*Låst*Skygg stallkattsunge med ögonproblem
Behöver råd hur jag gör bäst.
En av minstingarna i stallet där mina barn rider har fått ögonproblem (OBS inte mina katter/mitt stall) Troligen inte mer än 10-12 veckor (kan inte det här så bra), har först nyligen kommit ner från höloftet. Väldigt liten, tjock (mask?) mage och lite lustigt uppstående hår på ryggen (som "ridgeback", kan katter vara det?). Upptäckte igår att det ena ögat har börjat rinna lite, såg annars dock ok ut. Idag när jag kom dit var ögat bara halvöppen, svullen från nedre kanten liksom. Den lilla är dock pigg annars, åt och klättrade till synes obesvärad omkring.
De små är rätt så rädda/skygga. Inte bara att ta in annars hade den fått åka till veterinären direkt. Ägarskapet är tyvärr lite oklart. Katterna får visserligen mat och har det torrt/någorlunda varmt där men skulle nog kunna vara mer ompysslad.
Vet inte riktig hur jag ska hantera detta. Vill göra ett ärligt försök att få in den så att den kan få vård MEN jag har ingen möjlighet att ta den hem till oss i dagsläget.
Någon av er eldsjälar i/omkring Norrköping som har ett badrum ledig kanske? Om jag nu skulle lyckas fånga in den… Är helt oerfaren angående kattungar, ett rinnande öga kanske inte behöver vara så farligt men det känns inte bra att det är så uppsvullen nu.
Hur mår mammakatt ? Syskon ? Någon bör ju äga kattungen !
Hör av dig till mig om du vill. Jag bor ju i Norrköping och får hem en stödiskattunge idag och kanske kan ta en till liten om det behövs.
Men ring mig så kan vi prata lite och jag får veta mer.
MVH/Malin
0736-121424

stallägarn kan ju ringa vererinären,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Det första och viktigaste är ju givetvis att lokalisera vem som äger stallkatterna och få dom att ta sitt ansvar - för både mammakatt och ungarna. För är inte dessa kattungar handtama, så har ingen pysslat med dom och då känns det som om ingen bryr sig och mammakatt kommer snart få en ny kull:(
Är det dock en ägare som hellre slår ihjäl ungarna än ger dom vård - ja då griper jag gärna in och hjälper, för kattungar ska inte behöva födas för att tas ihjäl när det inte passar - så sök all information du kan om dessa kissar.
Sorry, satt i styrelsemöte hela kvällen, kunde inte svara tidigare.
Tack snälla Lo-katt jag återkommer till dig, blir nog imorgon med tanke på tiden.
Borde kanske ha tagit hela bakgrundshistorien också men ville i första hand ha tips angående just denna ungen.
Bakgrunden för de som är intresserad:
Mina barn är medryttare på en ponny som flyttades (tyvärr) i oktober till ett stall där det finns en stallkattskolonie som stallfolket inte har helt grepp om. Stallet hör till en gård men hyrs av en annan som i sin tur hyr ut boxarna till olika privatpersoner. Sedan ligger det fler gårdar omkring och överallt finns katter som springer in och ut hos varandra. Alla där försöker ta hand om katterna så gott de kan, matar, tar med filtar m.m. men i och med att ingen har insett betydelsen av kastration (eller vill investera i det) så förökar de sig lite hur som helst och de lyckas inte att placera alla ungar - även om de försöker så gott de kan.
Sedan vi började komma dit har jag försökt "blanda mig i", tjatat och nu slutligen börjat kartlägga alla de där kissarna. Ingen har något emot min inblandning men ingen är heller mer aktiv med att lösa situationen. Jättesvårt när det är liksom ett obegränsad område det handlar om.
Finns inte en chans att få tag "en" ägare. Situationen är trist det är jag väl medveten om men tråden ska helst inte handla om det! Börja känna igen och få lite kontakt med c:a 10 katter som regelbunden kommer till maten och försöka rikta mig in på de nu i första hand. Allt från skygg till jättekelig.
Två av de är skygga, väldigt små ungar. Är osäkert vem som är mamman tyvärr. Har aldrig sett de dia och de tycks inte te sig till en särskild av de större katter. Kanske en av de som jag tror är "ettåringarna" Jätteskygg även hon men lite "tätare" mot de små än de andra möjligtvis.
Är inte kattmänniska helt igenom och håller fortfarande på att lära mig (har själv två hittekatter här hemma)
Så om mamman och syskonet kan jag tyvärr inte säga så mycket, de ser jag bara på avstånd, med de verkar "ok" (mask har säkert alla) Den där lilla med ögonproblem har vågat sig lite mer fram de senaste dagarna, annars hade jag aldrig kunnat se ögat så noga heller.
Tack och lov så har svullnaden gått ner lite nu på kvällen. Ser dock fortfarande lite rinnig ut men vågar jag tro att det bara var från drag eller så? Någon som har erfarenhet av detta? Smittorisken om det är något annat?
Har alltid med mig transportburen nu, håll tummarna att jag får en chans att få in kissen… (och helst syskonet med) förut idag var det för mycket folk, då håller de sig på avstånd.
Hur många är det som har häst där ?
Att ha häst är inte billigt (har själv haft) och lite buffert bör en hästägare ha och om alla går samman och lägger en hundring eller två var, så kanske ett flertal honkatter kan kastreras och det slipper bli fler ungar - som i sin tur kanske är honor och som i sin tur föder fler ungar osv osv i det oändliga.
Att bara ta hand om en eller två ungar (där visseligen en är i stort behov av hjälp) leder i slutänden ingenstans - man måste gå till botten med problemet om detta inte ska växa över huvudet på alla. Det är i slutänden katterna som kommer lida av det:(
Jag hjälper gärna om jag kan med plats åt en unge som behöver vård (ekonomiskt är svårt), men då vill jag även att det jobbas på att lösa det för alla katterna på något sätt - och jag kommer gärna med ut och pratar med dom andra om det;)
Kikar bara in som hastigast: Inte hunnit till stallet idag tyvärr än, onsdagar är tuffa, så kan inte berätta något nytt.
