Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1724 ggr
Hittekatten3
2010-01-23 02:04
0

Kattastrof

Ok har gjort allt, bitit i knogarna, suttit på händerna osv osv eftersom jag lovat mig själv att inte vara med på olika forum på nätet……. men men

Det  här forumet har varit guld värt….. tills nu! Har själv varit fler än en gång sugen på att anmäla mitt intresse om att ta hand om en kisse som det skrivits om.  Men aldrig i tiden jag skulle göra det nu efter den hetsjakt som pågått den sista tiden. Och jo…. har ganska stor erfarenhet av hemlösa katter och hur svårt det kan vara ibland att göra allt "rätt".

Hur uppfattas det då tror ni av de som kanske kommer in på det här forumet för att kolla läget lite, kanske engegara sig, bidra med pengar, vill vara jourhem osv? Eller kanske ta hand om en katt permanent!? Vad är rätt och vad är fel, varför kommunicerar man inte via mail eller pm vid sådana här tillfälen, vad är syftet att skita ner hela hittekattsverksamheten på det här forumet? Och när ska man sätta gränsen? Hur länge har forumet rätt att tycka om allt som gäller en specifik misse som fått en ny ägare oavsett insamling?

Mvh/Madeleine

www.hittekatten.se

Lena
2010-01-23 02:16
0

Tack för ditt inlägg! Jag som Sajtvärd känner mig mycket ledsen över att vissa trådar får en sådan hård ton. Det gagnar inte vårt arbete med hemlösa katter. Tyvärr rusar känslorna iväg för en del  av våra medlemmar på ett olyckligt sätt vilket ställer till det i diskussionerna.

Vi har ganska uttalade regler här på sajten över vilket ansvar man som enskild medlem har.

Här är ett utdrag ur våra trivselregler:

Några utdrag ur våra Trivselregler

"Hittekatterifokus ska vara en sajt där alla känner sig välkomna. Det betyder att alla som skriver och behöver råd eller hjälp ska få det av andra medlemmar på ett artig och hövligt sätt".

"Vi vill att stämningen i forumet ska vara positiv, lärande och hjälpande och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar!"

"Forumet ska endast användas för att diskutera frågor av allmängiltig karaktär."

"Kontakta sajtvärden eller någon av medarbetarna ifall någon medlem missköter sig eller om någon tråd håller på att spåra ut eller bör låsas

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hittekatten3
2010-01-23 02:31
0

Hej Lena! Jo jag förstår och jag VET att det är svårt att hålla koll på känslorna när det gäller hittekatter, många eldsjälar och lika många viljor. Hoppas att Hittekatter i Fokus kan fortsätta vara den eminenta träffpunkt och nätverk för katter i nöd som tanken varit från början.

[Thiah]
2010-01-23 02:46
0

Jag har varit här en hel del trots att jag inte haft möjlighet att hjälpa då jag bor i finland. Men jag märker att dessa eldsjälar som kämpar som Satan med allt dom är värda knappt får den  responsen dom förtjänar. Ni är värda så otroligt mycket.

MEN vissa på detta forum har väldigt lätt för att ha förutfattade meningar. Dom vill så gärna att det sen går över. Jag skulle önska att alla försöker kämpa för att lyssna på Lenas Skrivregler. Ni är alla otroiligt behövda och önskade i denna värld så sluta slåss mot varandra.

Debattia
2010-01-23 11:29
0

Håller med om att alla på forumet är eldsjälar och vill katternas bästa men vi ser olika ibland på vilken väg som är bäst för att nå målet. Tyvärr har det blivit bråk och missfattningar sista tiden enligt min mening p.g.a.Först var allting så öppet ,många engagerade sig,sen blev det nedtystat och skulle glömmas bort.Flera ville veta fortsättningen vilket man vill göra när man engagerat sig i något och allrahelst när det handlar om levande djur. Många är gamla i gården och har placerat många katter i nya hem,vissa är helt nya och placerar sin första katt. Det handlar om att man lyssnar och respekterar varandra.Tänker först och främst på djurens bästa och inte på sig själva.Är man öppen och lyssnar kan man lära sig mycket om katter på detta forum. Tar du  hand om en katt så bör du få veta allt som känns till om katten innan du tar emot den  eller de.   Fortsätter du sen med ett seriöst bemötande även efter placeringen blir där säkert inga problem.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

monsi
2010-01-23 11:59
0

Skulle utan tvekan gärna ta en kise från någon här på hittekatter om jag kunnat.

