudit mig att hjälpa till i alla fall. Får se om hon ringer något mer om henne.
gejsa, jodå jag har faktiskt två stallkatter och så två kattungar här hemma varav en ska flytta till Stockholm lite längre fram.
Men Misha är en stallkatt och man kan gott ha tre stallkatter utan problem. Sedan får man placera ut kattungarna när de blivit 12 veckor. Så den biten löser sig. ;-)
Audiatur et altera pars
#55 Vi får fortsätta att hoppas på det bästa. Diverse bra lösningar verkar som sagt finnas.
//Lena

#57# Ja, visst kan man det. Men eftersom jag frågar är ju att hon tror att dom kan kattpest men vara immuna eftersom hennes kattungar dog i somras. Det står ju på en annan tråd. Och har du inte gett dina katter spruta så får dom ju ev det och dör. Därför vågade inte jag ta hand om katten. Jag har ju själv 6 katter som inte har spruta mot detta. Bara några stycken. Vi bor ju ute i skogen så vi slutade ge detta. Vet att det är dumt men så har vi gjort iaf.
Men kattmamman är inte sjuk iaf men kan alltså bära på smittan.

#59: Oups tänkte inte på det. Men visst kan man ta test och kolla om hon är bärare av det? Har för mig att det finns sådana. Men nu behöver jag nog lite handledning av mer kunnigt kattfolk. Mina stallkatter är inte heller vacinerad nu.
Audiatur et altera pars

Felint panleukopenivirus (FPV) finns spritt över hela världen. Utbrott av klinisk sjukdom till följd av infektion med FPV är tyvärr inte ovanligt i Sverige. Utbrott ses framförallt i områden där många katter är ovaccinerade samt i ovaccinerade besättningar. Alla katter som inte är immuna mot FPV kan dock anses löpa risk för att utsättas för FPV smitta. Katter kan även infekteras med hundens parvovirus.
Katter som vaccinerats korrekt mot kattens parvovirus är under normala förhållanden väl skyddade mot infektion med parvovirus.
En del infekterade katter utsöndrar virus i flera månader. Mottagliga katter smittas inte bara genom direktkontakt med virusutsöndrande katter eller deras avföring, indirekt omgivningssmitta är en mycket viktig smittväg. Parvoviruset är extremt tåligt och kan kvarstå i infektiös form i omgivningen i upp till ett år. Virus kan föras in till hushåll genom föremål som t.ex. kläder och skor, dvs. även ensamlevande katter som inte får vistas utomhus riskerar att smittas.
Infektion sker peroralt. Symtom ses till följd av virusreplikation och påföljande skador i vävnader med snabb celldelning; krypteptielceller i tarm, lymfoid vävnad och benmärg samt placentavävnad och fostervävnad.
Inkubationstiden är vanligen 4-5 dagar. Grad av sjukdom varierar från subklinisk infektion till ett perakut, dödligt förlopp.
Asymtomatisk infektion är vanligt hos framför allt vuxna katter.
saxat från SVAs hemsida www.sva.se

Hmm, en signal till vetten angående vacination låter det som.
Tackar för informationen.
Audiatur et altera pars
Jag håller med Engla, prova med katthem..dom brukar vara hjälpsamma eller ta emot katter med akuta problem.

ojdå hoppas det löser sig

Jag ställer samma fråga som..??
Hej
Hoppas att det ordnar sig dock tråkigt att höra att det måste gå så långt att man avlivar katten för att det blivit med ungar, där ser man vad bra det är att kastrera sin katt i tid.
Ps om man vill behålla tapeterna så är en bra klösbräda/träd en guld investering, har fått behålla alla tapeter och möbler här.
Mvh Jeanette
Usch vilken obehaglig diskussion, jag ryser. Det är liv vi talar om. Klarar inte sånt här. Stackars kisse..
Kajsa
"Fri kattmat!?? Håhåjaja…
Orkar inte mer, detta är inte klokt..
Mina katter har inte "fri kattmat" för de bor inte på något hotell, de bor hos mig! Fri kattmat finns inte här utan kattmat och allt annat de behöver, så det så!
Kajsa

