ARG!!!
Har tidigare skrivit om en katt jag och Hennum tog till veterinären. Den hade varit hos en dam här i Lund i två månader. Jamade och ville in till henne, klöste på fönstrena mm. Damen matade den flera gånger per dag, satte upp lappar mm. Hade dock ingen möjlighet att ta inden eftersom hon har katter redan. Jag och hennum hittade ett stödhem åt den, men samma dag som den skulle dit hittade vi en annons på KKS hemsida och med den kunde vi hitta ägaren.
Saken är att katten gnällde bara vi rörde den på ryggen vid svanen. Veterinären konstaderade allvarlig urinvägsinfektion, den hade maxvärden, det var alltså så illa det kan bli, med risk för skador på njurarna. Räkningen gick på 1200 kr inkl. behandlingen och ID-märkning mm (detta hade den inte sen tidigare,. trots att den var över tio år gammal). Vi gav ägaren katten tillbaka och gav henne fakturan (behandlingen var betald med resten av JP-kontot). Hon hörde inte av sig under hela julen/nyår. Idag pratade vi med henne och hon vägrar betala. Dels för att "vi inte frågat henne så hon kunde godkänna det", dels för att "hon inte hade råd" samt en del andra saker. Hur tusan skulle vi kunna fråga henne när hon inte ID-märkt sin katt? Vi erbjöd henne avbetalning men hon totalvägrar. Hon har dessutom inte gjort återkollen på katten som veterinären starkt rekommenderade, men hävdar att den "mår bra".
Blir så förbannad, hur tusan kan man smita undan att betala för sin katt när folk hjälpt den när den var i så dåligt skick som den var. Är så arg!!!
USch! Tycker allvarligt synd om er för detta.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Gud vad tråkigt! Oförskämt efter allt ni har gjort. Om hon nu har så ont om pengar kunde hon göra en avbetalningsplan. Om det varit min katt hade jag varit överlycklig att få den tillbaka samt att någon tagit den till veterinären för behandling. Tror väl tyvärr inte att ni kan göra så mycket om hon nu totalvägrar. Men hur verkade hon? Var hon inte glad och tacksam att få katten tillbaka?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Gör som företag: skriv påminnelser och kravbrev! Annars kan du ju alltid sprida ut det i affären hos kassörskan, eller något annat "godis"… Hemska människa som inte vill betala för sin kissekatt. Stackars kissekatt… Nu blev jag också arg…. "ARGH" 
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Tyvärr är det varför man inte ska lämna ut ett djur förrän fakturan är betald. Situationen var lite mer speciell när min Wille blev min för 10 år sedan, då han blivit svårt misshandlad av sin husse och sedan tillåtits gå med skador i olika ålder i minst ett år. Men hans fd matte dök upp och meddelade att hon nu kunde ta hand om katten igen då hon lämnat mannen ifråga (hon hade hört av bekantas bekanta att katten fanns hos en tidigare granne och de andra pekade ut mig som ny ägare)… Jag tror inte jag för allt smör i småland hade lämnat ut min Wille, men när hon stod där svarade jag leende: "Javisst, vi behöver bara reglera kostnaden för hans veterinärvård (sisådär 5-6000kr) och hans uppehälle det sista halvåret - sedan får vi juridiskt fixa att ägarskapet är mitt nu" Jag hörde aldrig av knasbruden igen - och har fortfarande Wille med mig i soffan…
Men nog är det för jävligt. Jag hade varit tacksam om någon tagit min katt till veterinären om den varit sjuk eller skadad och återfunnits. Såklart inte om det gällt enorma summor - det hade behovt vara mitt beslut - men det här var ju inte alls såna galet höga summor (skulle just säga struntsumma när det gäller veterinärkostnader men det behöver man ju ha besökt veterinären ett par gånger för att veta). Jag skulle som sagt vara glad för att någon vågade. Och när min Mirran för många år sedan försvann i en flytt och kom tillbaka via Blå Stjärnan var det med ett leende jag betalade den fakturan - jag hade ju min rymling tillbaka.

Hon var jätteglad när hon fick katten. Allt kändes bra, jag trodde verkligen hon skulle betala. Men när hon inte hörde av sig så blev man ju misstänksam. Sen är jag övertygad om att hon har råd att betala, vet inte hur hon bara kunde bli så otrevlig och oförskämd. Skaffat två katter till hade hon gjort medan denna var borta. Tackat damen har hon heller inte gjort, nu har hon inte hennes namn men hon frågade inte och hälsade heller inget tack till henne. Min mamma skällde ut henne iaf. Det som stör mig mest är att det här är pengar som folk har skänkt till hemlösingar. Och sen så vägrar hon betala för sin katt. Jag hade skämts ihjäl om det varit jag.
Hoppas bara nu katten mår bra och att behandlingen den fick var tillräcklig.

Det är synd att fakturan är betald hos veterinären, annars kunde ju de inkasserat den via kronofogden. Kan du inte fråga om de vill göra det och när de får pengar sätta dem på JP-kontot?
Bra idé, kattmatten! Har varit med om en liknande grej.

#6, tror inte det är möjligt. Den som lämnar in katten för behandling är betalningsskyldig.

#7, vad hände i det fallet?
Skrev kanske lite missvisande. Vad jag avsåg att skriva var att jag åkt på en rejäl veterinärräkning men jag hade valet mellan att låta veterinären behandla katten eller att låta veterinären avliva katten enligt ägarnas önskemål. Trots att vi erbjöd avbetalningsplan.

skaffa en kopia hoss vetten på vad det kostat o polisanmäl henne,försöka går ju alltid, otacksamma mähä..
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Fruktansvärt svek måste jag säga..kan förstå att man inte har hela summan hemma att betala, men då tar man tacksamt emot en avbetalningsplan istället! Min känsla är att hon inte borde ha husdjur över huvudtaget, hur gör hon nästa gång katten behöver uppsöka vet?!"
hemske praktiskt att låta andra snälla människor fixa sånt…… Undrar om jag ska ta och göra samma sak? fy faderen sånt folk…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Skulle ej ha lämnat katten förren räkningen är betald.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Att människan inte skäms!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Om hon inte varit på återbesök som hon bord enligt rekom, kan man kanske kontakta djurskyddsinspektören?
Pengarna kanske ni inte få tillbaka men katten får förhoppningsvis god omvårdnad. Fruktansvärt dåligt av ägaren. Kanske en artikel i tidningen så hon får skämmas kan vara ngt?

Gör en polisanmälan också, det är djurplågeri att inte ta den till vet.

jag är oxå så förfärligt arg. Om hon inte skärper sig snart så vill jag ha hennes nummer, praxis, så jag oxå kan ringa och skälla på henne. Hur har hon mage att bete sig sådär. Speciellt nu när pengarna ska gå till hemlösa katter, pengar som snälla människor gett för att hjälpa katter i nöd. Den här katten hade inte varit i nöd om hon inte hade varit slarvig! (hade kissen varit id-märkt hade hans hem kunnat bli funnit tidigare)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Människan förtjänar helt klart en utskällning men en sån gör förmodligen inte saken bättre. Försök först vädja till henne, berätta om katterna som inte kan få hjälp p g a att pengarna lagts på hennes katt. Sjuka katter som går ute i kylan nu och inte kan få veterinärd p g a pengar saknas.
#19 Tror ärligt den damen struntar fullkomligt i det. Hon är bara glad ngn annan stod för pröjset för hennes katt, grämmer henne nog att återbesöket som skulle ha gjorts var det ingen som betalade.
Man kan ju hoppas att hon betalar igen..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you