Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 751 ggr
Icna
2009-12-18 17:14
0

Problem med rumrenhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Harmy som är min lilla bebis, har och har väl alltid haft problem med rumsrenheten, har haft henne i ca 3 år, hon är ca 6 år. Och det verkar inte hjälpa vad jag än gör, det börjar kännas hopplöst och jag har inga ideer kvar för att lösa problemet.

När jag köpte henne var hon okasterade och familjen som sålde henne sa att hon skulle vaar en  bra avelskatt och jag hade alltid velat ha en maine coon och få kattungar. Men hon såg så sliten ut när jag fick henne, men tänkte att det berodde på hon nyligen haft ungar, dock endast en som överlevde. Hon hade från början problem med magen och kissade på konstiga ställen, hon gick upp på spisen och kissade i min stekpanna, sprayade skrivbordet och så, delvis trodde jag förklaringen beroode på att hon var okastrerad, eftr att ha pratat med den ursprungliga uppfödaren och efter rådgivning med veterinär så blev hon kasstred. Hon fick en grundlig veterinär utredning för bla sin mage och för att hon kissade inne, tog en hel del prover, bla utreddes hon för fip mm, men de kunde inte hitta så mkt, för utom att hon hade titervärden för coronavisrus(eller vad man nu säger). Senare var hon även hos smådjursakuten i gbg och gjorde ett ultraljud på urinblåsan, där såg de lite kristaller men inte nått som de verkade reagera på endå.

Hon bajsar helst bredvid låderna i baldrummet och har ofta lös mage, och förtillfället  så kissar hon helst på trägolvet framför ytterdörren, där har vi provat med att köpa en matta som man borstar skorna på för att det ska vara obehagligt att gå på, men hon kissar bredvid så det rinner under istället, jag har haft tom låda precis där, den kissade hon i ibland, nu har lådan kristaller i sig och den använde hon när vi skaffade den men nu duger den inte. VI har en matskål där men hon har inga problem med att kissa bredvid den.

hennes ickerumsrenhet går i perioder, ett tag kissade hon i sängen var och varannan dag just nu var det väldigt länge sedan hon gjorde det, men jag vet inte varför hon slutade med det.

Förrut kunde jag se att hon ofta kissade utanför låderna när jag inte var hemma, men nu är jag hemma hela dagarna, hon är väldigt "mattig", hon ligger så ofta som möjligt i mitt knä och på nätterna delar vi huvudkudde. På sommaren följer hon gärna mig runt i trädgården. Pratar mkt och svarar på tilltal, hon bryrs sig inte om andra direkt om jag är hemma, är jag borta kan hon kela med min sambo, kommer folk på besök drar hon sig gärna undan.

Hon verkar ha en osäker personlighet, när vi tog hem henne gömde hon sig i garderoben i en vecka(hehe inget jag tycker är konstigt längre när man träffat rick tiga skyggisar) men hon fick väldigt länge nästan panik om man gick förbi henne eller mötte henne i hallen, nu är det mkt bättre, men hon kan forfrande vara svår att fånga in. Hon verkar dessutom "svartsjuk" på de andra katterna ibland,men hon är den som kommer bäst överrens med alla och bråkar inte med nån vad jag kan se, utan tvättar de andra katterna i rumpan och de går förbi.

Hon får nästan panik om man råkar komma i i samma rum när hon ska kissa, oavsett om det är på fel ställe eller i lådan, brukar inte säga nått medans hon sitter i lådan men efteråt när hon är på väg dörifrån så försöker jag berömma henna ordenligt. Försööker att smyga lungt mot henne när hon kissar fel men hon bli rädd så fort hon ser mig, och det är väl delvis mitt fel, men å andra sidan så är det kanske inte så konstigt att man börjar shasa och hojta när en katt kissar vid/på en i sängen eller är på väg att göra det och jag har shasat i vägen henne när jag ser henne kissa fel. Jag har burit in henne i badrummet och stängt in henne när hon kissat fel en stund, men hon jamar så förtvilat att det inte varar länge och man tröstar henne. Det kanske har varit fel sätt, lätt att vara efterklok :( Jag vet att hon kissade på sin uppfödares nytvättade disk och sen blev utsläng. Jag är rätt övertygad att han jag köpte henne av ljög när han sa att hon var rumsren efter som han ljög om en hel del annat och hon var redan då skygg.