Läser igenom detta över 3 månader gamla inlägg och kan fortsätta konstatera att jag faktist gjorde allt.
Efter att ha pratat timmar med veterinär( i telefon) så tycker jag att jag verkligen gjorde rätt.
Hon kunde ha riskerat att smitta andra katter om hon hade fått omplacering, dessutom så gick avlivningen lungt och stilla utan onödig stress eller lidande.
Ni får det att låta som om jag är en hjärtlös människa vilket jag tycker är fel, jag älskar alla djur.
Just nu lider jag för att jag lyssnade på alls råd om att ute katter kan vänja sig och bli innekatter, skulle ni höra hur min Nisse gråter så skulle ni förstå.
Vi har givit honom allt, men kan tyvärr inte ge honom friheten sålänge han bor kvar hos oss.
Men med selträning och mycket stimulering gör vi ändå försök att få honom att trivas.
Vänligehn/Linda djurvän
#69 Jag tror inte alla som läste denna tråd hade klart för sig att din katt var bärare på kattpestsmitta. I det läget blir ju situationen annorlunda eftersom hon dessutom var dräktig. När det gäller att vänja utekatter vid inomhusliv så kan det gå riktigt bra med en viss inkörningspersiod. Vissa katter accepterare det dock inte. Det är ju bra att ni försöker. Skulle det bli för jobbigt för honom kan ju en omplacering trots allt ändå vara det bästa. Katter är ju sådan individer att det aldrig på förhand går att säga hur just den katten kommer att reagera. Hur länge har Nisse varit innekatt nu?
Håller tummarna att det löser sig!
//Lena

Tack för att det låter lite vänligare nu
, har faktist undvikit sidan eftersom alla är så otroligt otrevliga
i jakten på att finna "djurhatare"
, vilket jag oförtjänt har blivit kallad flertalet gånger här inne
.
Jag hoppas oxå att det löser sig.
Vänligen/Linda

jag hoppas åxå att det löser sej…
blir lite lessen över att du drar oss alla över samma kam bara….. att vi alla är otroligt otrevliga… vissa inlägg har varit otrevliga mot dej erkänner jag men inte alla…
håller tummarna för Nisse…minns att du flyttade.. men han trivs alltså inte inne?
nospuss till Nisse från mej…
#71 Som Sajtvärd upplever jag inte att stämningen på Hittekatter överlag är otrevlig. Men när någon skriver att de ska avliva en katt då blir det i regel många reaktioner, vilket inte är så underligt när sajtan är inriktad på att rädda utsatta katter. I just den här tråden kom inte alla iformation fram om varför avlivning eventuellt var aktuell. Du hade ju skrivit om det i en annan tråd vilket inte alla förknippade med samma person. Det var därför det blev infekterat i vissa svar. Annars kom det ju faktiskt upp många goda råd och medlemmar erbjöd sig även att adoptera kissen. Det är inte rättvist av dig att säga att vi alla varit otrevliga mot dig, för så har det ju faktiskt inte varit. Dock är vi mycket engagerade och det är möjligt att det ibland kan misstolkas.
Nu hoppas vi att det ordnar sig för Nisse och att han med tidens tand kommer att trivas som innekatt. :)
//Lena
Önskar också lycka till med Nisse!
Det kommer säkert att gå bra!
Kajsa

Jag är tyvärr inte lika säker som er andra att det kommer gå bra för Nisse.
Allt tyder på att han verkligen inte mår bra. Han hör nog till de få som faktiskt inte är gjord för att vara innekatt. Det finns sådana och det vet vi alla om. Därför vi också förespråkar TNR metoden.
Här har vi en kille som jag tror skulle behöva vara utekatt eller stallkatt hos någon. Så han får sin mat, men kan känna sig fri att ströva.
Jag hoppas jag har fel och att det löser sig för eran skull Linda. Men jag vet ju hur ni har det.
Kram Åsa
Audiatur et altera pars
Från min sida är det en förhoppning, och hoppas får man ju. Vet att det kan vara svårt för utekatter i en lägenhet. Har 2 st hittekatter hemma som levt uteliv och det fungerar hur bra som helst!
Så jag håller tummarna i alla fall!
Kajsa
#75 Som jag också skrev i #73 händer det ibland att vissa katter inte acepterar att bli innekatt även om de flesta brukar göra det med lite träning. Det kan ju mycket väl vara så att just Nisse är en av dessa katter som innelivet helt enkelt inte fungerar för. Det vet ju naturligtvis Linda bäst som känner sin kisse. Jag undrade också hur lång tid Nisse varit innekatt nu? Tiden är nämligen viktig för att avgöra framtidsutsikterna.
Jag tycker alltid man ska pröva först. Det råd jag gav Linda i #6 var att pröva redan innan flytten. Då vet man om det kommer att gå och slipper först flytta och sedan komma på att det inte går. När jag skulle flytta från landet in till stan gjorde jag på det viset. Jag började vänja katterna vid inneliv ca 4 - 5 månader innan vi verkligen flyttade. En av våra fyra katter accepterade inte att vara innekatt och honom kunde jag då söka hem och omplacera innan vi flyttade. Han slapp då ett stressmoment.
Ofta vet man ju om ett tag innan att man ska flytta.
//Lena