Tack snälla, jag är helt överens med dig att det inte löser själva problemet att ta in enstaka djur.
Har själv inte varit i kontakt med detta stallet särskild länge och därmed inte riktig bra/närmare kontakt med folk där än utan håller på att prata mig fram. Det är bara 8 hästar och jag är inte helt säkert hur många ägare. Men se det som "low-budget" stall, inget tjusigt, stort med "rik" folk som struntar i katterna.
Ska försöker allt jag kan men tyvärr så kommer det ju ta lite tid. Vill inte heller att alla bara blir sur på oss för de vill ju katterna väl egentligen - men känner sig maktlös. Hoppas faktiskt att de går med på att ta det hela på allvar när de bara får lite tid på sig att ta till sig det jag nu envis försöker förmedla. Det kasnke bara behövs någon som lyckas drar igång…

#6 Hade det varit någon vits med att göra en fin "affisch" och sätta upp i stallet där man gör en förfrågan om man gemensamt vill hjälpa till och göra en insats för de runtspringande katterna?
Kanske kommer någon på besök och ser lappen och har någon som de känner som…osv… Kanske kan vara värt ett försök?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Försök fånga den lilla så att veterinären får kolla den. Vi hjälper till med det från 9Liv om Lo-katt tar hand om katten
Här är länk till djurskyddets affisch
http://www.djurskyddet.se/se/om-djurskyddet/material
Det kanske kan vara värt att kolla upp om någon veterinär ger rabatter när det gäller hittekatter, en del har kastreringskampanjer på vårsidan. I Uppsala har djurens vänner haft en kastreringsdag höst och vår då de sponsrar en del av avgiften.
Går det att få bidrag från chickas minnesfond eller Billy hittekatt?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Tack pia - ni är änglar
.
amlis - kan du få tag i den lille med onda ögat, så ta med den och kör den till mig så ska vi fixa till det med den. Ring gärna mig först så du kan berätta lite mer.
Sedan får vi gemensamt försöka komma fram till en bra lösning om hur vi ska kunna hjälpa till med att pusha för övriga katter i stallet, så dom inte fortsätter föröka sig hela tiden. En affish kan ju vara en bra början för att ge en tankeställare till övriga där om hur vintern är för många lösdrivande katter.
Tack ska ni ha alla som vill hjälpa till och ger råd!
Såg inte minsta skymt av den lille idag tyvärr. Har bara en chans när jag är sjäv där, annars håller sig minstingarna på avstånd.
Jag hade medveten undvikit att skapa en tråd om hela kollonien eftersom situationen inte är helt klar.
Ogillar det hela skarpt, missförstår mig inte nu, men de här katterna som tar sig till stallet har ändå tillgång till skyddade utrymmen och får mat 2-3 ggr/dag. Så jamfört med många hemlösa har de det någorlunda bra. Men visst - alla skulle må bättre kastrerad och så pass tama att man kan hanera sjukdomsfall.
Jag försöker ta mig an problemet, har fotat en del av katterna och börjar nu få liiiite överblick. För det mesta är det tonåringar som springer där i stallet men de få vuxna som jag pratat med är väl medveten om problematiken och har redan tagít hand om ett flertal vad jag har förstått. Men de står mer rådlöst angående de som är mer skygga.
Så jag tänker in inte klampa in som en besserwissare, för jag kan ju inte heller ändra situationen i en handvändning. Det gäller att målmedveten och envis informera vad som faktiskt är möjligt även med begränsade medel. Som sagt, katter från alla håll så det kan tyvärr inte lösas med att vi samla in en hundring eller två per familj. Känns viktig att de är med på det hela för att kunna hitta en långsiktig lösning, vi/ponnyn kommer bara vara där övergångsvis.
Jag har en bra veterinär där i närheten (bor 3 mil därifrån) och även distriktsveterinärerna där på orten har redan tidigare hjälpt mig på fantastisk sätt.
Lyckas jag få in en/båda minstingarna tar jag den till vet direkt, det är självklart. Problemet för mig är mest att jag sedan har svårt att ta den hem p.g.a. redan för många andra omhändertagna djur som tar plats och tid. Där blir jag alltså väldigt tacksam för hjälp Lo-katt.
Men att du kan ta in den förutätter väl att den är för övrigt friskt? Eller har du möjlighet att ha den åtskild från dina andra? Kan ju blir lite svårt när du nu nyss har fått in en annan liten krabat? Vet i dagsläget ej hur det ärmed öronskabb t.ex. Vi hörs av!
Det enklaste är om du ringer mig, så vi kan prata. Jag har lite frågor om ungarna och det är enklare om vi kan prata direkt:)
Ring mig imorgon om du kan.
Jag skickar PM till dig
/Malin
Nu är den ena ungen hos mig, för den som är intresserad:) TS lyckades bara (inte så bara att fånga en skygg lite unge - duktigt jobb) fånga denne idag, men får förhoppningsvis tag i även den andra när det inte är så mycket folk i stallet.
TS har hört sig för mer och även om det inte är 100% säkert, så är deras mamma troligen inte längre i livet.
Denna lillunge är just nu kallad för Cosmoskattten - ser ut som den med sina enormt stora ögon:) Har en rejäl ögoninflammation på ena ögat och ska få träffa veterinären, men hoppas systern hinner komma imorgon så även den kan kollas samtidigt. Öronen är rena och fina (ingen skabb) och ingen snorig näsa och pälsen ser fin ut:) Har troligtvis mask i magen och ska avmaskas.
Skygg, men fullt hanterbar och går hålla utan fräs och stora protester, så hon blir nog helt tam inom kort:)
Ville inte visa sina stora ögon på bild - blixten var läskig
Varför tror ni att mamman inte lever längre? Många som vill bli av med för små kattungar skyller på det.
