Fel på DimDim?
Ikväll tycker jag att dimdim beter sig konstigt, det började redan igår. Den senaste tiden har jag dragit ner på hennes cortison och sen hon blev avmaskad så har hon lagt på sig och äter och dricker bra. Men igår började hon visa humör, väsa mm. Ikväll drar hon sig undan, verkar slö och ligger med öronen bakåt. Hon känns inte så varm heller och hon har vad som ser ut som mjäll i pälsen. jag förstår inte, vad har hänt? Kan hon vara sjuk? Så här dags brukar hon leka, men nu är hon som sagt slö och inte på det sättet att hon sover. Försökte lyfta henne, brukar alltid bli ett himla liv då men hon var rätt slapp. Vad tror ni?
oj…. verkar som om du får åka till vet i morogn med lilla sötnosen
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kan hon vara uttorkad?? Hon hade råkat bli instängd i mitt sovrum idag mellan 9,45 och 18,45 utan mat och vatten. hon går ju på cortison och äter torrfoder och brukar dricka mycket. har gett henne mat och vatten med sked nu. är hon dålig imorgon ska jag ta henne till veterinär men vore bra om det fanns något att testa nu på en gång. några tips?

uttorkning kan man se genom att ta/nypa i skinnet, och det inte lägger sig tillbaka snabbt så är det ett tecken på uttorkning, kan tyvärr inte förklara det så mkt bättre :/
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
Tyvärr så har jag inga tips att ge bara tröstkramar :-)
Det är nog som du säger bäst att ta henne till en veterinär imorgon om hon inte blir bättre.
Har också en katt med kronisk stomatit och han måste också få cortison livet ut….
Kan det vara så där hon har liknande mjäll,är det områden där hon inte kommer åt att slicka sig så bra ? Har själv en katt som brukar bli mjällig bak på halsen, när jag borstar med lite vatten brukar det försvinna eller när jag badar henne.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Det är bak vid svansen, på ryggslutet, inte märkt det tidigare. har gett henne gourmet gold utblandad med vatten samt kattonfisk och laktosfri mjölk och skedmatat henne med vatten, hon verkar piggare nu… hoppas hon blir bra…

Nu har hon tvättat sig och gått på låda, verkar piggare men inte riktigt sig själv…vågar knappt gå och lägga mig, är så orolig för lillan…
Ta det lugnt till i morgon du. Just att hon tvättat sig är ju ett av de främsta måhyfsattecknen i alla fall.

tack för stödet alla
nu har hon lekt med sin vippa och vandrat runt i min lägenhet. misstänker uttorkning… ska dock se hur hon mår imorgon, är hon slö då får hon åka till doktorn. hon borde verkligen få sina klor klippta, fastnar i mattan gör hon rätt ofta nu nä'r hon leker men hon blir ju helt vild om man tar fram kloklipparen….

usch, vad jobbigt! :( ta med henne imorgon om hon är lika dålig då, när ni ändå ska till vetten och hämta den svartvita kissen till mig?
hoppas hon blir bra snabbt!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Stackarn… Du får ta en klo om dagen….
säkert uttorkning, som hon nu sakta men säkert återhämtar sig ifrån, klipper mina tjejers klor hos Veterinär, när Beatas blir långa klapprar hon mot golvet, samt fastnar överallt, och hon har så grova klor, så det blir vet. Hoppas lilltjejen kryar på sig nu med vätska i kroppen, coh fortsätter dricka bra
Maggan47
Hoppas DimDim mår bättre idag.

#6 Jag upptäckte precis det du beskriver (mjäll på ryggslutet) på en av mina katter för något år sen. Jag började kamma henne och det försvann. Hon klarar inte riktigt av att nå att tvätta sig just där längre så jag kammar henne då och då och ingen mjäll mer.
Hoppas DimDim mår bra idag.

Hoppas också att Dim Dim mår bättre i dad.
Ett tips, sätt in en vattenskål i sovrummet för säkerhetskull om hon skulle bli inlåst igen.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Dimdim mår bättre idag men tar henne till veterinären kl 13 för säkerhets skull ändå… måste ändå diskutera vaccin och kortisonet. var mycket lättare att få in henne i buren än vanligt, hon var rädd men gick att ta i nackskinnet utan större problem och flytta över till buren. nu sitter hon och gnäller i buren stackaren, har lagt in hennes favoritleksak så hon inte ska vara så ledsen, den stickade råttan hon fick av dig vargtassen 

Vad skönt att hon mår bättre nu…så hoppas jag att det ska gå bra hos vetten och att du får goda råd på hur du ska gå till väga..när det gäller mjäll så har våran Berlioz det vid ryggslutet, det beror på att han är en tjockis,,o har svårt att komma åt o tvätta sig där..
blir alltid lika nervös när jag läser nåt om att dimdim inte är pigg men glad att hon är piggare idag, hoppas vetbesöket går bra med

