Isolerande matrial!
Nu när kylan har kommit till hela sverige är det många kisar som behöver en varm o trygg platts att sova på.
Vad tycker ni är bra / dåligt att bygga kojor av o matrial att isolera med?
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Används plast till kojor (backar mm) så måste lufthål borras så det släpper igenom fukten annars bildas kondens som gör det hela värre.
Jag håller fortfarande på halm som bädd - spån känns inte roligt med långhårskissar, men det är bara min enkla åsikt:)

jag har gjort som Kattstödet i lund gjorde med sina industrikatter. En kartong-låda med frigolitskivor i, och med en sopsäck runt om så att det blir vattentätt.
Det där med kondens ja, det har jag inte tänkt på. Man kanske borde göra lufthål på sidorna utöver det hålet som katterna går in och ut genom? Lufthål på taket känns dumt, då kan det ju regna in…
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Halm är bra men man måste vara jätte noga annars kan det ge exem, andningsproblem o äckliga extra loppor.
Använder man halm ska man ha havre eller vete halm.
Korn o råghalm har långa sticka spröt som kan orsaka hudirritationer som sen blir exem.
Halm kan vara dålig utan att den ovane kan se det o innehålla mögel sporer som i sin tur orsakar astma o andra andnings besvär.
Halm är luftigt o håller värmen bra pga av det.
Tidnings papper kramat till bollar är bättre än halm tyvärr lite väl fukt känsligt. Bra att ha i mellan som luftspallt.
Spån är jätte bra, kan bli fucktigt men fukten lägger sig oftast längst ner. Lätt att byta ut o billigt.
Torv är bra fuckt känsligt men liksom spån lägger sig fuckten i botten.
Det går göra lufthål på sidorna ja - helt rätt tänkt hennum:)
När det gäller halm så är det själva sädeskornen som har långa besvärliga spröt. Mina katter tycker om att ligga i hö. Både hö och halm isolerar bra. Det går att lukta sig till om halm och hö är mögligt. En del bönder har dåliga lador som det bildas kondens eller så har de tagit in halmen och höet innan det var riktigt torrt med mögel som följd. Löspressat hö är nog mindre benäget att mögla.
Om det ären stor öppning är nog inte kondens något problem.
att bygga av Frigolit måste väl vara bra, har för mig att jag läst att veterinärer får medicin i Frigolit, någon som vet, då kan man ju tigga av dom, sedan värmen invändigt, är jag novis på, men bra halm är ju varmt, och kan borras ner i
Maggan47
ja och så kan man höra sig för på fiskaffärerer. Där har de långa lådor Tigg såna och sätt ihop två stycken, elelr ta en med lock. Tejpa ihop och skär ett hål i kortsidan. en sån variant har jag gjort åt styvsonens kastrerade hankatt och den ställde jag skyddat i carporten. Där kryper han in jämt och han kommer ut därifrån när han hör min bil
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
ja och så kan man höra sig för på fiskaffärerer. Där har de långa lådor Tigg såna och sätt ihop två stycken, elelr ta en med lock. Tejpa ihop och skär ett hål i kortsidan. en sån variant har jag gjort åt styvsonens kastrerade hankatt och den ställde jag skyddat i carporten. Där kryper han in jämt och han kommer ut därifrån när han hör min bil

#5 det händer att det ligger kvara av de ¨långa spröten i halmen.
Ska man använda halm är havre o vete halm det som är bäst.
Hö är bättre men mycket dyrare.
Det bästa höt är det som loft torkas löst i alla sammanhang, kan vara svårt att få tag i o är dyrt.
# 9 OK, då om spröten. Skulltokat hö är väl inte så dyrt. Ett par kronor per kilo. En bunt på cirka 12 kg räcker långt för att göra det varmt och gosigt för katter.

Det är lite dyrare än vanligt fast det bästa.
12kg räcker långt till kisarna ja.

Vi har en massa kvarbliven halm efter vår häst hemma hos pappa, om någon vill ha. :P
se där! Det är ju toppen för dem i Skåne!

ja, ni får gärna rensa stallet.
men vi har inte möjlighet att köra iväg det nånstans, och det är nog billigare att köpa ett gäng halmbalar nära där man bor, än att åka till Bollerup. 
kika in på länken i TS i den här tråden:

Blir ju halm av raps också, tror inte de har vassa spröt. Halmen ser ut som vilken annan halm som helst och pressas här till balar precis som all annan halm. Hur eller var man köper rapshalm vet jag dock inte.
#15 Här är bloggartikeln du tänker på. Steg för steg anvisningar hur man bygger ett katthus till hemlösa katter. Kanonbra!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Är det inte hö som man använder?