#14 josefa - jag har fått hela bilden klar för mig om hur det står till och hur hela uthyrningen av stallet fungerar, så jag vet att det inte finns någon direkt ägare till dessa katter. Ingen ägare som går att finna i alla fall. Dock finns ett gäng stalltjejer som försöker ge katterna mat och värme så gott det går.
Den troliga mamman avled för några veckor sedan, av orsak jag inte vet. Självklart ska TS försöka få övriga tjejer därute att hjälpa även de andra katterna, så dom kan kastreras framöver mm - men just dessa små var det mer akut med pga ögonen.
Det är inte lätt att komma som ny till ett stall och ge direktiv åt dom andra som hyr boxplatser åt sina hästar där. Tjejerna som har hästar där är inte ägare till katterna, men försöker göra sin lilla del för att dom inte ska gå¨hungriga. I och med att detta blev en början som visar att det finns dom som vill göra mer för dessa katter än bara ge dom mat, så kanske man kan få med övriga hästmänniskor i stallet att hjälpa mer så alla katterna kan få kastreras och ungkatterna nya hem - men allt görs inte på en dag.
#13 :-) du var snabbara att skriva Lo-katt, fullt upp här hemma. Bra namn! Jag är själv superglad att jag lyckades och väldigt tacksam att hon fick komma in till dig direkt.
Tjejen min sa här hemma när vi berättade om infångandet: "Det såg ut som om den väntade på oss" Och visst, den satt där i stalldörren kikade på oss med bara ena ögat öppen och satt helt lugnt medan vi fixade med maten - vilket har aldrig hänt förr….
Har bara en bild som redan är två veckor gammal, då såg ögat ok ut. Var nog den första gången den lille vågade sig fram till matstället medan jag var i närheten.
Vilken söt bild - där ser man ögonen bättre:)
Hon är sällskapssjuk och har ropat lite och går jag in till henne pratar med henne så har hon försiktigt gått fram och nosat på min hand:)
Hon har även gått fram och ätit samtidigt som jag klappat på henne, så hon kommer bli tam snabbt - men det märks hon saknar sin syster och känner sig ensam i denna skrämmande värld.
Jag ska hålla en stenhård tumme att ni lyckas få tag även i henne, så båda får vara tillsammans.
Grattis Lo-katt till en nyinkomling :-)
Och vad fin hon är ! En väldigt vacker flicka. Lille Alex kommer att ha någon jämnårig att leka med
Och Alex har energi till miljoner…
Dukigt jobbat amlis :-)
#14 Josefa, det är bra att vara kritisk men det var ingen där "som ville bli av med katterna" ingen frågade om mitt hjälp, utan det är helt och hållet mitt initiativ att ta tag i situationen. Har du läst mina tidigare inlägg får du en ungefär bild.
Katter har alltid funnits i området och just på grund av att man i matar de och försöker ta hand om de i detta stallet blir de alltfler - inte bare genom förökning utan även såna som flyttar ditt - eller blir dumpad där, tyvärr.
Vi vet inte säkert om mammakatten är död och detta är inget argument i sammenhanget heller. Jag ville ta in ungarna eftersom de inte mår helt bra och ville hjälpa. Hade de tedd sig till en vuxen hade jag ju klart försökt få in även henne. Under de få veckorna som jag kunde iakta de två små så har de inte visat sig tydligt med en mammakatt. Jag trodde att det evetuellt kunde vara en av de andra jätteskugga men fick idag höra att det kanske(!) kunde vara en annan ettåring som född de. En jätteliten hona från ifjol som var vädigt mager och utstödd av de andra som jag har försökt fånga in faktiskt men som somnade in för två veckor sedan.
Detta kan bara vara en början förståss. Fick en supertrevligt bemötande idag när en av de få vuxna där såg att jag menade allvar med att göra något åt situationen. Hon lyssnar och avfärdar mig inte, är tacksam för hjälp och verkar öppen för att samarbeta och gå vidare med kastrationer m.m. Problemet är förståss ekonomin men det får vi ta ett steg i taget.
#17 underbart att läsa att hon inte är helt vettskrämd. Som jag sa till dig, jag försöker allt att få in syrran (om det är en hona) men det kan ta lite tid, hon är bra mycket föriktigare än Cosmo, har inte en lyckats få henne på bild än. I och med att jag inte ens bor i närheten av stallet kan jag inte heller sitter där och vakta hel tiden tyvärr. Men det ska nog gå. Så håll tummarna allihopa!
Om dom i stallet är villiga att starta en insamling till kastrationer så ska vi i 9Liv ta en diskussion med vår veterinär för att höra om han kan hjälpa till. Vi kan hjälpa till med infångandet och transporten till veterinären.
Lo-katt och vi håller kontakten.
Var och hälsade på lilla kattjejen och hon var så söt och inte alls så rädd utan satt riktigt lugnt i knät och lät sig klappas. Ögat såg inte bra ut och vi får ta henne till vår vet så fort som möjligt.
Kul att träffa dig Lo-katt , din egen kisse och charmigare hund får man ju leta efter.
Tack detsamma pia:)
Lille Cosmoskatten har fått sitt första bad redan (halva kroppen. Magen är tydligen totalt i olag och det bara rinner om henne - och hon låg i det hela denna gång om var ordentligt inkletad - första omgången bajs lyckades hon undvika. Hon fick inte mycket mat förut, men Mjau blötmat kanske inte gillades av magen eller oxå hade hon diarre redan innan. Svårt att veta. Ska fixa tervmattes förslag Trevis snarast möjligt åt henne.
Blir bara vatten inatt och imorgon blir pytteportioner med enbart lite fisk, så magen kommer iordning igen.
amlis - du har fått PM förresten. Du har min vanliga mailadress där.