Förstår varför folk blir förbannade i vissa fall, framför allt om saker hålls dolda.

Alla vill vi hjälpa katterna vissa fall pågår länge o berör många.

Vi vill ju alla att katterna ska ha de bra o få bra hem passande hem.

Finns visssa räddnings projekt som pågått väldigt länge där många har varit med o hjälpt katterna få nya hem.

Om man inte följt dessa långa o många trådar rekomenderar jag att man läser dem alla från början.

Sen är det ju också så att det är väldigt lätt att missförstå saker o ting eftersom vi skriver o inte kan se varandras ansikten o minspel.

En katt som mår bra ena dagen o är död nästa chokar o gör folk oroliga.

Får man inte heller reda på vad katten dog av bilr oron änu större.

Det är många som har hittekatter här som levet ett hårt liv, dör eller avlivas en katt helt plötsligt blir man ju orolig för sina egna kisar o undrar om det kan drabba dem också.

När det gälller sjukdommar är det i min mening väldigt vicktigt med information om sjukdoms förlopp mm.

Förstår det kan vara svårt at skriva om det om kisen dog, men informatonen kan rädda livet på en annan kise.

När jag började skriva här var jag livrädd eftersom jag inte kan stava så bra, har aldrig fått kritik eller blivit skrattad åt för det.

Har där imot fått lära mig otroligt mycket av en massa engaskerade personer som verkligen brinner för dessa katter.

Vi har alla olika upppfatningar i vad som är rätt elller fel.

Dock har vi alla det gemensamt att vi vill veta hur det går för katterna som kommit in i värmen.

Har läst om många kisars öde mycket sol o tyvärr några som inte gått så bra för.

Oftast har det skrivits väldigt öppet om det inte gått så bra ex Crisses som berättade om sin stora otur. modigt o starkt gjort.

Det har också förekomit att folk har dolt information, istället för att gå ut lika öppet som det skrivits innan vilket resulterat i oro, spekulationer o enligt vissa hårda ord.

Skriver igen att om trådarna är många läs alla från början så blir missförstånden mindre.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Pelusa
2010-01-23 12:31
0

"…..varför kommunicerar man inte via mail eller pm vid sådana här tillfälen, vad är syftet att skita ner hela hittekattsverksamheten på det här forumet?"

Bra rutet, Madde! Håller med till hundra!

/Eva

Praxis
2010-01-23 14:09
0

Jag tycker det är ett problem här att folk anser sig ha rätt att kräva information. Har man placerat en katt och den har en ny ägare är det case closed tycker jag. Såvida inte ägaren självmant vill dela med sig av informationen. Självklart tycker jag att det är upp till omplaceraren också att bestämma hur mycket information som ska läggas ut på ett forum som kan läsas av alla, inte bara medlemar som engagerat sig. Jag för min del skulle önska att det var striktare på forumet och att folk kan bli avstängda som markering snabbare. Uppenbarligen finns det folk som struntar i ordningsreglerna och dundrar på som de vill i tid och otid.

Engla
2010-01-23 14:11
0

Bra skrivet, Madde! Ibland kan det bli för hård ton i vissa inlägg. Tyvärr. Det är lätt att det blir missuppfattningar när man diskuterar på nätet och små saker kan bli jättestora.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Debattia
2010-01-23 15:39
0

.varför kommunicerar man inte via mail eller pm vid sådana här tillfälen, vad är syftet att skita ner hela hittekattsverksamheten på det här forumet?"

