Lag om ID-märkning
Vi som skryter om våra djurlagar, ändå är det helt ok att kasta ut sin katt i snö och kyla utan några följder… 
I andra länder är situationen densamma för hundar, men här i sverige har vi nästintill inget problem med det efter som vi har en lag som kräver ägarregistrering och ID-märkning av varje enskild hund. Hittas en omärkt hund har ägaren 7 dagar på sig att bli funnen och märka sin hund, och vi kan ställa hundägaren till svars om han inte tar vara på sin hund.
Över 100 000 katter sitter ändå ute i kylan nu, för att någon struntat i sin katts öde. Trots att vi redan har redskapet, registret och beredskapen att rätta till problemet behöver nu tusentals nya katter sätta livet till i vinterkylan. Det är verkligen inte okej! 
Facebookgrupper har faktiskt gjort skillnad förr, så hjälp till att delta i och sprida denna! Katterna behöver all hjälp de kan få, alla vägar för att uppmärksamma problemet för oss närmre ett agerande. Snälla, gå med i gruppen och bjud in dina vänner:
http://www.facebook.com/group.php?gid=263120893783
Finns det ens någon som är mot lagförslaget?
Jag är säker på att de flesta här på sajten är för en lag om ID-märkning av katt.
Under 2007 hade Djurskyddet Sverige en kampanj om just detta som gick under namnet "Älskade Katter Märker Man". Kampanjen fick in över 100.000 namnunderskrifter, som Djurskyddet sedan lämnade till Jordbruksministern. Det var en av de mest framgångsrika namninsamlingarna i Sveriges historia. Trots detta har inget hänt i frågan. Men det gäller att inte ge upp. Nya kampanjer i frågan skadar inte.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Stod det något i media om detta? Det fanns ingen riksdagsman som var intresserad av att driva frågan?
nu har jag gått med å skiclat ut detta till andra
Ja, en fantastisk kampanj som säkert alltid kommer att ligga kvar i bakgrunden för fortsatta försök att få igenom det! Det gäller bara att inte glömma frågan, att inte ge upp.
Folk glömmer så snabbt, och det är vad motståndare hoppas på. Jag tror absolut på att envist fortsätta att förklara för folk varför, engagera människor och göra sina röster hörda.
Sedan ska man inte glömma att varje ny kampanj gör att nya människor får upp ögonen - både för frågan och i detta fallet även att id-märka sina egna katter.
Sen kan man bara undra till vilken nytta….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det verkar som att det kommer bli en utredning om lag på idmärkning av katt…
Puttar upp !! Vi behöver verkligen en lag.Men jag tycker dom behöver både öron och id-märkning.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
tänk om… så bra det vore….
Polisen möts av hundratals hemlösa, ochippade katter - och faktiskt en del andra sorters kriser. Jag förstår att de inte vill rycka ut med läsare varje gång någon hittar en katt - den är säkert inte chippad ändå. Dessutom har jag stött på många poliser som inte vet att man kan chippa katter.
Men, en lag kring detta ändrar inte bara privatpersoners syn på katten - polisen får en ärlig chans att lösa djurskyddsbrotten och får kunskap om hur man gör när katter hittas.
Det är ett långt projekt innan allt är på plats, men utan lagen händer inget.
teryp, precis. De vet inte ens om att man kan chippa dem eller ens märka dem. MEn här är de så insnöade, så de kan inte ens gå in på datorn och kolla en hund! JAg ljuger inte! För de har stängt!