Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 3880 ggr
russin
2009-11-28 01:00
0

Peewee

Vet inte om detta är tillåtet här, men tänkte bara höra då det är så många här på forumet.

Vad är era erfarenheter av Peewee-lådor ? Lokatten är en rejäl grävare och har nu även börjat pinka på sidorna i lådan = sanden fastnar på lådväggen istället för att bilda klumpar i sanden. Kan vara en löpgrej, men tendenserna fanns även före löpet.

Jag har hört mycket gott om Peewee-lådorna och är nu nyfiken på dom. Får man fråga här Hittekatter om någon inte vill ha sin och vill sälja den ? Tänkte mest på alla transporter som går runt och att det kanske är lättare få tag i en begagnad här igenom.

Har tyvärr inte råd för tillfället att köpa en ny bara för att testa om den är bra till henne och om hon accepterar pellets istället för sand, så därför söker jag en begagnad för vettigt pris.

russin
2009-11-28 18:45
0

Puttar lite:)

Ifall någon behöver rensa hemmaCool

Kattskatt
2009-11-28 20:07
0

Vi köpte peewee och kan väl säga att matte och husse gillade det men inte katten. Träpelletsetsen är väldigt hård och våran katt ville knappt stå på den och absolut inte gräva. Känns väldigt onaturligt helt enkelt. Han använde lådan men trivdes inte.

Så den dyra speciallådan och hela kitet åkte ut och nu kör vi vanligt igen -katten är lycklig. Glad

russin
2009-11-28 20:11
0

Ha ha - det är precis därför jag gärna vill köpa begagnat - ifall kattan inte gillar.

tervmatte
2009-11-28 20:37
0

Vi använder oss utav Peewee lådor i tror jag två års tid nu och är jättenöjda. (jag menar självklart att våra katter använder den..)

Vi tog det väldigt sakta med att vänja våra katter vid Peewee pelletsen, säkert en-två månader. Först lade vi in några få bitar pellets i deras sandlåda och ställde peewee lådan bredvid. Och så fortsatte vi med att lägga till lite pellets till sanden varje gång vi rengjorde den. Mycket pilligt blev det att rengöra lådan ska jag tillägga. Så efter ett tag blev det nästan bara pellets i sandlådan och då började kissarna använda även peeweelådan som hela tiden stått bredvid den vanliga. Och då tog vi bort sandlådan helt och hållet :-)

Nu har vi dock också en sandlåda framme, för att en ny kisse som vi leter efter hem till fattar inte vad pelletsen är till för ;-) Och i den har vi Ever Clean.

maggan47
2009-11-28 20:47
0

Har PeeWee låda, med låga kanter, hade en med höga kanter förut, men Beata hamnade på magen över kanten, varpå nr2 rann ner på golvet, så syrran fick överta den höga, har haft Peewee i säkert 8 år, fungerar jättebra, köper bränslepellets på Granngården, men har även en huvlåda med Everclean till de övriga damerna som vill gräva, Beata gräver inte, så peewee är perfekt tycker hon, har i underlådan plastpåse, Best friends, finns i rulle om 10 stycken och kostar 20,. ca, bara att tömma övre lådan i nedre plastpåsen och knyta ihop

Maggan47

russin
2009-11-28 20:51
0

tervmatte - vad tror du om att testa papperspellets innan, för att vänja vid annat material/större bitar i lådan. Eller är det kanske för olika ändå - papperspellets är ju rätt mjuka.

Jag tycker Peewee låter väldigt bra annars och trevligare (och billigare i längden) än sand.

majvi
2009-11-28 21:02
0

Jag hade pellets i vanlig toalåda ett tag och det gick bra. Jag hade 19 katter/kattungar ett tag och jag hade bara pellets till dom.Nu var inte ungarna födda hos mig, de yngsta var väl kanske 7 veckor när de kom.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

russin
2009-11-28 21:11
0

maggan - är inte peewee bra för katter som gillar gräva mycket ?

tervmatte
2009-11-28 21:17
0

Maggan 47

Vi har också dem med låga kanter. Mycket bättre. Större yta för katten och samtidigt tar mindre plats utrymmesmässigt.