Alla tolkar vi utifrån oss själva det vi läser från diskussionerna på forumet.Jag tycker absolut inte man smutsar ner hittekattsverksamheten för att man diskuterar och har olika åsikter.Däremot  ska man väl akta sig för personliga angrepp.Men ställer man upp och är involerad i ett ärende måste man få ha rätt till en gemensam diskussion också.Om man enbart ska pm:a varandra så fort det inte handlar om slickning tror jag  inte det blir ärliga debatter utan enbart en såpsida.

Jag tycker det är ett problem här att folk anser sig ha rätt att kräva information. Har man placerat en katt och den har en ny ägare är det case closed tycker jag. Såvida inte ägaren självmant vill dela med sig av informationen.

Har man gått ut i sajten och begärt hjälp till katter. De som ställer upp och hjälper till gör det för dom vill hjälpa katterna.Då är dom helt klart intresserad av även hur katten får det i framtiden. Det borde även ligga i dens intresse som ber om hjälp till katten att se till den får det bra,att hemmet är lämpligt o.s.v.Då  måste det kännas bra och man vill självmant gå ut och meddela detta för alla de andra som ställt upp bakom en.Man ska inte behöva kräva info utan man ska kunna få den automatiskt av den ansvarige.Vill inte ägaren dela med sig av info hur det går med katten så är det ingen bra ägare.

Självklart tycker jag att det är upp till omplaceraren också att bestämma hur mycket information som ska läggas ut på ett forum som kan läsas av alla, inte bara medlemar som engagerat sig.

Det handlar ju inte om att berätta matte eller husses personlighet och ej heller var de bor eller vilket skonummer dom har.Det handlar ju om själva djuret,dess fram eller baksteg o.s.v.

Jag för min del skulle önska att det var striktare på forumet och att folk kan bli avstängda som markering snabbare. Uppenbarligen finns det folk som struntar i ordningsreglerna och dundrar på som de vill i tid och otid.

Om du är dålig på att förstå och handla för katters bästa  utan bara dundrar på som allt som skrivs handlar om dig och inte om katten  blir du ju inte bättre för att du blir avstängd i forumet.

Debattia

Mison
2010-01-23 15:57
0

Bra skrivet, Debattia…

Att be om hjälp på forumet, och dessutom bidra till hysteri om att samma katt ska avlivas fram och tillbaka… och sen lägga locket på… det tycker jag är respektlöst mot alla som hjälper till…

Jag tycker det kan jämföras med att ordna insamlingar på olika sätt, och sedan strunta i redovisningar och gå under jorden…

Hur ska alla som hjälper till, veta att allt går rätt till?? Allra helst i detta fall, som vi alla vet vad det handlar om…Först hjälper alla till, på alla sätt och vis… Sen är vi inte ens värda att få veta vad som hänt… Nej, fy sjutton så dåligt skött tycker jag..

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Nordann
2010-01-23 16:13
0

#Flera här kan inte skilja på debatt och personangrepp.Det är just personangreppen som förstör ryktet för alla som bryr sig om hittekatter.

För övrigt finns det hur många exempel som helst härinne då insamlingar startats och sen inte redovisats och man har heller inte fått veta hur det gått med katterna.Förstår inte varför just detta fall orsakat sån uppståndelse.Se er omkring och låt inte ett par enstaka personer få ta all sk*t för "fel" som många härinne gjort.

Gullimat
2010-01-23 16:16
0

Skulle också utan tvekan ta in en hittekatt från forumet. Har man rent mjöl i påsen, behöver man inte vara rädd för att uppdatera och visa bilder, och mer än gärna ta emot besök från den som förmedlar katten.

Bra skrivet Debattia och Mison, håller med er.

monsi
2010-01-23 16:28
0

Bra skrivet debattia, mison o Gullimat

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Lena
2010-01-23 16:51
0

monsi, gullimat, debattia & mison:

Det spelar ingen roll vilka ämnen som diskuteras i trådarna, skriv- och trivselreglerna ska ni ändå hålla er till. Gör det så blir det lättare och bättre för alla.

