Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3879 ggr
Hawknestgrove
2010-01-11 20:32
0

MEe analsäcksproblem?

Lilla Mee har antagligen analsäcksproblem. Har bokat tid hos vet i morogn. Stämmer det, att de tvättar sig onaturligt mycket och luktar apa? Nånting i stil med gammelost… Hon är alldeles kletig i bak. Hon har ju varit hård i magen sen hon kom in, så jag gav henne liter paraffinolja i morse. Äter gör hon och dricker vatten och vill inte vara i buren, men med den stanken vill inte jag ha henne ute i rummen och framför allt inte i sängen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
2010-01-11 20:37
0

jag har tydligen mycket att lära… har trott att detta var ett han-problem…

hoppas du får bra tips här…. o att besöket går bra i morgon med tidig tid så du kan ta av klänypan från näsan…Flört

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
2010-01-11 20:41
0

ja hoppas det… fy tusan… OCh så säger de, att Dansk ost luktar illa……

MariannE11
2010-01-11 20:45
0

är det typ havarti?….. men god är den iaf…osten alltså….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

liinah
2010-01-11 20:48
0

min Maja har också haft sådana besvär, tvi satan vad det luktar….. som urin, avföring och människospya - på en och samma gång. tvättade sig extremt mycket och fick konstiga ryck. de kan även åka kana.  kunde se spår i form av ljusbruna droppar på möbler när hon lyckades tömma analsäckarna… ja usch, nu säger jag inte mer. blä. Tyst

Lena
2010-01-11 20:48
0

Både honkatter och hankatter har analsäckar som kan bli infekterade. Ofta uppträder problemen i samband med förstoppning. En fiberrik kost kan då vara bra för att förbygga återfall. Om hon är kletig och luktar illa behöver hon undersökas och behandlas. Något galet är det. Kan du se om det kommer från analöppningen så att det inte är flytningar?

Håller tummarna och hoppas på det bästa!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

tuska
2010-01-11 20:52
0

Ja det luktar ruttna ägg x 10 när de tömmer analsäckarna, hua ligen.

Kan Mee tömma dem så tror jag att det inte blir annat än en PC kur .

Blir det stopp i säckarna kan det bli hål på utsidan av analöppningen.   Alla mina katter är stenhårda i magen och jag är rädd att det ska bli dessa problem. Jag ger linfrövatten i blötmaten,lägger linfrön i blöt över natten och tar det sega och blandar i blötmaten det är skonsamt för magen och smörjer tarmarna. Parafinoljan kan man bara ge vid tillfällig förstoppning (tror jag)

Ankie
2010-01-11 20:52
0

precis så där var min Busan å. Hon sprang nåt alldeles kopiöst för att hux flux stanna å hets slicka sig där bak. Drog rumpan efter sig. Sen en dag när vi kom hem luktade det ju lagård i sovrummet, men dra på trissor vilken lukt. Men det var ju analsäcksinflammation, var till vet så de fick söva å tömma sen har hon varit bra. Vi har givit henne kattmalt ibland nu å då för att hon har tendes att bli hård i magen men som sagt nu är hon bra.

Hawknestgrove
2010-01-11 21:00
0

ja , hon hade ju väldigt fin avföring när hon var i sin husvagn, stora korvar varje morogn och sen var hon ju ute och rörde på sig. Här inne har hon ju varit väldigt stilla och detta märkte jag nu i kväll. Alldeles blöt och det känns lite fett och hon har slickat sig frenetiskt där bak. Så vi fick tid i morgon 12.45. OCh luktar nåt i stil med Vällagrad havarti/gamle Ole. MEn pigg och åt skinka och drack vatten. Knaprade också i sig några kulor av olivers mat. MEn det är klart, hon har med säkerhet en förstoppning också. för när jag tömde hennes låda i dag, så låg det bara tre små korvar där. Sen har hon ju varit ute en del också i lägenheten och kanske gjort något  på den andra lådan, vad vet jag? Så ddet är lite sorgligt, men vill ju inte ha upp henne i sägen med denna klet och lukt. Synd, för hon är verkligen gosig  när hon är i sängen.

