Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2493 ggr
Tarzan88
0

Hjälp med övergiven katt

ja har fått hit till mej en övergiven katt,han va skygg och mager,när han kom fram till mej på min trappa hemma,där finns redan 2 katter,ja ställer ut mat så de finns hela dagarna,och vatten,nu har denna stakars katt fått mat i ca 2 veckor av mej,han är skygg och rädd men han har fått förtroende för mej nu,han är väldigt tillgiven och vill bli klappad,men om ja gör hastiga röreser så springer han nån meter sen kommer tilbax,grejen är den att hans ena öga rinner hela tiden de brunt gult,har försökt torka rent de men de svårt då han ännu är osäker så ja vågar inte lyfta upp han,hans päls är smutsigt och klappar man han så blir man typ smutsig om handen,sen nyser han och de låter när han andas..tycker så synd om han alltsåObestämdmin ena katt ( han som estämmer på området ) acepterar den hemlösa katten nu,och han verkar trivas med min katt,nu ligger han på trappan och håller sej här omkring hela tiden,han till och med kan gå efter mej när ja går,min skogs katt följer mej till bilen jämt eller möter mej när ja kommer och denna nya pisse börjar sakta men säkert göra samma sak,fast lite försiktigt och på nån meters avstånd!grannens katt är rädd för denna nya katt som är beydligt mindre än min och grannens,men min och den nya verkar trivas ihop!Skrattande ja satte ut en bur med handuk i så han kan sova i på natten så min katt å han har var sitt stäle att sova i.. ja har ju inte riktigt råd att åka till vetrenären me denna katt,för att undersöka han,de skulle kosta nån tusen lapp sa dom när ja ringde då dom skulle kolla i halsen mm på hanGråter

ja vet inte va ja ska göra?har fått reda på att katten eventuellt är  mellan 7-8 år och att hon som hade han flyttade från området för  8 månader sen !!!!!!! så han e hemlös stakarenRynkar på näsan

har sett idag att han börjat tvätta sej själv nu,de  gjorde han inte förut!

å ja hörde han för första gången jama idag när jag kom!

hur kommer de sej att min katt aceptera denna nya katt så fort och att han är så snäll mot han?kan min katt förstå att han ska va snäll mot denna nya som "inkräktar" på hans revir? hans ser ju hur mycket ja sitter och håller på ed den nya,han blir lite sotis ibland ser de ut som mne han är ändå snäl!

varför har ddenna hemlösa katten tytt sej till mej?

va tycker ni att ja ska göra ? ja vill så gärna att han ska må bra den lilla staksren!Rynkar på näsan

bymaruska
0

Om katten inte är riktigt kry tycker jag att det är din skyldighet att se till att han får vård. Och framför allt kontrollera så katten inte smittar ner övriga katter.

Jag förstår att det kan vara svårt med ekonomin men tyvärr så måste du nog lägga prio på detta nu när du tagit dig an katten. Vilket jag tycker väldigt snällt av Dig.

Varför Din andra katt accepterar den här katten kan vara att din katt känner av att han är svag och utgör därför inget hot.

Jag tror säkert att någon annan här som är mer insatt kan ge dig information om var du kan vända dig för ett ev. ekonomisk bidrag för veterinär kostnad.

Lycka till med missen!

Josefa
0

Du har ingen möjlighet att ta in katten? Det kan kanske räcka med att kissen kommer in i värmen och får lite extra omtanke.

Tarzan88
1

ja vågar inte för ja vet ej om han har ohyra?sen vågar ja ej ta upp han,alltså bära han ,kanske han får panik om ja försöker lyfta,ja gjorde ett tafatt försök förut,men han börja sprattla,så ja släppte för ja ville inte att han skulle bli rädd och försvinna,va ska ja göra me hans öga? ja tror att han e så förkyld så de därför han låter,han nyser en del…

pälsen e skiten och konstig…Rynkar på näsanja kan bet avlivning men tänk om de inte e så att han e döts sjuk direkt,de jobbigt att inte veta va man ska göra!!!Gråtertycker så synd om han ( och alla andra stakars katter /djur som blir övergivna )

känner en sån stark avsky för den tanten som gjort detta,hoppas karma slår tillbax på henne…och de HÅRT!

avsky värda människor som gör djur  illa!

essut50
0

Har du ingen eget rum där katten kan vara? Snart är det vinter och då blir det kallt ute.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

soso
0

Var finns katten?

Lillan7704
0

Men om du kan betala för en avlivning, kan du inte betala för en undersökning då??

Pälsbollarna i Höganäs

emjon
0

#6 Skrev precis det jag tänkte och när du nu tagit dig an katten så kan du väl ta den till veterinären. Är det så att den har någon ohyra så går ju det att behandla.

När katterna samsas så fint kan du väl sedan ta in kissen i värmen och om den får regelbunde medt mat och omsorg så kan mycket rätta till sig.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Sidentass
0

Det lär inte vara särskilt dyrare med undersökning än avlivning..min vet tar ca 360 kr för en ordinarie undersökning..oftast brukar det vara billigare om man hittar en privat veterinär..djursjukhusen håller i allmänhet lite högre priser..klart att missen måste få en chans nu, när han kommit till dej o åter igen vågar lita på människor tack vare att du tar dej kissen..så skönt att du finns för katten, och jag håller tummarna för att det ska gå bra nu här framöver..