Kort och gott skärpning i leden! Det är flera som behöver jobba med sina känslor. Vad som helst får inte skrivas på ett öppet forum som läses av 20.000 - 30.000 personer per vecka. Det finns lagar och regler för det.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Praxis
2010-01-23 17:15
0

Jag och Hennum har inte misskött någon insamling om någon menar det. Pengarna folk skötte gick till JP när han togs till haga. Sen måste folk förstå att om det blir så otrevligt som det blev på tråden om JP så vill man inte ge mer information för det blir bara fel. Ja, jag och Hennum var dem som larmade om att det inte funkade i nya hemmet först, men det var INTE vi som skapade hysterin. Vi försökte GÅNG PÅ GÅNG förklara för folk att det inte var så illa och att saker visat sig vara annorlunda, men uppenbarligen fattade folk inte det eller struntade i vad vi sa, kanske för att till varje pris ha rätt. Jag är faktiskt trött på att det ska bli så hetskt och massa galenskap hela tiden, därför har jag inte lust att ge information, särskilt inte till folk som varit otrevliga mot mig personligen.

Debattia
2010-01-23 17:31
0

Vill gärna veta var jag har brytit mot ordningsreglerna ????

Debattia

Mison
2010-01-23 17:44
0

Och vart har JAG brytit mot någonting?? Det undrar jag verkligen!!! Detta var inte trevligt att höra, Lena…

Gullimat
2010-01-23 18:28
0

Brutit mot reglerna i denna tråden, vilken regel då?

Mison
2010-01-23 18:32
0

ja, nu tar jag åt mig ordentligt…

vilken tillsägelse… jag, gullimat, monsi och debattia!!! snacka om påhopp!! jag tycker inte att jag har skrivit något otrevligt alls!!! jisses… här kämpar man för hur många hemlösa som helst… men öppna truten ska man visst passa sig för att göra!!!

Lena
2010-01-23 18:34
0

#16 & #17 Ta ett djupt andetag nu! Nu har ni missuppfattat det jag skrivit.

I den här tråden diskuterar vi Hittekatter iFokus skriv- och trivselregler på ett allmänt plan utfirån de problem som TS tar upp i #0. Eller hur? Läs gärna #0 & #1 en gång till.

Ni går sedan in i ett enskild fall - sajtens mest omskriva katt JP - där ni fösöker förklara/försvara varför de problem som TS tar upp uppstår. Jag svarar er då att det inte spelar någon roll vilket ämne som diskuteras, skriv- och trivselreglerna måsta endå alltid följas.

Vi har helt enkelt ett problem här på sajten. Det är allt för vanligt att känslostormarna rusar iväg och leder till att trådarna spårar ur med olämpligt språk, personangrepp och otrevlig stämning. Ibland tom med med lagbrott som följd. Om var och en, oavsett vad den skriver om följde skriv- och trivselreglerna skulle vi slippa ifrån dessa bekymmer.

I den här artikeln Ditt ansvar som medlem.. kan ni läsa mera utförligt om reglerna och vad som gäller. Jag har där även förklarat dem lite mera utförligt.

I #1 lyfter jag fram följande:
Några utdrag ur våra Trivselregler

"Hittekatterifokus ska vara en sajt där alla känner sig välkomna. Det betyder att alla som skriver och behöver råd eller hjälp ska få det av andra medlemmar på ett artig och hövligt sätt".

"Vi vill att stämningen i forumet ska vara positiv, lärande och hjälpande och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar!"

"Forumet ska endast användas för att diskutera frågor av allmängiltig karaktär."

--

Mison
2010-01-23 18:47
0

trivselregler hit och dit…

så här skriver du Lena."

monsi, gullimat, debattia & mison:

Det spelar ingen roll vilka ämnen som diskuteras i trådarna, skriv- och trivselreglerna ska ni ändå hålla er till. Gör det så blir det lättare och bättre för alla.

