Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 2781 ggr
Alexej
1

Liten uppdatering:)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som nog en del har fattad var jag och Lena rätt så osams men hon ringde upp mig nu på kvällen och vi kunde äntligen reda ut våra problem.

Tydligen har vi på nåt galen sätt pratad förbi varandra hela tiden.

Jag var och är total oengagerad i vanliga pmplaceringskatter. Katter som av någon anledning skulle byta hem och ägare. De kan vi bara tipsa om tex Blocket och ger råd hur man bäst omplacera en katt och vad man ska vara noga med.

Det var vad Lena trodde. Att jag nu hade börjad ömma för vanliga omplaceringskatter och ville ha de på sajten.

Nej, jag ville hela tiden visa att det finns många ägda katter som behöver hjälp. Som skulle egentligen falla under djurskyddslagen och där ägaren borde anmälas och få livstid djurförbud. Jag har anmält många kattägare men ibland inte ens fått svar trots påminnelser. Andra anmälningar lagts ner utan att katten fick hjälp.

För mig är en katt i nöd en katt i nöd oavsett om det är en hemlös katt eller en katt med dålig ägare som inte är något annat än en vanvårdskatt. Och ibland känns det som varannan kattägare borde anmälas…

Vi är många som vill hjälpa katter. Några hjälper aktiv hemlösa katter andra kan hjälpa en vanvårdad katt till ett bättre hem. Genom anmälning, kattnapping eller vad som helst. Deras ägare är ofta idioter som aldrig borde ha skaffat en katt.

Diskussionen och osämjan kom igång genom att när det skrevs om en katt som inte hade det bra och några ville hjälpa. men då skrev andra att tråden borde stoppas för sajten är för hemlösa och inte för katter med ägare.

Om någon flyttar ifrån sina katter. Är katterna då hemlösa? De har ju en ägare. Det var den diskussionen jag ville få igång. Inte bara stirra blind på att en katt har en ägare som ska ta ansvar utan att se katten som har en idiotägare och behöver hjälp.

Nu har vi iaf redat ut problemet. Otroligt hur man kan prata förbi varandra. Kände mig som en idiot att jag aldrig fick fram att jag ömma för hemlösa katter likamycket som jag alltid har gjort men likamycket för vanvårdskatter - också de som aldrig skrevs om i tidningen. Typ grannens katt som inte blir kastrerad, inte få komma in, sparkar istället för kärlek och inte få mat för det finns ju möss att jaga, och i bästa fall får en kula i huvud när den blir sjuk. OBS. bara ett exempel. Min granne har efter mycket tjat och hånflinande kastrerade katter.

Vill tacka alla som har skrivit mail och pm. Kändes otroligt skönt fast jag har inte svarat än på de flesta mail. Men det kommer. :)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Snälla du, du vet, att du har mig som en vän. JAg är dig tacksam i det oändliga, då du hjälpte Oliver till ett bra hem och bjöd så gästfritt när jag kom med honom. Du är en genomgo person. Punkt slut.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

monsi
0

Bra ni har rett ut det hela.

Skulle bli väldigt tom utan dig!

Kram

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Kusten-
0

Ja hoppsan så det kan bli!

Olika vanvårdsärenden ömmar även jag starkt för. Har ofta försökt förklara att "normala" ägare är en sak medan vanvårdsärenden och dylikt är något helt annat. Där är katterna utelämnade och har ingen egentlig ägare. Den s.k ägaren borde kanske ha djurförbud, kan ha missbruksproblem, andra sociala problem som gör att djurets utsätts för vanvård o.s.v. Bra ni redde ut saker och ting och att vi som försökt förklara vår ståndpunkt vad bland annat gäller sajtens policy nu också kan bli mer förstådda och inte missförstådda. Åt båda håll är det skönt att kunna finna mer förståelse.

lillmymlan
0

Underbart att ni pratade med varandra och inte förbi varandra Kyss HURRA!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

johnnys girl
0

Vad glad jag blir om ni lyckats reda ut detta er emellan.

Toppen!

