Kosmos & Norpan
Startar en ny tråd, då den gamla är lång.
Här är förra trådarna:
Skygg stallkattunge med ögonproblem
Det var länge sedan jag skrev om Kosmos & Norpan, så jag tänkte göra en liten uppdatering - dock utan bilder idag då jag varit dålig att ta kort pga gråvädret.
Här går allt stadigt framåt, även om vissa framsteg känns väldigt långsamma ibland:)
Komsos är inte lika kelen längre tyvärr, men det beror på att hon inte har tid:) Sedan Lokatten blev kompis med dom, så är jag inte lika riktigt viktig längre - förutom när det gäller mat
. Kosmos är fortfarande en hysterisk matgalning och det är svårt för mig att äta i det här huset - ett par stooora ögon stirrar på mig då och hon försöker gärna klättra upp och få mig ge henne mat då ! Busig som tusan och härjar runt och är med näsan i allt jag gör.
Norpan är fortfarande en liten skyggis. Hon är med överallt och är nära, men vill inte att man ska peta på henne. Hon kan oerhört försiktigt komma fram och ta en godis ur handen eller nosa på en - men minsta rörelse mot henne så vänder hon och skuttar iväg. Däremot kan jag gå förbi henne på ett par centimeters avstånd när jag har sikte på annat - men hon har en radar vad gäller när jag vill komma nära henne - det är kusligt.
Lokatten är en rolig katta och denna trio gör mig mer och mer förundrar för var dag som går. Lokatten är ju bara ca 8 månader och är en brådmogen och bråkig tonåring - men samtidigt så är hon som en ung mamma. Hon kan busa med småttingarna så dom blir förbannade på henne - men båda de små avgudar henne samtidigt.
När Lokatten kallar på de två små med ett kvittrande läte, så kommer dom kutandes och stryker sig runt henne - samtidigt som dom svarar med ett knorrande läte. Lokatten är även väldigt mån om att de två små ska vara rena - hon till och med tvättar dom i rumpan
.
Kosmos är den mest självständiga av de två ungarna och är mycket försigkommen och mycket bestämd. Hon kan låta som en pitbull när det är något hon inte gillar:)) Oftast är det Lokatten hon är förbannad på och det är när dom lekt för häftigt.
Norpan är som en liten spinkig unge och Lokatten är hennes allra största idol.Norpan är väldigt mjuk och försiktig i sättet och jag tror det kommer dröja länge innan hon blir en kisse med självförtroende. Hon kommer gärna och lägger sig nära mig och spinner och rullar sig - men hon vågar inte ända fram. hon ser ut att vilja, men törs inte - men jag ger inte upp:)
Båda små kan busa när min dotter och hennes kille är här och rusar då runt i hela lägenheten - men på lite avstånd. Ett stort framsteg att dom inte gömmer sig hela tiden längre när jag har besök:)
Kosmos är ju bestämt att hon ska stanna här, men vad gäller Norpan vet jag inte än. Hon är fortfarande oerhört beroende av Lokatten och att ha henne som lite "mamma" och tröst. Norpan är absolut inte mogen att flytta ännu - så hon får vara kvar så länge som behövs. Jag hoppas hon en dag lär sig att kunna slappna av helt här hemma och inte behöva vara på sin vakt när man rör sig runt henne.
Dom kan sina namn nu och när jag ropar på dom så kommer dom dundrandes som små elefanter

Underbart och höra med framstegen dom gjort. Vill se foto snart när kameran och katterna vil
oh vad glad jag blir att läsa om dessa små goa missar o deras omtänksamma matte! tänk så bra det kan bli!
Härlig läsning
Skönt dom fått det så bra.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Så underbart att läsa om de. Stor kram till dig!
Tack alla.
Det enda problemet har varit envisa parasiter. Trots två avmaskningar (Drontal), fick jag förra veckan avmaska igen då en av de små kräktes massor med äcklig spolmask ! Nu fick det bli en 3-dagars kur med Axilur för hela kattgänget. Hoppas det ska funka nu.
Även öronskabben är enveten trots flera behandlingar. Börjar tro att resistensproblem dykt upp !!! Får nog ge mig på en Strongholdbehandling istället - och då blir det extra avmaskning igen samtidigt.
Suck, jo det låter jobbigt. Och inget roligt för de små heller ju. Berätta sedan vilka medel som fungerar till slut. Funderar fortfarande om jag inte skulle behandla de kvarvarnade katter i stallet.
Lokatt
Jätteroligt med en uppdatering om Kosmos och Norpan. Det låter som att du aldrig har tråkigt hemma med sådana som ligister hi hi…
Jag har ett recept på Stronghold till kattungar hemma om du skulle behöva det. Receptet går ut den 18 mars.
tack tervmatte, det vore kanon:)
Det känns som enda utvägen med Stronghold nu då Kosmos efter 3:e öronskabb behandlingen fortfarande inte är fri.
Mitt liv kommer aldrig mer bli densamma sedan dessa "huliganer" flyttade in
. Jag har mycket roligt åt att studera dom.
Norpan - välkdigt lik en spindelapa med sin smala kropp och med "armar" som räcker lååångt när hon busar. Kvick och vig som få och tar sig upp överallt.
Kosmos - den lilla stadiga pitbullen. Morras som en ilsken hund när hon surar och är kleptoman ut i klospetsarna och vill samla saker. Henne kan jag se komma släpandes förbi mig med en leksakshelikopter eller annat hon hittar och tycker sig vilja ha. Imorse kom jag på henne släpa med sig hela paketet med städsvampar in i sovrummet
kanske hon tänkt skura dom av katterna spottade fönstren…
Bädda sängen är ett helt företag numera. Först kommer Lo-katten som vill bäddas ner under överkastet och ligga där och mysa - men numera kastar sig även de två småttingarna upp för att attackera "den där" som rör sig under överkastet. Glöm mysandet !
Behöver jag säga att mitt hem inte ser riktigt lika prydligt ut som det gjorde förut…
Sitter och skrattar :-) Blir så glad över kissarna - och hur du berättar om de!
Och det här med "samlandet" känner jag lite igen från Lillan.. hon älskar barnens frukter i trä, små gubbar och liknande.. för att inte tala om mina tovade saker/ull eller garnnystor *suck & skratt* sådant hittas nu lite varstans på de mest förbryllande platser i huset…

Så härligt att läsa dina uppdateringar av småttingarnas härjningar.
Underbart att alla tre kommer så bra överens och att Lo-katten agerar mamma till de små.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Måste säga jag är lite avundsjuk på min hund
henne går nämligen Norpan fram till numera och stryker sig emot.
Fast igår kväll kom lilla skygga Norpan och kröp fram och lade sig mot mig mage i sängen - fast bara några minuter, för sedan blev det kusligt. Hon kan gå fram och nosa på mitt ansikte när hon t ex sitter på köksbordet och jag lutar mig fram och blundar - så fort jag öppnar ögonen backar hon. Hon är oehört känslig för ögonkontakt. Hon kommer oxå ända fram till min hand och spinner som en liten motor när jag ställer ner matskålen - bara jag inte petar på henne
.
ps: nu har Kosmos precis stått och morrande hållt borta alla ev inkräktare - för jag hade dörren öppen en liten stund (med kompostgaller framför) så Lo-katten kunde få busa lite i snön med mig. Världen utanför är ruskigt kuslig enligt Kosmos, så hon måste hålla vakt