Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 5990 ggr
monsi
0

Kattsands fråga.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan inte ha klumpbildande sand då jag får hjälp med låd städnigen.

Finns det några bra oparfymerade ej klumbildande sorter?

Använder nu coops eget men tycker hon blir rosa om tassarna.

O nej jag kan inte  hindra mina tre hjälpare från att hjälpa mig städa lådor då jag måste jobba o har ingen stans att ställa dem så hjälparna inte kommer åt.

Har två lådor åt en kisse, en på ovan vånigen o en på nedre.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

maggan47
0

använder alltid miss cat, finns i 20 liters påse, och inte klumpbildande, tycker den är bra, har använt den sedan Dackefejden, och är nöjd

Maggan47Flört

Mison
0

använd en låda med tak, det stoppade mina städhjälpare….

Alla djur behöver någon som bryr sig!

martdat
0

jag gillade miss cat förr när jag inte hadde så många kissar, sen övergick jag till kristaller, men det bässta är väll om du kan ordna så inte hundarna, (antar du menar dem) inte kommer åt,

Sett bild från nån här som tagit en trälåda, finns att köpa på rustas ridavdelning bla, och skutit ett hål i på sidan och sen hafft kattlådan inuti,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

monsi
0

Har provat allt när det gäller hundarna de går inte att stopa tro mig.

Har två lådor med tak de har haft lucka också men den pallade inte trycket.

Min ena tik kan öpna dörrar som jag knappt kan öppna med andra ord smarta vovar.

Trä låda hm får kanske gjuta fast den i golvet om det ska funka har provat med ett eget skåp som bara katterna skulle komma in i .

Den lådan var fint städad lovar fattar inte hur men ren var den dock inte på kiss.Obestämd

Maten har jag i en förre detta stor hemma gjord rått bur som bara kise kommer in i än så länge, den står på ovan åningen o hundarna ska vara där nere när vi inte är hemma, gissar att e inte hunnit klura ut hur de ska komma åt maten pga tids brist.

De gör alldrig något när matte är hemma.

Har beställt ett special klätter träd av en vän så maten ska för bli i fred.

Tyvärr får inte någon låda platts i rått buren o tror inte kise vill ha den brevid sin mat heller.

Har gett upp det där med att hålla hundarna från lådorna så nu vill jag ha bra oparfymerad sand i stället.

#3 de där krisatallerna var hittar man dem o sitter de fast i skiten?

Kan medela ingen känner på lukten att vi har kise så någon nytta gör hundarnas städning. Sen att vi har kattgrus över hela huset o hundarna luktar drake tja smällar man får ta. hi hi!

martdat
0

#4 kristaller finns i zoo äffären och citygross här, vissa konsum o ica butiker har den, men den är dyr där, citygross e billigare, ja kristallerna fastnar ju i skiten så det är väll inte lämpligt att äta den,,, men den är inte klumpbildande, Har med hafft hund som åt kattskit, man blir galen, dels äckligt att pussa hunden sen och sen tror jag inte det är vidare nyttigt för hunden heller men kattsand…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

monsi
0

Är galen på dem man vad göra suck!

Nästa hund ska vara korkad hi hi!

Kittekatten
0

Du tror inte att kisse skulle acceptera pellets a la PeeWee? Träpelletsen blir till sågspån när de blir blöta och åker då ner till underlådan (om man har en sådan låda). Bajset är inget att göra åt, tyvärr. Vet inte storleken på dina hundar men många som inte kan ha kattlådan på toaletten har byggt in den i diverse kistor (tror det finns en som heter HOL på Ikea t ex). Annars, det du egentligen frågade efter, så är jag väldigt nöjd med Extreme Classic (djuraffär), dammar mindre än många andra, och den finns som icke klumpande (jag använder klumpande så jag har iofs inte testat).

monsi
0

Har provat kistor funkar inte de kommer åt det ändå men tack för tipset.

Mina hundar är schäfer stolek o större fattar inte hur de lyckas krympa ner sig i en katts storlek men tro mig de lyckas.

Det är skiten de vill åt annars hade ju spån, galler varit intresant.