När vi fick en riktig magsjuk kattunge så på rekommendation av vår veteriär fick vi ge den riktigt sönderkokt ris blandat med fiskspad och vit fisk i en veckas tid. Plus att under två veckors tid fick hon också Pro Kolin +. Och diarrén försvann bara efter 3 dagar tror jag, dock så fortsatte vi med den dieten och utökade den med SMÅ mängder av hennes riktiga foder, typ en torrfoderbit per måltid per dag, två bitar per måltid andra dagen osv. Hmmm.. Nu kom jag på efter några dagar så gav vi henne också Hills A/D burkmat för att hon var så mager och allmänt jättesjuk och a/d innehåller massor med näring. Men man får ta det försigtigt med ad mat då den är riktigt näringsrik och därmed kan vara för stark för magen. Vår lilla Cookies mage protesterade inte mot det i alla fall.
Sedan finns det de som säger att ris/fisk dieten innehåller för lite näring för en liten kattunge och istället rekommenderar att man ger lammfärs blandat med egengjord morotspurre (INTE KÖPT! då den innehåller olja). Man kokar lammfärsen. Morotspurré gör du genom att koka morötter med liiite salt och sedan mosar brutalt med en gaffel tills det blir bara mos av det. Sedan blandar man färsen med morötterna och ger till kissen. Om man vill gå vidare så säger vissa att man ska koka köttet och andra att man inte ska göra det. Men min veterinär sade att det råa köttet är för starkt för en mage som kraschat, så jag väljer att koka…
Bägge dessa dieter innehåller något stoppande - den första ris och den andra morötter.
Sedan är det bra att antingen hela tiden ge Trevis eller ProKolin+, eller DiarSanyl eller något liknande.
Vad du än gör så är det det viktigaste att hålla sig till en diet och inte ändra någonting under en veckas tid.
Har kattungen fortvarande diarré efter en några dagar så är det bäst att ta den till en veterinär då det kan vara Gardia lamblia eller något annat elakt som dessutom smittas…
Lycka till Malin :-)
Tack tervmatte - morotspuren vet jag ju om men inte tänkt på just nu. Ska inhandla morötter imorgon:)
Fisk hade jag hemma så det var därför jag tänkte ge lite av det imorgon bitti - för lammfärs får jag inte tag på förrän senare under dagen. Kattungen är tack och lov inte mager, så den har lite hull att "ta av".
Den är pigg för övrigt (förutom onda ögat), så jag hoppas verkligen det är övergående och att jag får bukt med det snabbt:)
Vad gäller kött, så är min erfarenhet att rått kött är skonsammare för köttätare - allra helst då de som är vana vid det (dessa borde ha käkat lite möss ?). Tänk så olika erfarenheter man har. Här har kyckling varit det som stoppat mest och bäst. Lokatten har ju lite känslig mage, men rå kyckling klarar hon galant och är superlättsmält.
Men jag hoppas magen lugnat sig lite under natten som kommer:)
Jo, mina katter äter allt. också rått kött, hjärtan, lever, vingar, etc. och jag tycker som du men det var vad min veterinär sade när vår Musse var sjuk och fick läggas in efter komplikationer efter en av operationerna.
Mina älskar rått kött och är vana vid det :-)
Nu har mina varit skonade från magproblem så jag slapp behandla någon annan än just den lilla sjuka kattungen som jag fick tvångsmata i två veckors tid dygnet runt, varje timme…. Vi körde som sagt på med fisk och ris och ProKolin+ och sedan även A/D och hon blev bra.
Det finns säkert många olika dieter som hjälper men det viktigaste är att hålla sig till en. Antingen fisk eller lamm eller kyckling.
Håller med föregående talare
.
ps: A/D - är det Hills du menar ? eller Specific ? Är lite dålig på deras sortiment då jag aldrig använt mig av dom.
#19 Amlis
Jag kritiserar inte. Hade antagligen gjort likadant själv. Ungarna jag har här hemma är ju ungar där det sägs att mamman har försvunnit, och det stämmer i många fall, men frågan är om det stämmer alltid. Det är svårt att avgöra, när folk kontaktar en och vill ha hjälp.

så bra att det ser ut att kunna ordnas hjälp åt katterna i stallet och att de kanske blir kastrerade så småningom. Säkert skönt för alla i stallet att slippa oroa sig för kommande kullar kattungar oxå.
Vilken söt liten tjej! 
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Josefa - ingen har ju bett om hjälp (förutom TS). Det är TS själv som velat hjälpa och själv försökt finna fakta om katterna
men så härligat för lilla katten att få komma in, och få ögat omskött, har du provat att koka vatten, med liiiite salt och tvätta, men det har du såklart, hur gammal kan den lilla vara tror du, och såklart vi vill ha bilder och rapporter om tillfrisknande, ovanstående dieter har jag provat båda två vid olika tillfällen, då jag fick hem Beata, och all mat rann ur henne, på grund av undernäring, och tyckte båda var bra, men som sagt hålla sig till en i en vecka, med tillskott, tycker Pro-kolin är bäst, i alla fall för Beata, men hon är ju vuxen,
lycka till
Maggan47
Ögat ser mycket finare ut idag (jag har tvättat ja) och det lilla den bajjade imorse var inte helt löst
.
En liten Cosmos med stor vilja - väckte mig halv 6 och sa hon absolut inte tänkte vara kvar i buren. Utforskar just nu mitt sovrum för fullt och har fått lite fiskavkok (mest vattnet än så länge). Ögonen är vidöppna idag och hon ser ständigt förvånad ut - ska försöka senare att ta lite bilder.
Min hund har fullt upp hålla koll, för denna lilla är en bebis enligt henne och behöver kontrolleras ordentligt - dom har tom nosat på varandra flera gånger:) Världen är lite läskig, men hon vill gärna ha sällskap och lite kel - det visar hon tydligt.
Dock "gråter" den lille och ropar mycket efter sin syster så håll en tumme vi får tag i henne oxå.
