Lundapågen "Kaj"
Fortsättning från Hemlös honkatt
Här är en ny tråd. Tänkte att namnet på den förra tråden är ganska inaktuellt eftersom det är en liten pojke.
En liten söt kattpojke på 5 månader som har fått Kaj som namn just nu, bara för att de behövde ett namn på Haga.
Han är busig och nyfiken och gosig. Jag är jättekär. Han ser ut precis som mina gamla katter Missan och Lukas. Kaj behöver verkligen mycket stimulans och det bästa vore om han har kattkompisar tror jag, så att han kan leka hur mycket som helst.
När min pojkvän var här hoppade han upp i hans knä, det gör han inte med mig :P
Däremot har vi lekt i korridoren. Jag slängde en köttbulle till andra sidan av korridoren, och så jagade Kaj efter. Och han är så duktig på att komma när man kallar. ^^
Hade jag haft ett större ställe hade han nästan fått stanna :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Förra tråden hette Hemlös honkatt.
Här är Kaj när han hälsar på hamstern Alfons. :)

Har för övrigt flyttat ut hamstrarna i hallen. han var lite för nyfiken hela tiden, jobbigt att ha stenkoll hela tiden.
Så söt han är. Påminner om våran Cornelius! Spännande det där med hamsterkompisar. :)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ja vilken förolämpning att han kallades för tjej…
… väldigt snygg kisse…vissa kissar fastnar man enormt för…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Det vore bra om någon kan länka den gamla tråden "hemlös honkatt" till denna tråden.
"Kaj" är en helt underbar katt.
Jag både lämnade och hämtade honom hos Hagaveterinären och eftersom min man körde hann jag studera honom noga. Jag har sällan sett en så vackar katt och även om han är mycket söt på fotot tycker jag han är än sötare i verkligheten. Ljuvlig tycker jag är det rätta namnet även om han är en kattpojke.
Hade jag kunnat hade jag själv tagit hem honom på direkten. Även maken blev förtjust i honom. Han är också så tam så direkt när jag hämtade honom hos timmjann kunde jag bära omkring honom.
Han måste få ett hem snabbt så han inte måste sättas ut i kylan efter helgen!!!! Han är ju bara 5 månader gammal!

Igårnatt hälsade han på en av mina grannar, och han fick god korv och de lekte länge. Inatt har han sovit i min säng aldeles intill mig och spann hela tiden, det var sjukt mysigt! Ingen av mina katter vill det. På morgonen vart han pigg så då fick jag ha en leksak på snöre som satt på en pinne och typ leka med honom i sömnen för att han inte skulle attackera mina tår. :P
Han kissar och bajsar bra.
Ska fråga timmjann idag om han är avmaskad. Enligt veterinären hade han inte skabb eller något sånt. Så det är ju bra.
Idag har han hälsat på en annan granne som släppte in honom i sitt rum så han fick smyga omkring där och nosa. Det är en modig pojke.
Just nu ligger han på stolen bakom mig. ^^ Helmysig och superbusig. Men det märks tydligt att han har mycket energi och bus i kroppen och skulle behöva en liten kattkompis att leka med.
Verkligen en go katt och jag vill med behålla honom. Helst ta med honom till Bollerup, där han kan jävlas med mina andra katter. Jag tror Vidar och Fingal skulle tycka det var kul att leka med honom.
Har upptäckt nu att det inte är några problem med att ha tama katter lösa på mitt rum, så om jag ska vara akuthem åt fler tama katter i framtiden, så är ju det bra att veta.
Dock får han nog vara i buren när jag inte är hemma. Jag har för mycket saker som kan vara farligt för en liten katt. Saker som kan trilla ner osv.

Oops :) dubbelinlägg

vilken goding!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Han är jättesöt.
Hoppas verkligen det finns någon för sötnosen. Inte ska han väl behöva släppas ut igen.
Han är ju bara en bebis. Ungefär lika gammal som mina ungar i tråden om min trädgårdsfamilj. Och dom är så små än..
Visst är han en toppenkisse
. Man blir direkt förälskad i honom. Det borde vara lätt att hitta hem åt honom för vem vill inte ha som familjemedlem en sådan mysig gullig kisse.

