Föreningen djuromsorgen!
Ringde nyss och frågade föreningen djuromsorgen om de har någon regel om att de avvlivar katter som inte har fått något hem efter tre månader, det hade de sa hon men att de hade aldrig använt sig av den och att den fanns där för att det skulle stå så. De hade en huskatt där som hade bott där längre än tre månader så denna regel användes inte. Hon sa att de hade avvlivat några sjuka katter samt några som det inte ens gick att ta i. Inte gick att ta i frågade jag, menar du vilda katter, sa jag? Ja, de går det aldrig att få ta i de eller få tam, sa hon. Jag har ju läst vad ni har skrivit här och jag litar mer på det jag läst här om katter som föds i det fria och har levt ett liv ute. Men som hon menade kan de ju inte ta in alla för det blir ju dyrt…
Jag funderade på att bli medlem ett tag men jag vet inte riktigt… Jag ska åka dit och titta och fråga lite mer.. Lite tips kanske om vad jag bör rikta in mig på…. Jag ställer mig lite avogt till att de måste ha denna regel då som de inte använder sig av, varför är det så? Jag frågade kvinnan men hon svarade inte riktigt utan sa bara igen att de använde sig inte av denna.. Ja, jag vet inte vad jag ska tro!?
Känns heller inte så roligt att veta att de har en sådan gammalmodig syn på katter som har föds i det fria, att det inte går att få de tam…

Personligen tycker jag inte att hon låter så trovärdig. Om det nu är så att de inte använder sig utav denna regel, varför inte stå för det till 100% och ta bort det på pappret också?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
De är antagligen medlemmar i Djurhemsföreningen som använder sig av 90 dagars regeln. För att få bidrag från Djurhemsföreningen ska man sälla sig till de regler som de har. Sedan har jag förstått att många föreningar inte alls följer denna regel som egentligen är en rekommendation. Det är 27 föreningar (katthem som är medlemmar i Djurhemsföreningen.)
Bra om du forskar vidare i det där med 90 dagars regeln hur det fungerar i praktiken. Jag måste säga att jag inte blir riktigt klok på det.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Men du hon sa att de inte var med i någon förening utan hade bidrag från privatperson. Jag fattar ingenting, varför heter de föreningen djuromsorgen då? Jag blir ju så glad när det är folk som ställer upp för katterna, därför vill jag ju hjälpa när det finns här i min närhet oxå. Håller med Engla varför tar man inte helt sonika bort regeln från pappret??? Jag ska dit med lite kattmat nästa vecka så då får vi se. Vill ju hjälpa katterna.
#3 Om de är en helt fristående idell förening som ej är medlemmar i Djurhemsföreningen eller Djurens Vänner då bestämmer de ju själva riktlinjerna för sin verksamhet. Då finns det ingen logisk förklaring till att de har med 90 dagarsreglen i sina stadgar.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
var bor du någonstans, finns det inget annat katthem i närheten, nyfiken Maggan47

Jag tycker det låter väldigt mysko. Så jag kan bara rekomendera att du åker dit. tittar hur det ser ut hur de hanterar katterna och om alla har det som de behöver.
Sedan ställa massor av frågor. gärna samma fråga som du omformulerar med lite mellan rum för att se om du får samma sorts svar om frågan är annorlunda vinklad.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Morgon!
Ang. 3mån. gränsen.
Gå gärna in på Djurhemsföreningens hemsida http://djurhem.se/
Där står bl.a att läsa…
Inget djur bör stanna på djurhem längre än tre månader. Djuren bör inom denna tid antingen omplaceras eller avlivas.
Notera att det står BÖR! Ej skall.
U Dahlberg/HKS
Hej igen!
Glömde….Gå in under riktlinjer, och rubriken Skötsel.
#7 Hur går det till om man söker pengar från Djurhemsföreningen och inte vill följa 3-månaders regeln. Får man några problem då? Är det några kontroller från Djurhemsföreningens sida?
Jag har redan tidigare tittade runt lite på Djurhemsföreningens hemsida och läste bland annat i månadsbreven. Där gav ordförande utryck för synpunkter som inte var något vidare kul enligt min mening. Han menade ungefär att den där reglen behövde finnas för att sätta press på djurhemmen så att de verkligen omplacerade djuren. Ordföranden menar vidare att föreningarna som går med i Djurhemsföreningen ska håll sig till de rekommendationer som finns.
Hur ska man som utomstående veta hur ett katthem som är medlemmar i Djurhemsföreningen jobbar i praktiken med 90-dagars regeln? Jag har förstått att det är väldigt olika hur väl man följer regeln eller rekommendationen.
Jag måste säga att jag tycker att det här är ett problem att Djurehemsföreningen har en sådan riktlinje/rekommendation. Den borde tas bort.
//Lena

