katthem
det finns inget katt hem i falkenberg längre,,det stängdes i somras,då ägaren av det inte orkade längre,,en äldre dam som haft det i sin källare i 15 år.vi är några som arbetar ideellt,och en av tjejerna har låtit bygga ett nytt katt hem som snart står färdigt,med plats för 10 kisar,det har varit en lång resa,där bara frivilliga snälla människor hjälpt till.MEN!!vilka krav det var på både karantäner och burar som det inte fanns på det tidigare katthemmet,så det har varit många resor.dessutom krävs det att vi som ska sköta om det ska gå en utbildning,vilket vi ska göra,,men att behöva känna till olika raser osv,är för mej mindre viktigt,,det måste ju vara viktigare att dom stackars små katterna som inte har ett hem får komma in i värmen,få mat och omvårdnad,eller har jag fel?

vad roligt, hoppas det går bra för er, Tror att många mer med mig är nyfiken på vad det är för utbildning och vem som anordnar den? att det kräva utbildning nu har jag ju läst men ingen tycks veta var man kan gå denna utbildning,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Det finns internet-kurser bl.a
kolla på http://pawpeds.com/pawacademy/courses/g1/g1info_se.html
det finns nån föreläsning i Kalmar…

kollade det i kalmar men är en genomgången föreläsning tillräcklig för att få starta katthem, ? tycker att orden utbildning inte stämmer överens med en föreläsning, ta inte illa vid dig, jag är bara intresserad nu när ämnet kom upp om hurdan utbildning som krävs,

Neeeidå! inte tar jag illa vid mig!
Försökte bara googla runt o leta!
Annars tips… maila till andra katthem o kolla hur de har gjort!
kram

ts vet nog hoppas jag på när hon /han tittar in efter som de ska gå, hihi,.
Vad kul att ni kommit så långt i era planer på att öppna ett nytt katthem. Alla katthem behövs ju så evinnerligt väl.
Som du skriver har det blivit andra krav på boxars storlek, karantän och kunskaper hos dem som arbetar. Det kom nya bestämmelser 2008. Gamla katthem har dock fått dispans från reglerna under en övergångstid.
Lycka till med allt och skriv och berätta för oss hur det går.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Gå in på jordbruksverkets hemsida så hittar du bestämmelser under §16. Djurskyddsinspektörerna i länet kan man också kontakta. Det finns en del trådar här också med tips.
Lycka till!
Kan väl tillägga att häruppe så krävde man att karantän skulle ha en egen ingång. Man skulle inte behöva passera andra burar för att komma dit. Hemma hade jag ett rum i ett uthus där jag hade karantänkatter tillfälligt. Tyvärr har vi annan verksamhet där nu. Det är bra också om man kan göra det lättstädat, golv med uppvik helst en brunn så man kan sanera ordentligt med vircon och desinfektionsmedel. Väggar som man kan nästan blötlägga. PM;a om du har funderingar, har jobbat som golvläggare och som försäljare av färg golv kakel etc.. Kan tipsa om praktiska saker och billigaste lösningar. Gäller även andra som har funderingar kring inredning av rum.

utbildning ska väl inte behövas? har kollat det tidigare 2009 och då var det inga kvar på utbildningar
Citat: Katthem och kattpensionat
10 § En person som driver ett katthem eller kattpensionat ska ha kunskap om katter.8
Kunskapen ska omfatta:
1. Kattens beteendebehov och etologi
2. Problemkatter och problemkattägare
3. Stress hos katt
4. Smittspridning
5. Djurskyddslagstiftningen
6. Raskunskap
7. Enklare kattsjukvård
8. Praktik
vi har byggt så att karantänen har en egen ingång och där är 2 rum,,vi måste ha skydds rockar och stövlar till varje karantän rum,,och utbildning behövs,,vi har frågat våran vetrinär och han ska hjälpa oss om vi bara vet exat vad som behövs,,nu har vi fått dispans att starta innan vi gått den utbildningen,,eller kursen,,men ska ha lite kunskap om olika raser,,dess egenskap,kattens hälsa,,dess pälsvård,,och vanliga sjulkdommar hos katten och kattungar.

Trevligt med ett nytt katthem på Västkusten. Det behövs verkligen
Lycka till med er verksamhet.
Förstår att det är mycket att tänka på i uppstarten, väl kämpat!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
tack KATTASSEN!!!ja man vill göra allt man kan för de små liven
Låter jättebra ni ska starta upp ett katthem.Lycka till !
Har bara läst om katthem som ska läggas ner sista tiden så att läsa detta underlättade verkligen.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
det är ju tyvärr så att allt arbete är ideellt,,,men vi ska ev få en tjej från arbetsförmedlingen på 50%,,så det håller vi tummarna för,,du och alla andra är välkomna på invigningen som nog är om ca,,3 veckor,,,,,jag ska försöka lägga ut någon bild på deet,,tv 4 ville komma när invigningen var,,,dom var och intervjuade en av tjejerna i somras då det andra katthemmet la ner,,

Lycka till med katthemmet.
Pälsbollarna i Höganäs
Stort Lycka till med allt, bra kämpat!!!

Lycka till!!!
Härligt!!!

förstår inte varför länsstyrelsen sa att det inte behövas en utbidning här i gävleborg , var inget dom ens hade hört talas om och då var dom 3 st som kolla upp det
men vart finner man den utbildningen då? och information om det , vet att det varit på tapeten förut men om länsstyrelsen och jordbruksverket vet något är det nå skumt med detta och det bör vi alla forska vidare om tycker jag så man får ett vettigt svar
det var länstyrelsen som talada om att vi skulle ha utbildning,,,men i dag kom en käpp i hjulet igen,,,allt var klart trodde vi,,,då sägerg vetrinären på länstyrelsen att vi måste ha burar till alla katterna,,,12-14 stycken katter,,,detta besked fick vi inte tidigare och nu står hemmet snart klart,,,men!!!! vi kunde få ha ett utrymme där dom kunde träffas gemensamt,,,vi fattar inget,,,har ju dom burarna som krävdes till karantänen + en till hona med ungar,,,men vi ger inte upp
glömde tacka för alla lyckönskningar,,,TACK snälla ni