Vad fint att du kunde ställa upp för lille Kaj, Hennum!
Det låter ju lovande att han är kavat och vill hälsa på hos grannarna och låter sig mysa i sängen osv. Det blir nog lätt att finna ett nytt hem till honom - om han nu inte får bli "student-kisse"
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Idag har han varit jättelänge inne hos en granne och sovit på henne säng medans hon har haft två kompisar där. Varför ska han vara lugn när han e med andra och vara på mig konstant om att leka? :P min säng är jätteskön!
Kaj Chorizo som vi döpt honom till, är en väldigt social misse.
han har en sån fin sittplats i fönstret nu.

Glömde säga att han är avmaskad nu oxå. Med Milbemax som ska ta alla sorters maskar enligt kvinnan på apoteket.

#12 Vilken fin "Kaj-plats" han har funnit sig där i fönstret

hehehe. :D
Nu har han lättat ankar och åkt iväg till sängen istället. Vi tog en tupplur ihop innan, för jag var jättetrött. och han vilar fortfarande. Funderar på om jag ska leka med honom nu så han är trött inatt istället, eller om han ska få ha den dygnsrytmen han vill ha :P

Måste lägga in fler bilder på sötnosen.
Som vanligt så är blixt ganska irriterande ibland, man ser inte riktigt hur mjuk o mysig han är, för bilderna blir så stela med blixt.

En till! Han använde min plånbok som huvudkudde :P
Den plånboken som pungat ut 300 kr för royal canins kattungefoder och ett halsband som han lyckades ta av sig på nolltid. Istället får han använda ett jag fått, där det oxå står mitt mobilnummer. Så det får man ju byta ut när han flyttar.
Oj, så irriterad han var när han fick på sig halsbandet först. Men jag vill att han ska ha det OM han skulle försvinna härifrån.

*tittar bara med ena ögat o suckar hänfört*…
så söt, han är så lik min Sigrid, en Sturkö katt från Naquita, så man tror det är samma kisse, hoppas han inte har all hennes energi bara
Maggan47

Energi har den här kissen så det räcker och blir över. Men kanske inte lika mycket som hon, det vet jag inte. ^^
Han vilade mycket idag oxå. Mycket intryck blir det när man bor i korridor.
Han är så mysig att gosa med. Man kan verkligen ta i honom och flytta på honom mycket utan att han protesterar. Pussa på honom och allt. ^^
Angående stödhem. Jag känner en tjej vars föräldrar blev ganska sugna. (Hon skickade en bild till sin pappa på mobilen, och han svarade "Vad söt! ska han bo hos oss?") de har minst en annan katt, samt en hund. och de bor i skogen norr om kristianstad. Där finns rävar, och de kommer ta Kaj permanent om de tar honom. Med andra ord - både nackdelar och fördelar.
Min pojkväns mamma ska komma med besked imorgon.
Och jag fäster mig bara mer och mer vid den här unge herrn, så jag vet inte om jag kommer kunna lämna bort honom - utan att ringa dit varje dag och ge instruktioner om hur de ska göra. :P Funderar på att övertala pappa… men tre katter är lagom där. Plus att han har väldigt fullt i sängen med en katt och en hund som sover där, Kaj skulle definitivt oxå vilja sova i sängen och det får inte plats :P

putt för lille Kaj

Han är då fantastiskt fin…man kan riktigt se på honom att han är ett riktigt gosknippe!!
Undrar hur det går med "Kaj", denne underbart gullie lille kattpojke. Jag blev så förälskad i honom och kunde knappt lämna honom hos Hennum.
ja hur har det gått????
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

