Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 12496 ggr
lillmymlan
0

Läkningstid

Hur länge måste en kisse läka (honkatt) efter kastrering innan man kan släppa tillbaka dem igen?

/Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Icna
0

brukar man inte säga runt en vecka eller så? så länge inga komplikationer tillstöter. Bäst är nog att rådgöra med veterinären som kastrerat.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

ksofia
0

Man brukar ju ta stygnen efter 10 dagar och då ska det ju i regel vara läkt.

lillmymlan
0

Här är stygnen på insidan och ska inte tas bort, det ska heller inte behövas någon krage eller strut :)

Veterinären sa 1 vecka idag när jag talade med henne

*Nalle Puh*

Hawknestgrove
0

hade nog tagit två veckor ändå…. Shit happends

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

7-10 dagar brukar det vara vid vanlig kastrering. Är kissen kasterad med titthålsmetoden? I så fall går det fortare. Om inga stygn behöver tas är det alltid lättare. Du ser hur sårläkningen utvecklar sig. Är såret ordentligt läkt så kan kissen gå ut.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
0

Inte titthålskastrering, vanlig men sydd på insidan.

Det blir ett tillfälligt TNR i Linköping hos mataren då vi troligen inte kan skaffa fram hem till alla kissarna :( sorgligt men sant!

*Nalle Puh*

Hawknestgrove
0

Ja men kan ju inte trolla…..Vi väntade i alalfall 14 dagar, innan Mee fick gå ut.

lillmymlan
0

Nu blir det i alla fall 2 kissar som kommer in i taget och sedan ska de ut igen efter läkning, men kanske att 10 dagar är bättre att vänta då innan de kommer tillbaka ut igen eller kanske till och med 14 dagar? Obestämd

*Nalle Puh*

lillmymlan
0

Hur gör ni andra som jobbar med TNR?

Vilken typ av kastrering görs och efter hur lång tid får kissen komma tillbaka?

*Nalle Puh*

Lena
0

#9 Vet att TNR är att föredra, men det är ju inte alltid det finns tillgång till veterinär som behärskar den metoden. Göteborgs Katthjälp är den förening som har mest erfarenheter av TNR. Ta gärna kontakt med dem. De har även mycket information på sin hemsida.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gullimat
0

Mitt förslag är att vänta på varmare väder. Det är för kallt att släppa ut en nykastrerad katt nu.Dom flesta som arbetar med TNR väntar till mars

russin
0

Jag skulle nog helst vänta 14 dagar. det är trots allt en bukoperation och även om huden läker snabbt, så läker bukhinnan långsammare - och det r svårt att se om katten fått en infektion utomhus.

ps: jag tror inte katterna tappar sin vinterpäls på 14 dagar, så det är nog ingen fara att släppa ut igen om ingen ny ägare dyker upp.

Gullimat
0

Det talades om TNR och det är fel årstid att börja nu.

huskatt08
0

¤13¤ ja…tyvärr så finns inga alternativ om inga hem hittas.

Det är iaf bättre att stoppa tillväxten och väntar vi fram till i vår så har vi antagligen ett stort antal kattungar som hunnit födas eller många dräktiga katter.

Önskar av hela mitt hjärta att vi skulle slippa släppa tillbaka dem…men…man måste vara realist vilket inte är så lätt alltid.

essut50
0

#13 Kanske du kan ta in katterna du som inte vill att dom ska ut igen på grund av årstiden????

Hur ska dom göra tycker du?

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

russin
0

Bättre göra TNR nu än att det ska födas en massa nya kattungar om två månader…

Häromkring har i alla fall en hel del utekatthonor börjat löpa, så om två månader lär det vara fler katter ute - om dom överlever !

Det enda som talar emot (som jag kommer på) för att släppa ut katterna igen efter kastreringen, är vinterpäls - men den lär inte hinna tappas på två veckor, så jag förstår inte varför det inte skulle kunna göras ?

lillmymlan
0

#13. Kissarna har alltid varit ute och nu kommit in för kastrering, vaccinering och chip, så de är vana att gå ute, det är inga innekatter som vi slänger ut.

De har sina kojor och de får mat regelbundet och tillsyn kommer vi också att stå för såklart!

Om det inte hade varit så svårt att hitta hem till dem så hade de inte kommit tillbaka ut igen utan till ett hem med kärlek och värme osv, verkligheten är smaklös, det är bara att inse.