När hon kom till oss hade vi bara en äldre katt som gjorde sina behov mest på utsidan, vi fick senare en kattunge som hon behndlade som sin egna tvättade och lätt henne försöka dia. Så det verkar inte har med andra djur att göra. senare tog vi även emot några hemlösa katter vilket är bla de 5 andra katterna som finns här nu, totalt 8 st. 

Jag har provat olika låder, med huv - utan huv, stor låda - liten låda, peeweelåder(högakanter). har låder i 4 olika rum totalt 6 st just nu(på 8 katter). Det verkar inte hjälpa om jag gör rent ofta eller sällan.

Jag har provat olika sandvariater, klumpade sand bla everclean, klumpe, vitakraft, pellets(toalätt), kristaller, tom låda.

Jag har haft felinwayadapter i ca 1 år i början och till och från efter det. Jag gör rent där hon kissar men ytdisinfektion och ibland även med deottol( som inte alls verkar ha nån uschpåverkan på henne).

Vad jag än gör så kanske det funkar ett tag sen början hon igen.

Det blev väldigt mkt text nu, men jag behöver verkligen hjälp, har ni några råd eller tankar kring hennes beteende så skriv! Sen jag skaffade henne och hon var problem från början så har folk tyckt att jag ska avliva henne, men jag har hittils vägrat, men det har gått så långt att även jag funderar på stundvis medans jag för tredjegången torkar kiss från trägolvet som är på väg att bli förstört eller är förstört, Hon kanske helt enkelt inte mår bra själv. Många runt omkring en tror att det är nått psykist fel på henne. Min sambos tålamod är mer eller mindre slut. Men jag älskar henne och vill att det ska funka, nu ska jag försöka ha henne ute och hoppas det kan stimulera henne eller nått, men hon verkar inte så imponerad nu när det är kallt. Sen går hon gärna ut på sommaren men vill in om man stänger dörren, verkar nästan vara rädd för att bli utlåst.  Just nu ligger hon i knät och spinner medans jag skriver :)

Jag är ibland rädd att de andra katterna ska ta efter henne men det verkar inte var ett bekymmer snarare tycker de väl hon är äcklig för de ska alltid försöka städa efter henne och gömma om det går, tyvärr blir det mer att städa för mig när de krafsat över vad de än kan komma åt.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

martdat
2009-12-18 19:38
0

usch vad jobbigt det låter, har inga bra förslag direkt,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2009-12-18 19:50
0

ja du, om du har möjlighet, Maine Coon är ju en kraftig kattras, varför inte låta henne ha en utegård där hon får vara?  HAr hon bara ett torrt och dragfritt och isolerat krypin så är det ju ingen fara med henne och du kan ju gosa med henne ändå! Den behöver ju inte vara så himla stor och gör du den i anslutning till ett fönster, så kan ju flera katter använda den!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Icna
2009-12-18 20:09
0

jo faktiskt lobbar jag här hemma för att byta ut ett av fönstren i källan till plywood med kattlucka med en utegård på andra sidan, helst hägna in hela tomten med hus och allt hehe, men min sambo är måttligt imponerad av just det. Får se om jag kan övertala han att bygga en mer "normal" bur utanför fönstret, tror att många katter här skulle uppskatta det.

Idag gjorde jag en till ändring med låderna, ställde en tom peeweelåda vid ytterdörrn, då rinner ju kisset igenom och om tycker hon pelletsen är obehaglig så kanske detta funkar bättre, då hon var rätt förtjust i en helt tom låda men gillade inte när den blev blöt.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...