Gnager, biter, tuggar
Har frågat på Katter, men eftersom jag ännu inte fått några svar testar jag härinne med.
Vår ena katt Gottfrid vill alltid naggas/smånafsas när han gosar/tar kontakt med oss. Han tuggar en i fingrar, fötter, hår, ben, armar, ja i stort sett överallt. Han är en väldigt lekfull och nyfiken katt, som känner sig fram här i livet genom att tugga på det som ska undersökas. Han tuggar på allt möjligt. Han kan sitta och tugga på en tidning som ligger på köksbordet, och då brukar han även bita av bitar som sedan ligger över hela golvet.
Han är drygt 1 år gammal. Jag vet ingenting om hans bakgrund.
Det jag funderar lite över är om detta är normalt, eller om det är något som gör att han biter på allt. Eller om man kan göra något för att få honom att lugna ner sig lite med att tugga på allt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vi har en sån papperstuggare vi också. Låt honom få en wellpappkartong att tugga på. Vår gosse är 10 år och har alltid hållt på så.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

min Jullan kan bitas i kinden när hon vrålkelar… hon är åxå duktig på att äta på blommor o växter… Kakan bits lite när hon tycker att jag inte ägnar 100% åt henne….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Mina gnagde på allt som liten/ung/upp till ett år drygt. Det var kablar, garn, pennor, skosnören, håret, dörrknoppar you name it. Var utan internet, mobilladdning o kabeltv pga dessa läckra "lakritssnören" till kablar!
Jag hade lök på…ingen reaktion. Inte heller på citron. Inte ens Tabasco funkade.
Nu senast bet de sönder avin till ett paket på posten. Men det är då minsta som håller på just nu. 9 månader. Hon biter på tidningar o annat papper också.
Det har dock avklingat efter årsdagen här. Fast Indy som hu är fyra år har vissa diskussioner om mina naglar…när de blir för långa biter han på dem som att visa att jag skall klippa dem… 
Jag har kattgräs samt även två "kommunalogräs" inne som de gnager på. Men om de skall protestera demonstrativt går de gärna på något jag inte vill de skall gå på bara för att få fart på mig fortare…de lär sig hur de skall göra för att få upp mig ur soffan…typ riva på tavlorna så de dinglar… 
Min första katt, Simson, fick jag plocka ner tavlorna på nätterna för då han rev i dem om jag inte var uppe när han tyckte jag skulle vara uppe. 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
#1 Det ska jag testa. Är det inget farligt att få i magen?
#2 Typiskt katter att säga ifrån om de inte får tillräckligt med uppmärksamhet 
#3 Oh, det låter precis som vår lille knasboll. Vad skönt att höra att det finns fler "tuggisar". Hoppas det ger sig för Gottfrid också.

#4 På vanliga mataffärer finns det klös"brädor" i wellpapp. Enkla o billiga att testa med. Där får de frossa i riv o bit! 
Eller så köper du kattmyntaleksaker som görs av vissa pyssliga medlemmar här inne för Kattkommando Syd. Kolla Tradera o sök på Hawknest. De leksakerna kan de bita o brottas med tills de somnar! 
Hälsa Gottfrid från Indy, Julian o Madicken att han är en helt normal spoling!! 
Mina hänger i brevinkastet också o släpper det så det smäller i hela trappuppgången… 
Tack förspsonsringen! JA du är ju en av fabrikanterna…. MEn när det gäller wellpapp, så har Rusta just nu precis dessa wellpappbrädor(som jag köper till mina) för 19 kr! Då följer tom en liten påse mynta med! kolla vad mina katter gör med en sån bräda….
#5 Gottfrid är faktiskt inte särskilt förtjust i klöset på klöspelaren så han skulle kanske gilla en i wellpapp istället
Ska nog testa både det och kattmyntaleksakerna, leksakerna lät väldigt kul!
Gottis hälsar och tackar Indy, Julian och Madicken för deras kloka ord! 
#6 Det där skulle Gottfrid tycka var jättekul! Blir ett besök på Rusta i veckan.
Vart hittar man försäljningen av dessa kattmynta-möss?
Strunta i min kommentar ovan, såg själv i inlägg #5 
Wellpappbrädor finns som sagt både på Ikea och Rusta bla a där är de billigast. HAha, så liten och söt Esther var på den bilden…..
Esther var supersöt 
Hihi vilken go mage!!
ja en äkta hängbukskatt……

