hittekatter
Hej!
Jag har fått ett antal bosättare i min länga på tomten. Några hemlösa katter håller till där. Främst en kattmamma och hennes två ungar, men har även sett flera andra katter där. Jag sätter ut mat och vatten till dem varje dag, men oroar mig över dem eftersom det är minusgrader även i längan och mamman verkar sjuk.
De är skygga så jag kan ej ta dem, men hörde talas om att man kan använda sig av infångningsburar. Är det någon som vet var man kan få tag i sådana?
De skulle ju behövas kastreras och mamman behöver ev behandling. Jag vet inte hur jag ska ha råd med detta, men hoppas det löser sig på något sätt.
Skriv gärna om ni har några tips på hur jag kan gå tillväga.
Mvh Jenny
Har du något katthem i din närhet, de kan ha en fälla att låna ut till dig. Även ge dig många råd, det är inte enkelt med skygga katter och man måste ha en plan när man fångat dem hur man skall göra. Det är tyvärr inte det enklaste att placera om skygga katter.
Tag även kontakt med någon lokal veterinär och berätta om det så kan de kanske göra ett bättre pris för dig.
Det finns lite olika man kan söka hjälp ur, en är Chickas Minnesfond http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/djurskyddsinsatser/chickas_minnesfond
Sen finns även Billy Hittekatt http://www.billyhittekatt.se/
Lycka till
Har du något katthem i närheten? I så fall kan du höra med dem om de har en fälla att låna ut. De kanske även kan hjälpa dig på annat sätt. T.ex bistå med veterinärkostnader om du kan tänka dig vara jourhem. Det viktigaste är egentligen att katterna blir kastrerade så fort som möjligt. Sedan behöver de ha ett vindskyddat krypin att vistas i och sedan mat förståss. Under tiden kan man sedan jobba för mer varaktiga lösningar.
Var i landet bor du?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack för era råd!
Det är inte helt lätt att veta vart man ska vända sig. Ringde djursjukhuset, men de bad mig ringa polisen. Det har jag inte gjort, däremot mejlat bl.a kattjouren. Hoppas på svar.
I eftermiddag när jag var ute för att ge mat var där minst sju katter!
Jag bor på landet sydost om Malmö.
I Skåne finns följande katthem/Föreningar:
- Djurens Vänner Malmö
- Djurhemmet Tassebo Helsingborg
- Djurskyddet Landskrona
- Föreningen Förvildade katter Malmö
- Katthjälpen Malmö
- Kattjouren Malmö
- KKS -Kattkommando syd, Blekinge, Skåne, Småland
- Rädda Katten, Malmö
- Skånekatten
- Linus Katteria
KKS, Katthjälpen, Rädda Katten, och Skånekatten arbetar med skygga katter. Men fälla kanske du kan få låna även av andra föreningar.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tusen tack.
Nu har jag kontaktat flera av dessa organisationer och ska ev få låna 'fångstburar' av Skånekatten.