DimDim-Ensamkatt?
Är det tråkigt för DimDim att vara ensamkatt tror ni? Det känns svårt, men inte omöjligt för mig att ha en katt till… Men det är ett stort ansvar att ta en till. Jag är ibland borta mycket, fast jag är samtdigt hemma mycket i perioder. Tror ni DimDim skulle må bättre av att ha en vän? Hn har så mycket besvär med munnen och har ju nu fått ta bort sina sista tre tänder. Hon har inte lekt med sina leksaker den senaste tiden utan vill helst bara sova, men har börjat sova med mig i sängen. Kortison behöver hon fortfarande men dosen är neddragen så hon ska bara ha medicin en gång om dagen och vi ska på ordination av veterinären försöka dra ner dosen till noll. Lisa Lurvas (en av svalövkatterna) kunde vara alldeles nära dimdim när båda två var hos mina föräldrar i malmö. De låg tom tätt ihop i min säng efter att jag placerat lisa bredvid dimdim när hon sov. dock västa dimdim lite åt henne ibland men hon verkade inte bry sig alls mycket om henne trots att de satt långa stunder under soffan tillsammans. Vad tror ni?
Jag tror en katt mår bra av en kompis. Dom brukar bli kompisar, ge dom bara lite tid.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

#0 Jag tycker det ser lovande ut
Nog för att det säkert blir lite spott och fräs i början men vanligtvis brukar det lugna sig. En kastrerad hankatt i lämplig ålder (kanske inte alltför ung och tuppig) borde nog funka bra tror jag.
Så får de lite sällskap när du är borta också. Det är väl aldrig fel
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Så roligt om DimDim fick en kompis, hennes syster har fortfarande inte låtit sig fångas
Jag håller inte med dom som säger att de flesta katter vill ha sällskap av en annan kattkompis - jag haft flera katter som absolut inte skulle accepterat andra katter i hemmet.
Jag är rätt övertygad av att hon trivs som ensamkatt, så jag tror inte du behöver vara orolig:)
Min nuvarande Lo-katt är den första katt jag haft många år som jag misstänkte skulle uppskatta en polare - och det har hon visat med stödisarna:)

A jag ser att jag nog tolkade din fråga lite fel… Trodde du var på gång med en katt till och undrade hur det skulle funka med Dim-Dim..sorry läste lite snabbt
Säger som #4: Hon är säkert helt nöjd med sitt ensamliv, det är nog ingen fara.
(Men om du trots allt vill ha en katt till skulle det nog gå bra det också
)
ja du duger nog bra som sällskap, praxis!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jag ska ta hit lisa lurvas en dag tror jag, hon är ju fortfarande hos mina föräldrar och se hur de är tillsammans. men om jag ska ha en katt till så måste jag kunna näta in min balkong, annars blir det för jobbigt att ha koll hela tiden. här blir jättevarmt på sommaren och jobbigt nog att jag måste stänga in dimdim i sovrummet varje gång jag ska vädra. ska fundera mer på det hela och fråga bostadsrättföreningen om innätning 

#3, hur går det nere i hamnen? görs det försök att fånga dem, matar "mattanten" fortfarande. länge sen man hörde något. hemskt kallt och ruggigt måste det vara där nu!
ja, oavsett, så är det ju bra om du nätar in. Rustas nät kostar ju bara 129 kr och är jättebra. Ok, det är inget man låter katterna vara ensamma och utestängda på balkongen med, men helt fungerande, så att du åtminstone kan få frisk luft. Lucy har Rustanät- Och du kan ju sätta upp det utan störe montering och det syns knappt!

Vi har ju sen länge tagit över arbetet med katterna i hamnen. Endast DimDims syster kvar som inte vill låta sig fångas, ännu

#10, så det är bara en katt kvar? Det är ju fantastiskt, hoppas dimdims syster låter sig fångas!

Ni som bor i bostadsrättsförening! har det varit svårt att få ok till innätning av balkong?
Ooops, måste man fråga…? Jag har visserligen bara fransk balkong och bor högst upp mot gården så inte många ser, men jag satte upp nätet utan att fråga. Det är tansparent och syns knappt på håll.. Ingen har sagt något. Men har man en grinig förening kanske det är bäst att informera. Jag skulle nog inte precis fråga, utan informera om att jag har katt, vilka krav som ställs på nätning för att skydda katter och att jag därför har för avsikt att näta balkongen. Då får dom väl protestera om dom har någon invändning..