Dessa rader har du riktad direkt till MIG, monsi, gullimat och debattia

Jag kan inte se det på annat sätt…

För den som hängt ett tag på detta forum, så handlar TS inlägg om en och samma katt.. Ett och samma ärende… Ingen kan säga nåt annat…

Men nu sjutton… Jag har sagt mycket många gånger, men oftast har jag varit tyst…

Jag gör så gott jag kan för alla jag räcker till… För dom flesta av er här, är jag ett okänt namn… Men vissa av er här vet vad jag gör och inte gör… Jag har hela huset fullt av hemlösa katter… Utan insamlingar eller stöd….

Kom för sjutton inte och säg till mig, att jag har betett mig fel i denna tråd!!! Detta var lågt, riktigt lågt… Jag tycker personligen att mitt inlägg var vänligt och sakligt!!

Vi får se, hur monsi, gullimat och debattia ställer sig… Jag kan bara tala för mig själv…

Lena
2010-01-23 19:01
0

#21 Jag svarade er utifrån vad ni hade skrivit i den här tråden och inget annat. (Jag kunde lika gärna ha använt #4, #5 osv istället för era alias) Om du tar ett djupt andetag och verkligen läser vad jag skriver i #20 förstår du antagligen vad jag menar. Du har tolkat mig fel! Jag skriver på ett allmänt plan, inte utifrån JP eller något annat specifikt ärende. Du tar det istället personligt.

Det här är ett skolexempel på hur det skenar iväg allt som oftast i trådarna. Missförstånd, feltolkningar och upprörda känslor.

Här passar det bra att lägga in följande text från Ditt ansvar som medlem:

Missförstånd

En annan orsak till att det går fel ute på forumet är att vi missförstår varandra. Det är lätt hänt eftersom vi bara kommunicerar skriftligt. Om du alltid utgår ifrån att den som skrivit har ett gott uppsåt kan många bekymmer undvikas. Är det något som verkar underligt eller som du inte förstår är det bättre att fråga vederbörande vad han/hon menat. Är det av känslig karaktär kan det vara lämpligare att ställa frågan via PM.

__

Jag har inga synpunkter eller någon kritik mot dig som person. Här diskuterar vi problemen på forumet och våra skriv- och trivselregler.

Mison
2010-01-23 19:06
0

ursäkta mig, men detta är inget skolexempel

du vänder dig till 4 av oss alla här… mig, monsi, debattia och gullimat… direkt till oss…

inga missförstånd där alls… jag såg mitt namn, med fetstil riktad mot MIG!!

jag kan inte tolka det på annat sätt… vi får se hur de andra 3 tolkar uthängningen…

riktigt patetiskt är detta…riktigt… jag brukar som sagt inte hetsa upp mig i onödan, men nu är jag så arg så jag vet inte vad jag ska säga…

Misan
2010-01-23 19:21
0

men varför ta allt så personligt, denna tråd skulle handla om trivselregler inte om JP eller någon annan specifik tråd.

Jag uppfattar INTE som att ni blir tillsagda att ni inte gör det utan att hon bara vill poängtera vad det handlar om.

Debattia
2010-01-23 19:23
0

Tror jag förstår hur du menar.Hade varit mer neutralt att säga till samtliga i tråden. Nu verkade det som övriga förutom oss var oskyldiga. Jag tycker inte jag skrivit något som har gått över gränsen och därför tar jag heller inte åt mig något av tillsägelsen .Inte den här gången i alla fall…

Debattia

Mison
2010-01-23 19:26
0

precis… detta var riktat från Sajtvärd till 4 utpekade personer!!

#24 hur ska man kunna låta bli att ta det personligt???

Lena
2010-01-23 19:35
0

#23 Mison det verkar inte som du vill förstå vad jag försöker förklara. Jag har nu försökt två gånger men når liksom inte fram. 

Du har helt enkelt tolkat det jag skrev annorlunda mot vad jag menade. Det är enligt mig ett skolexempel på vad som ofta händer i trådarna. Det blir missförstånd!

Om jag nu förklarar hur jag menade och vad jag avsåg med det jag skrev varför kan du då inte ta det till dig? Jag om någon vet ju faktiskt vad jag själv tänkte och hade för avsikt med det jag skrev. Att det sedan missuppfattas och tolkas annorlunda av mottagaren är en annan sak.

Som jag skrev i #22 använde jag ditt alias Mison istället för #10. Hade du tagit det annorlunda om jag hade skrivit #10 istället för Mison?

Vet inte om vi kommer så mycket längre…..

Lena
2010-01-23 19:41
0

#25 & #26 Jag svarade på era inlägg i den här tråden. Mitt misstag var att använda era alias istället för numren på era inlägg. (I och med att jag svarade på 4 olika inlägg från 4 olika medlemmar tyckte jag att det var lättare att använda era alias) Det fick er att känna er utpekade, vilket inte var meningen. Lovar att inte göra om detta misstag igen. ;)

#24 Precis så var det tänkt!

Mison
2010-01-23 19:51
0

det var ju inte bara mig… då hade du kunnat skriva ett nummer, och allt kunde ha strulats bort..

men du har suttit och namngett 4 personer, och gett oss på näsan…

jag säger inte mer nu, inväntar övriga alias, ger dom en chans att ta ställning…

min ställning är helt klar

mitt namn, från Sajtvärd, en avhyvling, kan det bli mer klart än så??? nej, jag tycker inte det…

Josefa
2010-01-23 20:02
0

Jag vet att det inte är detta tråden egentligen handlar om, men det är ett svar på #15

Tydligen var det ni som hade fel, för hade hemmet varit så bra som ni nu vill påskina så hade ägaren sett att JP hade en ögoninflammation och sett till att han fick hjälp innan det gick hål på hornhinnan. Ni lät det gå så långt att den började lossna innan ni reagerade!!! Ni som hade sån tät kontakt.

Lena
2010-01-23 20:28
0

#29 För sista gången:

Jag har svarat på era inlägg - inte gett er på näsan. 

Du väljer att hålla fast vid din tolkning, fast jag tre ggr har försökt förklarat vad jag menade.

Tyvärr vi kommer inte vidare för här råder helt låsta positoner. (Det är inte konstigt att det råder krig i världen).

Lena
2010-01-23 20:30
0

#30 Jag tycker ni bör ta dessa saker via PM. Inte i den här tråden som handlar om sajtens regler.

cala01
2010-01-23 20:34
0

Man får även räkna med att viss kritik kan komma mot en som känns personligt. Jag har flera gånger försökt förklara hur saker egentligen ser ut, men eftersom det är "fel" personer jag har hamnat i polemik med så är man körd.

Folk har skrivit om katter de inte känner och påstått saker som inte är sanna. När man sedan skrivit om det och hur det egentligen ligger till så blir man påhoppad. Dessa personer har sedan följt efter på andra trådar och haft ständiga invändningar fast det handlat om helt andra saker på dessa trådar. Man får tåla att ine alla håller med, men ibland blir det bara för mycket. Det stör mig också att man ibland förutsätter att alla sitter samtidigt och dygnet runt framför datorn. Svar krävs, och man spekulerar i varför man inte vågar svara. Det är just detta som oftast leder till elaka inlägg. Jag håller även med att vissa måste redovisa detaljer medans andra bara försvinner från sajten utan att redovisa något alls. För mig framstår det med all tydlighet hur seriösa dessa är.

Andra redovisar överdrivet mycket kanske, men de är också av mig ansedda som seriösa och värda att lägga en slant på. Kattstallet behöver pengar just nu, men kan inte förklara hur pengar använts, alltså inga pengar från mig. Ni får gärna kritisera mig för det. Månadens insats har jag inte bestämt än men Kompis ligger bra till. Hur man än väljer så blir det alltid missnöje. Jag vet om att flera här skänkt pengar här till hopplösa fall och inte fått veta hur det gått eller fått ett ordentligt tack. Under själva krisen är det förståeligt men när allt lagt sig så borde man åtminstonde tacka.