Men Åsa och Linda dementera om jag har fel nu. Men är inte Nisse Lindas mammas katt från början? Och då var han ju innekatt. Vad jag har för mig så ville han inte gå ut ens när dom bodde på gården förut. Rätta mig om jag har fel?
Ähum…biter mig i läppen så att inget dumt slinker ut. Blir lite lätt illamående och hoppas för allt i världen att du har fel gejsa, du vet vad jag menar!?
Kajsa
Ska Nisse bort också nu?? Säger inte mer för nu får det vara nog. Återkommer sen, jag blir så upprörd.
Kan människor någon gång ta sitt ansvar?
Kajsa
#78 Jag känner inte till Lindas katter i REL utan bara utifrån vad hon berättat här på Hittekatter. Hon skriver själv att Nisse är en f.d. utekatt i #69 som inte trivs med livet som innekatt.
//Lena
Ush! Jag tycker ändå det är fruktasnvärt att man avlivar en "mamma" med kattungar i magen. Det är sjukt! Är man vän till katterna, så får man fortsätta vara det. punkt slut! En katt är ett liv med en själ och inte något du bara kan mörda när du vill. Tycker det linda gjort är sjukt!
Ambrosia

#79# Ja, nu menar jag inte det här som påhopp. Jag känner Linda så jag vet att hon har gjort allt hon kan för sina djur. Har jag fel så säger jag förlåt Linda. Ville inte att det skulle dras upp igen denna gamla tråd. Biter mig i läppen för att jag överhuvudtaget skrev något nu. Nu kan man ju inte ändra något i sina trådar heller så…….
Och vad jag vet så kämpar hon fortfarande att han ska må bra att vara inne i en lägenhet i Stockholm. Han river på möblerna bl a. Det gör två av mina katter också. Dom har förstört så många soffor och köksstolar och kökssoffan. T o m dörrkarmen vid ytterdörren. Och ÄNDÅ är dom utekatter och får riva på träden hur mycket dom vill. Vi bor på landet. Jag tror att vissa katter går inte att ändra på hur mycket man än vill. Iaf om man ser på mina egna katter.

#82# Ok, då säger jag så här. Hade du varit villig att ta emot en kattmamma med ungar i magen som är bärare till kattpest. Så att dina andra katter (om du har några) kan bli sjuka och dö. Jag hade chansen för hon frågde mig. Men jag vågade inte för då visste jag att mina andra katter skulle bli sjuka och dö. Det var inte värt det. Kattpest går inte att bota.
Ibland måste man tänka framåt också. Och i det här fallet så hade kattungarna med säkerhet dött efter födslen och även kattmamman. Nu slapp dom iaf pinas till döds. För kattpest är inte så trevlig sjukdom.
Visste hon inte om det då när hon la ut fösta tråden? Det var ju så många som ville hjälpa?
Jag har haft en katt med kattpest, stackarn. Det var innan det var vanlig med vaccination (inget vi visste om då i alla fall), för 25 år sen ungefär. Han blev behandlad hos veterinär och levde sedan gott i många år!
Så kan det vara!
Funderar, trodde alla kattägare nuförtiden hade vaccinerat sina katter, är det inte så eller? Det ingår väl i hela kitet när man skaffar katt?
Kajsa

#86# Nej, tyvärr så har jag slutat med det till mina 6 katter. Vi bor ju i skogen så jag tror inte det är så stor risk att dom blir sjuka. Men visst att dom kan bli det. Man vet ju aldrig.
Jasså, på vilket sätt fick du bort kattpesten på katten då? Trodde att det inte gick att göra något åt om jag ska vara ärlig.
Fick diagnosen av veterinären, hade ju inte då hört talas om kattpest ens. Frasse hade feber och bara låg och var väldigt dålig. Frasse fick vätska och någon medicin, kommer ej ihåg vilken, och vi fick ge honom hemma också efter det. Kanske det var ett tidigt stadium, vad vet jag. Eller så ställde veterinären fel diagnos…men Frasse blev frisk i alla fall, det var huvudsaken!

