Långhårig vit katt
En långhårig vit katt med gula ögon har setts på vår gård i ett lägenhetsområde i Forsbacka (Gävle) i någon vecka. Den är mycket tovig och smal över midjan. Gav den mat och den var väldigt hungrig.
Den är väldigt social, och kanske är bara pälsen misskött och katten inte hemlös, men den har inte setts här förr. Någon som saknar den eller vet någonting?
Har du möjlighet att fånga in katter och kolla hos veterinär efter eventuel ID-märkning? Om den är social kanske det är en kisse på villovägar? Det låter ju inte så bra att pälsen är tovig och att den var så hungrig…
Ta gärna en bild på katten och lägg ut förfrågan på andra forum också. Har du kollat med polisen om katten är efterlyst?
Fortsätt gärna att mata katten medan du forskar vidare i saken…
Ingen här som bor närmare Gävle/Forsbacka?
Kolla så det inte är samma katt:
http://www.blocket.se/stockholm/Forsvunnen_vit_langharig_katt_17450393.htm?ca=18&w=3
Katter kan av misstag åka långt med någon transport. Och hungern kan få även den skyggaste katten att komma fram och gosa.
Det skadar inte att kolla upp detta i alla fall tycker jag.
lägg även in på kattpolisen, och som sagt, polisanmäl, samt kolla annonser hos lokala tidningar, och katthem, kan vara en katt som av misstag kommit ut, har du någon bild av den, underlättar
Maggan47
#1 katten är intagen och fotad nu. Ingen ID märkning i örat, kanske är hon chippad, men jag har inget körkort och vill inte ta henne på bussen till veterinären, ska ta och fråga svärmor om hon har lust att hjälpa till.
Hon är mycket magrare än jag först trodde och har sannolikt mask (uppsvälld mage) hon har inte bajsat än så vet inte om det finns synliga maskar. Har kollat könet och det är en hona (svårt med all päls!) Hon får stanna inne hos oss tills någon hör av sig. Jag har börjat klippa /skära /kamma bort alla tovor, men en del av dem vågar jag inte ta för de sitter så tätt innpå skinnet.
Jag har inte hunnit kolla med polisen än, synd att det är helg nu bara :(
#2 Nej det är tyvärr inte den katten.
#3 Annons på kattpolisen inlagd. Jag har kollat alla annonser på tidningarnas hemsidor och andra annonsplatser.
Det är en väldigt social och go katt, påminner om en katt mina föräldrar hade för ett par år sedan som jag saknar mycket. Hon äter och sover mest, men har spenderat några minuter med att titta på mössen också. 6-åringen i mig börjar hoppas att ingen ska höra av sig, men en så här speciell katt är otvivelaktigen inte övergiven. Får njuta av den lilla stund jag får med henne :)
använder s.k sprättkniv, till min perser, som man använder till att sprätta med, superbra till tovor, ser ut som en skogis, tycker jag, så bra att hon fått komma in i värmen, stackaren, klart någon måste sakna denna vackra dam, verkligen superfin
Maggan47

Snällt du kunde ta in den fina flickan, och du kanske har tur att ingen saknar henne.
Katten är otroligt lik den som finns i annonsen som tervmatte länkar till - bara några kilo lättare och mer sliten. Kolla ansiktet, så ser ni likheten.
Jag skulle absolut kontakta dom i annonsen:)
Inte ens en antydan till suddig/blekt tatuering i örat ?
Nej, inte minsta antydan till tatuering i något av öronen, jag har lyst både frammifrån och bakifrån. Hoppet står till chipp.
Jag tycker inte hon liknar katten i annonsen, den katten har mer persierdrag i ansiktet än katten som är här. Ser ut att vara fel ögonfärg också, men kan vara svårt att avgöra på foto.
Hon äter och äter! Ska köpa bättre kattmat åt henne imorgon om ingen hört av sig, just nu får hon bara nått som ser ut som friskies som vi fick av grannen 
Nu har jag även kollat efterlyses sidorna på alla katthem i gävleborgs och uppsalas län som fanns länkade i artikeln här. Ska kolla de andra närliggande länen imorgon.

Jag tycker också att bilden på den efterlysta katten och denna är otroligt lika, bara att den du tagit in ser så mager och sliten ut.
Hoppas att hon är chippat.
Läste nu att den efterlysta har en otydlig öronmärkning i vänster öra samt att hon är skygg.
Så där är det väl inte samma trots likheten.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Men jisses så fin hon är..så fint att du har tagit dej an henne så länge..undrar verkligen var ägaren håller hus, och vad hon har för historia bakom sig..
Så, nu har jag pratat med polisen, en jättetrevlig kvinna. de hade tyvärr inga efterlysningar som passade just nu. Om det inte lappar och annonser gett något svar till mitten av veckan tyckte hon att jag skulle ringa igen och prata med deras djuransvarige för att få reda på vad som gällde sen för hon hade inte 100% koll själv. Hon tog självklart en upphittat anmälan också.
Jag är lite orolig för Missen, hon har fortfarande bara kissat en gång och inte bajsat alls. Men det kan kanske ta ett tag innan bajset kommer om det var länge sedan hon åt? Eller kan hon kanske hålla sig för att lådan inte duger eller att hon vill gå ut och göra ifrån sig?
