Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 3442 ggr
gulliver
2009-12-08 16:10
0

Aggressiv katt

En honkatt ca 1 år gammal och kastrerad gör oprovocerade utfall. Biter allt och alla om hon inte får som hon vill säger stödhemmet. Stödhemmet är mycket kloka, noggranna och tålmodiga personer. De är nu livrädda för henne och vill inte ha henne kvar.

Stödhemmet har sedan tidigare två egna vuxna honkatter och tog hand om två honkattungar, varav aktuell katt var en, tidigt i våras. Stödhemmet behöll systern.

Och det som ev kan vara en utlösande faktor är att stödhemmet hittade en avmagrad tam hankatt i skogen för drygt 1½ månad sedan som de tog hand om.

Givetvis så ska hon tas till veterinär för undersökning. Jag har ingen erfarenhet av aggressivitet hos katt så jag undrar om någon av er har det och kan ge råd och tips.

Kan det bero på att det kommit in en ny katt i familjen? Som pga sitt tillstånd krävt mycket tid.

tuska
2009-12-08 17:20
0

Lukten av den nye katten som inte mår så bra har nog gjort din katt spänd och förvirrad,det luktar även av er främmande kattdoft, bara jag varit till veterinären med en av mina katter blir det spänningar i katt flocken som kan sitta i några dygn, lika så om jag varit på kattutställning.  

Att bada den nya katten är inte fel  torka katterna med samma handuk så dofterna blir dem samma.  Är det en fertil hankatt du hittade i skogen så kan det vara sånna dofter din kastrat hona känner

[Anunnaki]
2009-12-08 17:28
0

Katter är till sin natur inte aggresiva och de brukar vara bra på att hålla isär att när de är på kollisionskurs med någon katt så har människor inte med kattkonflikten att göra.

Jag tippar på att katten har ont någonstans eller på annat sätt inte mår bra. Blev helt nyligen uppringd av en kattägare i trakten vars katt hade börjat bli aggresiv och bl a gett sig på en ny tjej som kommit in i bilden efter en skilsmässa. Jag rådde honom att gå till veterinär och katten hade njursvikt trots att den bara var sex år.

En av mina inneboende blev omplacerad för ett tag sedan men de tyckkte inte om henne så jag tog tillbaka kattan. När hon kom tillbaka efter en vecka högghon efter mig närjag skulle klappa henne och på natten tordes jag inte låta henne ta sig till min säng så hon fick sova i ett annant rum. På morgonen var hon lika aggresiv men efter frukosten släppte jag ut henne. Hon var borta några dagar men sedan hon kom hem har hon varit som vanligt.

Så till veterinär så fort som möjligt!

gulliver
2009-12-08 18:21
0

Tack för svar samt r4åd och stöd.

#2 Nej precis de är ju inte aggressiva av naturen.

kosta
2009-12-08 21:37
0

Har en kompis som blir attackerad av sin katt ,när hon varit och badat i klorvatten.

Vet inte om det är något i lukten eller om det är vanligt.

Annars är det väl en koll hos vet som gäller

Ankie
2009-12-08 22:05
0

Tänk så där gjorde Rödis förut med, då han bodde hos tjejen som inte brydde sig om han för 4 år sen. Han kom till oss å vägrade gå ut när vi hade dörren öppen på sommaren, han blev arg när vi skulle ta ut honom å började bitas å jagade Rasmus och skulle verkligen sätta sig på honom. Ja jag var faktiskt rädd för han ett tag, det har jag glömt bort. Vi fick ta ut han å ha handskar på oss för han var så envis och skulle vara inne. Han ville bestämma men det fick han inte.

När vi bestämde oss för att vi skulle ta hand om han, när tjejen bara lämnade han så tog vi tag i det. Vi fick rådet att prova ppiller till han efter vetbesök och det funkade. Han blev mycket lugnare. Han är ju även kastrerad. Han kan få sånna bestämmaryck för sig idag med och jag har respekt för han då… Jag förstår att de är rädd för missen.

Hennum
2009-12-08 22:42
0

ja, en förbannad katt är inget att leka med. Men som ni säger så finns det ju alltid bakomliggande orsaker. hoppas ni finner orsaken till detta problemet, så att kisse kan bli lugn och nöjd igen.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

gulliver
2009-12-08 22:56
0

Så här skriver stödhemmet om katten:

Jag kan inte riktigt säga hur ofta hon bits för det varierar…kanske två gånger i vecka..t.ex ligger hon gärna i knäet och om man vill ta ner henne så biter hon…min kompis fick ta stelkrampsspruta för bettet igår men inte läkarbesök direkt för bettet….men jag anser inte att det ska gå så långt som till ett läkarbesök för att vi inte vill ta hand om henne mer..

De olika sätt som vi använt är att vi har ignorerat henne, tagit henne i nackskinnet och burit bort henne, haft henne instängd när vi inte är hemma så hon inte skadar de andra katterna, sprutat vatten på henne med sprayflaska, ja alla möjliga sätt….från att ignorera till att skrika på henne även fast jag vet att det inte är lönt att skrika på henne….

Jag tror själv att hon är överbusig och att hon kanske blivit slagen eller hotad på ngt vis innan eftersom attackerna ofta kommer i samband med när man sträcker sig efter saker…hon kanske tror att man hotar henne…men jag vet inte hur gör då…

Men jag vill inte ha kvar henne längre och jag hoppas att ni kan acceptera det…jag hade som sagt inte skrivit detta till dig om det inte varit på allvar…
Hon är inte aggressiv alltid men tänk om ett barn en dag kommer och hon helt plötsligt biter barnet utan anledning…om hon gör det på oss kan hon utan problem göra det på andra…

martdat
2009-12-08 23:25
0

jobbig sitts, jag hadde en som bet så, helt plötsligt, allt o alla, det jag upptäckte var att hon bet vid höga ljud, om man skrattade elr grät högt elr ropade, då kom hon farande o högg ordentligt, hon slutade efter 7 år,,, som sagt, höga ljud,, när det pågick så var jag inte så kunnig i katter så hon blev aldrig utredd,(skäms) hon slutade som sagt i 7 års åldern o blev 13, men att det kom vid höga ljud, så var det, kanske att hörslen var extra känslig så att det blev jobbigt, ja jag vet inte,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

gulliver
2009-12-09 18:31
0

Vi har en person i föreningen som är duktig på katters beteende. Stödmatte har lovat att ringa henne idag.

Det känns mycket bra för jag vill att alla katter ska ha en chans till förståelse och förhoppningsvis så går det att lösa. Rättare sagt jag är övertygad om det.

martdat
2009-12-09 18:49
0

#9 hoppas det går bra, o skam den som ger sigFlört

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

gulliver
2009-12-09 18:51
0

#10 Precis Skrattande.

Ankie
2009-12-09 19:02
0

oj det lät inte roligt det hon beskriver…

emjon
2009-12-10 15:25
0

För kattens skull är det nog bättre att få komma till ett annat stödhem för de metoder som använts mot kissen är inget jag skulle använda. Om katten visat aggressvitet och blir behandlad så tror jag inte att situationen blir bättre för katten.

Vill man sedan inte ha katten kvar blir det nog extra frustration när något inträffar.

Hoppas att det löser sig till det bästa.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren