Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 3681 ggr
Hawknestgrove
0

Djurens Vänner....

Vilka är bra och vilka är dåliga? Vi vet ju två som är rena Horror Show. Men vilka får en felaktig stämpel på sig?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tizzla
0

Bra tråd som jag just hittade!

Hämtade en av mina missar hos Djurens Vänner i Skara och det verkade bra då, fast det var några år sen nu.

Hawknestgrove
0

ja denna lilla tråd har inte en tomte sett en förrän nu. Tack för att du hittade den!

Tizzla
0

Hoppas fler kan hitta den nu, jag tror att den kan bli riktigt bra! Det är hemskt med det som hänt men jag har ännu ett hopp om att DV egentligen är bra…vi får se!

Tizzla
0

*putt*

Ingen som har några erfarenheter?

gulliver
0

Jag hänger på. Vill också veta.

Missannas
0

Googla det så får ni se… finns en hel del artiklar skrivna om dom, de flesta får en att vilja kräkas.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Hawknestgrove
0

jo, de två som vi vdet är sk*t ja… men det finns flera avdelningar ute i landet, som är bra och får ta stryk bara för dessa. Nu kan jag inga på rak arm, men har något i bakhuvudet, att det visst sak finnas såna som är jättebra. Så det är därför, jag menar att man måste få veta, vilka som man faktiskt kan rekommendera…

Imasy
0

Det som ligger i mitt län ska tydligen inte heller vara så mycket att hänga i julgran…

SaraC
0

Någon som vet hur det står till med det i Borlänge?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hawknestgrove
0

ja det var liksom det jag ville veta, hur det är med alla. Jag menar, om flera är i stil med Göteborg och Borås?

Martina747
0

Jag har tagit min Meredith från Djurens vänner växjö och jag har även denna veckan varit upp på deras katthem, där det fanns mycket fina katter,

Jag har fått uppfattningen att det har varit lite bråk i styrelsen men att det finns många där som kämpar på för kattens bästa.

De har även skygga katter där, och nu hade det flera fällor ute, De finns omplaceringskatter, ungkatter,

en katt jag blev helt såld på en gammal pojke på 13 år som inte så många tittar på när det finns kattungar=(

Hawknestgrove
0

se där1 då börjar det finnas material för en artikel, ni som är medisar!

Imasy
0

Du vet väl att vi bor nästan "grannar" med varann va? ;)

Läs mitt inlägg #8 igen vettja ;)

SaraC
0

#13 Haha, ja just det Skäms Vad har du hört därifrån? Om man får fråga. Var nämligen i färd med att skicka dem ett mejl här i dagarna och försöka få reda på mer om dem.

Imasy
0

Ja, jag kan ju säga såhär:

Nästan ute vid Coop i Blge, fanns det två katter vid ett företag som hade bosatt sig i deras garage.

En av dem som jobbar där, är sambo med en annan som är med i samma kattklubb som jag, och det med det andra lede till att hon kontaktade mig.

hon hade varit i kontakt med DV för att höra om de kunde hjälpa dessa två hemlösa, men ångrade sig ganska snart. De hade gjort klart för henne att om de kom till deras förening, skulle vi inte ha något alls att säga till om, katterna var deras, de skulle få göra precis vad de ville med katterna utan att vi skulle ha minsta möjliga chans till att opponera oss över detta. De var väldigt noga med att verkligen påpeka detta.

Dessa två katter skulle ju såklart avlivas, och det med basta, av den anledningen att "det är det absolut bästa för vildkatter".

SaraC
0

#15 Men, suck. De borde kalla sig Vissa Djurs Vänner istället.  Varför finns det bara sådana skräpiga katthem här i trakterna Rynkar på näsan Hoppas det löste sig för katterna på annat sätt!