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Lena
0

Ja nu får vi låta det här missförståndet passera och gå vidare i arbetet med nödställda katter. Det bli som vi alla vet lätt missförstånd när man bara kommunicerar skriftligt. Ibland är det bättre att reda ut sådant här per telefon eller träffas på riktigt om det är möjligt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mison
0

Detta värmer jätteskönt… Att ni kunnat reda ut saker och ting… Tänk så fel det kan bli ibland, när man enbart skriver…

Kan säga att mitt hjärta är lite tvetydigt… Jag har både "fråntagna" katter och "hemlösa" katter härhemma för omplacering… Jag tror att vi, dom flesta av oss härinne.. själva kan fråga vårt hjärta och hjärna, när det gäller ett specifikt "fall"…

Jag har också fått många förfrågningar från människor som av olika anledningar inte kunnat haft katten kvar, och mitt råd till dom har varit att annonsera… Det är inte min sak att sopa upp efter dom…Hoppas kunna starta en liten förening i det närmaste, för som ren privatperson är det här fruktansvärt jobbigt…

Puss på er alla, som kämpar för alla katters rätt i samhället…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

martdat
0

härligt! ja det blir offta fel i det skrivna emellanåt. nya tag nu då alltsåGlad

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Pelusa
0

Pust…. även jag blev jätteglad över att läsa denna uppdatering.  Så klokt av dig, Lena att slå en pling till Alexej och att ni därmed har rett ut ev missförstånd.

Ha en fin trettondagsafton och -helg, kattvänner!

/Pelusa

xray
0

Bra tjejer!! Livet är för kort och det finns för många hemlösa katter för att hinna med att bråka oxå. Kram till er!

Pälsbollarna i Höganäs

Lena
0

Det har tydligen blivit missförstånd runt begreppet vanvårdskatter. Att dessa kattärden inte skulla vara välkomna här på sajten. Så hade dock aldrig varit tänkt. Vad vi däremot varit tydliga med är vanliga omplaceringar där det finns en kattägare bakom. Dessa hänvisas till Djurannonser iFokus eller andra annonssajter. Och sedan dessa som avlivningshotar dem inläggen tas bort. Men vanvårdsärenden jobbar vi med precis som tidigare.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

Toppen att ni kunnat pratas vid på det viset…ibland måste det nog till andra kommunikationsmedel än internet för att reda upp saker o ting!:-)

Lena
0

#12 Internet i alla ära men det har sina uppenbara brister i vissa lägen. Kan lätt bli en grogrund för missförstånd.

MewTwo
1

Tack Lena och Alexej för att ni är goda föredömen på många sätt!

Den infekterade schismen som fanns tidigare var ju väldigt oroande: När två så viktiga personer av alla er som är "mer centrala figurer" här på HitteKatter inte kan enas, vilka signaler sänder det? Skulle sajten bli en krigszon istället för ett hjälpcenter? Skulle det dras energi till det, när det fokus borde vara katterna??? Skulle det bli två läger och en massa pajkastande?

Jag satt länge och filade på ett PM till er för att vädja att ni skulle svälja stoltheten, mötas, säga förlåt och skaka tass med varann - men ser till min glädje att det behövdes inte, för som rejäla och hyggliga människor har ni löst det hela redan på ett hedersamt och klokt sätt.

Och det säger  jag bara: De som kan se förbi en konflikt, enas om ett gemensamt synsätt som gagnar det verkliga fokus, och så gå vidare på det sätt som ni gjort - det är i dagens sopa-under-mattan-samhälle en hoppingivande signal om hälsosam ödmjukhet och är otroligt glädjande!

Skulle tro att vi är många som enas i respekt för er modiga handling och säger igen: Tack!

Och nu går vi vidare! Härligt!

zakko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OT men #5 din katt är väldigt lik min:-)

johnnys girl
0

#15  Ja verkligen. Kul. Berätta om din kisse. Min Avatar föreställer lilla fröken Mina  von Silkestass. Upphittad full med fästingar och skabb på Grevgatan på Östermalm. därav det adliga efternamnet. Hon är även känd under aliaset "The cat from hell" vilket visar sig när man ska klippa klor eller borsta pälsen.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se