Håller med dig 100% Lena!
/Miranda
Jag bor i Bollnäs, Hälsingland. Jo jag är medlem i djurskyddet här. Jag är inte hundra men jag tror att de oxå har denna regel inskriven men att den inte följs. Jag vet att de har haft katter där mer än 1 år som har fått hem efter den tiden. Jag förstår då inte varför den måste stå med, gör ni? Men kan jag hjälpa på mer ställen i min närhet så skulle det kännas bra. Ekonomiskt och med lite kattmat ibland. Jag är allergisk så för många katter gör att jag får svårt att andas, de brukar ju ha 12-20 stycken och det känner jag av. Annars skulle jag mer än gärna vara med de och gosa… Men lite gos kan jag ge när jag brukar åka till djurskyddet med kattmat.
Jag håller med dig Lena, ta bort denna riktlinje! För hur ska vi veta att den inte följs om den står med?!

Håller med, ta bort den. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Om det skulle visa sig att man från Djurhemsföreningens sida ändrar ordalydelsen, dvs. från BÖR till SKALL, tror jag att man förlorar en hel del medlemmar. Jag är ingen jurist, men det är en väsentlig skillnad på BÖR resp. SKALL.
Är det verkligen så stor skillnad mellan BÖR och SKALL i praktiken?
Letade i synonymboken och fick följande förslag till "bör":
"kan förväntas att, skall, är skyldig att"
Kan förväntas att…är det detsamma som….är skyldig att?
Inte vet jag, men min lilla hjärna säger mig att det ÄR en skillnad.
Bör och skall är en skillnad rent juridiskt. Om vi bara för att jämföra tar en lagstiftning som Socialtjänstlagen som exempel. Där finns tvingande lagstiftning som benämns i termer som "skall" vilka kommunen alltid måste leva upp till. En kommun som inte gör vad den skall kan straffas. Sedan finns det riktlinjer som benämns med "bör". Dessa är inte förenade med straff om man inte följer den. Dock anger de en viljeinriktning från beslutsfattaren som kommenerna bör arbeta efter och utveckla sitt arbete i enlighet med. Även om vissa kommuner inte anser sig ha råd att följa dessa riktlinjer finns det ofta med i tankebanorna för att man ska kunna göra det så snart som möjlighet ges. Bör blir en norm att sträva efter.
Vad jag menar är att även "bör" påverkar handlandet på något sätt. Därför tycker jag med bestämdhet att vi måste jobba hårt för att få bort denna 90-dagars/3-månaders riktlinje inom Djurhemsföreningen. Den tillhör en förlegad syn från tiden när man inte visste att det faktiskt går att socialicera förvildade katter. Inte kände till TNR-metoden och inte trodde att det gick att göra något åt kattens status. En tid när man tyckte att det var bättre och humanare att katter fick dö. Den speglar även en gamalmodig behaivioristisk syn på människor eftersom man anser att folket på katthemmen jobbar effektivare med att omplacera katter när de har 90-dagars regeln i ryggen.
//Lena