Nu har vi haft lite lekterapi
. Jag snodde helt elakt Lokattens favoritleksak - snosnöret på pinnen och den kunde inte heller lille Cosmos motstå:)
Fast tur jag har fler pinnar och mer skosnören, så det går att göra fler - för denna är helt suverän att få Cosmos att närma sig mig självmant. Hon har busar precis bredvid mig och gillar inte när jag går ut från rummet - då blir det höga klagoskrik.
#34 Gud så underbart att läsa detta! Blir så glad för lille Cosmos skull.
För mig gick det tyvärr mindre bra. Tillbringade förmiddagen i stallet och håller fortfarande på att tinna upp *brrr* Fick inte in syrran (brorsan?) tyvärr.
Första timmarna inte ett skymt av den andra lilla. Sedan kom det någon mer och även hund så då försvann även de enstaka andra katterna som var på plats och jag gav upp för stunden. Återvände en timme senare, vilket då blev på ett ungefär min vånlig matningstid, folktomt, och ser man på: alla stammgästar satt trogen och väntade eller kom fram så fort jag la upp maten.
Såg även den lilla då, dock håller den sig på avstånd, sitter på halmbålen, ensam, och tittar med stora ögonen. Tror att det vänstra ögat rinner lite även hos denna kissen *suck* Men man kommer inte närmare än någon meter, no chance, tyvärr. Jag är så ledsen för det. Hann inte heller ta kort av den idag innan den försvann.
Det verkar som om h*n mest sticker in under/bland halm, de ligger delvis på paletter så det finns en liten utrymme mellan golvet och bålerna. Tror de flesta andra djur kommer inte in där och sedan går det säkert även att klättra "inuti" hö/halmhögerna.
Den enda chansen jag ser är att vänja henne att våga sig fram till matställen. Någon annan har redan börjat mata extra uppe på en av högerna så att hon har en chans att få sin mat medan de andra sammlas till maten i en annan del av stallet. Det tycks funkar sådär.
Får hitta på en drop trap kanske, allt annat blir näst intill omöjligt. Hade flera burar där idag och alla andra var supernyfikna och smög in och ut (och åt upp allt) men den lilla kom aldrig ens i närheten. Så en vånlig fälla verkar inte som en lösning heller?
Får fundera lite vad som kunde fungera… blir fler försök de närmaste dagarna!
Vill du låna en vanlig fälla i alla fall så hör av dig
#36 Tack!
Jag har inga erfarenheter alls med fällor så jag kan behöva alla tips & tricks och idér. Problemet jag ser är att alla de andra katter kommer gå in först? Det finns ingen bra möjlighet att avgränsa utrymme eller så. Sedan rör sig den lille knappt över öppna ytor men tycks åtminstone håller till mest i stallet. Andra problemet är att det kan bara fungerar när ingen annan människa finns i stallet och håller på. Då drar sig de flesta katterna undan direkt har jag märkt. Blir knepigt nu när det snart är jullov då alla har mer dagtid *suck*
Behöver tänka lite hur man lägger upp det här bäst nu men återkommer gärna till ditt erbjudande!
Det finns ingen sadelkammare eller annat litet rum där du har möjlighet att mata latterna/kattungen ? Då kanske det är lättare om du hinner stänga igen dörren bakom och gå in fånga den där.
Annars kanske fälla är super för att få in den snarast möjligt.
Finns det ingen som kan hjälpa amlis på plats med själva infångningen av kissungen?
amlis: man kan ladda fällan manuellt så att du inte stänger fällan innan rätta kissen går in :)
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Lille Kosmos behöver verkligen sin syster (jag tror det är en syster med tanke på färgbeskrivningen) för hon känner sig så ensam och ropar halva dagarna:( Så fort jag inte är inne hos henne så ropar hon - fast många gånger även när jag är nära. Jag är fortfarande lite för kuslig för att vara en tröst och trygghet.
Hoppas detta med fälla kan fungera och allra helst med tanke på att de kan stängas manuellt:)
Nu ska jag försöka sova - vi får se hur denna natt blir och om lille Kosmos kan få lite nattro (och så även jag).
Söta kissekatten. Hoppas att ni får in Syster Yster snart och de får återförenas. :)
Kosmos spinner och kelar
. Trodde inte jag skulle bli så glad att höra en lite kattungen spinna och gosa - rullade tom över på rygg en pyttestund imorse, innan det blev för kusligt
.
Jösses så hon älskar värme, för mest tiden ligger hon på kudden vid elementet - när hon inte utforskar rummet från golv till tak. Dock snäll och har inte ens försökt klättra över kompostgallret jag har vid dörren till rummet när jag är hemma. Jag fick även sova nästan hela natten - trodde hon skulle protestera när jag stängde in henne i buren vid nattadax nu när hon fått vara i hela rummet, men det gick bra. Hon knorrade lite och lade sig sedan vägg i vägg med hunden och sov.
Min hund har tagit henne som sin skyddsling och går in där och pussa lillan flertalet gånger per dag. Så här lätt kom inte Min Lokatt in i familjen, fast hon var ju större när hon kom:)
ps: gissa det roliga med en tvättmaskin som strular och en liten katt som diarreat i min säng…
Idag har lillfröken inte skrikit alls, utan verkar ha kommit till ro med livet här:) Ligger väldigt mycket på sin utvalda plats under fönstret på kudden mot elementet - men busar med "skosnöret på pinnen" i lagom doser några gånger under under dagen med mig
Hon blir mer och mer kelsugen och går nu självmant efter matskålen till matplatsen, när jag kommer in med käk - har nu även fått Trevis i några portioner mat idag (hon får mat 5 gånger per dag i småportioner). Inget bajs alls sedan 10 snåret, så håll en tumme att det börjar lugna ner sig:)
amlis - anledningen till att Kosmos ser ut att ha "ridge" är att pälsen längst mitten på ryggen är längre och mycket tjockare än övrig päls - därför står den ofta upp lite. Under all päls känns alla kotor, så hon är inte så knubbig som hon ser ut att vara, men det ska vi råda bot på med avmaskningsmedel och bra mat.