Nu har vi varit hos veterinären. Och jag är VÄLDIGT förvånad. DimDim är som de flesta här vet känd som "flygande katten" hos veterinären. Idag var hon hur snäll som helst, Jag höll henne i nackskinnet och vet. kunde utföra kloklippning, ta tempen, lyssna på hjärtat/lungor och tom. ta blodprov och jag bar dimdim I FAMNEN från ett undersökningrum till ett annat. Helt sjukt, hon brukar ju vara sjävild, svårt att ta in henne i buren idag var det heller inte. Menmen, bara att tacka och ta emot
veterinären hittade inget fel på henne, lungor/hjärta var bra, blodproverna på njurar och lever var utmärkta och hon hade ingen feber. Varför hon bivit så lugn visste han inte men han kunde inte hitta något fel på henne och hon äter ju som hon ska. Konstigt! Kanske var det för att hon var så tacksam över att hon blev utsläppt igen efter att ha suttit inspärrad i mitt sovrum i tio timmar som hon bestämde sig för att bli en snäll fröken?
Angående mjällen så fick jag ordinerat att ge henne omega3 i maten.
Skönt att höra att det inte är något fel med henne 
Hoppas att snällheten håller i sig nu. Du får kanske stänge in henne lite oftare när hon tuffar till sig? *skojar*

toppen att få höra något trevligt här inne också!
på lilla Dimdim

Skönt att det inte var något med Dimdim.
Kortison gör ju huden lite skör så kanske kan mjällandet ha med det att göra? Stress kan också göra att katter mjällar och kanske var hon lite stressad av upplevelsen att vara instängd.
Du får fjäska och ge henne lite extra gott. =)

trevligt med ett positivt vette besök
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#23 Helt korrekt, vi får också ge vår cortisonkatt omega3 och 6. Vi ger honom Viacutan, och från att ha utslag över hela kroppen så är han nu helt utslag- och mjällfri.

och puss på dig Dimdim

så skönt att det är bra med Dim dim och att hon blivit så lugn.

Härligt med bra och fina resultat hos veterinären.
Det blir ibland lite motsatt effekt när man kommer iväg till vetten. Vildaste kisse blir lugn som en filbunke. Det är väl det där med att komma in i doktorns väntrum - bara det kan få en spak… även en kisse
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
härligt med så fina besked,pussa söta dimdim
Jag var med hos Hagaveterinären i dag. Kan inte nog berömma denna veterinärklinik. Alltid lika hjälpsam personal, ingen stress och betydligt billigare än hos andra veterinärer. Alla som kan bör vända sig till Hagaveteterinären i Oxie (Glostorp) . Många besöker kliniken men trots detta försöker alltid personalen ordna en tid om man är angelägen att snabbt komma till. Man känner sig hemma där.
DimDim (Mimmi )var som förändrad så lugn och fin liten kattflicka. Tidigare var hon "flygande katten", i dag inte ett spår av detta. Att se Praxis och DimDim tillsammans är rörande.
Underbart att höra att DimDim var okej och att hon blivit lugnare, hon är så fin den kissen…
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Grattis till en snäll katt. ;) hoppas det håller i sig.

Nja, hon gick inte att lyfta igår och idag, hon var…. livligare om man säger så
men hon stod sig på min mage igår när jag låg i soffan och blev borstad och strök sig mot mig, så lite framsteg är det iaf! och hon hoppade upp i min säng i natt

Idag bar jag runt lite på DimDim vilket resulterade i massa röda klösmärken på min arm
MEN… gissa vem som legat lääänge i min famn när jag kollade tv för en stund sen
Superfina DimDim låg länge och spann och myste. Hon älskar att bli borstad och lägger sig då på mig i soffan och myser! Hon går också runt avslappnat och idag skulle hon in i kylen och kolla när jag lagade mat, fast lite väl kallt där tyckte hon, men hon vågar gå fram till mig lite nu, helt fantastiskt och så märkligt det är att det ibland liksom bara lossnar och massa framsteg kommer på en gång! Superglad är jag

Åh, vad mysigt!
Kul att hon gör så mycket framsteg. Ska berätta för min lilla tjej här hemma hur DimDim gör, så kanske hon tar efter…;)
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

#35,
Det är så skumt, bara för några dagar sen beklagade jag mig för Hennum om att DimDim inte gjort framsteg på ett bra tag. Och så en dag bara lossnar det. Stackars katt, så fort hon vill bli snäll så "straffas" hon med veterninärbesök och allt vad det innebär :)

#36 Usch ja. Jag måste ta mina till veterinären snart och ge dem vaccinationen. Men är jätterädd för att Esme ska gå tillbaka i utvecklingen nu när det börjar gå framåt.
Funderar på att betala för att vet ska komma hit istället.
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Men så roligt att det gick så bra hos vetten!! Och att det dessutom såg så bra ut med hälsan:-)
Ska lägga mjällmedlet du berättar om på minnet..kan Berlioz behöva här innan han gått ner mer i vikt!

Stackars Dimdim får åka till haga imorrn bitti igen. Något har hänt med hennes nedra tand (har bara tre huggtänder kvar) så den flyttat sig så den slår emot den övre huggtanden. Resultatet är att hon inte kan stänga munnen och tungan hänger ut och hon dreglar jättemycket. Får nog dra ut tanden, hoppas hon får behålla de övre huggtändrna iaf.
Lilla Dimdim, hoppas att det går bra i morgon! Håller tummarna!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
#39 Det verkar som hon behöver få sina tänder undersökta och behandlade som sagt. När katterna dreglar är det oftast något med tänderna som spökar. Katter klarar sig bra utan tänder. Om det är mycket problem med tänderna brukar de bli piggare sedan alla tänder är borta. Man får anpassa fodret efter tandstatus.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja lilla Dim-Dim har väl redan haft en del kämpande med sina tänder vill jag minnas, med allt elände som var från början.
Hoppas det går att få ordning på hos "farbror doktorn"
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

lycka till hos vetten!

Lilla Dim-Dim! Lyckat till hos vetten.

Men stackars lillkisen!! Var det inte nog att behöva åka dit en gång?!
Pälsbollarna i Höganäs

Lycka till lilla gumman