fint. igår var min pojkvän här och han sov i sängen hos oss och spann som en liten helikopter :P
Har pratat med min grannes flickvän och hon tror att hennes föräldrar som bor i skogen ovanför kristianstad kan tänka sig honom. De vill ha en katt till men hade främst tänkt sig en liten kattunge. Men de har sätt bilder och vart förtjusta.
Kommer få svar ikväll och då vill de nog ha honom genast så då ska vi fixa transport till Immeln.
Där kommer han kunna få gå ut så småningom och ha en kattkompis. Hundarna får vi se om han vänjer sig vid, med tiden ska nog det gå bra. det är snälla hundar.
De har haft mycket katter i hela sitt liv och kan mycket om dem.
åh då håller vi tummar så de blir blå……
#25 Bara han inte springer bort eller där finns räv. Tänker på den andra tjejen på nationen vars katt nyligen försvunnit i skogen och tjejen trodde att den var tagen av en räv.
Ja man får vara lite försiktig. En sån liten ska ju inte ut ensam tycker jag. Räven är inte så farlig… Då är faktiskt grävlingen farligare. Ok en kattunge den tar räven lätt..
Det stod att han ska få gå ut så smånigom, vilket jag tolkar som att de är lite försiktiga i alla fall…
Lite oroligt känns det allt. Så gullig som han är borde det stå människor i kö för att få ta hand om honom.
ja vi får hoppS PÅ DET BÄSTA.

De har som sagt stor vana vid katter. De sa absolut till om att han inte får komma dit förrän efter att de har renoverat färdigt, för att det inte ska bli någon stress och att han inte ska smita ut. De kommer vänta länge med att låna honom gå ut och de bor i ett hus med två våningar så om han har problem med hundarna så kommer de kunna göra så att de har vars en våning tills han har vant sig. men han är ju fortfarande liten så jag tror att han kan vänja sig ganska snabbt.
Jag kan lova er att det här är väldigt ansvarsfulla människor som älskar djur och vet efter långa liv med dem vad de behöver för att må bra.
Dessutom märker man tydligt på honom att han vill ut, han går här i korridoren och jamar ynkligt, här får han allt han behöver utom att gå ut. Så det är det han saknar. Plus en kattkompis.

En bild på kaj i tunneln som jag köpte på Kattstödet i Lunds loppis igår, när de hade öppet hus. :)
Ja det låter u bra… Men hur länge dröjer det tills han f år flytta då+

Nästa fredag är renoveringen klar, de vill även att han kommer innan en helg, så att de kommer vara hemma hos honom de första dagarna så han känner sig välkommen sådär. :) Så att de kan se att allt går bra.
Låter ju toppen!

vad bra….en sån snygging….

Han kommer få vara hos mig fram tills dess. Bäst så, då slipper han flytta så mycket. Mina grannar kommer ta hand om honom i helgen när jag är borta. Det är ju rätt många, så de får turas om, då blir det inte mycket att göra per person.
Så gosigt!

Det har gått jättebra i helgen med grannarna som kattvakter. Och jag har varit på foteviken och kelat med två andra katter där. Den ena tillhörde en som var på lajvet och den andra bor i närheten och brukar komma upp dit när det är folk, för den vet att då finns det snälla vikingar med mycket kött och ost. ^^ Men det var mysigt att komma hem till Kaj igen. Han är trots allt en av världens bästa katter.
På torsdag kommer det nya hemmet och hämtar honom.
Åh så gulligt!
Gläds åt att "Kaj", denne supergullige kisse fått ett hem. Nu släpps han väl inte ut när han är så liten och räv tydligen finns i skogen. Tänker på den andre katten de förlorat.

Det är en förvånansvärt stor och stark och snabb gosse. Han är lika stor som mina vuxna katter, vilket förståss inte gör någon skillnad när de är så unga i huvudet så att säga ^^
De är som sagt duktiga på katter, lika duktiga som någon här. och kommer inte släppa ut honom förrän de vet att han är redo för det, det kan jag lova.

Måste även säga ett stort tack till Praxis som hjälpte mig med matningen när jag var iväg. När du än behöver hjälp med dimdim för att du ska iväg, så säg till, jag umgås gärna med henne en stund. ^^
#42 Ja han är en superkatt och lyckliga de som får ha honom som familjemedlem. Det enda som oroar mig är räven.

De enda som längtar efter att kaj ska flytta från den här korridoren är hamstrarna :P De tycker att det är liiite jobbigt att ha ett rovdjur nosandes på andra sidan buren hela tiden. De längtar efter att vara bossar över stället igen :P Människorna här däremot börjar få lite seperationsångest!

annebeate, räven är inte så farlig. HAr sett grannes katter här, ok de är stora och tuffa, och de ger räven stryk! Kunde inte hålla mg för skratt förra året, JAnne såg att räven och Anton retade varandra. Så han gick ut på altanen med 222:an och pangduärdöd till räven. Anton satt en bit ifrån cooooolt tyckte han…..Gick fram till den döde räven och petade på honom och pinkade…JA Anton är kastrerad…..

hade det inte räckt att skrämma iväg räven? 
#46 men lille "Kaj" är så liten och säkert ett lätt byte för en räv, usch!!!