#43 Blir tårögd när jag läser om lilla Kosmos. Sååå glad!
Tyvär inte en skymt av syrran idag, men det var folk där eller runtomkring hela tiden jag kunde vara där. Någon annan hade sett henne äta imorse kunde dock inet säga något om ögat.
Har absolut ingenting att försöka med fälla men jag tror först och främst behöver jag någon form av schema (hur realistisk det nu må vara) för att hitta tider där ingen annan finns i stallet. Ska försöka prata med alla om det.
#39 Att kunna lösa ut fällan manuelt låter perfekt - men frågan är hur lång borta man då kan vara? Känns som om det är urdåligt med utrymme för det men jag försöker gärna allt tänkbart.
#38 Sadelkammare finns förståss. Men låst när ingen är i stallet så dit kan man inte vänja några katter - de ska överhuvudtaget helst inte alls vara där pga skåderisk vilket jag har förståelse för. Sedan ligger den inte heller i den änden av stallet där den lilla mest håller till, så jag tror inte att man kan lyckas locka/jaga in henne där tillfälligt för infångandets skull.
Även det där med att mata in den lilla i fällal/bur tycks vara svårt. Verkar som om man knappt sätter in mat så är det en av de andra som äter.. så jag vet inte om hon ens har chansen att upptäcka att det finns mat där.. Vet ej hur mycket mat man skulle behöva ställa fram på andra ställen så att alla är mätta och låter den i buren vara i fred? Tycks inte har nått till den gränsen i alla fall.
Sedan finns det ytterligare ett problem: att maten inte får står framdukat på golvet eller varsom helst hela tiden (vissa ställen är ok) pga en av kvinnorna har en hund som annars äter upp allt den kommer åt viket den inte får. Så för det mesta så får katterna mat medan någon är där. Blöttmat försvinner alltid i rasande fart, torrfoder kan det ibland(sällan) finnas lite kvar när man kommer - men då är det också mest sådan av mer tveksam sort :-) lite kräsen tycks de här kissaren ändå redan vara…
Blir nya försök alla kommande dagar…
Tyvärr så är syrran fortfarande kvar i stallet, varken jag eler någon av de andra har lyckats kommer henne nära. Hon tycks vara ännu mer försiktig/rädd sedan Kosmos försvann. Vi ser henne sitta uppe i halmen eller på en boxvägg och ibland även äta. Hon tittar med stora ögonen och verkar ledsen - inte undra på, hon satt ju jämt ihop med Kosmos, ser henne knappt med de andra och aldrig ligger hon tillsammans med en hel hög i en av mysställena.
Försöker vänja henne vid en transportbur, både som skydd och för infångandes skulle men hittills har jag enbart sett andra katter därinne. Idag hann jag knappt ställa in mat då knölade sig 3 (tre!) av sommarens ungar in i buren och åt - trots att det redan hade fått en rejäl portion på det andra matstället. Men jag försöker ju locka med extragott, tonfisk & babycat m.m. och det locker just alla förutom lilla förken tycks… *suck* vet ej hur jag kunde snabba på det hela.. i och med att hon inte heller är synligt/ser mig så ofta blir det ju även knappt nån invänjan heller.. tycker så synd om den lille nu när det blir allt kallare. Visserligen har de viss skydd men inte är det sådär jättevarm där…
Jag försöker öka mängden och nu är det nästan alltid torrissar kvar så de kan inte vara jättehungriga - men de kastar sig fortfarande över blöttmaten :-) blir alldeles ifrån sig och oftast kan jag klappar de flesta nu medan de gluffsar i sig.
Tror det får bli fällan i alla fall - men vet ändå inte hur det ska gå.. så alla tips och hjälp i ämnet är välkommen!
Jag ska prata lite med Pia om vad hon tror kan vara bäst - fälla eller annat. Vi får försöka hitta på en lösning och om inte annats kanske vi får lura den lille genom att vara två personer. På nåt sätt ska det gå:)
Lilla Kosmos är så go. Hon har börjat busa lite mer, fast bara med mig och om jag är hos henne - aldrig själv. Nu busar jag upp henne i knät när jag sitter på golvet. Ibland busar omkull sig själv och hon är fasligt kittlig på magen
- och med jämna mellanrum kommer hon på sig själv att buset blev för "tufft" och då avslutar hon och kommer fram och vill ha gosetröst:) Hon är helt underbar.
Hon ligger oftast på sin kudde vid elementet, men jag försöker hinna med så mycket jag bara kan att vara hos henne - för det är när jag är hos henne som hon "lever upp" och tar för sig och gosar och leker. Så fort jag går ut från rummet, så hoppar hon upp på kudden eller på mina kläder som ligger bredvid och lägger sig där och jag känner mig så nedrans elak när jag går ut från rummet
.
Idag har hon fått sin första avmaskningstablett (tack amlis för din hjälp) så nu ska vi se om det kommer ut nåt äckligt. Hon har även fått lite, lite hö överst i sin toalåda och det gillades tydligen, för hon gick direkt dit och bajjade:)
Lo-katt: du får gärna följa med och kolla läget. Då förstår du kanske problemen..
Såg ju själv idag hur trygg Kosmos redan verkar vara med dig. Klart att syrran ska få samma chans så snart som möjligt!
Toppen också att höet tycks locka henne :-)
Jag har väl aldrig varit med om kisse att vara svår att fota. Hur jag än gör, så lyckas hon blunda precis när jag knäpper med blixt - och blixt är ett måste nu när det är mörkt.
Här är i alla fall ett axplock av blundar-med-ögonen-bilder. Så synd jag inte kan visa hennes enorma ögon:(
Lite busig…
Underbara bilder! :-) Jag blir sååå glad!
Tack amlis - Kosmos är ju bara så mysig:)
Supermysiga bilder
Och hon har verkligen stora ögon, lillpluten 
amlis: du har mail :)
*Nalle Puh*
Mer lycklig idag - Kosmos har bajjat helt normalt:)
Fisk + ris hade inte fått henne okej - bara något mindre lös.
Jag gjorde en rövare idag helt enkelt och tänkte på vad som fixade Lokatten mage (när den visade sig inte tåla blötmat) och som fortfarande är det bästa för hennes mage - nämligen färskfoder till hund.
Tyvärr hade jag inte sorten Priima hemma, som innehåller 60% kött - men gick och köpte lite KLASS igår kväll (nötkött, nötvom, hjärta, lunga och lite fisk i den varianten). Då det bara är 45% animaliska produkter i KLASS, så blandade jag med lite lammkött och gav + Trevis… Nu bajjade Kosmos helt bra ikväll
Även om färskfodret är för hund, så innehåller det ändå färskt rått kött (mer än i flertalet kattfoder) och även kalcium som förutom allt annat även hjälper till att stabilisera magen. Vom är super för onda magar och det finns även vitaminer i fodret som hon så väl behöver.
Är så glad att jag litade på min intuion. Även om just KLASS kanske inte är det ultimata för en katt, så är det ändå bra mycket bättre än att ha paj mage och hon får i sig mycket näring.Så nu ska magen bara få fortsätta stabilisera sig och sedan även börja ge lite torrisar:)
Jag ska helt klart fixa hem en sändning Priima färskfoder igen (innehåller kyckling, nöt och fisk till 60%) så jag alltid har hemma. Det är bara synd den leveransen bara kommer var annan månad.
#60 ;-) du med!
Tyvärr ingen liten kisse som ville komma in - eller jo, flera, men tyvärr inte Kosmos syrra.
Såg henne bara som hastigast svischa in under halmen, men tjejen min hade iaktagit henne en bra stund innan. Tycks ha flyttat in i en av de boxerna som används som förråd för hö/halm åt en speciell häst. Hon fick extramat (tonfiskpaté och RC BabyCat) idag under pallerna där och medan de andra "stammissar" åt på sitt vånliga ställe så hörde jag henne tydlig äta (väl gömd) så hon kanske lär sig ändå att vi kommer med gott och vi kan ställa maten allt mer fram.. *hoppas* Men nu vet jag i alla fall att hon fick i sig lite - innan några av de andra kom och rensade buren igen… men hon ser så liten och tunn ut, stackarn. Vi fördelade (kastade in) torrfodret åt henne på många ställen därunder nu så jag hoppas att de andra inte kommer åt allt (trångt)
Fler försök de kommande dagar! Håll tummarna alla, vill så gärna förena syskonen igen!
*håller tummarna stenhårt*
*Nalle Puh*
Oj, har ni hemlisar på gång - vill veta allt ju
.
Självklart amlis så håller jag en stenhård tumme och vill du ha sällskap ut någon dag för ev hjälp så säg bara till:)
pssss…. #62…. du har mail igen 
*Nalle Puh*
#64 Kan inte pm'a för tillfället(?!) *grmbl* Återkommer!
Glad & ledsen
Ledsen för att jag inte fick in den lilla tillsammans med syrran redan förra veckan direkt. Nu är hennes ögat sämre än vad Kosmos' någonsin var *suck* Inte så uppsvullen men rinnande och kladdig/smutsig runtomkring.
Glad för att jag fick en pratstund med lilla fröken idag. Nej, jag fick tyvärr inte in henne nu heller, men hon hade tålamot med mig i närmare en kvart innan hon stack igen. Satt och tittade på mig, blinkade lite, smög fram och tillbaka, kom rätt så nära, balanserande på en träplank.. Jag la flera gånger -sakta, sakta- lite BabyCat torrisar mitt framför näsan från henne, kanske 30 cm från mina fingartoppar var hon och visst är hon rädd och hela tiden beredd att hoppa, gjorde flera ansatser, men kom fram igen för att fortsätta äta så fort jag bara backade lite.. kanske 50 - 80 cm mellan oss…
Så glad man blir för så lite! Nu vågar jag hoppas igen att det går att få in henne.. Hon håller sig fortfarande långt från transporten, verkar nästan rädd för de andra katter som går in och ute där? Är hela tiden på språng ifrån de…
Fick några enstaka bilder också, mer tvivelaktig kvalitet tror jag men jag ska lägga upp de lite senare.

vad bra ändå att hon fick börja upptäcka att du inte är farlig utan innebär mat. så småningom borde hon nog gå att fånga. Kan tro hon är ledsen nu, aldeles ensam. :(
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#68 Hon såg nästan bedjande ut. Som om hon ville blir tagen… som syyran i torsdags.. jättekonstig känsla.. Satt bixtstilla en lång stund emellan och bara tittade på mig - innan rädslan tog över igen..
Om några dagar kanske amlis. Ta det försiktigt och försök inte ta henne förrän du är säker, för du får nog bara en chans och då får du inte släppa den dagen du väl får tag i henne - annars blir det många steg bakåt innan hon litar på dig igen och fälla blir ett måste.
Är så glad att det går framåt även om det är ett litet steg i taget - tillit och förtroende tar tid. Alla framsteg är bra, för dom leder åt rätt håll:)
Strunt i att bildkvaliten är dålig - jag vill se bilder:)
Även här har framsteg skett, för idag har Kosmos lekt med min dotter:) Förut när någon annan kommit in i sovrummet, så har Kosmos lagt sig platt som en pannkaka på sin plats, men idag lyfte jag ner henne på golvet där min dotter satt - och Kosmos vågade vara kvar och började utforska min dotter:) och sedan kom buset fram.
Lo-katt: jo, jag är väll medveten att jag bara får en chans, har därför inte ens gjort en ansats att försöka ta henne idag - men oj så svårt det var! Hon var nära, såå nära - men ändå väldigt säker: jag stod på ena sidan av en halvhög boxvägg mit i halmen och hon satt antingen på den eller på några halmbålar på andra sidan väggen. Så inte en chans för mig att röra mig snabbt eller i tillräckig bra vinkel - hade en känsla att hon var väl medveten om det ;-)
Underbart med Kosmos!!! Är så himla glad at thon fick komma till dig.
