Kattspår?
Idag har jag vandrat i de två TNR-koloniområden som Rädda Katten hjälper och hittade några märkliga spår. Runt i princip alla kojorna fanns tassavtryck vilket var glädjande. Utanför ett växthus hittade jag avtryck som skiljde sig från övriga, kan det vara en katt med en extratå? Hur är det med hundar, de har väl också fyra tår? Blev bara lite nyfiken, kanske någon har en aning? Se bifogad bild! Tusen tack till alla som köpte julkort/ skänkte pengar till kolonikatterna i vinter, sammanlagt 22 kojor är nu på plats!
Tass till er!
PS: För er andra som jagar/ letar efter katter i vintertid, testa att dra fryspåsar över era strumpor så håller ni värmen lite bättre…

Hundar kan ha fem tår, också katter, människor kan ha sex fingrar eller fler. Är ofta ärftligt. Tycker dom två trampdyneavtrycken till höger på tassen ser ovanligt långa ut.
Jättefint katthus dom har.
Det kan vara ett rävspår, räven har på framtassarna 5 st dynor och 4 st bak..
Oftas i ett spår efter räv ser man bara avtryck efter 4 st dynor men är det mycket spårsnö kan även den 5 dynan ses.
Är det räv i området bör katterna se upp, många vilda djur är hungriga då det är mycket snö och tillgången på mat är inte så bra.
Jag såg själv en fin räv mitt i Norrköping förra veckan.
maruska
Tycker inte det ser ut som hundspår av tårnas placering. Spår av en hund blir som ett X mellan tårna och den stora trampdynan så för mig ser det mer ut som en katt med en extratå (skeppskatt)
//Pia
Vet tyvärr inget ang spåret.
Men vill Tacka för tipset med fryspåsar om tårna. Ska jag prova nästa gång. 

Skeppskatt har inte dom långt mellanrum mellan den fjärde och femte tån?
Här kan ni se ett rävspår och även se tydligt vad jag menar med ett X. Rävens två främre tår sitter mera tillsammans än de två andra tårna. Scrolla lite ner så ser ni en liten bild på ett spår.
Här finns ett på ett kattspår och där kan ni se att det inte är ett markant X som i ett hunddjur. På ett kattspår kan man ibland även se om det är höger eller vänter spår (jag kommer inte ihåg riktigt vad som var vad) Men en tå sitter lite längre fram, vilket syns lite mer på det vänstra avtrycket på bilden så jag antar att den vänstra främre tån sitter lite längre fram på kattens vänstra sida
//Pia

Jag hoppas inte att det är räv i alla fall, för där finns runt 40 katter boendes i området. Är det vanligt att hundar har en extratå? Denna matare har två hundar, men eftersom jag inte såg nygjorda spår av människa uteslöt jag hundarna.
Det är väldigt spännande att gå runt och leta spår, nu vet jag vilka husgrunder som används av katterna. Tur ingen såg mig när jag smög efter katter och fotograferade snöspår… fast det är klart, kolonisterna har ju sett mig springandes med en kattfälla där sedan mars, så de tycker väl redan att man är knäpp… 

Oj! Har ni döpt en kise till Monsi

Maria har ni till räckligt med värmande dynor mm till kojorna?
Har mer om ni behöver.
Be bra Malou 77 att ringa mig så löser vi det snabbt o änkelt.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Blev så chokad o glad att ni döpt en lite kise efter mig att jag glömde skriva att kojerna är jätte fina.
Monsi betyder en fisksort på isländska alltså ett namn på en fisk som abbore, gädda o torsk mm.
Maria tror inte de tycker du är knäpp kanske lite små galen men vem är inte det hi hi!
Måste var tryggt för kolonisterna att någon har koll på läget runt deras små stugor.

Monsi är en alldeles förtjusande liten sköldpaddstjej vars blyghet börjar lägga sig, föddes under 2008. Hon har en fantastisk dramatisk färgsättning, här kan man se henne:
http://kolonikatter.blogspot.com/2009/05/robin-monsi-lenny-och-lizette-till.html
Det känns så tryggt att det finns värmande dynor Monsi, det kanske kan behövas lite längre fram. Försöker nu ta reda på hur och av vem kojorna används, så jag kan luska ut om det behövs flera och var de i så fall ska stå.
Med all säkerhet är det inte spår efter ett hunddjur (hund, varg, räv, etc.)
I hunddjursspår syns alltid avtryck från klorna.
Jag gissar på en katt med fem tår.
#12 precis som min tanke;)
//Pia

Maria hon är juvligt söt den lilla damen.
Finns två eller tre säckar hos annepetra som det bara är att hämta om du behöver mera.
Gissar med på kise med 5 tår.
Spåret ser mer ut som grävling tycker jag - och antalet tår stämmer då;)

Nu har jag undersökt det mer noggrannt, nya spår idag, det verkar bara vara fem tår på ena tassen och storleken är som en vanlig katt!
#16 - det blir en lätt katt att identifiera om du får tag i den