Det är nog dessvärre ett hot för alla katter som vistas ute i landsbygdsmiljö. Jag tror nog dock att bilar utgör en betydligt större fara för utekatter.
Jag tror att vi får försöka sätta det positiva i första rummet när det gäller Kaj. Det verkar som han får ett gott hem och som vädret är just nu ute är det ingen risk att några katter hänger ute allt för länge på dygnet om alternativet är en varm koj. (Han skulle väl inte få gå ut i det närmaste heller, eller hur var det?)

Nu har Kaj flyttat! :( Här känns jättetomt. Har verkligen fastnat för honom. Det har varit så mysigt att sova med honom varje natt, goskatten. Och hans mjauande, det kommer vara tyst här nu.
Precis, han kommer inte få komma ut på typ två veckor, det sa dem själva innan ens jag hade hunnit säga det. ^^ Så det är lugnt.
Jo… räv finns det på fler ställen än vad åtminstone jag trodde.

#50 Då får du ägna dig åt dina små-djur lite nu då
De är väl glada när stora monster-katten har gett sig av…
Skönt att det ser ut som Kaj får det bra!

Jo. de är överlyckliga nu ikväll, får springa på golvet så mycket de vill. ^^

hihi. :D precis! HUR kunde du veta det? ^^
Hennum
Vet familjen som tog "Kaj" om att "Kaj" bara är cirka 5 månader gammal. Jag rycker det är väldigt tidigt att släppa ut honom särskilt som de bor i skogen och det finns räv där och de tydligen tror eller kanske vet nu att räven tog deras andre katt. Jag är kanske den ende på forumet men jag känner oro över detta. Kaj är en sådan liten kär kattpojke och skulle säkert inte ana oråd om han såg räven.

#55 I inlägg #31 skriver Hennum att familjen skall vänta länge med att Kaj skall få gå ut, vilket vi får förlita oss till.

ja, de vet att han är 5 månader och eftersom de vet precis lika mycket om katter som du och jag och tar lika bra hand om sina som du och jag, så vet de nog hur de ska hantera situationen på bästa sätt.
valet har dessutom stått mellan att släppa ut honom i lund igen, eller att han flyttar hit.
Ja, vi hade ett annat hem oxå, men där skulle han bli ensamkatt vilket inte är ett alternativ enligt mig, det här är en väldigt sällskapssjuk gosse.
Dessutom så tycker jag mig ha märkt att när han har stött på nya saker här i korridoren så har han varit väldigt försiktig och han blir lätt rädd och springer iväg från saker. Så jag tror han skulle ta det säkra före det osäkra och sticka iväg om han träffade på ett djur som han aldrig sett innan och är större än honom.

Jag tror inte det är någon fara för räven! Kaj kommer säkert få det jätte bra :) Hennum, du får gärna komma hit och kela med dimdim, hon gillar dig ;) Jag känner på mig att vi nog kommer hitta något annat hemlöst djur/katt att spendera vår tid på. Jag såg en katt idag som försökte döda en stackars kråka som satt på trottoaren och inte kunde flyga iväg. Hade superbråttom till en föreläsningen men fick hjälp av en annan kvinna att jaga bort katten och sen petade vi på fågeln med en pinne. den kunde flyga några vingtag och såg inte ut att ha något brutet så var nog bara chockad, kanske flygit in i en ruta eller något. När jag gick hem så var den borta men inga fjädrar eller tecken på strid så den hade nog repat sig och flygit iväg :) Tänkte att jag skulle ringa dig annars Hennum, så vi kunde fånga fågeln :P

Oj. vilken dramatik ^^ hoppas pippin och katten mår bra. att pippin är ute och flyger och katten är inne i någons soffa…