Mison
0

haha, monsi, du har monsterhundar…. kan du inte preparera lite bajs?? typ rulla i vitpeppar och låta vovve knycka?? det kan ju inte vara gott…

MariannE11
0

monster brukar ha monsterhundar…

jag körde med miss cat ända tills jag började med classic o everclean…..den var jag nöjd med (innan Brunos ankomst)…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Sidentass
0

hi,hiiii..när du pratade om medhjälpare trodde jag först att du hade någon form av hemtjänsten som ogillade att tömma klumpbildande sand!!! Tänk så fel man kan ha,….så är det små kluriga, smarta..busiga vovvar!! Hur som haver..hoppas du finner hjälp till en lösning på det  hela!

monsi
0

Tyvärr mison de gillar kryddad matTungan ute

Monster ja ja mariannE vänta du bra hi hi!

Tack! Siden för du lyckas skriva så gulligt om deras äckliga vana.

Fast får erkänna de är grymt smarta om de verkligen vill något så lite lika matte är de hi hi!

Matte kan också om det är något hon verkligen ger sig den på fniss

Mison
0

men prova med tabasco då, det kan väl ingen hund gilla!!!Skrattande

monsi
0

hmm TystOskyldig

Fast magen blir blä!

Mison
0

hihi, bara första gången. sen ger dom nog sjutton i gosakerna i lådan…

monsi
0

putt!

Hm mison har hundar som äter allt iklusive feffaroni o tabaskoSkäms

De har tömt skafferiet ett par  gånger innan jag låste detRynkar på näsan

AnneN
0

Här använder vi Toa-lätt (papprespellets) och tycker det är jätte bra, klumpar inte, dammar inte och luktar inte.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

monsi
0

Hmm! Har det till gebrilen får kanske prova till kise.

AnneN är din vovve lika tokig i det hela?

Har en kastrerad hane det var han som fixade skafferiet den lille busen, hadde hundgodiset där inne innan.Skäms

AnneN
0

#18 Jepp min vovve äter mer än gärna det katterna lämnar i lådan, fast hon vet att hon inte får (är inte så mysigt att få pussar sen).

Något OT, men varför har du det till gerbilen? Mina gerbiler har jag spån till så de kan gräva som är deras favorit syssla förutom att gnaga

_**/Mvh Anne

monsi
0

Gillar inte spå för mycket dam.

Har en stor tegel takplatta o ett terarium o mycket pappers pelets.

O en massa kartonger äppelgrenar mm hon har gångar överalt.Glad

Älskar pussar efter låd besöker bläää!

Våran gammle blandis lärde sig att om han först tömde låda o sen stod o flåsade på husse fick han pepparkakor för att få bättre andedräkt. Detta var något han lärde sig jätte fortFlört

Pepparkakor är jätte bra att ta bort luckten med.

Hawknestgrove
0

Kollat detta? kan inte det vara en lösning?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
0

#21 den toalådan tar jag….. yttertältet alltså….Skrattande

monsi
0

Hmm! Kanske funkar om jag lägger tegelstenar framför själva katt lådan, frågan är om Häxans mage kommer in dåObestämd

Hennum
0

vi har löst problemet genom att ha en hasp vår toalett som vi har på hela tiden som är så bred att katterna kommer igenom men inte hunden. och den sitter så högt att hunden inte kommer åt att öppna.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

AnneN
0

#24 ja så har vi också löst det, fast nu de senaste veckorna har Hope bott där inne så då har ena kattlådan fått stå i tv-rummet så vi har haft uppsikt så hunden inte ätit ur den.

_**/Mvh Anne

monsi
0

Provat hasp högt uppRynkar på näsan

Min hundar är igentligen både snälla, lugna o väluppfostrade men grymt smarta.Glad

monsi
0

Vist är hennes tassar rosa eller?

monsi
0

Menar nu inte hennes söta rosa,  svarta trampdynor.Skrattande

monsi
0

Glömde bildenSkäms

Söt mage vistSkrattande

MariannE11
0

#29 men här ser det ut som en trampis fram är svart iaf…

Hawknestgrove
0

ja, men leta rät på gamla brudkistor. Du behöver ju inte ha den där lyxvarianten med kattlucka. Räcker ju med ett snyggt sågat hål med lister. OXh så sätter man lådna längst in med en badrumsmatta framför lådan. Sen har du ju en perfekt hallmöbel att sätta ifrån dig saker uppepå!