Behöver bearbeta bilderna lite, syns inte bra, dåligt ljus och inte från så nära håll.. kanske två som kan funka, kommer snart!
Tack amlis - fast jag börjar bli dödlig kär i lilla Kosmos. Hon har stulit mitt hjärta helt det lilla knytet…
Du själv är värd en jätteros för ditt oändliga tålamod och för all den tiden du lägger ner på att försöka få systern att komma in i värmen:)
Kämpa på, du gör helt rätt, Tror att du lyckas ta henne. På lördag har vi veterinärtid så lyckas du till dess så tar vi med henne direkt.
Pia, tack! Jag hoppas verkligen, det vore så skönt! Men jag ska inte förhasta mig och sabba det lilla förtroende hon visar nu.. fortsätt hålla tummarna allihopa!
Lille vännen då - hennes öga ser värre ut än vad Kosmos gjorde:( Iofs syns det mer då hon är vit under ögat, men det ser verkligen värre ut.
Kan i alla fall glädja med att Kosmos öga är jättefint nu - inget rinnigt längre:) Så jätteskönt.
Jag ska hålla en supertumme och skicka massor med tur så att syster kanske kan kmma med till farbror veterinären på lördag:)
Bilden är lite lurig. Det ser nästan ut som om hon har skådat ögat men jag tror(!) det är "bara" rejäl inflammerad som det var hos Kosmos. Men lite vår och smuts har klumpat ihop sig där under och det ser otrevilgt kladdig ut. Men hon kunde öppna ögat helt.
Däremot har hon en repa(?) i ena örat nu också. Nytt tror jag, har inte uppmärksammat det förut men de senaste dagarna har jag ju inte heller kommt så nära.
Stackars kisse.. Lo, kan inte du be Kosmos utöva lite telepati så att syrran förstår tt vi menar väl?
:-)
Det ska jag absolut göra.
ps: Kosmos hälsar att det är väldigt, väldigt god mat här
.
Inget nytt, tyvärr!
Igår kunde kag ite ta mig till stallet alls p.g.a. sjukt barn och snöoväder. Och idag kunda jag bara på kvällen, kan ju inte ta med mig ett febrigt barn hur gärna jag äv ville hjälpa lilla kissen. Men vid den tiden var alla hästar redan inne och ingen katt alls synlig. Hur mycket jag än skramlade med maten och lockade.. Men de har ju sina invånda tider - så det här var nog tydligen "helt fel" ur deras syn…. Hoppas de sitter alla varmt ihop i hö&halmen ovanför boxerna. -17 ute nu, stallet håller ett par plusgrader men inte mycket mer..
Åker imorgon under förmiddagen igen. Hoppas, hoppas så!!!
När har ni veterinärtiden Pia?
Vi ska vara hos veterinären 12.30 - så sker det ett under, så ring mig på mobilen:) Vi åker från mig ca 12.00.
Lille Kosmos har haft lite äventyr idag:)
Eftersom hon varit så otroligt duktig och inte gjort sin toa någon annan stans än i lådan - trots att hon nu i 2 dygn haft chansen både i min säng och i hundens bädd, som jag med flit lämnade för att kolla om något hände. Det enda som hände var att hon la sig att sova i hundbädden
Så ikväll fått gå lite upptäcksfärd - hon har bett om det i några dagar nu, så hon fick nu sin vilja fram:)
Hon har ju aldrig gjort minsta försök att klättra över kompostgallret, så hon blev så lycklig när jag ställde upp den ikväll. Hon följde med mig som en hund runt om i lägenheten och såg så busigt glad ut. Gjorde små avstickare på 1 minut och kom sedan till mig och strök sig runt mina ben och spann - ungefär som att hämta lite trygghet och kolla jag fanns där för henne. Snacka om att jag känner mig som en riktig morsa
.
Nu sover lilltösen gott i mitt sovrum igen, nöjd med dagens spänning. Lokatten har gått efter henne och emellanåt talat om vem som bestämmer, men Kosmos tar det med ro och verkar inte bry sig speciellt. Dom leker bredvid varandra ibland i sovrummet - fast det ser roligt ut, för båda måste ibland fräsa lite för att visa "jag-tycker-du-är-ful" för att sedan leka vidare med samma leksak
vad härligt det låter, och lilla Axel, hur går det för honom, han finns väl också hos dig
Maggan47
Ok, då vet jag. Åker så tidigt som möjligt dock först efter att hästarna har släppts ut. Vägerna är lite sådär fortfarande så hoppas det blåser inte för mycket nu under natten (drivor)
Vi hörs av!
maggan - Axel går det upp och ner med. Lite blandat alltså.
Oj, missade #82 inlägget, vi skrev väls smtidigt då..
Så underbart att läsa om Kosmos!!! Jag är så glad för henne! Hon kommer nog nästa in sig i era liv för gott ska du se ;-)
Nu håller vi tummarna för morgondagen och syrran!
Amlis, som jag berättat så hjälper jag dig gärna med infångning med fällan jag har, men dagtid jobbar jag, varje dag fram till jul och lite efter.. Kvällar kan jag avvara men frågan är om kissen vågar sig fram då.
Hoppas dock att det finns någon med fälla som har möjlighet att hjälpa dig men infångning, det är ofta säkrast att vara fler som hjälps åt vid infångning.
Det blir en liten bit att åka från Linköping och jag har även fullt upp med kolonin men hjälper dig gärna, för lilla kissen MÅSTE in snarast. 
Linah du behöver inte åka. Vi kan ordna både fälla och hjälpa till. Har skrivit till Amlis att det är bara att hon hör av sig vilken dag som passar.
Nu gör jag en ny tråd:)
Syrran är inne :-)
I Stallkatter x 2 kan ni följa fortsättingen!

Då låser jag denna tråd
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus