Katthem och karantän
Satt och fundera igår när jag var ute och åkte , det finns ju katthem som är jourhems baserat men hur gör dessa med karantän och saneringar ? Katthemmen har ju det väldigt strikt med separata ingångar,avskilt från andra katter,boxarna skall saneras men hur funkar det i tex en lägenhet ? inte alla lägenheter som har 2 ingångar o inte heller hus har det
Sköts det enligt alla paragrafer och enligt vad som gäller i tillstånden eller är det med lösare i dessa jourhems baserade katthem ? och varför ska dom ha det lättare än katthem med lokaler isf ? ska väl vara samma för alla antar jag ?
Här hemma skulle det vara omöjligt att kunna ta in en katt som skall sitta i karantän då jag saknar utrymmen som tål virkos och vätska samt så har jag bara 1 ingåg vilke tinnebär att ev sjukdomar kan komma i kontakt med mia katter så då krävs det en total sanering av hela huset för varje katt sam besök hos vet med mina för varje katt vilket inte skulle funka i längden
Det blir skillnad i en katthemverksamhet som tar in nya katter hela tiden. Dessutom har ett katthem många fler katter än vad ett jourhem har. Det är ju när du blandar nyintagna katter med katter som varit där en tid som faran uppstår.
Om jourhemmet tar emot nya katter samtidigt som de har "gamla" katter måste även de se till att de håller nya och gamla katter åtskilda i olika rum.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

men ett katthem som bara har jourhem är ju även dom en katthems verksamhet kan jag tycka bara att katterna slussas in och ut i olika hem , hur ofta är väl gång till gång och inte lika många , men även om man håller dom åtskilda använder man skynken,blåa tosser,handrengörning ? personligen tror jag det är mer släpphänt i jourhems baserade katthem vad gäller smittrisker samt att man har dom hemma då smittan kan fastna i allt som kläder,möbler , i en box finns inte mer än att man ska kunna ge katten stimuland och då så man kan sanera enligt vad som rekomenderas , men hur rekomenderas saneringen i alla jourhem? , katthem har ju oftast karantän sen slussas katterna ut till jourhem , men där dom går direkt från naturen till jourhem då verksamheten saknar lokaler sen bör ju katthem ha separat ingång till karantän men det kan ju inte jourhemmen så dom läre gå igenom nån del i fastigheten
Är det så lätt att driva ett jourhems baserat katthem så spar man mycke jobb och pengar då man slipper karantäns delen och lokalhyran
Många katthem har inget katthem utan jobbar med jourhem.
Risken att dina egna katter bli smittade är inte stora när du ha de vaccinerade. Loppor, skabb osv kan behandlas ganska snabbt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

då borde samma gälla katthem med lokaler med ? katterna som sitter utanför karantän är ju redan behandlade för detta , samma procedur som hemma . ingen vet ju om det rullar 150 katter igenom ett jourhem per år eller 2 katter , och hur blir det om man råkar ur för sånt som hoppet råka ut för (kattpst) vi fick kasta allt stället satts i karantän , blir rätt dyrt o kasta allt i ett hus eller en lägenhet så man tar stora risker genom att plocka in katter direkt utifrån och sen in i sin bostad , jag skulle nog vilja se iaf en lokalr där katterna sitter i karantän innan dom iaf går ut i jourhem , så som katthem så tjänar man på att jobba på kvalite ist kvantite och köra enbart jourhem då för man håller kostnaderna nere med 10 000 tals kronor per åt , kanske 100 000 tals kronor . Är ju rätt smart sen har ju jourhemmen inget egentligt ansvar då personen som står på tillståndet ansvarar för allt går rätt till , så var det iaf för mig när jag drev mitt , jag ansvara för alla jourhem
att vara katthem med lokal eller katthem med jourhem är aldrig nån garanti att allt går rätt till MEN har man ett katthem så är chansen större att allt går rätt till då fler personer vistas i lokalerna , i ett jourhem kanske 1 person vistas så man får ju hoppas att dom katthem som kör jourhems baserat gör ständiga besök med jämna mellanrum hos jourhemmen och inte sjabblar o skiter i det

#4 det vore nog det bässta om katter kunde sitta i en riktig karantän före jourhem, tycker jag låter super, men lättare sagt än gjort,
jag har ju hafft stödisar ibland, och jag har ineg möjlighet alls till karantän, de har fått vara avskilda i ett rum ett tag ibland, men det är ju ingen vidare trygghet, mer än för möjligen ohyra, jag bytte tröja när jag var hoss dem o strumpor, men mer var det inte,. får man in pest så är det ju tvärkört om man har det så som jag , bara ett rum i ett hem, karantän ska ju ha enskild ventilation egentligen, men det fungerar ju inte i ens hem, ok om ens egna e vaxinerade , men de kan ju bli sjuka i allfall, även om det inte drabbar dem lika hårt,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

ja får man kattpest hemma får man kasta rubbet sen sanera lägenheten och köpa nytt för att vara på säkra sidan , är en ganska omfattande kostnad för en privat person . Så man bör kanske tänka sig för ? när hoppet hade kattpest brände jag mina kläder och bara det kosta på rätt bra i slutändan , skor och kläder är inte gratis direkt
Hej!
Ett katthem är en lokal där katterna finns - i en verksamhet.
En förening som endas använder sig av jourhem - och där det inte finns någon lokal avsedd för de helösa katterna är då heller inget katthem och därför undkommer de reglerna som gäller för katthem.
Även om vi i folkmun kallar alla hjälpsamma kattföreningar för katthem oavsett om de har en egentlig lokal eller endast jourhemsverksamhet.
Är ni med på noterna?
Vill också tillägga att det i dagsläget inte finns krav på egen ingång till karantän, men det är lämpligt att använda sig av detta.

då kan man ställa sig vilket som är mest seriöst ist då allmänheten kan besöka ett katthem men inte åker runt till 30 jourhem för att besöka . Jourhemmen är det ingen som ser och kan anmäla vid ev fel , men ett katthem kan man anmäla då man kan hälsa på
men det jag skrev i första var en tanka bakom ratten inatt när jag var ute o körde och allt handlar om kattens bästa och vad som är bäst för katten
Om det fanns fler som ville hyra ut lokaler till katthem så vore väl det idealiskt. Då kan katten vara i karantän där och sen beroende på kattens behov så blir det stödhem eller fortsatt boende på katthem.
Tycker att det är ett stort problem att få tag i en lokal till rimligt pris. De flesta är så misstänksamma när de hör att det ska vara till katter.
När vi sökte och fick vårt tillstånd så var det bara viktigt att jourhemmen hade ett avskilt utrymme där katterna kunde vara den första tiden.
Håller inte med dig grundig om att det är lättare att driva ett jourhemsbaserat katthem (har erfarenhet av vanligt katthem också),det tar enormt mycket tid att ha kontakt med alla jourhem,åka ut med sand och mat, ha koll om dom skulle vara sjuka ordna medicin mm,ta tag i att ordna nytt om någon måste sluta som jourhem helt plötsligt. Svårt att ta in katter akut för man måste ha ett stödhem först. Sen slipper man självklart lokalhyran.
Pia
9Liv Östergötland

