Tips för rumsrenhet
Som de flesta vet har jag fått hem en liten kattunge från ett stall. Den är ca 10 veckor.
Nattetid får den vara i en tygbur för hund, där låda fäll och vatten får plats. Den sover tryggt och gör ifrån sig lite i lådan under natten - men mycket på handdukarna i botten av buren. Har nu lagt enbart tidning nu istället på burbotten.
Dagtid får den vara i hela sovrummet, som dock inte är stort och det är nog första gången jag haft en kattungen som gör ifrån sig mer på annan plats än i låda. Den har 3 olika lådor, men vill egentligen bara gå på minsta som är i buren. Har nu bajjat två gånger i min säng, där jag fått lägga en handduk - funderar på hitta en billig vaxduk som inte är så mysig att vara på. Sängen vill hon gärna ligga i just på kvällen, medans hon dagtid ligger på en kudde vid elementet (typ 1 meter mellan säng och platsen vid elementet)
Hundens bädd måste jag ställa mot väggen dagtid, för annars bajjar hon där. Lillla Kosmos har som sagt varit gräsligt dålig i magen (diarre) men bajjade ikväll för första gången med ganska skaplig mage (hejja Trevis).
Hur får jag henne mer intresserad av lådorna ? Har flyttat över en kissklutt i en icke provad låda, så hon kan känna sin egen doft där i. Bajjar gör hon bara i låda under natten - ej på dagen ? Hon verkar ha börjar känna sig trygg med rummet och går omkring och har sina favoritställen - men likväl så går hon in och kissar i tygburen och inte alltid i lådan där. Lika gärna på handduk.
Jag har superfin sand i två lådor och något grövre i en annan ny låda - men det är bara pyttelådan som hon går på (ett fåtal gånger i en annan) och ändå står de andra lådorna på ställen hon ofta går förbi.
Ge mig fler tips så jag slipper plocka ut allt i sovrummet:) Hittar ingen mattnyttigt på tipssidan till detta.
Hmmm. … Det är aldrig lätt att klura ut varför de pinkar där de inte ska.
Men det första jag skulle göra är att ta Cosmos till en veterinär för att utesluta en urinvägsinfektion. Det brukar vara den vanligaste orsaken till att kissar missar lådan och väljer något mjukare och behagligare.
Prova med vanlig jord i lådan.Problemen kan bero på dålig mage och det löser sig när hon är bra.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
En sån liten kattunge borde inte bajsa "mycket" :)
Det låter lite som att den "förlorar" avföring då och då, vilket i sin tur kan tyda på tjocktarmproblem-
Är ungen lös i magen?
Ser nu att du skrev att hon hade magproblem sen tidigare. Då borde det bli bättre nu när hon börjar få ordning på den. :)
Jo jag hoppas på att hon ska bli bättre ju bättre magen blir. Det fungerade tydligen med att bara ha tidning + låda inatt i buren + liten sovfilt - hon hade bara gjort i lådan:)
Jag tror ju inte denna fröken ens varit utanför stallet tidigare, utan är född på en höskulle och van göra ifrån sig i hö och halm. Självklart känns en handduk trevligare.
Jag försöker leka henne ner i dom andra lådorna på dagarna och gräver lite där själv, för att få henne åtminstone lite intresserad. Kanske ska jag tom ta lite av Lokattens bajs/kiss och lägga i en av dom orörda lådorna för att få henne intresserad ?
Nåja, förhoppningvis blir det bättre och bättre ju bättre hon blir i magen och hon ska veterinärcheckas inom närmaste dagarna och då kan även ev urinprov kollas.
Om hon har varit i ett stall kanske pellets känns mer bekant än sand?
Ta undan tygburen för nu luktar den kiss och då går hon dit. Torka av golvet med vatten blandat med ättika så att du får bort kisslukten. Börja så att säga från början.
Fast som alltid med katter: Det är lättare sagt än gjort!
Låna gärna Vicky Halls bok Din katts hemligheter på biblioteket, hon är kattbeteendevetare och duktig på just de här problemen.
Som övriga säger är det viktigt med veterinärbesök och att göra rent efter henne så att inte tyg mm luktar toa och gör att hon går utanför lådan av den anledningen.
Jag har själv tagit in två stallkatter som levt hela sina liv utomhus, aldrig sett en låda. Från första stund skötte de sina toabesök på lådan efter att jag visat dem var lådorna stod. Så katter är renliga av naturen. En sån här liten kattunge med magbesvär är det bra om man avgränsar ytan för som du har gjort.

En av våra kattungar från i somras hade också likartade problem. Han ville gärna kissa i min säng och vi ställde dit hans favoritbädd (en Bumbibädd givetvis ;)) och då upphörde det omedelbart när hans lukt visade vems hörnet i sängen var.
Alsolsprit (köps på apoteket) är ett annat tips jag fått här, att torka bort kissdoften med. Kan även köras på möbler och annat tyg oftast utan fläckar!
Kom på att din fertila honkatt också kissat i sovrummet. Har du haft möljighet att göra rent med något medel som tar bort all lukt, på det hon kissat? Annars är det en faktor som kan påverka den lilla kattungen, förutom magproblem och ev urinvägsinfektion.
Lo-katt - pecis som du säger så tror inte jag heller att de små har varit utanför stallet särskild mycket. Tror inte att de har hunnit bekanta sig med jord eller sand alls. Stackars Kosmos har nog ingen aning , och om det är som vi tror att de förlorade mamman redan för nästan tre veckor sedan så har de kanske inte hunnit lära sig ordentlig alls?
Skulle det hjälpa med lite hö/halmblandning i lådorna (ovanpå sanden) för övergången? Låter kanske knäppt men värd att testa? Säg till så tar jag med någon kasse.
Tygburen behöver inte tas bort - jag har haft plastad frotte i botten, så inget har kommit på själva buren -den är skyddad och jag bytt. Hon har heller inte kissat på golvet alls, utan endast på handdukar - men inte idag för kissat har hon än så länge bara gjort i lådan idag - tidningarna funkade i buren
.
Få se om det blir något bajs i sängen ikväll, för än så länge är det inget gjort - men det är kvällstid hon vill vara i sängen. Hundens bädd kommer hon inte längre åt, då den står mot väggen dagtid.
Så inga olyckor idag än så länge - men ska fixa hem lite hö och lägga över sanden i någon låda så hon känner sig mer hemtam med miljön. Det var en bra tips amlis och jag blir jätteglad om du tar med lite åt mig (eller Kosmos).
De flesta mjuka saker är bortplockade ut rummet, men sängen är svår ta ut - jag måste sova därinne, men vi ska träna låda allt vi kan
Tjoho - hon har kissat i nya lådan som hon vägrat gå i tidigare
Heja Tjeja.. 
mer lycka - första kvällsbajjet i låda
och en "korv" för första gången. Vi ska nog få ordning på den magen:)
Nu kommer hon och hoppar upp i sängen eller går fram på golvet och kelar med mig - en riktig liten spinn maskin.
Om jag förälskat mig…
Hon har ett så udda utseende att det inte går att låta bli att förälska sig i henne. Hon ser nästan lite mongoliod ut i dragen (utan att vara elak) med sitt stora huvud, sina enorma ögon som står ut lite - eller att ansiktet är lite platt ut runt ögonen. Till detta stora huvud en kort kropp och tunna ben som inte alls passar in till kroppen… Hon har blivit så gosig och mysig det lilla livet - och så matglad så det är enormt.
Men när du frestas så där måste du ju lägga ut bild! 
men jag har lagt ut bilder - fast under tråden "skygg stallkattungen med ögonproblem"