Ja, visst är det huvudsaken att din katt blev frisk. Men jag undrar om det inte var någon annan sjukdom då. För jag tror inte att kattpest går att bota. Kan inte någon som läser här berätta hur det ligger till? En del katter kan ju vara bärare av kattpest utan att det bryter ut och inte själv vara sjuk. Utan bara smittar andra. Hur är det möjligt eg?
Vi kanske ska fixa en ny tråd angående det?

Ha,ha ja vi får kanske göra det.
Katter kan faktiskt överleva kattpest.
Det hjälper inte att bo i skogen man kan som människa dra med sig smitta till sina ovaccinerade katter hemma och ev orsaka deras död.
Ni som har ovaccinerade katter hemma läs Mirandas inlägg #61 om hur smittan sprids
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Vi har själv haft en kattmamma med ungar på katthemmet som tog med sig kattpest. Jag har varit med om en del äckliga grejer, jag är ju paraveterinär, men jag lovar er: att se en katt(unge) med kattpest är bland det värsta som finns (när det gäller kattsjukdomar….).
Mamman och tre ungar avled….ungarna alla några timmar efter varandra, mamman 2 dagar sen….skickade in en kattunge för obduktion till SVA, då faststäldes att det var kattpest.
Behandlingen är rent symptomatiskt, dropp, antibiotika, tvångsmatning. En kattunge överlevde, helt otroligt, bara några veckor gammal…efter mycket vård och kärlek av "yours truly". Ni förstår väl att den lilla rackarn bor hos mig nu :)
Jag har bara en sak att säga till alla kattägare: VACCINERA ERA KATTER!!! De som säger "jag behöver inte vaccinera, det finns ingen kattpest där jag bor" förstår inte syftet med vaccinering, den är till för att förebygga att sjukdomen brytter ur.
Vaccination behövs inte ens varje år när det gäller kattpest. Enligt ett rapport från SVA ska katten ha tillräckligt skydd mot kattpest efter grundvaccinationen, livet ut. Tror att de rekomenderar vaccination var tredje år när det gäller katter i privata hem.
/Miranda
Jag kom att tänka på att Felliway kan hjälpa om katter är oroliga och av den anledningen vässar mycket klor inomhus. Det skulle kunna hjälpa för Nisse, kan även göra honom lugnare. Kkatter blir ofta bångstyriga när de flyttar.
//Lena
Att katter river på möblerna tycker jag ingår lite. Vi har en "klösfåtölj som inte är dyrbar, är inte rädd om den, det är bara att klösa på!
Kankse som du säger Lena att Felliway kan hjälpa? Annars tycker jag att man får ta lite klös här och där.
Klöspelare till Nisse!

Jo jag måste berätta..
Nisse har jag ett specielt band till, ärvde honom när min mamma dog.
Han har delvis vrit inne katt och lite ute då.
Mamma var hemma hela dagarna och ägnade ALL tid på sina två katter (min lille bror har den andre)
När han flyttade till mig stormtrivdes han av att få komma in och ut så ofta han ville.
Han är väldigt speciell 10kg!! katt som skriiiiiiker hela dagarna och nätterna, vi har som regel att aldrig lämna honom mer än 6 timmar , gör vi det har han kissat ner barnens rum, klöst på möbler…
Jag är väldigt kär i min katt…Har svårt att änns överväga att lämna bort honom men jag vill att han ska må psykiskt bra.
Det andra om Mischa: Jo vi visste om pesten men hon hade inte fått några symtom, därför tänkte jag att de som kunde vara int att ta henne skulle få veta allt via pm ist att hon inte fick utsätta att riskera andra katter.
Jag älskade alla mina katter, sitter nu med tårar som rullar när jag tänker på henne.
Vill tacka Bagarmossens djurklinik som hade otroligt stödgivande samtal om att det var det bästa för katten/erna.
Vänligen/Linda
#89 Dett är hämtat från SVAs hemsida.
_Symtom till följd av en infektion med kattens parvovirus ses vanligen inom 4-5 dagar. Hur sjuk en infekterad katt blir varierar. Många vuxna katter blir inte alls sjuka. Andra får feber och blir allmänt trötta, ofta under cirka tre dagars tid, för att sedan tillfriskna helt.
De katter som insjuknar kan dock bli mycket dåliga och dödligheten är speciellt hos unga katter hög. Sjukdomsförloppet kan vara mycket snabbt. En del katter dör inom några timmar efter det att de första symtomen ses.
I de fall sjukdomsförloppet är lite långsammare ses i typiska fall hög feber och tecken på buksmärtor. Katten är slö och efter ett tag börjar den kräkas. En kraftig diarré utvecklas ofta också, och katten blir uttorkad.
När dräktiga katter infekteras kan de få missfall. Honan själv behöver inte visa några symtom på kattpest. Infekterade kattungar kan också födas med olika typer av hjärnskador. Ofta märker man inte att kattungarna har dessa hjärnskador förrän de är 2-3 veckor gamla, dvs. när de börjar gå._
Gråter med dig Linda!
Men om du visste om kattpesten, varför tog du henne inte till en veterinär fort som sjutton? Kanske inte är så bra för en ev köpare att ta tag i. Dessutom gäller det ju katten/katternas liv.
Ledsen för din skull, hoppas det ordnar sig för Nisse. Men säg till så finns det säkert någon som kan erbjuda honom ett hem om det skulle behövas.
Snyft!
Kajsa