Har nu pratat med min granne och hans flickvän. De åkte med Kaj till immeln där han bor nu, och var där till igår.
Kaj har ju lärt känna min granne och hans flickvän när han bott här. så när hon kallade så kom han, men inte när hennes mamma kallade. :P
Han funkade bra med hundarna, om de kom för nära så fräste han och då gick de därifrån. Den andra katten, Miso, sprang fram mot honom för att leka, och då fräste Kaj så Miso gick därifrån men då sprang Kaj efter som om han ville leka. :P En aning ambivalent. ^^ Men det är den andra katten Miso som bestämmer, det märks. han är även ca 2-3 år, så det kan ju förklara saken. Men trots det är de lika stora. ^^
De har väldigt stora fönster på nedanvåningen, så där har han suttit och jamat och tittat på fåglarna utanför. Första dagen var han väldigt tyst, men sedan började han jama och prata som vanligt, det märks verkligen att han vill ut.
Hon berättade så fint om precis i början när kaj var där, så gömde han sig under hennes föräldrars säng, och då lade sig mamman där brevid sängen och pratade med honom i en halvtimme. Båda hennes föräldrar är störtförtjusta i honom.
Nä… om räven, jag är glad att den försvinner. Vill inte ha den här hos oss och att skrämma funkar inte. Dessutom, så är de tyvärr många gånger fulla med skabb. Nu är ju grannes katter både KArl och Anton stora tuffa pojkar. MEn jag är rädd, att lilla Mee sitter i husvagnen på konvalecens just nu just på grund av räv. Så bort med den….Grattis till ett bra liv lille KAj!.

Tänkte berätta för er här hur det går för Kaj.
Han väger nu 5,5 kg. En riktig bjässe alltså. Han är mycket större än sin äldre kompis Miso, som han gärna leker men, men bossar över. Han bestämmer även över hundarna, som snällt låter sig hunsas. De nosar på honom och han stryker sig mot dem. Han är ute och jagar möss, och brukar komma hem med små offer som han lägger på trappan och leker med.
Kaj pratar mycket fortfarande, går runt och kurrar och jamar. Deras hus ser ut så att det är två våningar och på ett ställe har de då en vind/ovanvåning där man kan se ner till en del av huset som inte har vind genom glas. Och där under hade familjen suttit och pratat, och hörde Kaj mjaua någonstans. Så tittade de upp och där satt han och tittade ner på dem och sade: "hej, här är jag"
Han hade aldrig kunnat hitta ett bättre hem. Han stortrivs verkligen. Är både ute och inne och har goda vänner och matte och husse som avgudar honom. Min grannes flickvän hade bilder på mobilen, som jag skulle få så småningom, på tjockisen. ^^

Min handledares dotter - 3 år - hade upplyst dig om att det faktiskt inte heter Immeln. Hon bor iaf i Himmelen och det låter det som Kaj också gör. 
Härlig tråd att läsa!
vad glad jag blir att det ordnat sig så bra för "lilla Kaj" visst låter det som Himlen han flyttat till, för en liten hemlösing
Maggan47
Så roligt att få rapport om Kaj.
Men vad har hänt? Lille graciöse Kaj en bjässe på en månad.
Han måtte ha det för bra!

haha :D jaa… himmeln ^^ så gulligt! Kaj håller nog med om det, skulle jag tro,
Kan man inte flytta den här tråden till typ kategorin solskenshistorier? Det skulle vara kul att kunna berätta här om honom fler gånger, om han gör något lustigt, och när jag får bilder.

Jag har ny flyttat tråden till solskenshistorier enl. önskemål från Hennum.
Det är verkligen en solskenshistoria och jaaaa fler bilder vill vi ha.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Tack anebit! :D
Ska tjata på henne om bilderna. ^^

Här kommer en bild på Kaj
Han är mycket inne nu, när det är kallt ute. Så han blir väl bara tjockare o tjockare då kan ja tro. ^^

Här har vi en bild där man ser hans mage. Ingen liten sådan. ;)
Så fint han har det, lille KAj!

ja. lille Kajan (som han kallas där) har det toppen i Immeln. :)

Skoj att se att du har det så bra i Himmelen Kaj 

Fick idag en till bild på mobilen, som jag inte kan ladda upp på datorn, där han ligger på rygg och myser framför deras brasa. Väldigt gottigt. 
Och när han ska gå ut, så ställer han sig tätt intill väggen och tittar på snön med missnöjd min, och går sedan in igen på lådan. ^^