Kittekatten
0

Kom på en annan variant. Om du har en låd med huv så kanske du kan ställa öppningen mot en vägg (och något tungt ovan lådan så hundarna inte kan flytta den) så att den står kanske en decimeter från väggen? Stora hundar borde inte kunna få in huvudet då (men det vill ju till, som sagt, att lådan inte går att flytta på för lätt…)

Det är ju trots allt stor skillnad på en katt och en hund av schäfer-storlek så visst tusan måste det gå att lösa. Annars får du väl sätta kattlucka i toalettdörren och ha den stängd, det ska väl hålla hundarna ute. Om inte annat så finns det kattluckor där man programmerar in vilka chipnummer som luckan ska öppnas för. Allt går att lösa :-)

Hawknestgrove
0

Kittekatten, en varianen testade jag på den tiden det begav sig med vovve. Tyvärr. HAde stora hundar precis som Monsi. (Newfoundland och Rottweiler) Det gick inte. Men leta brudkista!

Hawknestgrove
0

Hawknestgrove
0

LilleBell
0

Jag har med en städare hemma och mi sambo kom på den briljanta lösningen med en hasp på toa dörren som gör att dörren hålls öppen precis så mycket att katten kommer in men inte hunden, mycket bra!

Annars använder jag FRESH&EASY, kiselkristallet, toppen bra!
Luktar ingenting och är ekonomiskt, även om den är lite dyrare.

tervmatte
0

Kan du inte som Gunilla säger bygga in lådan i något?

Jag köpte en låda på Coop och det blev jättebra tycker jag. Vi har också en stor hund - Tervueren- och han lyckas inte ta sig in där.

http://kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=171238&p=2682552&hilit=coop#p2682552

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

maggan47
0

vad smart, Flörtser ju ut som vilken möbel som helst

Maggan47

monsi
0

#37 bra ide.

Tyvärr kommer mina stora hundar igenom hålet.Rynkar på näsan

Undrar hur de gör men de lyckas.Obestämd

Har väldigt smarta hundar, kanskeFlört

[Anunnaki]
0

Väldigt snyggt med korgen. Jag ska nog pröva den själv med två sandlådor som skulle behöva se lite mer estetiska ut plus att en del av den sand som en av katterna alltid lyckas sprätta ut trots mycket djup sandlåda. Har du klätt den invändigt med plast?

Ett klumpbildande strö som är gjort av organiskt material och ganska ny heter Green Cat. Den är nog gjord av majs så det är inte farligt att äta. Den är heller inte så väldigt dyr, 119:-för 10 liter. fast man måste vänja katterna och börja med lite av detta strö och sedan öka på mängden. Man får t o m spola detta material i toaletten.

Själv planerar jag att ta kissklumparna till att få min kompost mer näringsrik för urin innehåller mycket fosfor. När min hund levde och hade diabetes måste jag ta ett litet urinprov på henne flera gånger per dag för att kolla sockret. När det var mörkt ute hällde jag dessa droppar i en rabatt vid trapplampan och sedan dess har ett löjtnantshjärta börjat påminna om mycket höga bönor i en saga.

Hawknestgrove
0

här är länken! Gra tips, annunaki!

http://www.mypetstuff.se/green_cat.htm

sagan
0

Hur smarta dina hundar än är kan dem inte öppna om du sätter fast med kasthakar..Finns på biltema och är inte värst dyra. 16,90 för två st. Dem är inte så jätte långa. Men det går att sätta dem i tröskeln och i dörren.

Hawknestgrove
0

Det där är väl den säkrade varinaten va? Den är ju inte dum!

LilleBell
0

Det är sådanna vi har på toa dörren med :P

LilleBell
0

Det är sådanna vi har på toa dörren med :P

sagan
0

Det där är väl den säkrade varinaten va? Den är ju inte dum!