Hon var ju symtom fri, och då kan man inte sätta in nå¨gon behandling.
Symtomfri? Du visste ju att hon var sjuk säger du ju, och då är det veterinär som gäller. Kika på tråden Info om kattpest.
Nej nu ger jag mig och säger ursäkta och förlåt till Linda. Vill inte vara grinig mer, förstår att jag uppfattas så. Ibland är man lite känslig, men vi glömmer det.
Alla lär vi oss något på hittekatter, jag har lärt mig mycket. Tack för det alla!
Kajsa

#97# Ja och när jag läser dom sista orden du skriver så tycker jag faktist att det var strongt gjort av Linda att hon tog bort kissen iaf. Vore ju lite synd att sätta små kattungar till världen och inte veta om dom är sjuka eller inte. Eller hur!?
#95# Att katter river på möbler ingår säger du. Tja, jag tycker nog inte att dom ska riva på nästan allt och förstöra allt vi äger och t o m dörrkarmen fast dom får vara ute. Då har du inte haft en katt som förstör det mesta. Det räcker inte med bara en liten fotölj. Det är överallt dom river. 
Men min man och jag är sådana som säger att har vi tagit hem dom så får dom leva tills dom blir sjuka eller gamla. Fast dom är jäkligt dyra en del av våra katter pga alla möbler.

#93# När vi bodde mer i ett civiliserat bostadsområde så fick dom spruta mot kattpest. Då kanske dom fortfarande är immuna mot det då. Jag menar när jag läser vad du skriver.
Nej, nu har jag läst tråden från Jenna och det tror jag inte att dom är. Immuna alltså.
80% dödlighet är det. Har en bok från apoteket Hälsoråd för katt. Dom ska vaccineras årligen enl den boken.
Alla är vi olika och tur är väl det! Och katter är också olika. Synd att du har "fått" katter som föstör ditt hem. Mycket tid för de små liven tror jag är A och O, att de känner sig riktigt hemma med allt vad det innebär. Hoppas det löser sig med klösandet och att katterna har det bra.

#104# Jo, visst är det så. Alla katter som jag har, har varit avlivningshotade katter så "fått" dom har jag inte eg. En har kommit till mig av sig själv bl a. Klart dom känner sig hemma hos oss. Annars hade dom nog gått sin väg. Dom får gå ut och in när dom vill utom om det är sent på kvällen för då vill jag att dom ska sova inne. Men en katt är nästan döv och det är han som river mycket och är inte ute så mycket pga detta. Han måste göra av med sin energi troligtvis. Vill inte klippa klorna heller eftersom jag är rädd att han inte kan hoppa upp i träd och försvara sig ifall det kommer någon som är elak.
Såg förresten lodjursspår i går. burr!

