Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 632 ggr
Faxlin
0

Läs detta!

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Ja, detta påminner om den dam som jag sponsrar med kattmat v<arje vecka, för katternas skull. Hon har ett 15-tal, en del blir gamla och avlivas, en del blir påkörda och ersätts av nya hela tiden. Jag har anmält, en annan person har också anmält, men inget händer. Hon har fått tillsägelse att bara få ha tre och kastrera dem och inte mata med fiskrens, men ingent händer och ärendet följs inte upp. Tanten är helt klar i huvudet, väldigt smart, men 84 år. Egentligen supersnäll, men det är ju korna också…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

evangeline
0

Bra med skärpta lagar, synd bara att det är så segt att få dem att efterlevas.

Helen

Hawknestgrove
0

Ja, alla dessa regler är i mitt tycke papperstigrar utan tänder. Jag blir så frustrerad, när ingenting händer! Vad som helst och jag menar det, är egentligen bättre än att katterna går som de gör nu. OK, de är snälla, välnärda, men vad 17 händer, när tanten blir sjuk? Att de dessutom går ner på en byggmarknad alldeles i närheten och förstör varor för massa pengar gör inte katterna mer populära precis. HAr flera gånger hört folk prata om preparerad köttfärs, vilket gör mig väldigt rädd. Påpekat detta för tanten, men där blir det liksom en spärr att prata vidare.

Lena
0

Nej det är ingen munter läsning dessa rapporter om olika djursamlare. Stramare lagstiftning samt bättre tillsyn av att lagarna tas på allvar och följs, samt att myndigheten ingriper snabbt och kvickt vid problem är, enligt min mening, det enda sättet att komma åt just den här typen av missförhållanden. Djursamlare verkar ju tyvärr uppstå i alla samhällen, dock varierar det mellan länder hur man tar tag i det. I Sverige får det ju oftast pågå år ut och år in med myndighetens goda minne utan att åtgärder vidtas. Först när rena rama misären inträffat och djuren som varit utsatta är i så dåligt skicka att de knappt går att rädda eller till och med redan är döda händer det något. Det är mycket otillfredställande! det.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Väldigt deprimerande att det är Djurens ovänner de vänder sig till. De katterna avlivas innan man hinner säga ordet: http://www.hittekatten.se/artiklaravliva.html   http://www.djurensvanner.org/

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

majvi
0

Vi var och hämtade 4 katter i helgen pga att en tant hade blivit vräkt en gång och hotades av vräkning en gång till pga att det luktade, då katterna var okastrerade och hon hade inte råd att kastrera. Det var en perserhane och en exotichona med stamtavla, en hona som troligen var norsk skogkatt och en svartvit  hona mycket söt huskatt.

Vi förstod ju att det här har tanten tjänat pengar på, hon pratade om att hon brukade få 1000 kr styck för kattungar men hon verkade vara snäll mot katterna i alla fall.

Sedan upptäcktes det att katterna var fulla med skabb, de var lite toviga och det värsta var den stackars perserhanen.Tänderna var ruttna så han kunde knappt äta något. Han har fått somna in nu, medan de andra 3 har kastrerats.Det känns jobbigt att vi inte kunde hjälpa perserhanen annat än att nu slipper han lida mer.

Vi har inte fått  hjälp av någon kattförening så vi tar pengarna från egen ficka.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

vanessa
0

Men usch vad hemskt. Trodde att du var med i samvetet. Men stora applåder för att du hjälte dem. Du är värd massor. /Vanessa

majvi
0

Jo jag är med i samvetet men det var bara jag i styrelsen som ville hjälpa dom. Jag visste inte i vilket skick katterna var när vi åkte dit men det kändes som jag inte ville låta det vara.Som tur är känner jag en annan katt-tokig som har flyttat till ett hus och fortfarande har lägenheten kvar så att vi har någonstans att ha dom.katterna ska omplaceras men först måste de bli friska och återhämta sig.De är riktiga kelgrisar till skillnad mot de katter vi har hjälpt tidigare.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
0

#8 Oj så svårt! Stackars katter! Vilken tur att du finns och har hjälpt dem. Trisst med perserhanen som hade så dåliga tänder att han inte gick att rädda. Skönt ändå att veta att de andra tre blivit kasterade och nu kan se fram emot bättre liv.

#5 Usch och fy för dessa avlivningsglada föreningar. Fattar inte att de bara kan med…..

