Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1294 ggr
[Alexandrae]
2010-01-05 17:36
0

Vad göra?

Det finns en liten grå katt här där jag bor, den är nog inte ens ett år, som verkar halvt övergiven av sina ägare. Vi bor på en liten ort så det är många som har sett den nu utomhus om kvällarna långt ifrån hemmet, och det är minst -15 grader. I somras strök den omkring långt ifrån sitt hem, den satt utanför vårat hus i flera dagar men vi kunde inte ta in den dels för att vi inte visste då om den hade något hem, och dels för att vår egen katt jagade bort den så fort han kom i närheten… Vi satte upp en lapp i affärn om upphittad katt, och några dagar senare satt jag även upp en lapp med en bild på katten och texten: Du som äger den här katten, sätt på den ett halsband! Så att vi visste om den hade någon ansvarig ägare eller inte. Det lönade sig och den fick ett halsband sen. Men ägarna verkar skita totalt i den här stackars lilla katten! Skulle inte förvåna mig om den fryser ihjäl :'( Imorrn skulle det bli ner mot -25 grader. Kommer den hit då tar jag in den!

Men vad ska vi göra? Jag och många med mig är så förbannade! Att dom bara struntar i katten sådär, speciellt när den är så liten!

Lena
2010-01-05 18:26
0

Alltid lika trisst när man träffar på katter som har en ägare som inte bryr sig om den. Med tanke på den enormt bistra väderleken är det bra om du tar in den så länge. Risken är ju som sagt stor att den fryser ihjäl annars. Ta sedan ett snack med ägaren. Om ingen bättring sker bör du anmäla ägaren till länstyrelsen, ja det skulle du nog kunna göra redan nu egentligen. Det här verkar ju ha pågått ett tag. Frågan är om de tröttnat på katten eller vad det beror på att de låter den gå vind för våg?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
2010-01-05 18:30
0

ja ta in den. Det är inget brottsligt i det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
2010-01-05 18:47
0

Om…jag skulle träffa på en kisse som går ute o fryser i denna kyla..ja..då skulle jag helt enkelt ta in den för att få vistas i någon vrå fri från de andra katterna..hur är folk funtade som låter sina vänner gå ute o frysa på detta vis..jag fattar det bara inte…-(

[Alexandrae]
2010-01-05 21:13
0

Jag blir så arg på dom, för dom verkar inte ha brytt sig om den från första början, i somras var den ju bara en liten unge! Hoppas nästan att den kmr hit så att jag kan ta in den och skälla på dom…

Hawknestgrove
2010-01-06 00:42
0

ja hota med att anmäla dem för vanvård av djur. För det är det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
2010-01-06 02:15
0

vet du vilka som äger den eller har bra gissningar?….stackars kisse.. hoppas den kommer förbi åt ditt håll med det snaraste…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[Alexandrae]
2010-01-06 21:16
0

#6 jag vet inte vilka det är men jag vet var dom bor.

Idag har det varit -20 grader och neråt här :((

Gunlog
2010-01-06 21:27
0

Om det finns ett halsband på den, och den är ute och fryser, ta då in den.

Det borde ju finnas namn och telefonnummer till ägaren. Ring då och påpeka hur kallt det är ute, och att de borde komma och hämta hem katten.

Finns det INGET namn eller telefonnummer, sätt upp en lapp i affären med bild: KATT UPPHITTAD. När de hämtar katten, så skäms de säkert.

MEN, hör de inte av sig då, så anmäl…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Alexandrae]
2010-01-06 21:31
0

#8 satte upp lapp med bild i affären, katt upphittad, i somras. Men dom hörde inte av sig.

Tänker ta in den om jag ser den!

[Anunnaki]
2010-01-06 21:42
0

Det verkar vara en bra idé att ta in katten och ge den mat. I och för sig kan katter klara sig ute i kall väderlek men inte alla klarar det och definitivt inte om de inte har något krypin fritt från drag och ombonat. Mat är förstås också ett  måste för klara kyla.

Man kan gå in på www.ratsit.se och söka på adress och få reda på namn men först måste man söka med namn och ort innan ett fönster för hela adressen kommer upp. Man kan söka på vad för namn som helst för att komma vidare.

Länsstyrelsen bryr sig troligen inte för vad är en liten katt värd i deras ögon.