Vi blev stödhem åt Naquita KKS i höstas, då vi fick hem 4 ungkatter från ett vanvårdsärende. Naquita hade katterna i karantän och de var kastrerade, öronmärkta och vetbesiktigade när de kom hit. Den senast infångade katten hade kommit in 10 dagar innan de kom hem till oss Vi höll katterna separerade från våra egna i början, men det var inte smittspridning utan snarare kattbråk vi tänkte på.
Efter att ha läst här i tråden tänker jag att det var väldigt bra att vi inte fick hem katterna direkt efter infångandet, för som ni skriver - hur sanerar man ett hem om olyckan är framme och man får in något värre än mask?
Gunnel
Skabb eller mask är ju en sak, men hur skyddar man sig som stödhem från luftburet samt zoonoser?
Jag försöker så långt det går låta alla katter mellanlanda här i karantänen och så funkar det oftast. De blir kastrerade, vaccinerade och veterinärundersökta innan flytt till stödhem och jag är godkänd omplaceringsverksamhet av Länsstyrelsen. Jag jobbar med stödhem som självstående aktiv i kattkommando Syd, men det är nog bra mycket mer jobb och tidskrävande att ha stödhem över hela landet som jag har än ett vanligt katthem.
#11 På 2-3 veckor ska sådana sjukdomar slå ut, om det inte ligger kroniskt vilande i en katts kropp. Man får ju se till att ha sina egna katter regelbundet vaccinerade.
Ja ska man ha katter på jour så bör väl man vara såpass seriös att man vaccinerar sina egna katter. De jourhemsföreningar jag känner till har det som krav. De hade också förvissat sig om kattens status innan man lämnat ut den. De har även kollat upp hur jag har det hemma. Även Hoppets katter som varit hemma hos mig hoppas man ju var i bra skick. Falukatterna och andra som kommit utifrån hade jag satt i ett rum i ett uthus, det gick alldeles utmärkt att sanera med virkon och desinfektionsmedel, även i den delen som hade vanliga plastgolv.
Även när vi hade kattpest så godkände ju veterinären ett arrangemang i hemmiljö för katterna. Fast det föll ju på annat tjafs.
Jo förvisso kan man ju vaccinera emot pest och snuva, men jag känne att det inte är någon garanti emot annat som kan spridas.
Dessutom är väl inget pest/snuva vaccin en 100% garanti heller har jag fått lära mig.

ja jag e lika rädd för fiv o felv,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#14, 15
Nej till 100 % kan man aldrig skydda sig, men man kan minimera riskerna så mycket som möjligt. Sanering och ordentligt rent är ju en bra grund. Virkon/Sprit/Dettol är inte så jättedyrt, det räcker ju länge. Kör man en städning med först virkon sedan en med spritbaserat och sedan dettol så har man minimerat riskerna om inte annat. Virkon är ju inte bra för katterna så det måste man städa/skölja bort ordentligt. Det missade vi ju i en box på Hoppet, de katterna mådde ju inte bra sen.
Föreningar som placerar ut katter kan ju informera de som har katterna om riskerna och göra så mycket som möjligt för att förhindra spridning av sjukdomar. Känns ändå seriösare med föreningar som har jourverksamhet, även om de inte har ett katthem. Där finns det folk med kunskap i alla fall. Tyvärr är man beroende av att folk som inte har så stor kunskap (som jag) öppnar sina hem. Sen är det ju en annan sak att min logik ifrågasätter vissa katthems logik när det gäller utplacering, speciellt när man undanhåller info eller rent av medvetet ljuger.

ja 100% säker kan man aldrig vara och har ju själv drivit eget med jourhem över hela landet , men jag ansvara även för dessa jourhem då dom gick under mittt tillstånd o vi fick ett rent hel*ete här hemma i o med att vi fick in skabb med råttor , massor med jobb o städa o städa o behandling om vart annat , men är tidskrävande att ha jourhem över hela landet och min dåvarande sambo satt dygnet runt med jourhemmen
sen har jourhemmen ett ansvar gentemot katthemmen /ägaren men ganska svårt att besöka alla jourhem om dom ligger runt landet i alla hörn , kostsamt och tidskrävande men som jourhem får man vara beredd att man ev får in nån smitta vilken det då må vara så alltid ett risktagande man gör så man bör väl tänka till före spec på sina egna katter så man inte utsätter dom för ev smitta
sen bör man tänka på att man kan äventyra tillståndet om man har jourhem som inte sköter sig med , men ett krav bör ju vara att varje katthem vare sig med lokal eller utan skall tillhandaha en karantän som är godkänd , är ju främst katten/katterna man tänker på kan jag tycka och onödigt lidande för dom vare sig det är ens egen eller inte
Lite OT kanske men är virkon farligt för katter? Inne på marsvin.ifokus är det många som badar sina marsvin i virkon för att få död på eventuella sjukdommar som kan ha kommit med från uppfödare/utställningar osv. Vad jag förstått där inne så är virkon inte farligt, fast katter är kanske känsligare??
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Veterinärerna sa att det kan skada slemhinnor, förmodligen är det väl väldigt utspätt när man badar marsvin. Jag har för mig att det var Hjalmar och Figo + nån mer som inte mådde bra. det var i alla fall en box som var sanerad innan vi drog in vattenslang och högtryckstvätt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus