Katthem/ Privata hem..
Har lite funderingar över om vi har olika syn på katthem och privata hem när det gäller synsätt och avlivning av katter ! Vi behöver inte nämna några namn på varken personer eller katthem men tycker det vore intressant med en bred diskussion ang detta…
Om ett katthem inte vill ta emot skyggisar eller avlivar dem ,efter typ:3 månader.
Om ett privat hem inte vill ta emot skyggisar eller avlivar dem efter en viss tid. Är katthemmet sämre än det privata hemmet då ???
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
När det gäller att ta emot skyggisar eller inte tycker jag det är viktigt att katthem/föreningar är ärliga framförallt.Som privatperson står man ju för allt själv så då bestämmer man allt själv,det är bara helt naturligt.
När det gäller att avliva skyggisar tycker jag nog sak samma,om katthem/förening går ut med sanningen så bör det väl inte bli någon diskussion.Då väljer man ju om man vill vara medlem/stödja/lämna en skyggis dit.
Katthem/föreningar har ett större ansvar tycker jag eftersom de får bidrag från andra människor.De har också ett större ansvar iom att de tar hand om fler katter,folk larmar om fler katter osv.Hur de agerar betyder mycket för allmänhetens syn på hemlösa katter,ägaransvar mm.
Ja,jag tycker att katthemmet är sämre.Pga det jag skrivit om ansvar gentemot bidragsgivare/medlemmar och allmänhet,det ansvaret kan aldrig läggas på enskilda privatpersoner.
Jag tycker att alla katter ska få en chans,även skygga.
Nej hur skulle man kunna rättfärdiga en skillnad djuren är ju desamma vilket som men olika katthem och hem har olika erfarenheterr och förutsättningar att klara av att ta hand om skygga katter på ett för djuren bra sätt.
Katthemmen ska naturligtvis vara ett föredömme ochså utformade att inte blyga katter elimineras utan en chans eller förblir hemlösa tills de förökat sej i mängder och blivit helt förvildade.
Mycket kan man lära sej.
Här kan alla ni på HitteKatter hjälpa till att sätta tryck på alla katthem och djurskydd som finns runtom er idag - kräv klara besked av dem hur de hanterar sina intagna katter/djur!
Ingen vill väl hjälpa en skygg katt till ett katthem där man sedan får veta att den avlivats veckan därpå?! Eller efter 3 månaders förvaring?
I USA är det många shelters som med stolthet sätter etiketten NO KILL-sanctuary på sin verksamhet - d v s alla katter/djur räddas till nytt liv, även de skygga, de skadade… Inga avlivas (ja om de inte bevisligen är så illa skadade/sjuka att ingen räddning alls finns) p g a skygghet eller att de är för många.
Kanske är det dags att vi begär en sådan etikett på svenska katthem? Hur översätter man NO KILL till något bra på svenska? Det är med förtjusning jag vet att Stockholms Katthem Örebro Katthem och flera andra genast skulle kunna sätta in det på sin hemsida - tydligt och enkelt…
Och det skulle sätta press på alla övriga att följa efter, hoppas jag?!
#3 Jag har frågat mitt katthem här i KAK,( Köping/Arboga/Kungsör)
nu vet jag vad dom står i dessa frågor.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
…och av din gråtande smiley att döma så var det inget glatt besked… Vad sorgligt!
Kan det anses vara förtal om man gör en förteckning över alla katthem och sätter ett svart kors för dem som alivar skyggisar?
Dålig reklam är det säkert - men man stöttar ju hellre ett katthem som ger alla katter en chans!
Dessutom är det här ett sätt att jobba för ett högre värde och en högre status för katten som husdjur - det värdet måste vara självklart och tydligt förankrat i synnerhet hos en aktiv katthemsorganisation!!!!
3.En alldeles förträfflig ide rakt av översatt är det ett "Inte dödande"katthem.
Problemet är när katthemmet lägger locket på och det inte går att få veta något av vad som händer med katterna där alltså ingen öppenhet alls, det är en oerhört skrämmande företeelse i ett samhälle som påstås vara öppet..
Man kan nog säga att nyöppnade katthem är mera mån om skyggisarna över lag och tar gärna tills sig info hur man jobbar med dom medans äldre katthem kör på som de alltid gjort. Jag tror att det här med skyggisarna sprider sig sakta som ringar på vattnet men att det tar tid. Man märker också att det är många unga som vill jobba med skyggisar. Det är en rolig utveckling även om det går sakta.

Ja, det skulle vara bra med någon slags märkning. Så kan folk (och katter) känna sig nåt så när trygga på de exempelvis på katthemmets hemsida ser att de har den märkningen.
Nej, jag tror inte det kan anses vara förtal. Det är ju bara en sammanställning av fakta. Det finns ju andra listor, exempelvis mudimums-guiden. Mat utan djurindustri - mat utan multinationella storföretag, där man kan se en lista på alla företag som man enligt dem ska undvika.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Nog måste man väl kunna stå för sin policy från katthemmens sida annars har man ingen.Vet inte hur man skulle kunna kalla det förtal om det görs efter deras egen policy.Men bäst att ta reda på ordentligt först.
Ärlighet från katthemmens sida är det absolut viktigaste.
Jag kan tänka mig att det skulle kunna finnas ett katthem, som gör en mycket bra insats med att ta hand om ägarlösa katter, men som av någon eller några anledningar inte har möjlighet att ta sig an svåra fall. Är det inte bra att ett sådant katthem finns utifrån sina möjligheter?
När det gäller katthem som säger att de aldrig avlivar en katt och vidare säger att de tar in katter som är i princip vilket skick som helst torde katthemmet snabbt bli fullt och sedan förbli fullt med de initiala katterna under lång tid. Det tar tid att få skyggisar och sjuka katter i ett skick så att de kan få ett permanent hem. I ett katthem som drivs utifrån inga avlivningar och alla är välkomna är det synnerligen viktigt att de har bestämt sig för vilka kriterier som ska vara uppfyllda innan en katt får avlivas för avlivningar blir det förr eller senare.
Tre-månadersregeln är ful tycker jag. Först tar man in katten, ger den mat, vet-vård, ömhet mm men om den inte blivit placerad inom tre månader så blir den plötsligen inget värd och avlivad. Falskhet mot katten tycker jag.
Alla katthem borde kunna visa upp vilka kriterier som de bestämt sig för när det gäller avlivning för alla avlivar ibland. Katthem måste också vara bestämda och tydliga när katthemmet är fullt i stället för att försöka trixa fram några platser när någon myndighet eller privatperson kommer med en upphittad katt eller omhändertagen katt. Som det är nu finns det många som lever i villfarelsen att bara alla kommuner hade ett katthem så skulle hela kattproblematiken vara löst. I de fall när man inte säger stopp blir det lätt katthållning som går över styr.
Massmedia borde förmås att ta upp avlivningsproblematiken så att folk i allmänhet fick upp ögonen för hur situationen är för hemlösa och oönskade katter.
Jag önskar att jag kunde ta in alla hemlösa och illa behandlade katter men det kan jag ju inte. Katthem i alla ära men mycket tid och ork krävs av alla kattvänner för att höja kattens status och för att få fler att kastrera sina katter. Målet måste vara att katthemmen blir överflödiga fast det är en bit dit.
Jag tror att fördelen med ett kommunalt katthem skulle kunna vara att få politiker mfl att öppna ögonen, ett kommunalt katthem går kanske inte i konkurs på samma sätt som ett privat. Men jag tror att dom också hade avlivat katter..Finns det några kommunala katthem i landet ???
Privata katthem ,okey,dom står för allt själva.Men om dom tar en katt från ett katthem.Då får dom ju höra vilka regler och rutiner som ingår och som katthemmet bestämt,så ska det vara. Har dom då bestämt ingen avlivning. Kan då det privata katthemmet bara avliva ? Dom har ju sina namnteckningar i ett kontrakt.
Om man ska svartmåla vissa katthem,skulle man då också kunna ha en likadan lista på privata katthem, på uppfödare ,idkare.
Har dom bättre katthållning i USA än i Sverige ? På vilket sätt ??
Hur har dom möjlighet kunna ta hand om alla katter i så fall ?
Låter mycket bra och positivt att de yngre börjar intressera sig för skyggisar. Dom har det ju jobbigast egentligen, i alla fall med att få tag i mat och få sig lite värme. Sen kan tamkatter vara utsatta på annat sätt,bli slagna o.s.v.
Debattia
Jag tycker också att katthemmen måste våga stå för vad de har för policy och inte tvinga Medarbetare att ljuga när folk undrar hur det kommer att bli för katten när man lämnar in den och dessutom betalar för det hela.
Sen är det ju viktigt att katthemmet preciserar vad de menar med skygga katter om de nu tar in sådana och hur lång tid de får på sig samt hur man arbetar för att att få katten att bli trygg
Jag tycker också att det vore bra med en förtecking över hur de olika katthemmen ställer sig och då ska det vara raka besked och inget hymlande som jag tyvärr har alldeles för mycket erfarenhet av ifrån det katthem jag arbetat på.
Det är viktigt att folk som t ex vill skänka pengar verkligen vet vad det är de skänker dessa till.
Något som är lika hemskt är när katthemmen avlivar omplaceringskatter som blir lite tjuriga av att sitta i en bur. Då har tidigare husse eller matte betalat en massa i tron att deras katt ska få fortsätta leva i ett nytt hem.
Personligen är jag emot all avlivning av friska katter. Gäller även skygga katter som är friska. Jag tycker inte det är okey att varken privatpersoner eller katthem avlivar friska katter.
När det gäller föreningar, som ju katthem oftast är, bör det finnas en klar policy som man sedan lever upp till. Som #1 skriver har man som förening ett ansvar mot sina medlemmar och andra bidragsgivare. Det är då viktigt att man lever som man lär.
Tyvärr vet jag av erfarenhet, från mitt arbete som Sajtvärd, att inte alla katthem talar klartext på det här området. T.ex den förhatliga tremånadersregeln. Många katthem är medlemmar i djurhemsföreningen och förväntas då följa regeln. När man ställer dem mot väggen är det dock knappt ingen som säger sig följa den. Den enda föreningar som erkänt att de avlivar friska katter är faktiskt Djurens Vänner. Det har ibland kommit fram bakvägen att vissa katthemsföreningar mer eller mindre samarbetar med kommunskytt för avlivning av skygga/förvildade katter i det geografiska området. Man är helt övertygad om att det är det bästa sättet att komma tillrätta med hemlösa katter som inte är tama.
Har hört att tremånadersregeln är på väg att avskaffas. Hoppas verkligen det är sant. Den dagen regeln avskaffas ska jag fira med tårta.
#7 Tror också att det mer och mer gått mot en annan syn på skygga/förvildade katter. Det har med kunskaper att göra. Förr trodde man en förvildad katt var ett hopplöst fall om den var över en viss ålder. Idag vet man att det inte alls förhåller sig på det sättet. Det har dessutom kommit fram alternativa metoder som TNR.
#11 Det är många länder som har en betydligt bättre katthållning än Sverige. USA är ju en hel världsdel så det kan nog variera mycket mellan de olika staterna, precis som det gör mellan länderna i Europa. Man har dock kommit längre med mycket. T.ex. TNR, tidig kastrering, mer utvecklat ideellt arbete, djurpolicer etc.
Vad jag vet finns det inte några kommunala katthem i Sverige. Några kan säkert få föreningsbidrag för sin verksamhet på samma premisser som alla andra föreningar. Annars är det sponsorer, medlemmar och bidragsgivare som utgör inkomstkällan.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#14 - den va fin:) Den vill jag se absolut.
13.Vad menar du med mer utvecklat ideellt arbete ? Hur ?
Fattar inte varför vi inte har djurpoliser i Sverige ?? Kanske något att ta upp med politikerna ???
Undrar också hur mycket det hade hjälpt ifall alla katthem och alla som arbetar ideellt hade kastrerat samtliga katter före placering till nya hem ???
Bilden var jättefin.Den hoppas jag vi får ha på hemsidor också ?
Debattia
#16 Den regeln har jag följt länge,sedan jag upptäckt problemet alltså dvs cirka 5 år.Jag släpper ingen okastrerad katt vidare om den en gång hamnat i min vård.Kastrera mera är nästan min paroll.
Jag hjälper enbart katter som privatperson pga att jag inte delar åsikterna med dem som styr i den förening som finns där jag bor.Åsiktsskillnaderna rör bl a skygga katter,kastrering,omplaceringar.
#16 och alla andra: Ja mitt syfte är att bilden ska användas! Jag har lagt upp den här på Wikki-bloggen också.
Jag menar varför vänta? Om vi kan få en varudeklaration på svenska katt/djurhem så är det en ärlighet man som "kund" hos dem ska kunna begära, som en garanti för att den katt man lämnar verkligen kommer att få det så bra som de utlovar!
Vi ska höja katters status, det här är ett sätt!
#14 Skulle vara bra som märkning! :)
#16 Alltså det är mera utbrett bland folk i USA och många andra länder att arbete ideellt inom alla möjliga arenor i samhället. I Sverige görs det mycket ideellt inom idrottsrörelsen, medan vi tycker att mycket annat arbete ska skötas av samhället.
Kastrering är en viktig del. Vi borde jobba mera, mycket mera med den biten.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Och vem kontrollerar att det verkligen stämmer?Tänker på att det finns folk (således även katthem/föreningar eftersom de består av folk) som inte står för det de gör.
#18 Tanken är god men som #20 skriver finns det alltid en risk att föreningar inte lever upp till det. Fast jag tror endå att det bär emot lite att så tydligt deklarera att man står för något som man sedan inte efterföljer.
Kanske borde titeln var knutet till stadgarna eller något sådant.
En förening som driver ett katthem borde i sina stadgar ha en paragraf som talade om hur man handlar beträffande avlivningar. Denna paragraf skulle sedan kompletteras med ett egenkontrollprogram där kriterier för när avlivningar ska ske anges och mycket annat.
Katthem hamnar lätt i samma svåra situationer som man gör inom vården när resurserna inte räcker till att ge alla den omsorg som det i teorin finns. Ska en mycket sjuk katt ta så mycket resurser så att i princip friska katter måste avlivas kan jämföras med resonemang inom vården om vilken människa som ska få ta del av vård som endast finns att få i begränsad omfattning.
Bland företag har det börjat bli ganska vanligt med egenkontrollprogram trots att det länge funnits ett motstånd. Katthem skulle bli mycket bättre om de skaffade sig sådana program för så tvingas de att fundera över frågor som när ska ett katt avlivas, hur ska man göra när någon står på trappan med en hemlösing men katthemmet är fullt mm.
19.De flesta handikapporganistioner jobbar också ideellt men både inom idrott och handikapprörelser får dom ett visst bidrag från kommuner.Det får väl inte vi som arb ideelt med katter , kanske ingen får det som jobbar med ideella djurskydd .
Debattia
Jag är tämligen säker på att i alla kommuner kan man få föreningsbidrag efter att man ansökt om det.
#22 Just det du skriver om försökte jag verkligen få till i en förening men det stötte på patrull.
Man menade där bl a att om man införde en prioriteringsordning (sommånga landsting gjort)skulle man riskera att nån katt blev utan hjälp..för just dessa som styr vill hjälpa alla katter.Att det inte går utan att kvalitén bli lidande förstår de tyvärr inte.Med kvalité i detta fall menar jag t ex att man har för många katter i vissa stödhem,man flyttar runt katter onödigt ofta,man har aldrig någon reservplats för akutfall osv.
#24 Javisst går det att söka bidrag,inte alla kommuner ger till alla typer av verksamhet.Dessutom är det alltid en del formella krav på verksamheten som man kanske inte uppfyller.

Jättebra bild! skulle vara kul om den kom till användning.

Finns så otroligt mycket att ändra och förbättra vad gäller privata,föreningar,myndigheter att listan skulle kunna göra oändlig lång , men frågan är vart man börjar och sen ska det i praktiken fungera med och sen får man ta nästa steg , vissa är för 3 mån o vissa emot 3 mån . Men vart drar man gränsen ? ska man dra gränser ? som alla vet finns det ju inga vilda katter i landet utan det är förvildade tamkatter och alla såna går att göra tama helt enkelt , sen ska man ha kapacitet till det med då man bör som vissa katthem ha speciella avdelningar för sånt , men allt hänger på pengar och utrymme samt personal som vill engagera sig i det så man bör finna en balans i det hela . Vill inte allmänheten engagera sig så tror jag man får det tufft , svårt o driva ett katthem och en skyggis avdelning på endast 10 pers
allt har sina begränsningar , svårt att nämna nått om några katthem då skulle man bli påhoppad direkt så väljer att vara tyst om att skriva om katthem

#24 Där jag bor kan endast idrotts och kulturföreningar få bidrag, det är vad man satsar på här.