Haha, min andra ser också ut sådär - det är charmigt 
Tack för hjälpen! Nu har jag fått en klösbräda i wellpap av matte och jag älskar den! Min brorsa Gurra vill gärna låna den ibland, men den är ju mest min! Jag har klöst som en tok, rivit ur brädan ur kartongen och tuggat sönder allt vad jag orkat av både bräda och kartong. Matte suckar lite åt allt skräp på golvet men tycker att det är bra så länge jag låter bli att klättra längs med dörrkarmen och ha sönder badrumstapeterna. Vi får väl se om jag låter bli det… 
/ Gottfrid

Heja Gottfrid!! Vilken tidig julklapp du fått!! Kul att läsa hur roligt du har det med den nya klösbrädan!! Puss på nosen!!! Hälsa matte att hon pratar med jultomten om att få en ny till jul!
Tack, det ska jag göra!

Jag har en katt som tidigare tuggade på de mest konstiga saker; element, kåpan till spisfläkten (glas/metall), lådknoppar i trä gjorde han flis av, gardinen som hängde vid TVn perforerade han, mm mm.
Insåg häromdagen att han inte tuggat på något (iaf inte som jag har upptäckt) sen jag flyttade för snart 2 år sen. Nåja någon kartong som har stått framme har nog blivit ett eller två hörn fattigare…men vad gör väl det 
Han var nästan 5 år när vi flyttade, så åldern kan jag inte skylla på. Gardiner, element och lådknoppar har jag fortfarande, spisfläkten här ser dock helt annorlunda ut och är inte lika tuggvänlig…
Den stora skillnaden är att vi flyttade från lägenhet med innätad balkong till lägenhet med en liten trädgård som snabbt blev "omgjord" till rastgård.
Det är ju förståss väldigt mycket lugnare här också, istället för trappuppgång och grannar brevid och ovanför har vi nu bara en (ganska lugn) granne brevid och egen ingång. I stället för ett stort, men ändå lugnt, bostadsområde i en stor stad bor vi nu "på landet" i ett pyttelitet område med 12 lägenheter.
Har tänkt i några dagar att det nog var trädgården som gjorde susen (understimulering) men kanske var han stressad av alla ljud istället?
Jag får nog aldrig veta säkert men satsar ändå på trädgården! Han är helt fenomenal på att fånga flygfän, det ser ut som om han själv har vingar när han jagar dem
lite ont om dem så här års bara.
Med facit i hand så borde jag kanske ha haft både Feliway och fler lekstunder med missarna.

MAn lär så länge man lever!
Lite OT men appropå lekstund vill jag passa på att slå ett slag för en vippa jag köpte på Husdjursmässan för ett par veckor sedan!
Min Santino vill aldrig leka, bara gosa, men den här fick faktiskt lite fart på honom. Själva skaftet är av fjädrande metall och "vippan" är, eller ser ut som i allafall, en fluga som man fiskar med. Det fanns olika färger, jag valde en röd. Jag antar, appropå flygfän att den ser ut som just ett sånt för katterna (det var därför jag kom att tänka på den när Tizzla skrev om flygfän). Har aldrig sett den i någon affär, men tydligen brukar den säljas på kattutställningar.
Den händige kanske kan göra en själv. Men den måste vara stark för katterna biter och klöser och försöker äta "flugan" så det gäller att den håller!
#19 Så extrem är min inte, tack och lov 
Han har faktiskt lugnat sig en liten del sedan vi sett till att alltid ha något (klösbräda i wellpapp eller en rolig kartong) som han får bita i hur mycket han vill och som han tycker är rolig. Samt att vi alltid flyttar honom till detta när vi ser att han börjar bita någon annanstans.
Blir väldigt nyfiken på hur ni gjorde en rastgård på er lilla trädgård? Vi har också mindre trädgård, men har inte kommit på någon bra lösning på hur man skulle kunna få till en rastgård.
#21 Den såg rolig ut
Hoppas jag ser den någonstans, då ska jag testa.