Annars mår hon bra, är gosig och spinnig. Hon har fullt upp med att sätta sin lukt här hemma, stryker sig mot allt hon kommer åt :) Verkar fortfarande trött, jobbigt att vara hungrig och kall och sen komma in i ett aldeles främande hem.
Funderar på avmaskning. Är det bäst att avmaska henne på en gång eller ska jag vänta tills jag ser att maten går igenom som den ska?
Fortfarande ingen som hört av sig om katten!
Detta har jag gjort hittills:
- Anmält till polisen
- Kollat efter ID-märkning, tyvärr är hon varken öronmärkt eller chippad.
- Lagt ut annonser på blocket.se, hittadjur.se, kattpolisen.ifokus.se mm
- Satt upp lappar i området
- Kontaktat de två katthemmen i stan
- Kollat efterlysesannonserna på alla katthem i gävleborgs, uppsalas, dalarnas och västmanlands län.
- Läser annonser varje dag på lokaltidningarna och svenska katters sida.
Har jag glömt något?
Jag tyckte hon behövde ett namn, så nu kallar jag henne för Nemesis, dels efter straffets och vedergällningens gudinna i det antika grekland, dels efter den engelska betydelsen av ordet "ärkefiende", tycker att det pasasde henne då hon kommit in helt plötsligt i en fungerande "flock" av en hund och två illrar.
Dock finns ingen fientlighet mellan dem i verkligheten, annat än att Nemesis tycker att illrarna är lite äckliga och gärna håller sig på en fönsterbräda eller liknande när de är i rummet. Illrarna har bara vart utsläppta ur köket i någon dag, så får hålla tummarna för att det fortsätter att gå bra (de är instängda på natten).
Tycker att det är underligt hur snabbt hon accepterade hunden, hon måste nästan ha bott med en hund förut. Första kvällen fräste hon lite åt henne, men nu är hon helt avslappnad och stryker sig t.o.m mot henne. (OBS att jag inte bara "slängt samman" mina djur utan föriktigt introducerat katten för de andra och har möjlighet att ha dem åtskiljda vid minsta tecken på agressivitet eller stress! Kändes bara inte rätt att ha Nemesis instängd i ett rum när hon så tydligt ville vara i samma rum som oss andra.)
Hon måste ha haft halsband en längre tid av sitt liv, för jag provade att sätta på henne ett och hon brydde sig inte alls. Om inte är hon otroligt lugn!
Jag tycker att hon redan har lagt på sig lite vikt, även fast att hon bara vart här i en vecka ännu. Särskillt höftbenen känns inte lika vassa längre.
Fick bekräftat att Nemesis är en hona när vi var till veterinären och kollade efter chipp. Precis som jag misstänkte var transporten dit inte hennes livs höjdpunkt precis. Hon jamade massor och på vägen hem bajsade hon också, stackaren. Tur att jag inte tog henne på bussen!
Hon tycker inte om att vara inne. Om dagarna går det bra, men på kvällarna står hon vid balkongdörren och jamar. Om man kollar på henne skriker hon nästan! Tycker så synd om henne, men det är väl bara att bita ihop, vi bor verkligen inte där man kan ha utekatt! Jag försöker busa med henne när hon sitter där, men hon bryr sig inte, bara jamar högre. Ignorerar man henne tenderar hon att lägga sig på rygg nedanför dörren och se söt ut.
Fina Nemesis vid balkongdörren
Nemesis har egen "tv"
men vilken sötnos du har fått hem, verkar som om hon blivit dumpad
annars skulle ju polisanmälan finnas och någon sakna henne, hur gammal verkar hon vara ungefär, du får näta in balkongen så hon får vara där, utekatt är inget alternativ, ser fram emot uppdateringar
Maggan47
Ja, det känns som om hon är dumpad. Eller så är hennes familj på långsemester, eller så har hon bott hos någon äldre människa som lagts in på sjukhus eller vart tvungen att flytta till ålderdomshem…
Svårt att gissa ålder. Hon är inte gammal, men hon känns inte som någon ungkatt heller. Har något gula tänder. 3-6 år kanske?
Finns det något sätt att se om en honkatt är kastrerad?
Innätad balkong blir det helt klart om hon är kvar så länga att jag känner mig säker på att ingen ägare dyker upp!
Än så länge är hon lite reserverad. Hon tycker om att bli klappad och kliad, t.o.m på magen, men hon kommer inte upp i knät eller i soffan med oss. I morse kom hon lite försiktigt upp i sängen i alla fall :) och hon kommer fram till oss och vill ha uppmärksamhet, hon vill bara inte vara på oss. Underligt nog går det bra att lyfta henne.
men så var det med Aslan med i början. Han jamade å jamade å gör det ibland nu med, men jag pratar med han ja å leker lite tar upp han ibland å då glömmer han bort. Han gick ute förra vintern å ingen ägare hittades till han å djurskyddet hade fullt, då skulle de skjuta han där han var. Han kom då till oss å blev kvar här med. Han har troligtvis oxå varit ute katt men nu är han det inte, det går bra trots att han jamar å vill ut ibland.
Men du vilken fin katt du har där och eloge till dig som tog hand om henne. Det går över ska du jamandet, trägen vinner å det är du det hoppas jag :)