I Skara fick katthemmet 500 kronor/året som bidrag från kommunen….
Jättefin bild. Tycker att Hittekatter borde satsa på det som utmärkelse. För det finns faktiskt katthem som inte avlivar friska katter. varför inte ställa ihop en lista med dessa hem och ger de rätt att anv'ända utmärkelsen på deras hemsidor?
De hem som avlivar/inte avlivar friska katter är allmän kända. Rykter sprider sig…
De hem som avlivar sina friskar katter eller överlåtar/samarbetar med kommunskyttar för att slippa skygga katter har missat hela sina uppgifter. Ett katthem ska ger en katt skydd, hjälp och chansen till ett bättre liv och aldrig avlivar de.
De hem som avlivar sina katter kunde enkel ändra sina metoder genom att få med nya frivilliga, jourhem. Genom undervisning och stöd kunde många frivilliga försöka ger en skygg katt en ny chans. Det är jag absolut övertygad om. De flesta hem engagerar sig för lite med att skaffa nya jourhem.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Alla katthem borde införa ett egetkontrollprogram. Det kräver en del arbete innan man har ett som kan kallas komplett. Färdigt blir det aldrig för man hittar alltid saker som måste ändras. Ibland har man lagt ribban för högt och ibland för lågt, lagar ändras, ekonomiska förutsättningar ändras osv.
En bra början är att skriva ett policydokument. Detta ska vara kort så att det inte tar mer än en minut att läsa igenom det. En annan sak som man också behöver ta tag i direkt är att göra en analys av kvalitetsaspekter. Dessutom bör man sätta på pränt vilka som har ansvar och befogenheter att ta beslut i olika frågor. Ett system för avvikelserapportering är faktiskt ett måste.
Har man folk anställda omfattas man av all tillämplig lagstiftning som rör arbetsmiljö. Olyckor och incidenter måste rapporteras till arbetsmiljöinspektionen inom 24 timmar annars kan man bli åtalad, en krisgrupp måste finnas och man måste ha identifierat vilka kemiska arbetsmiljörisker som finns på katthemmet.
Går man igenom vilka kemiska arbetsmiljörisker som finns gagnar det också katterna. Arbetsmiljölagstiftningen gagnar också dem som arbetar ideellt även om lagkravet då inte finns.
I arbetet med att ta fram ett egenkontrollprogram kommer frågan om avlivningar in och då gäller det att hitta en strategi som varje enskilt katthem kan stå för. Var och en bestämmer hur man vill ha det men vad man än bestämmer sig för ska man vara ärlig och öppen med hur man gör och varför.
Jag har gjort ett egenkontrollprogram för min katthållning fastän jag bara är privatperson. Jag lägger in min policy. Om någon vill se kan jag lägga hit min analys av kvalitetsaspekter för mina katter.

Ja, om hittekatter.ifokus har en policy att vara emot att avliva friska katter så kan det ju funka. men om inte forumet har tagit tydligt ställning i det så blir det kanske svårt? Vet int om ett forum överhuvudtaget behöver ta ställning i sånna frågor, men det vore ju kul om det var så.
Hittekatter.ifokus utmärkelse till katthem som bejakar livet. ^^
Om forumet tar sådan ställning måste man utesluta dem som inte intar samma definitiva hållning. Skulle man då inte förlora många hjälpare och givare? För det finns ju folk som inte är definitivt och principiellt mot avlivning av friska katter i alla lägen, men som ändå kan vara utmärka jourhem/stödhem/permanenthem, som ger pengar och hjälper till på andra sätt.
#31 och #32
Hittekatterifokus har som policy att inga friska katter få avlivas. Fast jag medger att det inte är en entydig policy, tyvärr. För ofta ser man bara till bakgrunden, dvs att det finns en ägare som har ansvaret om avlivningen eller ej. Och inte att det finns en frisk katt som hotas av avlivning. Så ansvaret med avlivningen skjuts snabbt över till en ägare oavsett hur dåligt den är för att slippa har själv dåligt samvete för det. Ibland känns det som om vi inte jobbar för värnlösa katter utan för en policy som ändå inte gäller alla katter.
Jag jobbar absolut för regeln att friska katter inte få avlivas. Vi är inga domare som får utdela dödsstraffar för en katt som inte har gjort något fel. Alla katter har rätt till ett bra liv.
Och som jag skrev är jag övertygad att det skulle vara möjligt. Fler jourhem, mer information till allmänheten, mer förebyggande arbetet, dvs kastreringar!
Men när en katt är född har den rätt till ett bra liv!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#33: Det är väl inte en policy i bemärkelsen att det är ett en uttalad agenda forumets medlemmar är skyldiga att hålla med om och verka för - eller? Men om man skulle förvandla sig till ett slags kontrollorgan som delar ut kvalitetsmärkningar, så måste man kanske ställa det kravet för att vara trovärdig. Är forumet berett att göra det? Och kan forumet över huvud taget ställa det kravet? Det är ju inte en förening.
Man kan visserligen lägga in i reglerna att ingen får skriva här som inte aktivt motarbetar avlivning av alla katter som har minsta chans att överleva, oavsett övriga förutsättningar, men blir inte forumet väldigt smalt då?
Vi hade ju länge "Månadens katthem" där kravet för nomineringen var att de inte avlivar friska katter. Vi fick sluta med det när det kom fram att en del katthem ändå avlivade mer eller mindre i smyg.
Jag vet att det finns en del här som tycker att avlivningar är ok, typ bättre död än att svälta ihjäl där ute. Och det är det som spöka i många andras huvud också. Plus de som tycker att det bästa och snabbaste sättet att minska antalet hemlösa katter är just avlivning.
Och jag anser att just det är så farligt. Istället för att tänka om och att omorganisera kattverksamheten. Ingen skulle väl på allvar kräva eller godkänna avlivningen av fattiga och svältande människor ute i världen för att lösa deras problemer?
#35: Jo, det är väl just där man måste välja väg: Utesluta eller inte utesluta de katthjälpare som tänker så. Även en person som inte tycker synd om en katt som avlivas för att ägaren inte vill ha kvar den kan ju betala veterinärräkningar för en utelevande katt eller öppna sitt hem för den och ge den värme och kärlek. Det är ett viktigt vägval om man ska vägra ta emot deras hjälp på grund av denna åsiktsskillnad.
Men vad är skillnaden mellan den avlivade katten och den hemlösa katten som fick ett hem? Hade inte den avlivade katten lika stor rätt att leva som en hemlös katt ha? Den som avlivar en frisk katt är i mina ögon en lat kattmördare som inte har velat katten något bra.
Är den person befriad bara för att den betala avlivningskostnader istället för att bara kasta ut den oönskade katten? Och vilka är det som avlivar en frisk katt? Jag har en obotlig felkissande och bajsande katt. Ska den inte få leva för det? Nej, jag städar hellre. jag har aldrig avlivat en frisk katt och kommer absolut inte göra det. varför?
#37: Du ställer åter en mängd frågor om hur olika personer resonerar, men det jag är ute efter är att belysa att man måste fundera över om man ska ta emot hjälp av personer som tycker annorlunda, eller om man ska vägra ta emot den hjälpen om man vill vara trovärdig som garant bakom en viss kvalitetsmärkning.
Om forumet ska kunna stå bakom en viss kvalitetsmärkning, är det viktigt att forumet och alla medlemmar är på det klara med vad det innebär i form av krav rörande medlemmarnas åsikter och aktiviteter. Om en märkning ska bli trovärdig måste det finnas något bakom den, och jag ifrågasätter om ett forum som HKiF kan göra det.

har man klara riktlinjer och tydliga stadgar tycker jag inte det är nå problem att ta in folk som tycker annat , man får rikta in sig i ledet och passat det inte är det ju trots allt fritt att lämna verksamheten
samma med företag att man får ramla in i ledet där med även om man tycker annat annanrs kan man säga upp sig
alla kan ha åsikter det är normalt men man läre iaf anpassa sig så som verksamheten är utarbetad annars fyller inte stadgar och riktlinjer nån funktion
Ett forum som Hittekatter ska inte börja utesluta den ena eller den andra beroende på hur man hanterar problemet med att alla katter inte kan räddas. Det problemet är ju ett faktum. Detta forum innehåller så mycket mer, t ex tips om hur man fångar in en förvildad katt, ur man år en katt sin medicin etc.
Men Hittekatter kan mycket väl uppmana alla, katthem, jourhem, privatpersoner, att införa ett egenkontrollsystem och att vara ärliga om hur man bedriver sin verksamhet.
Frågan om avlivning av katter är mycket svår och alla gör vi i många situationer ett val att en katt ska avlivas, och detta gäller även friska katter. Jag gör det valet när någon ringer mig i tron att jag t ex kan ta hand om deras katt som de inte längre vill ha på grund av flytt, pojkvän mm när jag säger att jag inte kan trolla. Men jag ägnar tid åt att hjälpa till att hitta en lösning.
Låt varje katthem etc tänka igenom hur man skulle vilja formulera en policy där frågan om avlivning av friska katter inte behöver vara med från början. Säger man nej till all avlivning måste man analysera konsekvenserna lika väl som man måste analysera vad det innebär att säga ja till avlivning av friska katter och vad det innebär att säga ja till avlivning av sjuka katter. Börjar man göra en sådan analys kan svaret på frågan om avlivning av katter att klarna, åtminstone till en del.
Sedan kan man ta aspekt efter aspekt och tänka efter vad konsekvenserna blir om man bestämmer sig för det ena eller andra. Sådana frågor kan gälla val av kattmat, försäkringar för Medarbetare, avvikelserapportering, karantänstider etc etc. Listan kan göras lång men man måste börja och då kan man ta något lätt först för att komma igång.
Här på Hittekatter kan vi vara bollplank åt varandra, antingen öpppet eller via PM. Låt oss för allt i världen inte börja utesluta medlemmar på grund av åsikter så länge åsikterna ryms inom svensk lag. Vi ska akta oss noga så att det inte går som i boken Djurfarmen när alla djur skulle vara lika (i värde) ända tills grisarna ansåg sig vara mer lika än de andra.
Ha det bra allihop, önskar Anunnaki
Jag har lagt märke till att i en förening/katthem, kan det ibland finnas många olika viljor, och när det blir krock där leder det ofta till osämja inom föreningen.
En sak jag skulle vilja se, var att det fanns klara regler, om det är möjligt, om hur länge man tillåter sig behandla en katt för en viss åkomma, vilka åkommor kan man tänka sig att behandla och vilka åkommor kan avlivning vara det enda alternativet?
Jag skulle också vilja se någon form av "budget", hur mycket har man råd att lägga på en enskild katts vård? Har man satt någon gräns för vilken högsta summa man kan ha på kredit hos veterinären osv ?
Detta skulle jag vilja se, då jag har stött på sådana som gärna står och behandlar och behandlar en katt, som kan vara så sjuk eller skadad, att katten antingen kommer behövas avlivas endå inom snar framtid, eller att katten inte kommer kunna leva ett drägligt liv efter behandligen.
Visst vill man rädda alla, och även om man inte jobbar efter 3 månaders regeln, avlivar skyggisar etc, så kommer man en dag ställas inför det beslutet att en katt kan behövas att tas bort, och då kanske det kan vara skönt med klara riktlinjer för att slippa osämja?
Exakt, Jennie! Mycken osämja kan förhindras om man sakligt och lugnt diskuterar igenom svåra frågor som rör t ex katthem. Nu är det faktiskt så att det inte finns något facit på vad som är rätt eller fel när det gäller avlivning av katter mer än i de fall där en kattägare inte tänkt sig för innan vederbörande skaffade katt och sedan efter någon månad eller ett par år avlivar katten som vore den en fabrikstillverkad leksak.
Finns det något katthem som skulle vilja försöka formulera en policy för sin verksamhet. En policy kan ändras när som helst men man kan ju tänka till lite innan man antar en. Jag har arbetat en hel del med kvalitetsledning som yrke och hjälper gärna till.
Kom gärna med frågor och kritik på min policy som finns att se längre upp i tråden.
En av Hittekatter iFokus viktigaste uppgifter är att höjja kattens status, samt förbättra situationen för de hemlösa katterna. En viktig länk i det arbetet är att informera människor om vad det innebär att ha katt och få kattägare att bli bättre på att ta sitt ansvar. Det förebyggande arbetet är det allra viktigaste för att få tillstånd en bättre morgondag.
Det borde således satsas betydligt mera på kastrerings- och informationskampanjer än vad som är fallet idag.
Att vara emot avlivning av friska katter är inte detsamma som att man ska ta över ansvaret från dem som hotar att avliva sin egen katt. Istället bör man jobba för en lagstiftning som gör det olagligt, som sätter en tydlig norm i samhället om vad som är rätt och fel. I vårt land är det liksom acceptabelt att behandla en katt hur som helst då den har så låg status och inget är värd i allt för mångas ögon.
Du har rätt, Lena! Men hög standard på hur katthemmen drivs mer än vad man ger för mat är en av pusselbitarna i att höja kattens status.
Vill någon hjälpa mig att sprida mina egenhändigt gjorda anslag om katter?
#41 Det med avlivning av sjuka katter tycker jag inte kan ingår i diskussionen. Det beror ju så mycket på omständigheter. Vilken sjukdom, har katten problem eller smärtor osv. Och inte mindst hur mycket pengar det finns till veterinären.
Tycker också det kan låta vansinnig när en del satsar hur mycket som helst på en sjuk katt men det är kanske bara ett tecken hur älskad katten är?
Men jag har också upplevt katter som blev avlivade för små sjukdomar för det skulle kosta pengar iaf. tex för analsäcksinflammation.
#38 Jag respekterar andras inställning fast jag delar den inte. Men jag tror absolut på att människor kan ändra sina inställningar. Så varför uteslutar en person som tycker att avlivning är rätt? Det finns ju just såna diskussioner som den här på sajten, där man kan fundera fram och tillbaka och kanske ändrar sin inställning sedan.
Men hur ska man höja katternas status när man samtidigt inte ta ställning mot avlivning? Det skulle bara underlätta det dåliga samvete hos de som gör det. I andra länder är avlivning av friska katter helt förbjudna, varför är det i Sverige fortfarande en legal möjlighet? Läste någon statistik från veterinärer hur många friska katter de avlivar och det var skrämmande. Ska vi verkligen fortsätta åt det hållet?
För att ändrar nånting måste vi vara förebilder.
Håller med Alexej! Men hur ser ni som är med i denna diskussion på problemet att katthemmen har begränsade utrymmen och begränsad ekonomi och kan därför inte rädda alla hemlösa/ägarlösa katter? Jag tycker att det är viktigt att alla katthem och jourhem följer lagen när det gäller tillstånd och antal katter man får ha utan tillstånd. Kanske ett sätt att få upp ögonen för både allmänheten och beslutfattare vore att alla jourhem begärde tillstånd att ha först och främst det antal katter som man har och sedan några till. Man får ha mindre än fyra inneboende tror jag. Kanske bleve länsstyrelserna överhopade med ansökningar och vidden av problemet med hittekatter m fl katter blev lite mer påtagligt!
Tror det blir väldigt infekterad fråga om man har olika uppfattning när det gäller avlivning i ett katthem/djurskydd. Fast ett djurskydd som följer tre månadersregel med avlivning som resultat är inget djurskydd, punkt slut.
Katthem och djurskydd har väl bara större ansvar när det gäller att informera allmänheten och verka praktiskt för att bättra på katters status, och precis som du säger Alexej, hur kan man förbättra status och samtidigt avliva friska katter? Däremot kan jag ha förståelse för att katter kan lida av att sitta instängda om de varit hemlösa, dessa katter behöver experthjälp och helst egna avdelningar. Kan det vara så att privata hem är bättre i de fallen? Där är det färre människor och mindre bök och stök än på katthem inbillar jag mig.
Jag tycker det är samma ansvar att följa lagen oavsett om det är privat regi eller i en förening, föreningar följer ju inte per automatik lagar och regler. Det var ett av mina problemerfarenheter.
Tror att det är bra ifall de som avlivar och de som är emot kan diskutera sina olika åsikter,kan säkert bredda mångas tänkande, till det positiva för katten hoppas jag..
Många som skaffar katt tänker utifrån sina egna behov.Tänk om man hade tänkt utifrån kattens behov i första hand.Människor är så egoistiskta många ggr.
Om katthem hade haft fler stödhem och satt skyggisarna där, tror jag dom hade blivit mer sociala fortare.
Tror inte man kan få kommunala bidrag för TNR-procekt.
Om man placerar en katt och får höra nya ägaren tänker avliva den för den var skygg..vet katten är frisk och inga övriga fel.Då tycker jag man har svikit katten om man inte försöker stoppa det.