Jag tror nog att Dim-Dim kan trivas både ensam och med sällskap.
Det enda jag tänker på med en katt till är att du måste tänka på att Dimdim får den mat hon behöver.
Nu behöver hon ju inte kokurrera om maten och kan t ex ha mat framme. Det är väl det jag upplever som ett problem med mina fyra. Två av dem fixar inte att ha fri tillgång så alla får utfodras.

Att döma av bilden och det du skriver skulle DimDim och Lisa Lurvas kunna samsas om samma matte.
Dom ser ju att njuta av varandras sällskap.

#13, fransk balkong är nog ok utan att fråga. Men sätter man upp annars utan tillstånd kan de begära att man ska ta bort det igen. Men tror inte det blir några problem för min del, bor också mot gården och mest äldre som bor här. Tror inte de bryr sig så mycket.
Jag ska avvakta med beslut om en kisse till. Håller på att försöka trappa ner kortisondosen nu och vill testa allt det. Sen har jag planerat att plugga utomlands om 1,5 år i ett halvår. Efter det kan jag överväga en kisse till tror jag. Men men, man vet ju aldrig, en dag kanske det dyker upp en katt som skulle passa perfekt, får ta det som det kommer. Men en innätad balkong tror jag skulle hjälpa mycket för att dimdim ska ha det bra, så hon kan ligga och sola sig och få frisk lufta och spana på fåglar och de boendes hundar och katter.

Kan tilläggas att jag tror dimdim vill vara ifred. Nu när hon blivit så gosig så är jag på henne hela tiden och ska pussa, klappa och gosa.
det är så mysigt att hon äntligen, efter nästan ett år har blivit så kelen, nu får hon knappt någon ro!

Nu har jag bestämt mig för att ta hit Lisa Lurvas på prov om en vecka! Hoppas det går bra! När det blir lite varmare ska pappa näta in balkongen också :)
vad kul för båda katterna, hoppas det går bra,
håller tummarna
Maggan47

Å en kompis till Dim-Dim är på väg (på prov).
Hoppas det blir bra, vi håller tummarna!!

Så underbart för Dim-Dim att få en kompis, visserligen på prov. Hoppas nu att det går bra och vilken snäll pappa som lovat näta in din balkong
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Tänker på, det där med innätning av balkonger. Om man hårddrar det hela, så får du väl ja vilka möbler du vill INNE på din balkong? alltså, finns det väl inget som kan strida emot, att man gör en innnätning INUTI balkongen? Ni förstår väl hur jag menar?

#22 För att näta in balkong behöver man ju göra viss "åverkan" i och med fastsättningen och dessutom ändrar det exteriören på fasaden. Sådant har oftast bostadsrättsföreningar och fastighetsägare synpunkter på. Tror nog att de flesta får igenom en sådan sak, men jag skulle aldrig chansa att göra något sådant utan att höra med BRF eller fastighetsägaren. Det kan stå en dyrt om de sätter sig på tvären.
Möbler är en annan sak. De är inte fastmonterade. Skulle du skruva fast en väggfast bänk på balkongen är det nog samma sak.

Hoppas provet Lisa Lurvas blir godkänd av Dimdim.
#23 det var just det jag menade. Om man gör ett ramverk som är helt fristående INNE i balkongen, då kan de ju knappast beklaga sig?

#25 Jo det kan de. Det förändrar fasadbilden om det syns utåt. Sedan måste man väl fästa ramen i något?
Lisa Lurvas, vi måste ju få se hur hon ser ut. Hoppas så på att det kommer att gå bra

Jag har pratat med en jurist som är hyresråd. Han sa att enligt lagen får BRF inte neka en tillstånd till innätning. Kravet är att innätningen inte är till olägenhet, men en snygg innätning kan inte räknas som det. Så han sa att vi skulle sätta upp det bara :)

men är det en söt liten padda va?