#21 Den skulle alla mina missar älska! 
#22 Skönt att han lugnat sig lite!
Här var det väldigt enkelt att göra en rastgård. Det är plank på båda sidorna. De kommer inte igenom planket men det var ganska mycket utrymme under, mest på ena sidan och där har jag satt "små kompostgaller" ca 40 x 40 cm. Tyvärr har jag inte lyckats hitta såna någonstans nu men jag hade tur och min syster hade ett lager som hon inte behövde just nu. På andra sidan är det mycket mindre utrymme så där satte jag en lång "gräskant" (eller vad de heter, som man ska ha runt rabatter). Provade med en sån grön i plast först men den gick i tusen bitar när vaktmästarna körde med grästrimmern utanför så jag fick inhandla en i plåt, inte lika snyggt, men katterna kan inte komma förbi.
I den stora öppningen framåt satte jag två rader med kompostgaller och använde de största "blompinnar" (armeringsjärn skulle jag tro, med grön plast runt) jag kunde hitta till stolpar. Lyckades få ihop detta på egen hand på några timmar. Fick faktiskt även till en grind som kan öppnas antingen med ½ kompostgaller eller med 1½, mycket nöjd var både jag, katterna och hundarna efteråt!
Fick senare inhandla lite hönsnät som jag har satt längst upp på både plank och kompostgaller och vikt inåt, de började klättra på planket…så klart!
Nåja, det ser kanske inte klokt ut
men den håller mina katter på plats och det var verkligen superenkelt att fixa. Hade jag bott i stan hade säkert hyresvärden haft åsikter men här har jag fått ha det utan klagomål…
OT Undrar hur många kompostgaller som säljs till djurägare och hur många som säljs till folk som ska ha dem till kompost??
Vill man ha det lite snyggare, och förmodligen lite mer stabilt (speciellt om man inte har plank) kan man ju alltid köpa färdiga hundrastgårdssektioner, brukar finnas beg på Blocket. Man får nog ändå sätta något längst upp så att de inte kan klättra över, katter är ju liite bättre på det än hundar. Eller bygga en riktigt snygg rastgård med ordentliga stolpar och nät, men det tar nog en stund.

Får man presentera ytterligare en dokumentförstörare!
Här är Spirit, han tuggar på allt papper som kommer i hans väg, numera är hushållsrullen inne i skafferiet..kattsandspåsarna får man gömma på samma ställe annars så blir det såsom bilden här visar!
Vet också att vissa katter har en tendens att nafsa när dom kelar, Bamse gör ofta så..man brukar benämna det som "kärleksbett" som att dom blir så till sig i hela härligheten o på såsätt visar att dom vill ha mer!
#23 Tack så mycket för utförlig förklaring! Fick en del nya idéer av den 
På vår baksida, som är den största tomten, tror jag det blir omöjligt att få till något. Det lär ju krävas någon form av väggar på sidorna och vi får inte bygga ut sådant för föreningen. Men började fundera på om det kan vara genomförbart på framsidan istället! Där finns vägg på båda håll och grannen ovanförs balkong bildar ett tak. Ska klura vidare på det. Förutsatt att vi får sätta upp nät, men det bör vi väl tycker jag.
#24 Åh, just toarullar älskar även den andra katten! Han var ökänd på katthemmet på grund av sin förmåga att leta upp och förstöra dem. Vi lärde oss rätt snabbt att det inte kan sitta några toarullar på väggen. Spirit ser ut att stortrivas och vara mycket nöjd med sig själv
Jag är helt säker på att lille Gottfrid bara har goda intentioner med att mumsa på oss, men ibland gör det så förbaskat ont 

#25 Måste det vara väggar? Vet ju inte hur det ser ut där du bor men oftast är ju baksidan lite mer i skymundan och kanske föreningen kan acceptera mer där än på framsidan? Men å andra sidan låter det väldigt mycket lättare på framsidan.
Kul om min ganska fula men superenkla lösning gör nytta för fler än mina katter!
Hoppas ni får till något!
#24 En sån har jag också haft, tyvärr finns han inte i livet längre. Men dörren till badrummet är fortfarande stängd! 
#26 Nej, det behöver säkert inte vara det. Jag tror att föreningen ganska säkert nekar ett bygge överhuvudtaget, alla tillbyggnader (altaner) ska se likadana ut, och då tänkte jag att använder man sig av nät är det ju lättare att ta ned om man skulle få påbackning
Får se om vi kan få till något till sommaren!
Funderar även på om det kan vara möjligt att sätta upp nät eller liknande i öppningarna på altanen. Som man kan rulla upp eller något när katterna inte är där ute. Då får de tyvärr inte känna något gräs under tassarna, men i alla fall komma ut och lapa lite sol och spana utan att behöva sitta i sele. Bäst skulle ju kanske vara inglasat med öppningsbara glas, men det känns dyrt 

# 27 Har en idé, som kanske inte funkar alls hos dig, vet ju inte hur det ser ut, men jag ska klura lite tills imorgon…
Har du tak på altanen?
#28 Det låter spännande
Inte nu, vi har bara trall än så länge men tak och staket kommer till våren/sommaren!