Kan man inte ta sig en funderare över hur mycket som är positivt och negativt med 3 mån,gräns.. Det måste vara många som tyckt den var bra eftersom den blivit så stark.
Debattia
# 48 kan du inte lägga upp en tråd där man får rösta om vad man tycker om 3-månadersregeln men ha då fler alternativ än bara ja eller nej. Hur länge en katt ska vänta på ett nytt hem beror ju på var den vistas under tiden den väntar, om den måste flytta flera gånger mm. Jag tycker att 3-månadersregeln är ett jättesvek mot katterna. Först veterinär och upprustning och sedan om det inte dyker upp någon som katten duger åt så dödar man katten. Tala om att ge katten låg status.
Men det var ju där jag ville se lite mer på ett djupare plan på just sjukdomar, hur länge är det okej att behandla ett djur innan man kanske ska låta det få vandra vidare?
Visst är det vansinne att avliva för en veckas diarre, utan nu pratar jag om en behandlig som kan fortgå i månader. För de finns de med, som verkligen inte kan släppa katten. Men där tycker jag inte man hjälper utan stjälper.
Men för att ta ett exempel. Ett brutet ben går ofta att reparera med goda prognoser. Men det kostar kanske 15.000 kr. Skulle jag få en sådan katt på halsen skulle jag som privatperson vara tvungen att avliva den, för jag har inga sådana pengar.
Och hur gö man då som katthem ? Har man en plan då att man kan lägga ut dessa pengar för att rädda katten, eller har den kommit över deras ekonomiska gräns? Man har ju fortfarande ansvaret för de katter som redan finns i verksamheten att de ska ha mat etc.
Tänk om det hade funnits någon form av försäkringar för katter på katthem och i stödhem,rabatt för innehav av flera katter. Agria har ju billigare för fler men jag menar mycket mer.
Lovar byta tangentbord för jag märker det stavar fel lite då och då.
Debattia
Alla som har hand om katter och hundar också för den delen borde tänka efter var man ska sätta gränsen när det gäller att behandla eller avliva en katt. Har katthem en budget där man ser till att ha en reserv för dyra fall? Men hur stor än en sådan reserv är kan man hamna i situationen att man inga pengar har för dyra behandlingar. Kvalitet på verksamheten hjälper till att höja kattens status. Men det är inte bara en fråga om pengar utan också hur illa det är med katten, dvs hur mår katten.
Sedan är det förstås skillnad på att teoretisera om tänkta katter och att stå inför en katt i nöd.
Det med avlivning av sjuka katter är svårt. Men lite förstår jag de som inte vill skilja sig från ett djur. Man har ju samma problem när djuret blir gammalt. När är det dags att ge upp? Det är svårt att inse när det är dags att tänka mer på djurens lidande och ger det en värdig slut. Men det kan bli så när man älskar ett djur så mycket. Inte heller ge man väl upp när tex det egna barnet blir sjuk. Då skulle man väl göra allt som kanske kunde rädda.
Där kan man inte sätta regler. Alla måste kunna bestämma själva men kanske behöver hjälp att fatta beslutet att det är dags nu.
Kommer ni ihåg katten Siri på KKS som blev hundbiten och fick behandling fast KKS hade inga pengar och det blev väldigt dyrt. KKS gjorde en insamling och katten blev frisk. Men det diskuterades mycket på olika kattsajter, tex Katter nu. Många som ansåg att KKS aldrig skulle ha satsad på en dyr behandling. Men jag tror att Siri idag är mer än glad att hon fick chansen att leva.
Men att avliva en sjuk katt för en sjukdom som går lätt att bota är mord. Oavsett om det handlar om ett katthem eller om en privatperson.
3- månadsregeln är en gammal relikt från tiden när synen på hemlösa katter var medeltiden. Men den passar bra för alla katthem som avlivar alla svår förmedlingsbara katter. Känns väl tryggt för de att det finns en legal regel för det i stadgarna på Djurhemsförening.
Det var djurskyddsinspektörer i vårt län som krävde att vi skulle hålla oss till 3 mån. regel. Var ju lite svårt att skriva att vi inte följde den, hade äventyrat tillståndet.
Där har vi i så fall en tung grupp att påverka också - djurskyddsinspektörerna, och deras syn på katter! Det finns också länsveterinärer med avlivning som första problemlösning på det mesta som innebär lite arbete, och mot dessa måste man ställa en välgrundad opinion.
Alltsammans är komplext och bästa hittekattervänner, jag är djupt imponerad över denna sakliga, energiska och kreativa tråd!
Här inom Hittekatter kan vi givetvis inte vara domare över katthem eller människor som "hanterar" hemlösingar - men vi kan ju hjälpa till att styra och stötta till förändring - t ex genom att gemensamt ta fram ett mer komplett förslag på "varumärkning" för "Låta Leva"-katthem, som de kan införliva i sin verksamhet:
- En klokt formulerad stadga som anger ställningstagande för hur avlivningar ska beslutas.
- En policy och handlingsplan som kan ingå och vara tydligt förankrad i verksamheten. Handlingsplanen ska vara genomtänkt och omfatta de flesta tänkbara "Hur gör vi med katten om x eller y inträffar" - man vinner mycket på att ha bollat problem INNAN de inträffar, ungefär som brandövningar!
- En logo på hemsidan som visar att man tillhör "Låta leva" - något som jag tror blir "självkontrollerande" att man följer…
Som exempel kan jag ta t ex Örebro katthem som har ett väl fungerande arbetssätt med många katter i jourhem och stor fingertoppskänsla för välmåendet hos katterna på katthemmet, t ex katten Moa kom till jourhem 2004 och har bott på katthemmet seadn 2007… ingen skulle drömma om att ta bort henne! Vad kan andra lära av dem?
Visst är det utmärkt om Hittekatter kan påverka och visa väg på olika sätt, och jag förespråkar absolut inte att man ska utesluta olika åsikter. Däremot tror jag att det är viktigt för både katthem och fora att göra klart för sig hur man ska hantera olika frågor.
Hur ska man agera i olika situationer? Säg att ett katthem har fått något slags "Alla får leva-stämpel" och kanske fått bidrag och blivit omskrivna, men sedan visar det sig att ordförandens familjekatt blev avlivad av den frånflyttade mak*n i samband med en skilsmässa. Stor skandal, journalisterna predikar, krav på återbetalning och avgång.
Eller säg att ett kvalitetsmärkt katthem får ett arv och det visar sig att personen som testamenterat är en "kattvän" som haft okastrerade katter och brukat dränka kattungarna. Kan man ta emot de pengarna och ändå behålla kvalitetsmärkningen?
Jag menar bara att man måste tänka sig alla möjliga sådana situationer och försöka göra klart för sig vad de kan medföra av problem innan man säger för mycket. För att vara trovärdig som garant för att ett katthem har rätt till kvalitetsmärkning måste man nog sopa väldigt rent framför sin egen dörr, eller i alla fall tänka noga på vad som kan hända om man inte gör det.
# 55 Jag håller verkligen med om det du säger om att djurskyddsinspektörerna är en bra målgrupp för diskussion om hur de ska förfara med katter. Jag håller också med dig i stort när det gäller det tredje stycket och jag håller med dig till 100% om det som skrivit om stadgar, policy och handlingsplan. Speciellt det om att det är viktigt att ha tänkt efter innan något händer. Jämförelsen med brandövning är helt på in plats.
Om någon vill se så lägger jag hit min analys av min katthållning. Den stämmer förstås bara delvis för ett katthem.
#56 Ja man måste verkligen klura sig igenom en mängd scenarion innan man åtar sig att kvalitetsgarantera något, men sedan ska man också ha i åtanke att det man garanterar omfattar KATTHEMMETs/katthemsföreningens verksamhet, inget annat, och att man måste komma ihåg att skilja på vad som är dit hörande eller ej. Dina exempel kanske man ska se som lätt överdrivna för att visa riskerna - vad en frånfördelad exman ställer till är ju hans problem, och den smuts som råkar klibba vid alla slags pengar ska man ju bara inte tala om, för skulle alla analysera sina donationer så då kunde ingen ta emot ett korvöre… Men jag förstår din tankebana, att man verkligen måste tänka sig för, och se till att själv i yttersta mån ha rent mjöl i påsen.
(Ändå kan jag nog påstå att merparten av er här inne mellan 4 ögon skulle tillstå att ni mer än en gång tummat på många regler för att rädda kattliv, eftersom det är vad vi brinner för… Felfri är ingen.)