Usch säger jag bara.
Om man kunde sätta sig in i hur det verkligen är med saker och ting.
Linda är en människa som bryr sig mycket om sina djur. Hon började träna nisse redan innan flytten i god tid för att ge honom en chans.
Men allvarligt han skriker faktiskt ut att han inte är nöjd så det hörs när man talar i telefonen till och med.
Att säga att man är trött på folk som inte tar sitt ansvar. Det kan jag också göra. men man bör tänka på vem man säger det om.
De som kastar ut sina katter eller blir djursamlare de kan man säga sådant om.
Men att göra det om Linda som jag vet är en riktig djurvän och inte bara kattvän, det stör mig lite.
Jag hörde också till dem som erbjöd mnig att plocka hem den gravida missen. Men så blev jag påmind om kattpesten och drog mig ur.
Och saken är det att man kunde genom veterinär säga att hon var smittad även om on inte hade symptomerna. Inget säger dock att inte allt hade brytit ut vid en förlossning.
Så tragiskt att behöva avliva sina katter.
Men jag vet vad ledsen Linda var över alla liv hon var tvungen att ta det tunga beslutet att låta somna in. Jag vet att de försökte med medicinering och sådant på flera katter och det slutade med döden i alla fall. Efter att katter då lidit under tidn man försökt med medicinering. Så att avliva innan i detta fall anser jag vara en human gärning.
det var inte så att hon tog katten och dränkte den i ån precis, hon fick ett värdigt slut på ett värdigt liv.
Svårare än så är det inte.
Som djurvän hör det till att veta när det är dags att säga farväl till sina pälsar. Detta är många gånger svårt och tragiskt och jobbigt. Men som djurvän gör man det ändå.
Linda gjorde det, trotts att hon var oerhört ledsen av det, men hon tog sott ansvar.
Att hon nu ska behöva sitta och försvara en handling där hon tänker på djurens bästa inte sitt eget, det tycker jag är illa faltiskt.
Jag önskar fler vore som Linda, som tar sitt ansvar. Även när det är jobbigt.
För det är jobbiagare att släppa taget om de man älskar än att hålla kvar.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Om alla kattägare tog sitt ansvar och vaccinerade sina katter oavsett var man bor i landet, så skulle vi möjligen ha en chans att utrota denna hemska kattpest i sverige eller åtmindstånde göra den mycket ovanlig. Det är ju p g a alla ovaccinerade katter som kattpest fortfarande är relativt vanlig i landet.

#103:
Sveriges Veterinärmedicinska Sällskap (SVS) och Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) rekomenderar i ett rapport från 2003 följande angående vaccination mot kattpest:
"Vaccin mot kattpest är ett basvaccin som bör ges även till strikta innekatter utan direktkontakt med andra katter. Kattungarna grundvaccineras från nio veckors ålder Vid högt smittryck rekommenderas en extra vaccination från sex veckors ålder (Dawson et al., 2001).
Revaccination utförs vid ca ett års ålder. Mot bakgrund av publicerade studier förefaller årlig revaccination inte vara nödvändig. Vaccinationsintervallen bör därför kunna utsträckas till minst två-tre år utan risk för katten.
I USA rekommenderas revaccination vart tredje år efter grundvaccination och ettårsbooster (Anonym, 2000). Vid grundvaccination av en vuxen katt, som inte har något kvar av den maternella immuniteten, behövs endast en vaccination vid användning av levande vaccin."

Oj vänner nu har denna tråd gått över hundra strecket vad gäller antalet inlägg! :) Det är tidigare bara en tråd som lyckats med det konstycket. Det var Gunilla.H´s tråd om Plyschkatterna.
Vi får nästan fira Linda lite som startade en tråd som engagerade så många. Även om det blev lite hett om öronen i delar av tråden är dessa frågor om kattpestsmitta och följderna av detta någon som vi alla kan lära oss mera av. Också den vånda som vi som kattägare kan hamna i när vi måste ta svåra beslut.
//Lena

Tack Åsa att du står upp för mig:)
Det värmer gott när man siter och inbillar sig vara den sämsta kattägaren i världshistorien.
Jag och Nisse kämpar gott iaf, idag så var det 2 år sedan mamma dog dvs han flyttade till mig och blev min katt.
-Det "firar" vi med stor borstning och en gåva till Nisse = Ett blått strasshalsband.
#111 Linda du är absolut inte någon dålig kattägare. Jag förstår att du verkligen älskar dina katter och gör ditt bästa för dem även i svåra situationer.
Har du prövat med felliway hemma? Det kan påverka Nisse så att han blir lite lugnare och mer tillfreds. T.ex. inte river så mycket på möblerna. Felliway finns som en automat som man sätter i elurtaget. Kkan vara värt ett försök.
//Lena

#112 Berätta mer, finns det redan någon artikel?
-Nästa vecka ska pojken gå och få massage, kanske kan även det lugna trodde Marina.
#113 Vi har en artikel om Felliway som du hittar här:
http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=110e1ba9-d3f4-4f6e-8bcb-0eadda75a98f
Massage är säkert jättebra!
//Lena