Gunilla

http://www.kattkedjan.se/

Japp det är det Skrattande Där måste hunden isf dra spärren bakåt o samtidigt lyfta haspen uppåt. Och det tror jag inte ens en den smartaste  hunden klarar av.

#42 Det är sådanna vi har på toa dörren med :P

Förstår att dem inte kommer in då Flört

monsi
0

Ha ha! har provat ni skulle sett dörren den var inte vacker.

Min stora tik kan öppna dörrar som vi själva knappt lyckas med, hon är nog hudini åter född.

Har alldrig träffat på en så smart hund som henne när hon verkligen vill något.

#40 den sanden verkar vara ungefär vad jag söker.

Det som oroar mig med kulmpbildande är just att den bildar klumpar, tänk om det sammlas i hundmagarna o täpper tillGråter

Nu ger jag hundarna kokta linfrön för att få med sanden snyggt o prydligt ut igen.

Cindy
0

Extreme Classic har en kattsand för kattungar som inte blir klumpar i magen, men som klumpar sig i lådan. Om du förstår vad jag menar. Den är alltså dryg och lätt att göra ren, men inte farlig för magen!

Från leverantörens hemsida:
"Extreme Classic kitten är en ultra-absorberade icke klumpbildande kattsand speciellt framtagen för kattungar och långhårs katter vars ägare föredrar icke klumpbildande sand."

Vänliga hälsningar
Cindy

monsi
0

#48 den verkar bra tack för det kanon tippset.

russin
0

Men jösses. Ta inte detta på fel sätt nu eller som kritik, men något måste ju kunna göras. Oavsett kattsand är det inte bra för hundar att dagligen få i sig av kattsanden. Om det sedan är med träning, blockeringar (lås) eller annat så måste något göras - om det inte framöver ska riskeras stopp i tarmarna med efterföljande operation - för även icke klumpbildande sand kan ge stopp i tarmen om det är tillräcklig mängd.

Jag skulle hellre offra att en dörr blir ful genom att sätta en hasp på den och samtidigt köra stenhård förbudsträning - för att på sikt få bukt med problemet.

Ett tips i all välmening från en som själv tidigare haft en kattskitsälskande hund:)

monsi
0

Min hundar rör inte lådorna när jag är hemma, tyvärr måste man ju jobba.

Min hundar får mycket beröm av många ducktiga hundtränare för de är så lydiga o smarta.

De har alla blivit chokade av min tiks tanke förmåga o vilja.

Linfrö förhindrar förstopning mm mycket väl medveten om vad som kan hända om de äter för mycket sand.

Som tur är har ingen av dem blivit sjuk.

Tar det inte som kritik Lo-katt.

Skriver redan i början av tråden att jag har provat allt för de inte ska äta skiten när jag inte är hemme.

Har många bland mina vänner som är proffs på att träna hundar,Min Tik överlistar dem.

Det ända som stoppar henne är en hästboxx med galler upp till taket, det är inte kul at bygga en inne för att hindra dem.

Funderar dock allvarligt på saken.

russin
0

monsi - hur stor är hunden ? Är det en liten hund förstår jag det kan vara svårt spärra av, men en större hund måste det går göra en kattlucka av något slag. T ex en nätdörr med bara liten öppning som katten tar sig igenom till det rummet där kattlådan står:) En rejäl nätdörr med lås kan inte en en hund ta sig igenom om den nu inte är så liten att den tar sig igenom ett litet hål för katterna - eller silar sig igenom maskorn:). Då slipper du risker att den vanliga dörren förstörs.

monsi
0

Suck! De lyckas tro mig.

Rynkar på näsan

Tack! För tipsen men har gjort det o varit där.

De är tre stora hundar som vet vad de vill.

Den älste är 10 år , den smaraste är 6år den yngsta minsta är 4 år.

Har varit katt lösa i enbart 2år av deras liv

De sammarbetar o lyckas väldigt bra.

Vill nu bara ha tag i en bra sand som passar oss alla.

russin
0

Annars finns ju alltid Toa-lätt som är papperspellets. Borde vara mindre farligt få i sig lite av än av kattsand gjord av lera.

monsi
0

Toa Lätten är bra men kommer ut i  stora klumpar tyvärr.

