Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 954 ggr
[helenal]
0

hur länge är

en hon katt dräktig? Min kompis ska nämligen para sin hona nu till helgen. Men hur vet man när hon är dräktig och hur länge?=)

Anne
0

Kanske inte helt klockrent att skriva om det här inne - men en honkatt är dräktig i drygt nio veckor. Om din kompis inte vet ens det, så tycker jag att hon ska låta bli att para sin katt och istället läsa på ordentligt om avel och uppfödning.

[Ambrosia]
0

Du kan även informera din vännina att om hon vill ha flera katter, så kan hon adoptera en från ett katthem. Istället för att sätta en massa fler kattungar till världen.

Något att tänka på.

MVH Ambrosia

Engla
0

Eller pratar du om raskatter, Helena?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
0

Vi förordar inte avel på huskatt här på Hittekatter i Fokus. Det av den anledningen att situationen är så illa som den är för tusentals hemlösa huskatter. Det föds helt enkelt på tog för många huskatter idag, betydligt flera än det finns lämpliga hem till.

Om det handlar om en raskatt då rekomenderar jag dig/din kompis att ställa frågan på någon av de andra kattsajterna här i iFokus nätverket. Där finns det många erfarna uppfödare som kan ge goda råd. Det är en hel del att tänka på innan man börjar med uppfödning.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Hur har det gått här?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

[helenal]
0

et är en raskatt. okej förlåt trodde att man kunde ställa alla frågor här:)

evamojje
0

Hej Helena

Visst kan du ställa alla frågor det är bara det att vissa frågor lämpar sig mindre för ett forum. Frågorna din vän har ska hon se till att få svar på utav riktiga uppfödare. Att bara bestämma sig för att para sin katt utan att ha en aning om vad som händer och kan hända. Nu skrev du att hon var en raskatt, jag hoppas det för att förespråka parning av huskatter är inte rätt med tanke på huskattens situation i sverige och världen samt kattens stam historia är av stor betydelse för sjukdomar m.m. Men du sa att det var en raskatt så mitt råd till din vän är att se till att hon vet vad det handlar om först innan hon parar den, för vet hon inte hur lång tid den är havande så ska hon vänta för då har hon inte någon koll och det är inte rätt emot hennes katt.

Mvh Eva & Huskatten Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

vanessa
0

Jag tror att din vän måste läsa på lite extra om katter, dröktighet och födsel. Allt från hur lång tid, (har för mig ca 63 dagar) till vilket foder, vad man ska göra om saker och ting går åt skogen.

Jag anser att du kan ställa sådana frågor här. Speciellt som att du håller till här, och därför ställer frågan på hemmaplan så att säga. Hade det varir huskatt hade vi kunnat komma med en massa råd mot att para.Tycker att det är lite sorgligt att vi direkt ställer folk mot väggen istället för att svara på frågan och ge rekommendationer. Men det är jag det. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#6 Det går fint att ställa frågan här, dock misstänker jag att det är flera avelskunniga på de andra sajterna än vad vi är här. Det var så jag menade. :)

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
0

okej. då förstår jag. ska be kompisen att vända sig till uppfödaren. Hon måste verkligen läsa på mer! blir så irreterad på henne när hon inte inser att det är inte bara att para utan man ska vara kunnig och förberedd om problem uppstår.Allting kanske inte går som man tänkt sig. Hon har en maine coon:)

evamojje
0

Bra Helena :-)

Både jag och Mojje blir glada över att du förstår och hoppas att din vän oxå kommer att göra det :-)

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Lena
0

#10 Bra Helena! Det är ju så mycket som det kan föra med sig när en katt ska paras. Därför är det bra som din kompis är så påläst som möjligt.

//Lena

[helenal]
0

ja. ska säga till henne att jag tycker parningen ska vänta tills hon är tillräckligt påläst.det blir bara bättre för henne i längden om hon vet allting i förväg!