Gunlog
2010-01-23 21:11
0

Jag har varit med ett tag nu, och jag kan bli RIKTIGT förbannad och sur över alla personangrepp som riktats. Till på köpet har det varit i trådar där "oskyldiga" människor har ställt en fråga. "Vi" här inne har svarat, och någon har kommit med något annat, kanske en fråga till TS som är lite OT.

SEN brakar h-etet löst. DÅ kommer en tredje person som börjar: "Jaha, jag förstår nog att det är mig du tänker på. Du ska vara tyst och du är inte bättre."

Detta är ENDAST ett exempel på vilken jargong det kan vara här inne.

Jag tycker det är JÄTTETRÅKIGT. Jag har själv reagerat någon gång på vad som har skrivits till mig, men om jag har läst om det ett antal gånger har jag kunnat få fram hur personen egentligen menat. Det har inte alls varit så som jag uppfattat det från början. Visst, många här är gamla i gamet, men en sak är glömd helt hos de som inte kan ta det lugnt med orden: Respekt. Det finns ingen respekt. Vad är likheten mellan en hemlös katt i norr och en i söder? Jo, ni bråkar om vem som vet bäst… Ta hand om katten istället… Nej, många gånger känner jag att jag inte ska sätta mig här igen, pga att ni är så fruktansvärt barnsliga och elaka mot varandra, MEN… Jag vill lära och läsa om sådant som har betydelse, så därför har jag lärt mig att sila bort ert fjanteri…

Nu får väl JAG på huvudet för att jag yttrat mig… Men mitt tycke står jag för… Sidan hade kunnat vara så mycket trevligare…

Men, kram till alla för att ni bryr er om alla hemlösa och utsatta… Guld till er!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Lena
2010-01-23 21:18
0

#34 Det är uppfriskande och mycket viktiga synpunkter du framför. Sådant som väcker till eftertanke. Tack!

Ja var har vi respekten tro? Respekten för varandra, katterna och oss själva?

Är övertygad om att dessa stormar på sajten vållar mer skada än vad vi tänker på.  Istället för den positiva andan som skulle kunna råda utbryter det kalla kriget. Då blir människor små, rädda och det låser sig. Man stänger dörren och slutar att dela med sig. Det blir tyst….

Vi har som tur är även många goda exempel på hur bra det kan gå när det goda klimatet får frodas.

Misan
2010-01-23 21:21
0

#34 jag håller bara med dig hela vägen

Gunlog
2010-01-23 21:41
0

Jag kan faktiskt inte förstå hur man bara kan bråka via skrivande.

Jag har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Däremot kan jag gärna ringa upp en person och diskutera…

OBS! Jag hänger inte ut någon här. Jag menar allmänt…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Gullimat
2010-01-23 23:25
0

Vet inte heller vilka skriv och trivselregler jag brutit motFörvånad

Svar; Ni har inte bruit mot några Skrivregler. Däremot försöker jag förklara att reglerna gäller oavsett vad ämnet handlar om. Oavsett om det handlar om JP, kattmat, katthem, allmänna kattfrågor etc. så ska vi hålla oss till skrivreglerna. //Lena

[GunillaR]
2010-01-23 23:51
0

Det som jag reagerade över i JP-tråden var att damen blev och blir fortfarande förtalad här inne i öppet forum. Tänk om "damen" har internet och är med här på detta forum?

Är det verkligen brukligt att tala så här öppet om en som ställer upp och tar hand om en katt?

Och en till fråga - nu får ni bli förbannade om ni vill - men jag vill ha svar på denna fråga:

- Kollar ni inte upp vem som ska ta hand om en katt, speciellt om denna katt farit mycket illa under många går? Kollar ni inte upp om detta hem är kapabelt att ta hand om en sådan speciell katt?

Hos vem ligger ansvaret om det går snett med en katt och den måste avlivas?

[GunillaR]
2010-01-24 00:12
0

# 40 - Jag har svarat dig i din tråd.

[GunillaR]
2010-01-24 00:16
0

Fast än jag gjort bort mig totalt härinne och lovar att inte mera lägga mig i några förehavanden - inte alls - så skulle jag ändå vilja ha ett svar på om ni inte kollar upp hemmen innan katterna placeras ut.