Oj…det blev lång betänketid 
Nät i öppningarna i altanen verkar ju lätt som en plätt. Jag hade gjort träramar med något grovt, stadigt, nät i och hängt upp. Någon form av låsanordning i nederkant som inte katterna kan pilla upp och någon snöranordning (eller nåt) så att ni lätt kan fälla upp dem i taket när katterna inte är ute. Det borde inte ens den gnälligaste granne kunna göra något åt.
Fast det är ju så, iallafall med mina katter, att de lär sig smita ut genom dörrar de brukar få gå ut genom. Mina är inte intresserade av dörren på framsidan men smiter gärna ut på baksidan om de får chansen, vilket ju inte gör något här men kan bli jobbigt om dina smiter ut och det är öppet.
Lite tråkigt om de ändå inte får känna/tugga på gräs men med ett grovmaskigt nät kan det ju ändå komma in lite insekter att jaga…och altanen är ju helt klart bättre än inte ute alls! Tror katterna gillar nät bättre än glas även om ni säkert skulle tycka att det var skönt med insektsfritt… 
För min del hade jag nog ändå skaffat hundrastgårdssektioner och satt upp runt tomten. Köper man begagnat så tror jag inte de sjunker så mycket i värde (om ni skulle vara tvungna att ta bort dem) och det är nog väldigt lätt att sätta upp och ta ner.
Det verkar ju vara en kinkig förening men staket borde ni väl få ha? Det går ju att göra det lite "trevligare" för grannarna genom blomlådor och klätterväxter. Och jag tycker faktiskt inte att föreningen ska gnälla när de uppenbarligen har väldigt skötsamma och ansvarstagande medlemmar
som inte låter sina katter gå ut och kissa i barnens sandlådor och grannarnas rabatter 
Det säkraste är väl kanske att ta upp frågan med föreningen först och slippa göra en massa onödigt jobb. Då kan man dessutom lägga fram sina synpunkter innan någon hinner irritera sig och sätta sig på tvären. Även om de inte accepterar det direkt så kanske det kommer fram någon idé som de kan acceptera och som fungerar, man vet aldrig?!
Kul att du vill hjälpa, tack!
Har fått massor med inspiration nu och har pratat med sambon nu också och kuggarna rullar även i hans huvud.
Vi får se hur vi kan lösa det på bäst sätt när taket och allt är på plats, något ska vi nog kunna fixa i alla fall! Blir ju som sagt lite trist att de bara får golv under tassarna, men bättre än inget. Tänkte att man kan mysa till det lite åt dem med växter i krukor därinne, ett klätterträd och så vidare.
Inglasat vill vi inte ha, det alternativet skulle i så fall ha varit för katterna. Men som du säger är nog nät bättre, så de får in luft, ljud och insekter!
Altanen är åtminstone 6 meter bred så vi tänkte dela av den så att en del blir katternas. Då behöver vi inte ta bort nätet ofta. Vi gör deras del på skuggsidan.
Tyvärr vet jag att det är omöjligt att sätta upp hundgårdsstaket eller liknande. Högst 90 cm får staketet vara och alla ska se så gott som likadana ut, ett sådant ska dock upp. Vi har hårda regler och det finns exempel på ännu hårdare. Bland villorna var det exempelvis en halvskruttig gubbe som ville ha en enplansvilla men det fick han inte utan han måste ha en 1½ som minst
Allt ska vara falurött och hej och hå.
Men vi har tänkt bygga en innerdörr ut till altanen i nät och göra den tvådelad, då är det inte lika enkelt för dem att slinka förbi fötterna när man går ut och in. Och om vi sätter nät på vår altan ska de då tamejtusingen strunta i det, andra har ju en massa skrot och tok inne på sina altaner så.

Låter som att inspirationen kommit till er! Vad roligt att planera! Bara en sådan enkel sak att ta stora urnor i olika storlekar o plantera kattgräs eller vanligt gräs i kan göra mycket mystillskott för katterna! Lycka till!!
Ja, jätteroligt skulle det vara att få inreda ett litet uterum åt dem! Stora urnor med gräs är ju jättebra, det hittar man ofta billigt på loppis också. De skulle nog tycka det var kanonkul bara att få härja bland växter! Det älskar särskilt den ena och vi kan inte ha några till dem inne eftersom de river omkull eller ned det.

Synd med så hårda regler, tycker det är väldigt trist i bostadsområden där allt ser likadant ut, kan vara fint…men trist! 
Desto roligare att du fått inspiration!
Jag tror ditt kattuterum kommer bli uppskattat!!! Man får göra så gott man kan och det låter toppen med klätterträd, gräs och insekter!
Lycka till!