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

En sån j***a kärring!  Pengar har hon tjänat på katterna, men att betala för vetvård och kastrering, det gick inte! Stor heder åt dig för ditt agerande!

vanessa
0

Okej, då förstår jag. Applåder igen. /Vanessa

Lena
0

#10 Ja det är också bedrövligt, när oseriösa uppfödare bara har katterna för att tjäna pengar på dem. Händer tyvärr av och till. Det gör mig så ledsen.

//Lena

[Ambrosia]
0

Till Gunnilla.H: Tanten du känner med alla katterna. kan du inte försöka dokumentera hennes katter lite.

Dvs kolla upp vad dom heter och vilka som är kastrerade. Fråga gärna också (om det går) om du får ta kort på alla katterna.

Eller ta kort på katterna själv när de är ute (då tanten inte ser det).

Fråga sedan tanten om hon kan tänka sig att kastrera alla katterna om hon får ekonomiskt bidrag till det.

Just för att undvika så att katterna i allafall inte blir fler.

Om du kollar upp detta och tar kort på katterna och hänger med tanten till vetrinären och kastrerar en katt eller två i taget, kan jag hjälpa till att ge lite ekonomiskt hjälp till det.

Jag är ej rik, då jag är arbetssökande, men några hundralappar kan jag nog avvara. Och kanske kan några andra också göra det. Men då måste (jag ochs äkert andra också) veta att det går till kastrering och att katterna verkligen blir kastrerade.

Hoppas du kan tänka dig att göra ovanstående.

Mvh

Ambrosia

Hawknestgrove
0

Ambrosia, jag vet och har försökt. I 5 år! Men det funkar inte,miljö- och hälsoskydd gör inget de heller, trots flera anmälningar. Som sagt, katterna är välmående och trinda, men tanten är 85 år och har inte så himla dåligt ställt. Jag har försökt säga åt henne, att det inte funkar med så många katter i ett villaområde och att grannarna kan bli så för****e , att de faktiskt kan ta saken i egna händer, dvs preparerat kött, men det hjälper inte. Samtidigt så vill jag inte tappa kontakten, för kattenas skull, jag är lite trojansk häst i detta fallet och ger henne en 3kg påse med kattmat varje vecka. På det viset får jag lite koll på vad som händer och det kommer katterna tillgodo. Dessutom så matar hon med fiskrens från en fiskbutik, som egentligen är förbjudna att ge henne.Då kan ni tänka hur kul det blir med måsar och måsbajs på bilar och nus runtomkring……OCh vad händer med katterna, om hon blir sjuk eller dör??????

evangeline
0

Om katterna kan rubriceras som en störning i bostadsområdet så kanske du skulle försöka kontakta fastighetsägaren/bostadsbolaget? Tänkte på måsar som kommer, det luktar, fiskrens osv…

Kan man få grannarna att skriva på att de störs av katthanteringen?

Bara lite funderingar,

Helen

Hawknestgrove
0

Helen, inget nytt. Allt detta vet hälso och miljö…..Och det är ingen ide, att jag anmännler, då jag blev sur och anmälde miljö, till länsvet. Så fler nya anmälare behövs….

vanessa
0

Så lagen om tillstånd om man har mer än 9 katter gäller inte henne. Konstigt att miljö idioterna (ursäkta språket) inte ens kollar om hon följer lagen. Inte för att jag har en susning om hon har fler eller färre, men det borde de kolla upp. Du är värd en så stor kram för att du kämpar. Om hon har fler kissar, kanske du skulle polisanmäla det hela. För polisen ska också följa upp djurärenden. Även om miljö skiter i det. Polisen  kan förvåna en positivt. /Vanessa.

Lena
0

#16 En annan sak man kan göra är att JO-anmäla hälso-och miljöförvaltningens hantering av ärendet.

#17 Visst är det konstigt att de inte kan göra något om människan inte har tillstånd eller sökt sådant för sin katthållning. Ibland är det ju så väldigt petnoga och andra gånger lossas myndigheten att den tappar räkneförmågan.

//Lena

Hawknestgrove
0

Nä, som jag sagt tidigare i detta fall, så är miljö och hälso mer intresserade av att hästar ska kunna gå på två ben i stallet. Detta hände med en vän till mig, som p g a detta dumma beslut fick sälja en häst och låta en gå till slakt. JAg kan inte heller skrika för mycket, då jag i sådan fall inte kan hålla koll på vad som händer. Hon har blivit tillsagd att bara ha tre katter, men sedan hände ingenting. Ingen efterkoll, ingenting….