Den är tigrerad… tror jag.. är så dålig på det här med teckning

Nu sitter jag och DimDim och väntar på Lisa Lurvas!!! Mamma och pappa kommer snart hit med henne
DimDim ska få en kompis att busa med. Nu sen vi tog bort DimDims sista tänder är hon jättelekfull igen, rusar runt här på nätterna, upp i min säng och sen runt i lägenheten. Vaknar varje morgon av att hon sover bredvid mig i min säng. Hoppas Lisa och DimDim blir bästisar!

Håller tummarna att det går bra med flickorna.
#32 åh men så spännande hoppas nu att det funkar, men det gör det säkert. Du får uppdatera oss så snart du ser hur det går å så vill vi ju ha bildbomb :)

Jättkul för Dimdim att Lisa Lurvas kommer i kväll.
Ska bli spännande att följa hur det går med kissarna.

Önskar dom båda lycka till, DimDim och Lisa Lurvas.

Lycka till med lilla Lisa Lurvas! Skall bli spännande och läsa vad Dim-Dim tycker om sin nya "room-mate"

Nu är Lisa Lurvas här. Igår och inatt hade ingen av dem ätit, men nu har de börjat äta båda två. lisa Lurvas leker med dimdims leksaker och dimdim är rätt sur. Väser lite och gör ljud som påminner om en morrning men låter mer som en sur gammal gubbe. Verkar dock mest vara lite missnöjd men inte så ilsken. Lisa har fått en egen låda men använder inte den utan går på dimdims. Här kommer en bild från idag, syns dock inte att dimdim är en surtant
men va fina då :)

Klart Dimdim måste säga ifrån när nya kompisen försöker ta över hennes leksaker.
Jag tror dom snart är bästisar.
Lisa Lurvas är en bedårande liten kattflicka som jag och min man tagit hand om drygt en månad.
Saknar henne så. Hon ser mycket större ut på bilden än hon faktiskt är, naturligtvis pga fotot tagits på nära håll. Hennes ansikte är sockersött och jag har sällan sett en så gullig kisse. Jag kunde sitta med henne i famnen långa stunder och hon bara tittade och tittade forskande på mig. Hon blir säkert en jättefin kompis till DimDim. 

vad mysigt det låter! :D
nu har du oxå en riktig liten pälsboll hos dig ebba, hur går det? ^^
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Vad söt Lilla Lurvas är
Jag håller tummarna för att de båda skall hitta varandras sällskap.
Det ser lovande ut att de ligger på samma soffa

Nu ikväll trodde jag det var slagsmål på gång. Dimdim väste och hade sig och lurvas väste också och de gick efter varandra. Men istället började de leka
dimdim var uppe på mitt matbord med lurvas under sig på en stol, så stimmade de och slog på varandra med tassarna. Nu ligger dimdim bredvid mig i soffan och spinner igen och lurvas leker med en leksaksråtta

Så glad jag blir. 

Underbart att det verkar gå så bra att dom redan leker med varann. 
Här går det framåt!
roligt å höra :)

Vilka tjejer, redan riktiga vänner

Man blir glad ända in i hjärteroten! Två små flickor som levt ett tufft liv ute var och en på sitt håll har funnit varandra. 

de är så roliga :) hoppade ner från soffan nu, dimdim gick till matskålen och lisa lurvas till vattenskålen. de går efter varandra och flyger runt och leker och puffar på varandra med tassarna. och nosar varandra i ansiktet, tror dimdim tycker det är kul att äntligen ha fått sällskap :D

#49 Vilken mysig bild! Härligt att de två verkar funnit varandra.

så roligt! :D

Underbart att kissarna trivs så bra tillsammans!
Puss på sötnosarna.
så underbart, vilket mysigt kort. Ser verklige ut att njuta :)

Har fortfarande i färskt minne hur DimDim levde och såg ut i stenarna och man blir bara så jätteglad att se hur hon myser tillsammans med Lurvas i soffan.

#57, jag har sparat en av bilderna på dimdim när hon satt på en av stenarna i hamnen. det rann från munnen och pälsen var helt förstörd, jag kan knappt fatta att det är samma katt!
Idag tvättade lisa lurvas dimdim på huvudet när de låg i soffan. Dimdim låg och njöt och spann

Jag har många bilder och dom är inte roliga att titta på, men det är desto roligare att se foto på henne nu

ja, tänk vilken förändring! :D som både katten och kattens liv har genomgått. lilla dimdim. :)