Visst, jag vet hur media kan smula sönder sanningen till bra sälj-rubriker och så kan ett bra katthem vara skandaliserat för lång konvalescenstid, men i det stora hela vill jag ändå tro på det mellanmänskliga inneboende GODA som finns hos de flesta. Och hjälps vi åt att peka ut fällor och fallgropar för varann så att detta arbete kommer framåt, så är mycket nått!
Och steget ut att ta avstånd från paragrafer som 3månadersregeln kan ju faktiskt vara en början!
Jag skulle också vilja se att detta tabu kring avlivningar försvann. Jag törs nog mer eller mindre garantera att alla katthem har någongång fått ta bort en eller flera katter, även om de har försökt hjälpa katten.
Men idag så är det ett sådant hyschpysch kring avlivningar, inget man vill tala om, vet inte om man räknas som oseriös eller vad?
Kan det här vara en idé, kommer från en bloggkommentar:
Katthemmen borde ju också kunna ha offentlig statistik på hur många katter dom fått in respektive omplacerat. Så har ju t ex Hundstallet. Man kan gå in och läsa hur många hundar dom fått in, hur många som hämtats av sina ägare (många är ju i själva verket inte övergivna, utan bara bortsprungna), hur många som har omplacerats och hur många som har avlivats. Man ser att antalet avlivningar är väldigt litet, så att det rimligtvis täcks av dom fall där hundarna verkligen är sjuka och behöver få somna in. Den sortens statistik kunde man ju ha även på katthem.
Visst kan man ljuga med statistik, men…
# 60 Detta är en mycket bra del i ett egenkontrollprogram. I policydolumentet kunde man ha med en mening som säger att man öppet löpande redovisar alla omhändertagna katter, hämtade katter, omplacerade katter och avlivade katter samt uppgifter om var inneboende katter finns.
Man skulle kunna använda sig av samma teknik som dubbel bokföring när det gäller pengar så kan man lätt följa vad som händer med varje enskild katt och det är lätt att summera ihop hur många katter man har i verksamheten och var.

Vi håller på att fixa vår hemsida. Får vi lägga in loggan på den??
Pälsbollarna i Höganäs
Samtidigt så kan ju jag känna att det kan bli lite fel där. För att ta just Hundstallet som ett exempel, så tar väl de bara bort hundar som farit så illa att de inte kan bli normala familjehundar?
Vore inte det lite som att göra det legitimt att avliva skyggisar? Varenda skyggis kanske inte heller blir en supergosig familjekatt tex?
62# Ja "lite på egen risk" *skämtar* - med förbehåll som rimmar med det som diskuterats i den här tråden: Att ni står för den typ av NO KILL-verksamhet som den ska symbolisera. Berätta gärna hur ni tänker förankra och tydliggöra detta i er verksamhet, och alla ni andra, kom gärna med tips…!
#63 Nu menar jag inte att vi ska ha Hundstallets urvalskriterier som norm för katters liv eller död, då missförstod du mitt exempel lite grann. Utan jag menar att man kan ha en motsvarande statistik bara - men satt efter redovisning av en klok och etiskt försvarbar katthantering.
I det ingår ju faktiskt att vi måste acceptera ATT vissa katter avlivas eller dör för att de varit för skadade eller sjuka, liksom att olyckor ibland sker även i de trygga miljöerna. Redovisar man öppna siffror så kan det också vara lättare kanske att söka stöd hos kommuner och fonder!

Will do. Hinner inte nu tyvärr, men jag kommer tillbaka ikväll. Skriver mer då! =)
Pälsbollarna i Höganäs
Jag anser att innan man markandsför sig att inte avliva friska katter så måste man förankra detta i åtminstone ett årsmöte för föreningsmedlemmar. Man måste tänka efter var man står i olika situationer. Några exempel:
- Hur gör man om katthemmet är fullt, alla jourhem och akuthem är fulla enligt lag och tillstånd om man kommer från polisen med fem katter i varierande ålder som polisen har hittat när de omhändertagit en missbrukande person. Katterna är i tämligen gott skick så gott det går att se.
- Hur gör man om en privatperson kommer med två kattungar som de hittat och kattungarna är lite halvförvildade. Man uppger att kattmamman blivt överkörd.
Man kan hitta på hur många exempel som helst och ett katthem kan förstås inte besluta om hur man ska göra i olika hypotetiska fall utan bestämma sig hur man ska göra när behövande katter på ett eller annat sätt knackar på och det är fullt på katthemmet.
Att ett katthem säger att man aldrig avlivar en frisk innebär att någon annan måste ta beslutet eftersom hur stor kattvän man än är kan man inte trolla.
Kanske kan Hittekatter ge tillåtelse att använda sig av någon slags dekal att man inte avlivar efter att katthemmet visat protokoll från åtminstone ett årsmöte där man bestämt att man ska arbeta på det viset och dessutom visar hur man tänker göra när det är fullt på katthemmet inkl karantän, jourhem och akuthem och en eller flera katter akut behöver hjälp.
Haha, och nu tror jag att du missförstog vad jag menade ;)
Det jag ville få fram, är att det är väl kanske inte så vanligt med skygga hundar i samma bemärkelse som katter. De hundar som avlivas, om man bortser från skador/sjukdomar, är väl för att det beror på psyket.
En del hundar har farit så illa att de inte går att omplacera med risk för att skada andra, och då tas de ju bort även om de är fysiskt friska.
Så drar jag denna parallel med skyggisar, där många avlivas fast de är fullt fysiskt friska, men anses vara för "skadade" för att kunna leva ett normalt familjeliv. En del katthem anser ju att detta är det enda man kan göra för dessa sk vildkatter.
Förstår du vad jag menar, eller är det jag som är dålig på att förklara? Annars skyller jag på att hjärnan inte är med som den ska idag, då jag åkt på influensan igen.
#66 inte helt med på ditt resonemang här, kanske missförstår ditt inlägg. Men menar du att ifall ett katthem som gått ut med att de på intet vis avlivar några friska katter och som har fullt i katthemmets lokaler och ialla sina jourhem nekar en familj/person att lämna in sina kattungar för att kattmammanblivit överkörd då är ansvariga för ifall dessa katter blir avlivade av ägarna?
#60 och 66
Det finns också fall (känner till ett väldigt väl) då en förening hjälper till att fånga in katter från en kattsamlare,sedan får vissa komma in i stödhem medan andra avlivas.Länsveterinären menar i detta fall att de beslutar om avlivning om katten är "vild",föreningen påstår sig inte avliva skygga katter men nu kommer det luriga - dessa katter kommer aldrig in i den föreningens statistik eftersom de inte hör till föreningen förrän efter två-tre veckor och det är bara de som inte avlivas dvs anses omplaceringsbara som kommer med i föreningens statistik/rullor.
Det luriga i ovanstående fall är att den förening som fångat in dessa katter och sedan tagit hand om dem två-tre veckor ändå inte anser sig ha att göra med avlivningsbeslutet.
#68 Jag tror h*n menar fall liknande det jag beskrivit.Om privatpersoner låter avliva sin katt är en annan sak,där kan man inte gå in och bestämma något.
Bra med en debatt kring detta.Önskar att den fördes överallt,i alla föreningar och på alla katthem.
# 68 Jag har anledning att tro att det förekommer att det finns katthem med anknutna jourhem som tar in fler katter än vad man har tillstånd för och också egentligen möjlighet att ge god omvårdnad. Ska man gå ut och marknadsföra sig att man aldrig avlivar ska man se till att det inte blir överinskrivningar på grund av att man har som en regel att aldrig avliva en frisk katt.
Om ett katthem har fullt och säger nej om t ex polisen har hittat em katter hos en missbrukare får detta nej sannolikt som följd att de fem katterna blir avlivade. Katthemmet kan väl inte sägas ha ansvaret för att de hypotetiska fem katterna blir avlivade men man har i alla fall överlåtit till någon annan att bli den som exekverar. Sedan blir det rubriker i tidningar att polisen låtit avliva fem friska katter vilket bland kattvänner orsakar ett ramaskri medan katthemmet som har som policy att aldrig avliva en frisk katt får symbolisera godheten.
Eftersom det finns så oerhört många katter som av en eller annan anledning är i nöd kan inte alla räddas. Om alla katter i nöd skulle kunna beredas plats på ett katthem skulle det behöva byggas katthem för många miljoner kronor. Om 100000 katter skulle få plats och det idag finns 300 katthem skulle dessa katthem behöva ha plats för 300 katter förutom de som redan finns på katthemmen men det räcker inte för om ett par månader föds det säkerligen 200000 oönskade kattungar till.