Sen övergår det mitt förstånd hur man kan vara skapad som överger sitt husdjur på detta vis som den förre ägaren har gjor..finner helt enkelt inga ord för detta..!

maggan47
0

säger som ovan, var bor du, och privat veterinär är oftast billigare, än djursjukhus, då dom lägger på en polikinikavgift, som kan vara flera hundra, kan också vara så att kissen helt enkelt är kall, och behöver in i värmen, stryk över pälsen med våt handduk, så får du säkert med en hel del smuts, du kanske inte alls behöver lyfta in katten, utan han följer med din in, när du har dörren öppen

hör av dig

Maggan47

Tarzan88
0

# 6 de ju så att avlivning kostar ca 500 kr och undersökning , där dom sa att dom måste ner i halsen och ta prover mm kostar runt 3000 kr

de har ja INTE råd med alls,de precis att ja kan lägga för avlivning,mne svärmor sa att hon kunde sponsra mej me dom pengarna till avlivning,sen ringa komunen,men dom skjuter katter,de är inget värdigt slut!

Tarzan88
0

# 8 ja har ringt runt här omkring och dom säger alla att dom MÅSTE ta prover och kolla ner i halsen på den mm när ja säger att de låter när han andas,annars skulle en vanlig underökning kosta 515 kr ( ej under det  här i närheten ) men ja tror den behöver pencilin,den är nog så förkyld så att de därför de låter när han andas!

tycker de synd att man inte kan hitta nån verinär som kan va snäll och skicka en faktura,så man kan dela upp bet,eller kunna va en medmänniska  och känna me katten så han kan låta mej bet högst 5-600 kr för att få veta va felet är med katten!

men nej…sån tur har mna ju inte tyvärrRynkar på näsan

tuska
0

Synd att du inte har en veterinär att ringa och berätta om katten som bara skriver ut PC i detta första läge.   Sen efter den behandlingen göra en kontroll undersökning av kissen. Att allt ska vara så bökigt.

Praxis
0

Kan du inte söka bidrag från chickas fond hos djurens rätt?

sahar08
0

Tarzan88 -   var finns katten någonstans?? Är det i sthlm??

martdat
0

men vetten kan väll inte säga att de ska ner i halsen o ta prover innan de inte ens sett katten?Obestämd kanske gör susen med lite pensilin ja,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

russin
0

Distriktsveterinärerna skriver ut fakturor - om ni har en sådan veterinär i närheten. Dom må inte vara specialicerade på katter, men väl insatta i de vanligaste problemen.

Hawknestgrove
0

Det där verkar ju helsjukt, att de vill salta till en sån räkning. INgen vet tar så mycket för en helt vanlig undersökning. Att bara gå över den och titta i halsen, mer behövs ju inte och lyssna på hjärtat. Frågar som många här, tydligen så finns det folk som vill hjälpa dig och kisse, men de måste veta var du fins. En enkel undersökning med en antibiotikakur och lite innevistelse och bad och avmaskning, så tror jag att kissen blöir  helt Ok. Ring andra veter.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tarzan88
0

# 12 va menar du med pc? va e det??

#13 vad är chickas fond för nått?vart finns dom?

#14 katten finns närmare Borås

#15 dom sa så för att ja förklarade för dom hur katten såg ut och hur de va med den!

#17 ja en vanlig undersökning kosta 515 kr men dom sa att dom va tvugna att titta i halsen på den och ta prover och kanske rönken och då springer det iväg med priset rejält,så trist att dom inte kan ge de en chans,de ju inte var dag,djurplågeri är fel men när man vänder sej till nån då blir de ändå ingen liten hjälp,tycker dom kan göra de dom behöver för 515 kr ?Rynkar på näsan

martdat
0

leta upp en annnan vet, det där låter ju överdrivet i ett första skede, röntga halsen? ska väll inte behövas om det är en infektin?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

nä, röntga halsen  verkar vara överkurs. Det gör men ju kanppt ens om man misstänker att något fastnat i halsen. Det där verkar saltat. Gå inte dit, ring hellre någon mindre vettig vet. Bra, nu vet  de här inne ungefär var du finns. Borås. Då kan du säkert få bra tips på bra vererinärer.

Hawknestgrove
0

Förrestren, polisanmäl den som flyttade ifrån katten. Det är nämligen förbjudet att göra så.

Praxis
0

Chickas fond finns hos djurens rätt. Här är länk. de kan bevilja ekonomiskt stöd

tuska
0

PC  en antibiotika kur 7-10 dagar brukar va vanligt att få till en katt som har rosslnde andning och hosta snuvig med ögonbesvär. Det finns i pasta lätt att ge på maten och är smakligt för katten.

vid första undersökningen med de besvär som katten tycks ha är det vanligt att få den behandlingen, veterinären kollar oxå om han har ohyra och öronskabb. En avmaskning är oxå på sin plats, sen har du världens goaste kisse som tack för hjälpen du givit honom. Länsveterinären fixar nog din katt för ett rimligt pris med en betalnings faktura.