Imasy
0

jodå, det löste sig för katterna. En fick ett nytt hem i Borlänge hos en jättegullig tjej som lagt ner otroligt med jobb på henne, medans den andra ligger i mitt klösträd och jäser ;)

SaraC
0

#17 Härligt! Skrattande

Imasy
0

Japp, och jag klappade henne precis, och hon är så vild att hon käkade upp hela armen på mig ;)

majvi
0

Jobbade inte Alexej på katthemmet i Skara?Jag har för mig att skygga katter avlivades där.

Djurens vänner i Uppsala har väl inte nån kattverksamhet nu vad jag vet , men de brukar kastreringsdag vår och höst till reducerat pris.Det brukar vara för hankatter, men det har väl hänt att de har haft för honkatter också.Nedanstående är hämtat från deras hemsida.

• Vi har kontakter med myndigheter, veterinärer och andra djurskyddsorganisationer m fl i frågor som rör djurskydd. 
  • Vi försöker påverka myndigheter i beslut som rör djurskydd, framför allt problemet med övergivna/hemlösa katter
  • Vi arbetar för ett realistiskt djurskydd, där man som yttersta åtgärd också tvingas avliva djur.
  • Vi propagerar för kastration och identitetsmärkning av katter, samt att de försäkras.
  • Vi för ett  register över upphittade djur, för att om möjligt kunna återföra dem till dess rätte ägare.
  • Vi agerar direkt vid kännedom om vanvård och djurplågeri.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

maggan47
0

jag har bra erfarenheter av Djurens vänner i Stockholm måste jag få säga, min Beata vanvårdskatt kom genom polisen till Djurens vänner, där jag känner flera, som är stödhem, och hon såg för jävlig ut, hade det varit någon annanstans hade hon säkert inte fått vara kvar, men här fick hon vård, och jag blev uppringd, då Lucas just dött, och jag var deppig,  om jag inte kunde ta denna lilla tjej så länge, 2 år sedan och hon är kvar, och kommer alltid att vara det, har placerat flera katter från Djurens vänner, det är min erfarenhet att här är dom seriösa

Maggan47

Alexej
0

DV Skara har lagt ner verksamheten vid nyår. Där avlivades alla skygga och svår förmedlingsbara katter.

Generellt är DV-föreningar kassa för de har blundat för Göteborg och Borås i många år. Och de som vet och inte agerar är i mina ögon också skyldiga.

Det finns några bätte DV-föreningar och ibland är ett dåligt katthem bättre äm inget. malmö tex har tydligen ändrat sig en del. Det finns:

DV Malmö -blivit bättre genom en ny styrelse med Fredrik Malmgren som ordförande och ett nytt katthem
DV Växsjö och DV Nässjö- bättre
Dv Jönköping-2 väldig engagerade kvinnor som gör så mycket de bara kan (men det finns för många hemlösa katter där och många blir därför tyvärr avlivad….)
DV Uddevalla- små och rätt så privat, engagerade
DV Lidköping-liten förening med litet katthem
DV Karlstad- Ingen aning
DV- Västerås-ha lagt ner
DV Borlänge- Göteborgvänner som jag vet
DV Sandviken och DV Nyköping-ingen aning
DV Uppsala- inget katthem men engagerad
DV Stockholm-kritiserad för deras egen avlivningsanläggning men har nu egna burar hos Kattstallet

OBS! Det är mina egna personliga bedömningar!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tizzla
0

Jag har en (fd) skyggis från DV i Skara, men som sagt så var det några år sen, han föddes sommaren -01 och var nyinfångad unge på ca 12 v när jag hämtade honom. De hade fångat hela kullen och jag vet ju inte vad som hänt hans syskon, hoppas verkligen att de också hittade hem…

martdat
0

#11 har du fått reda på hur stora burarna är? när  jag frågade en i styrelsen så visste hon inte, tänker då på så de inte blir tvungna att avliva efter tre månader pga burstorlek?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Martina747
0

#24 jag vet inte riktig hur stora burarna är, men jag pratade med de om avvliva efter tre månader och de sa dom inte alls var aktuellt..