Att försöka göra vårt bästa för kissarna i kolonin det har aldrig någon ifrågasatt, det är smärtsamt, men om inga hem hittas så kommer de att komma tillbaka till sitt uteliv igen, dock kastrerade, vaccinerade och chipade, så det blir i alla fall inga bebisar efter de som en gång varit inne och vänt.

Men nu har i alla fall vi bestämt i Östgötakatterna att kissarna blir inne i 14 dagar och då sätts också annons ut på dessa, vilket vi håller tummarna för kommer ge fina och seriösa svar Glad

*Nalle Puh*

Hawknestgrove
0

Ja toppen!!!!!!

MariannE11
0

håller tummarna att det kommer in seriösa svar…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Gullimat
0

Säger bara vad som är humant för katterna. Dom flesta som jobbar med hemlösa katter med TNR väntar till bättre väder. När det är så kallt som i år löper inte utelevande katter nu. Dom löper tidigast i mars och då kan man fånga då. Det finns kanske undantag men då får man väl fånga den katten då.

På Näset här i Skåne finns en veterinär som arbetar med Flanksnitt och är det bra väder kan man släppa ut katten dagen efter.

majvi
0

Jag var med i Samvetet när en stor kattkoloni togs omhand.Det var i slutet på mars och då var det en hel del högdräktiga honor.Det är bäst att inte vänta med att sätta igång med TNR.Det var i Uppsala.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

lillmymlan
0

#20. Vilka är de flesta?

"Dom flesta som jobbar med hemlösa katter med TNR väntar till bättre väder"

*Nalle Puh*

huskatt08
0

Jag tycker inte det är humant att låta katterna få kull på kull ute.

Här börjar kylan nu släppa sitt grepp och då ökar genast risken för att de oxå börjar löpa.

russin
0

#20 - fast här vet jag ju själv katthonor som lever som utekatter och som löper NU och som även blir parade NU.

russin
0

#20 - flera här försöker nu hjälpa katter på ett annat ställe med just TNR - om inte hem hittas, just för att honor börjat löpa.

anebit
0

Det viktigaste är att alla katter som finns blir kastrerade så att det inte föds kull på kull även om det känns hemskt att släppa ut dom igen.

Ni gör ett toppenjobb tjejer och jag håller tummarna för att ni hittar stöd eller permanenthem till många katter så att ni slipper släppa ut dem.

Men tyvärr går det ju inte att trolla fram hem.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

huskatt08
0

Ja, tyvärr så är det bråttom, som du skriver Lo-katt så är de på gång.

¤anebit¤ Tack det värmer Skrattande vi behöver det för som jag skrivit förut….så är det oerhört jobbigt att behöva släppa ut katterna.

lillmymlan
0

Glad #26. Vi försöker att trolla, jag lovar, men det är inte lätt det där, det har vi märkt.

*Nalle Puh*

Gullimat
0

Tycker ni i Östgötakatterna gör ett jättejobb och jag önskar er lycka till. Det med TNR mitt i vintern är min åsikt. Riskerna med löpande katter och bebbar nu är mycket ovanligt.

Lokatt. Låter konstigt med så många löpande utelevande katter där du bor, mitt i vintern. Det talesspråket som man alltid sagt förr att katterna löper i mars, stämmer annars för det mesta ganska bra och då får dom sina ungar 9 veckor senare och i lite varmare väder. Dom flesta katter vet sitt bästa för sig och sina bebisar.

Har ju själv tidigare haft okastrerade katter i många år, som gick ut och in, och vi hade aldrig kattungar mitt i vintern.

Vill gärna stödja er med en slant

russin
0

Dom utelevande katterna i stallet/området där mina stödisar kommer ifrån är det infångningsdax för - hanarna har börjat jaga honorna, som i sin tur löper. Så visst är dom på gång med att föröka sig.

Parning nu - födsel i mars - honorna låter ungarna komma ner från loftet två månader senare och ungarna är ute och springer i maj…

Allt ska göras för att få ner antalet katter där och att hiondra att dom blir fler. Bara låta några finnas kvar som stallkatter - fast kastrerade sådana som hästfolket kan klara av att ta hand om. Eftersom inga ägare finns, så blir detta ett projekt som amlis tagit tag i. All heder åt henne Skrattande. 3 yngre är redan infångade och placerade i hem - några honor står på tur för att fångas in och kastreras snarast möjligt då dom ev redan är dräktiga - därefter ska även hanarna "snöpas".

Så jag är helt för Östgötakatternas infångning av katterna i Linköping - dom har nog garanerat samma problem med förökning inom det närmaste.