Jag vill inte förstöra denna tråd och jag vill inte framstå som hård mot hemlösa katter och andra katter som far illa men jag har börjat fundera om inte alla som bryr sig om katter tar ansvar för att vissa blir avlivade i stället för att en del katthem skjuter över problemet till någon annan att representera det onda, dvs låta avliva en katt eller flera katter.
Hade jag möjlighet skulle jag tain alla de 100000 katterna i vardagsrummet men det går inte, tyvärr. Missförstå inte vad jag skrivit utan var snälla och se det som det diskussionsinlägg som det är.
#35 Som Alexej skriver fick vi stoppa utnämningen Månadens Katthem då flera katthem sa en sak men gjorde en annan i praktiken. De svarade att de levde upp till våra normer; inte avlivade friska katter samt arbetade med skygga katter. Sedan kom det fram en helt annan verklighet.
#69 Känns ju fruktansvärt när sådant sker. :( Om det går till som du beskriver det är man i högsta grad ansvarig för vad som hänt. Fattar inte hur det står till med moralen?
67# Okej ja då missade jag din vinkling, ber om ursäkt, man stirrar sig blind på sina egna tankebanor…
Det ligger mycket i det du påpekar och gör att vi givetvis måste knyta en definition till begreppet SKYGGIS plus också poängtera att det INTE är jämförbart med en obotlig sjukdom/skada - alla vi som sett hur det lyser till när skalet öppnar sig och en skyggis blir en tryggis (Om det så tagit en vecka eller tre år) vet att de är värda den andra chans som de får - och ska därför inte behöva sluta i avlivning. Att vara vildkatt ska inte vara synonymt med värdelös och avlivad! Det går att förändra!
Vi måste bli starkare i att påverka de katthem/organisationer/veterinärer med flera som fortfarande har denna syn på skyggisar och låter avliva dem. Vi måste också visa hur man kan skapa nätverk där man klarar att de dem bra hem. Alla kanske inte blommar ut till knäkatter men kan få bra liv som gårdskatter.
Plus: Krya på dig!
Sedan vet vi att ekvationen med hemlösa katter är omöjlig - det GÅR INTE att rädda alla. Ett krafttag ifråga om höjd katt-status och ökat kattägaransvar måste fram. Det kommer att bli många offer på vägen och det är en mardröm bara det.
En fundering: Hur löser andra länder sin NO KILL-regelsättning?
#70: Menar du att katthem borde ta en del av ansvaret för att till exempel katter som annars skulle ha skjutits av kommunjägare fångas in och avlivas på mer humant sätt? Jag kritiserar inte alls ditt inlägg utan vill bara förstå hur du menar.
Visst vore det bättre om katterna kunde fångas in, man skulle till exempel se om någon var märkt eller om det finns digivande honor, som man måste släppa ut igen och försöka "skugga" så man hittar ungarna, så de inte svälter och fryser ihjäl). Det vore förstås bättre än risk för skadeskjutningar och kvarlämnade ungar. Inte bra, men bättre.
Jag kan också förstå kattvänner och katthem som tänker i termer av flest hjälpta katter per krona och därför väljer avlivning i stället för behandling när det skulle bli dyrt. Pengar, personal och utrymmen är begränsade, tyvärr.
1. Jag anser att man ska följa lagstiftning på djurskyddsområdet.
2. Jag och jag tror flera med mig finner att hur gärna man än vill så kan inte alla katter i nöd räddas.
3. Så tycker jag att det är att göra det lite lätt för sig när ett katthem säger att man aldrig avlivar en frisk katt. Kanske tycker # 73 att jag svarat på hans/hennes fråga.
4. Jag tycker, och det finns kanske en del som håller med, att det absolut sämsta sättet att minska på antalet katter oavsett omständigheter är att skjuta dem. Det är alldeles för stor risk att kattmammor med ungar och katter som har ett gott hem blir skjutna eller att katter blir skadeskjutna.
Kanske kan någon lägga ut trådar där vi får rösta om punkterna ovan? Nummer 4 borde det finnas många som håller med om iaf.
Det finns många olika situationer som kan uppstå, som när man hämtar katter hos kattsamlare. Det går drygt ett halvår så finns det redan nya kullar och inget har blivit bättre. Det jag menar med att man ska verka och informera är att det har ett katthem större skyldighet till. I det här fallet som är taget ur verkligheten har man bara underlättat kattsamlandet och inte verkat för att få ett slut på lidandet hos katterna som lämnades kvar.
Det vore bra om alla i branchen började med att se fakta i ögonen.Antal katter,antal platser i katthem,antal möjliga nya bra ägare är också väsentligt.Att aldrig släppa iväg en okastrerad katt (även om man får vänta med att sälja) eftersom det minskar problemet på sikt.
Tänk så bra om alla katthem/föreningar bestämde sig för att också ha en kastreringskampanj varje år.Detta för att jobba på lång sikt mot problemets lösning.
#71 Moral har de inte,de lurar tyvärr många men jag har varit med och startat den föreningen så jag vet mer än andra och definitivt mycket mer än jag önskar.
#70 Jag tror tyvärr att problemet är rätt vanligt.I den föreningen jag känner bäst till vet jag att det placeras katter i stödhem utan tillstånd,då pratar jag stödhem som placerar om fler än 4 katter per år och dessutom har många egna katter så att det behövs tillstånd för det antal som ibland vistas i de stödhemmen.Det är så det blir när man "inte kan säga nej" ordagrant citerat från ansvarig.
svar till debattia!!!!det är väl självklart att katten ska vara kastrerad innan den kommer till ny ägare,,,så jobbar i alla fall vi,,,vaccinerad,chippad och kastrerad,,,är det ungar,,,får dom ett presentkort på kastrering,,,men vi lämnar inga katter utan vaccinering och chippning,,,alla vuxna katter kastrerade
77. Jobbar du då på ett katthem?? Håller med om att katterna bör eller ska vara kastrerade ,vaccinerade och märkta inför sina nya hem.Vi försöker också hålla den linjen. Men till det får jag tigga ihop pengarna. Här finns ingen möjlighet skicka med presentkort till kattungarna, och det är inte bra att man inte kan ge dom den tryggheten .
Men tänk om man kunde få veterinärer i varje stad att ha en gratis-kastreringsdag om året. Tror dom har så i Danmark? Haga veterinärerna har ju också såna kampanjer. Undrar om dom får betalt för det på något sätt ?
75.Det här med kattsamlare ,tar man katter därifrån så blir där lika många igen. Borde det inte kunna göras någonting åt sånt.Skulle dom inte kunna få djurförbud med kontinuerliga besök ??Kan inte ett alternativ för kattsamlare vara att dom blev inbjudna arbeta på katthem???
Jag reagerar också på b.l.a. psykiskt sjuka eller andra som har katter och där dom förökar sig precis som hos kattsamlare.Har dom då hjälp från kommunen så bryr dom sig inte om hur katterna har det förrän det gått alldeles för långt.Enligt min erfarenhet .Det tycker jag också är alldeles galet..
Djurrättsalliansen skulle få vara våra djurpoliser..
Låter intressant med en frågetråd om tre månaders regeln.
Ett stort problem för skyggisar är att det finns knappt någon som är intresserad av att ta in en skyggis.
Om man startar upp ett katthem och arb efter en ideologi om att inga katter ska avlivas.Har man då en förening med medlemmar,kan där ju komma medl som är starka och har en helt annan åsikt.Man kan ju tom bli avsatt och hemmet kan fortsätta verka med en annan ideologi..
Debattia
vi har djurskydds förening som är ideell och ganska många medlemmar,,,vi inte bara ser till att alla katter är vet-besiktgida(kastrerade,vaccinerade,,chippade) vi suventionerar också ganska många kastreringar per år,,,och när det gäller djur som vi vet far illa,,eller där någon samlat på sej katter som inte har det bra,,,medverkar vi till djurförbud,,,det görs även oanmälda besök efteråt. när det gäller skygga katter lyckas man nästan alltid att hitta hem åt dom,det kan ta tid,,men inga katter ska avlivas i onödan,,,jag har själv en katt som fångades in i vilt tillstånd för 1 1/2 år sedan,som efter bara några månader blev tam och är i dag en underbar kattkille,,ja jag arbetar ideelt på katthem,,det är bra att denna fråga om skygga katter kommer upp då det är många som anser att dessa borde avlivas direkt,,,men med den erfarenhet jag har så blir dom tama om dom får en chans….
glömde också säga att vi har avtal med en vetrinär i vår närhet,,,som ger bra pris till oss.