Ska nog prova tipset ovan verkar vara en bra sand.

sagan
0

# 47 Ha ha! har provat ni skulle sett dörren den var inte vacker.

Min stora tik kan öppna dörrar som vi själva knappt lyckas med, hon är nog hudini åter född.

Har alldrig träffat på en så smart hund som henne när hon verkligen vill något.

#40 den sanden verkar vara ungefär vad jag söker.

Det som oroar mig med kulmpbildande är just att den bildar klumpar, tänk om det sammlas i hundmagarna o täpper tillGråter

Nu ger jag hundarna kokta linfrön för att få med sanden snyggt o prydligt ut igen.

Du menar väl ändå inte att dem kommer in där du har en sån hasp? Är det bara så att dem klöser sönder dörren när den är stängd skulle jag nog stå ut med det. Hellre en sönderklöst dörr en en hundmage full med sand (oavsett sort) Tids  nog borde även dem ge upp :)

Hawknestgrove
0

Tycker Annanukis tips verkar jättebäst. Det är ju totalt ofarligt och tom ätbart…

piffkryddan
0

Vad är det ni inte kan läsa?

Tydligen är hundarna väldigt smarta, ägaren har ju till och med kontaktat proffs för att hindra hundarna från att äta sanden.

Kokta hela linfrön har en gele runt om som tar med sig sanden ut ur magen utan att magen far illa plus det tar med sig allt ut.

Varför ska  några hela tiden envisas och försöker få det att låta som det är en dålig hundägare?

Frågan gäller kattsand och inte hur man hindrar hunden från att äta den.

Tror tråd skrivaren om den hade velat ha hjälp med att få hundarna att sluta äta sanden hade frågat på hundar i fokus!

Detta är väll hittekatter i fokus eller har jag kommit vilse?

russin
0

#58 - fast inte ens en smart hund kan öppna en låst dörrFlört

Minka040
0

#58 Det är väl bättre om man kan gå till roten av problemet istället för att bara byta strö? Inget strö är bra för en hund att äta och finns det en lösning vet jag av erfaranhet att man primärt är intresserad av den. Jag hade nämligen själv exakt samma problem innan och jag kan lova att man ständigt är orolig för vad som händer den dag sanden/ströet inte kan passera hundens system…

En av mina hundar kan också öppna dörrar så jag skaffade mig helt sonika en grind i metall. På ena grindhalvan kan man lägga till pinnar så att grinden blir stor nog för dörröppningen; där har jag med vilje tagit bort en pinne så att katterna kan gå fritt genom.

Hundar brukar inte vilja forcera sådana hinder som är av metall och att stora hundar hoppar över grindar inomhus är inte heller troligt (om de ändå skulle göra det har jag banne mig lösningar på det också Flört). Jag valde medvetet inte en grind i trä - då kan man ju bita i den… Vidare har jag satt grinden så att hundarna inte bara kan putta innåt och därmed välta grinden (det går ju om man tar i som sjutton eftersom den inte är fastskruvad).

Och det viktigaste: Hundarna är heller inte välkomna in i detta rum under några omständigheter. När jag tömmer kattlådorna står grinden öppen men ingen hund går in. De vet att detta är KATTrummet och att de inte har där inne att göra.

Mitt hem är fullt av djur och följdaktligen också "lösningar" för att djuren inte ska kunna göra hur som helst. Jag hoppas att du Monsi tillslut hittar en lösning! Glad

monsi
0

Vill någon låsa denna tråden nu Tack!

russin
0

Kattsanden gjord av majs kanske är en lösning, men sväller inte det i magen ?

ps: oavsett vad som står på vissa kattsandspåsar får man inte spola ner någon typ av kattsand i toaletten. Man får inte spola ner något mer än toapapper - reningsverken har nog svårt ändå;)

russin
0

dubbelt

Hawknestgrove
0

Min pappa var rörmokare och lärde mig en sak. SLÄNG ALDRIG NÅGOT I TOAN, SOM INTE HAR PASSERAT MAGEN FÖRUTOM DASSPAPPER. Kan det bli enklare?

monsi
0

läs denna tråden tack!