Simson
2010-01-11 21:14
0

Min Atos analsäckar sprack så det blev operation på ena o tömning på andra. Tratt o dränage. Indys sprack tre gånger på raken förra hösten så de tog till slut bort dem. Gör riktigt ont. Luktar päck! Om det ginge så kolla om hon är svullen o varm vid pass kl 4 o 8 om analen. Vet att hundägare tömmer sina små vänners men jag skulle inte ge mig in att göra det på en katt…

Jag har två trådar om detta om du vill jag skall leta efter dem…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Hawknestgrove
2010-01-11 21:17
0

HAr redan kollat det, tack. MEn det luktar alltså fränt?  Googlade och då var det nån som likande lukten vid sillake, men det jag ju inte ens hur det luktar. Går itne att kolla henne hon blir så sur.

anebit
2010-01-12 00:00
0

#8 Gamle Ole som är så gott!  Skrattande

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

anebit
2010-01-12 00:00
0

Ops, va stort det blev!   Förvånad

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hawknestgrove
2010-01-12 00:05
0

ja nu tog jag och tvättade med en tvättlapp medljummet vatten och gav henne lite lite paraffinolja rektalt också. JNu luktar hon inte så mycket. OCh att det var nåt sekret, den saken är säker, för hon var liksom fet i bakändan. Men pigg och glad, och äter nu Mjau tetra med oxlever. Dricker vatten. MEn som sagt,  lilla hjärtat, kan inet ha henne lös just nu, för den lukten vill jag då inte ha i sängen….

Lena
2010-01-12 00:17
0

#9 När vi var hos veterinären tömde de Tristans analsäckar. Det var lite ansamling där. Veteriären gav mig rådet att använda 1/4 stolpiller för hemorojder samt smörja in med idomin. Det skulle göra det lättare att tömma analsäckarna om besvären återkom. har dock inte behövt praktisera det ännu och vet inte om kissen accepterar det heller.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
2010-01-12 00:19
0

Ok, tack1 Men stämmer det med lukten?

Hawknestgrove
2010-01-12 00:28
0

anebit jag vet hur man gör……

kattassen
2010-01-12 08:27
0

Blä och fy för detta problem… Baffe har haft analsäcksinflammation ett par gånger och först märker man inget utan bara att kläderna stinker när han suttit i knät…

Silla-lake är en annan doft som kan jämföras. Hur som helst blev det en genomspolning hos veterinären och sedan avslutade hon med att ge en PC-spruta i vardera säck. Sedan blev det PC-kur i pastaform en vecka.

Hoppas det ordnar sig med lilla Mee!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
2010-01-12 11:10
0

ja, hon är ju alldeles flottig i bakändan och luktar inte gott….. Går konstigt också…. OCh vill inte bajsa!

Hawknestgrove
2010-01-12 16:28
0

JA vi kom hem från vet rätt snabbt. Fulla analsäckar, ja. OCh med tanke på, hur hon beter sig inne, så tyckte veten, att det var bäst ur Mees synpunkt att flytta ut i sin husvagn igen. hon rör ju inte på sig här inne, vilket gör att magen blir understimulerad. Även om husvagnen är liten, så är den hennes… OCh hon kan röra sig  mer där, tills vi fått helkoll på att hon är pigg och kry. ingen förstoppning. Så håller sig tempen som den gör nu i morogn, så får hon flytta ut igen. Hon trivs helt klart inte här inne och de andra bryr sig ju inet ens om att hon existerar. JAg är jättelessen. MEn denna extrema kyla har ju haft så många nackdelar, dels så vill inte ens våra gå ut i rastgården, och så blev vi ju tvungna att ta in Zita några dagar, vilket var väldans skrämmande. Fick med mig några påsar Hill´s I/D som  tydligen var busgott.