Debattia, att det över tid kan bli ändringar genom årsmötesbeslut är demokrati. När du säger att man till och med kan bli avsatt skulle jag tro att du menar att någon annan kan bli invald i styrelsen. I en förening är det önskvärt att det växlar vilka som sitter i styrelsen. I många föreningar väljer man alltid ordförande på ett år åt gången och första året väljer man hälften av övriga på ett år och resten på två år. Vid årsmötena i fortsättningen väljer man sedan alltid hälften, ordföranden borträknad, varje år. På så sätt kan styrelsen förnyas succesivt.
Ingenting här i världen är statiskt och i en förening kan det man bestämde sig för vid någon tidpunkt för att det verkade bra, efter några år te sig helt fel eller så kan majoriteten av medlemmarna har ändrat åsikt och då kan det bli nya ideal.
Lägg upp en tråd med en fråga om man tycker att tremånadersregeln är bra eller ej. Jag lägger kanske upp en med en fråga om avskjutning av katter.
vadå avskjutning????????????????????????? det är enligt lag förbjudet att skjuta katter,,,ska dom tas bort ska det ske hos vetrinär!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag tror nog att #81 syftar på att kommunen brukar lösa problemet med hemlösa katter genom avskjutning?
Sedan så finns det väl ingen lag på att man inte får skjuta katter, förutsatt att det är en berättigad jägare som gör det?
Faktum är att kommuner ibland skickar ut kommunjägarna för att skjuta av katter. Det finns ingen lag som förbjuder att skjuta katter men det får inte ske av vem som helst inom tättbebodda områden.
Det finns ett prejudicerande domslut enligt svensk lag om detta som innefattar hur man INTE får skjuta katter hur som helst och förstås varför inte..
Domen föll i Göteborgs kammarrätt och målnummret är 220_05 mycket bra att ha kännedom om.
Råder alla som inte läst den prejudicerande domen att göra det.
# 85 Intressant och jag har redan fått domen som ett pdf-dokument. Jag är lite osäker om den gäller rakt av efter att det kom en ny lag om tillsyn av hundar och katter 2008 men det står även där i 21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.
Domen verkar gälla bara i tättbebyggt område så det synes vara fritt fram att skjuta hejvilt utanför tättbebygda områden. Men det står också att en katt är och förblir ett husdjur oavsett var den är och oavsett om den är förvildad eller ej. Man får visst inte heller skjuta katter på längre avstånd än tre meter. Rätta mig om jag har fel.
Undrar om de kommuner som genomför avskjutning av katter är medvetna om denna dom?
När det gäller kattsamlare har jag börjat undra om det inte stjälper mer än hjälper i de fall någon/några bara hämtar katter därifrån och inget mer görs.Det spelar liksom ingen roll att de som hämtar inte har befogenhet att besluta om djurförbud,de som hämtar gör det egentligen lättare för myndigheterna att slippa fatta beslutet.Kattsamlaren kan fortsätta under längre tid.
Jag anser att om man blandar sig i på något som helst sätt delar man på ansvaret med myndigheterna.Om man inget alls gör är man ansvarig för att inget göra men aldrig för något annat.
Jag har ett färskt exempel: en kattsamlare flyttade till annan ort,en förening tog hand om de flesta kvarlämnade katterna medan andra avlivades.Kattsamlaren har inget djurförbud,inget föreläggande om antal djur eftersom i detta fall ärendet varit på myndigheternas bord endast som miljö- och hälsoskyddsärende (grannar har klagat).När kattsamlaren tidigare överklagat kommunens föreläggande tyckte länsrätten att det inte gick att bevisa att kattsamlaren ägde dessa katter (de visades utomhus).I det fallet fick kommunen ge upp.
Kattsamlaren har tagit med sig katter och kommer förstås att fortsätta som förut.På vilket sätt minskade föreningens hjälparbete i det fallet antalet hittekatter?Svar inte alls snarare tvärtom,Kanske det är dags att börja tänka mer på lång sikt även i varje enskilt fall?I detta specifika fall hade det t ex gjort stor skillnad om kattsamlaren fått ett föreläggande och/eller om man sett till att katterna som togs med kastrerats.
Hos kattsamlare eller djursamlare öht är det för det mesta en myndighet inblandad efter en anmälan från tex grannar eller hemvården. Men det uttalas för få djurförbud i landet. Som tut gäller djurförbud nu i hela Sverige så en flytt räddar ingen med djurförbud längre.
Håller helt och hållet med om att det utfärdas för få beslut om djurförbud både fär katter och andra djur.
Är helt överens med ovanstående ,det utfärdas löjligt få djurförbud i Sverige även när det sedan länge varit känt att någon eller några har vanvårdade och okastrerade katter som fritt får föröka sej till hela kolonier händer det inget mer än avskjutning när lidandet för djuren har fått fortgåi kanske 10-15 år med fler och fler födda nödlidande katter..Obegrioligt om man försvara ett sånt förfärligt djurplågeri.
81. Jag är medveten om att det finns demokrati och att man väljer på årsmöten o.s.v.Vad jag menade är att startar jag upp ett katthem med en ideologi om att inte avliva friska katter ,har några omkring mig och vi tycker likadant.Då kan där bli nya medlemmar som röstar för avlivning ,kan komma fler och fler som tycker likadant. Då kan mitt katthem fått ryktet att där avlivas inga katter.Ny styrelse och där börjar avlivas,alltså har hemmet bytt karaktär och flera tror det är som förut. Då ska man kanske kolla upp katthemmen varje år efter deras årsmöten…
håller också med om att det är alldeles för svaga djurskyddslagar i landet. Skulle vara mycket strängare när man flyttar från sina djur o.s.v. Tycker också det ska vara några neutrala som kollar upp djuren.
Debattia
håller med dej fullt och fast
# 91 Alla slags certifieringar eller uppgifter om att man står för och gör det en och det andra ska vara tidsbegränsade. Har man som ideologi att inte avliva katter ska detta gälla kanske bara till nästa årsmöte och frågan får bli en stående punkt på dagordningen för årsmöten.
Man kan väl skriva in föreningens ståndpunkt i stadgarna? Då måste det till två på varandra följande ordinarie årsmöten för att ändra på det.
Inte ens i föreningar är det garantier för demokratiskt förhållningssätt, de som styr gör det efter eget huvud ändå i många fall. Därför är det viktigt att stämmans beslut följs och att protokoll skrivs så man kan följa styrelsearbetet.
När det kommer till det operativa arbetet då behövs egenkontroll (visserligen även för styrelse) och klara regler. Dessa är det lite svårare att se hur de verkligen sköts. Vi hade regler som "försvann" allt efter att folk byttes ut.
#95 Det har du tyvärr alldeles rätt i.Det finns föreningar där inget fungerar som det ska göra.Vi verkar vara flera som stött på samma fenomen men på olika ställen så jag börjar tro att det är vanligt i just hittekattsföreningar. I de andra föreningar och styrelser jag varit verksam har jag aldrig stött på så stora brister i internkontroll med mera som inom den hittekattsförening jag varit involverad i.
Certifiering är bara till nytta om det verkligen finns garantier för att det stämmer,ett kontrollsystem krävs.Det är ett himla jobb så jag håller mig fast vid min tanke kring kastreringshjälp istället.
En liten fundering ! Om man startar upp ett privat katthem med en viss inriktning. Varför kan den inriktningen inte bli en regel för katthemmet oavsett årsmöten o.s.v. Tänker på man kan starta upp olika skolor och andra inrättningar,varför kan man inte göra något liknande ??? Skillnaden är väl förstås att gällande katt och djurhem är det föreningar bakom. Lite av min tanke är då att enbart de som tycker den inriktningen är bra skulle bli medlemmar.Kanske jag uttrycker mig lite rörigt,men hoppas ni försår lite av min ide.
Om det är förbjudet avliva friska djur , gör ju katthemmen fel som avlivar efter en viss tid ???
Debattia
Det finns folk som vill in i föreningar och helst idéella med humanitära frågor. Sen sitter de där för att bekräfta sig själva, tyvärr kan man inte förbjuda människor att gå med i föreningar. Det visar sig inte alltid med en gång vad de har för avsikter. Frågan är om de själva vet det.