Debattia
2010-01-24 00:31
0

Jag tror det är olika. Vissa kollas upp och vissa inte. Ett alternativ är ju också att själv lämna katter i hemmet.Sen tror jag många har flera telefonkontakter  och e-mail innan placeringen. Jag kan ju t.e.x. inte lämna en riktigt skygg katt till vem som helst .

Skriver man kontrakt så brukar det stå att nya ägaren ska informera om avlivning diskuteras och att det enbart får avlivas av grava orsaker… Om där inte är akuta olycksfall o.s.v.

Kanske fler som kommer in här och svarar !!!

Debattia

[GunillaR]
2010-01-24 00:38
0

# 43 - Tack för svar. Jag hoppas också att fler kommer in och svarar. Det är inte lätt att veta när man inte själv är med i "hanteringen".

Detta kontrakt som skrives, vem är juridisk bindande till detta? Kan det vara en privat person eller måste detta vara ett katthem?

Imasy
2010-01-24 00:45
0

Om jag tar en katt ifrån tex Debattia, och vi skriver kontrakt, kan jag iallafall i princip göra vad jag vill med katten, utan att informera henne om detta, om det nu står att jag ska göra det i kontraktet.

Så i praktiken är detta med kontrakt verkningslöst rent juridiskt om det går så långt.

Hade Deattia däremot varit en uppfödare och jag likaså, så hade det varit andra regler, då vi båda skulle anses som näringsidkare.

Debattia
2010-01-24 00:48
0

Ja, men det inger ändå lite skydd för katten även om man är privat.

Har också hört man ska kunna skriva så det är juridiskt bindande…

Debattia

Many
2010-01-24 00:51
0

#43 vet du om det ens var något kontrakt skrivet när det gällde JP eller var det bara prat? Någon innätning blev väl aldrig av?

Till sajtvärden och medarbetarna: Varför pekas vissa medlemmar ut här med sitt nick när det tagits bort i min tråd (som numera är låst av Imasy)? Ska det inte vara lika för alla? I min tråd har jag kopierat vad medlemmarna själva har skrivit och det, måste de ju ändå kunna stå för, eller? Det finns ju att hitta i arkivet.

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=7b01237b-5b2e-4634-a74e-173b17e4fc18&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

kattassen
2010-01-24 00:52
0

Nu anser jag att denna tråd inte längre håller sig till ämnet då flera har övergått att även färga denna tråd med inlägg som härrör sig till JP. Det var inte denna tråd avsedd att diskutera.

Tillbaka till ämnet annars låses tråden.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Gullimat
2010-01-24 00:53
0

Vad gäller för dom som har kattföreningar?

[GunillaR]
2010-01-24 00:54
0

# 45 - Tack för svar.

Så detta är ett kontrakt som man upprättar emellan parterna?

Jo jag förstår att det blir något helt annat om man är uppfödare.

Ytterligare en fråga medans jag är igång och tjatar:

Blir den som fångar in en utekatt ägare till denna, eller hur fungerar det? Alltså om ingen annan gör anspråk på katten?

Debattia
2010-01-24 00:57
0

45.Jag tror det är lika för kattföreningar som för privatpersoner..Dom idkar ju heller ingen uppfödning???

Debattia

kattassen
2010-01-24 01:00
0

Eftersom det inte går att hålla sig till ämnet låser jag tråden.

Ämnen såsom kontraktskrivning och dylikt får tas upp i nya trådar.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Imasy
2010-01-24 01:01
0

Jag tog bort dessa inlägg eftersom du hänger ut dessa medlemmar i dålig dager, även om de har själva skrivit dessa inlägg.

Det hade inte varit okej om en annan medlem hade letat på dina gamla inlägg i syfte att framställa dig i dålig dager heller.

För övrigt i den förra tråden så skrev du väl själv att du inte skulle skriva ett endaste inlägg till här på sajten, men jag ser att du fortfarande träter vidare.

Inlägget är låst för nya kommentarer