Lo-katten

Jag har aldrig använt toa-lätt så jag vet faktiskt inte…

Fast som jag tänker nu så vet jag inte om katter uppfattar papper och trä som samma saker och efter att ha vant sig vid papper tro att träpellet ska användas i samma ändamål. Vi blandade in pelletsen i sanden just för att kissarna skulle vänja sig vid trälukten och formen och med tiden betrakta det som toamaterial. Så prova hellre att kanske köpa lite billig träpellets och börja blanda i sanden så ser du hur de reagerar på det, innan du köper en peeweelåda. Och så märkte jag att ju yngre katten är dessto lättare går den att vänja den vid peewee.

russin
2009-11-28 21:26
0

Tack alla för info. Det är ju faktiskt bara att köpa en liten påse peeweepellets och prova vad Lokatten tycker om materialet innan jag funderar på lådan. Tänkte inte så långt:) Nu vet jag oxå att den låga lådan verkar vara den bästa - jag hade tänkt den höga först med tanke på att hon gräver som tusan.

MariannE11
2009-11-28 21:35
0

jag har en… i garderoben…. har kanske haft den i minst 4 år….den används ENDAST om det är kris i dom andra lådorna… så sen en knapp månad tillbaka så stå den i garderoben…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Mison
2009-11-30 03:39
0

jag vill också skaffa peewee-lådor… attans att dom ska vara så dyra… men det kommer… jag ska skaffa… får kanske byta ut lådorna här en i taget, med lite läääängre intervaller emellan..

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Hawknestgrove
2009-11-30 18:31
0

Mison…. om du vill ha luktfritt, så använd INTe Pee Wee. Det blir alltid en liten, liten lukt. Ok, är nio rökare, så känner ni det inte och det är inte så farligt på vinterna. Men om du är ickerökare och på sommaren, då luktar det ovillkorligt lite.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

maggan47
2009-11-30 18:53
0

tycker faktiskt inte det luktarObestämdhar ju plastpåse i underlådan, och där hamnar ju kisset, och byter plastpåsen ofta, lägger ner lite bränslepellets i den, så dom suger åt sig kisset, annars ligger ju kisset och skvalpar bara, köper bränslepellets på Granngården, ca 50 spänn för 20 liter, räcker läääänge, så betydligt billigare än min Ever Cleansand låda, men tjejerna vill ha den

Monsi, visst kan du ha peewee till en grävare, men jag föredrar min huvlåda, hade min Sara förut som stod upp och kissade, samt dekorera väggarna, och grävde som attan, då kom huvlådan in, och jag slapp lukten runt väggarna, Lucas använde bara Peewee lådan, och den byttes ut som sagt till låga kanter, då Beata flyttade in, kom inte över kantenSkrattande

Maggan47

tervmatte
2009-11-30 19:50
0

Jag har som sagt fyra stycken peewee lådor med peewee pellets (inte någon billig *kopia*) och tycket inte att det luktar överhuvudtaget, vare sig det är vinter eller sommar. Och vi är inte rökare heller.

Vi är också noga med att rensa var sjätte-sjunde dag och tvätta lådorna noga.

Mison
2009-11-30 19:58
0

Jag ska se till att prova i alla fall…

Hawknestgrove
2009-12-01 01:48
0

ja jag fick sluta. Gjorde en sån låda själv med hål i den övre och distans. Körde med bränslepellets från Granngården. Tvättade ur den undre varje dag med såpa och skakade ner det som var begagnat, så den var fräsch. MEn på sommaren, så blev det varmt och  då var jag rökare och inte sambon, som märkte att det luktade, trots min minutiösa renlighet i lådan. Så det b lev stopp och belägg. Tyvärr. För katterna  var faktiskt inte emot det, trots att pelletsen är ganska grov 8 mm och peleltsen är ju rätt billig

tervmatte
2009-12-01 09:57
0

Då kan vi vara överrens.

Det var inte PeeWee du hade. Det du hade var en hemmagjord låda med bränslepellets inte peeweepellets,

Och skillnaden mellan bränslepellets och peeweepellets är enorm :-)

Debattia
2009-12-01 11:45
0

Kanske värt prova en sån här låda ? Jag har kissar som sprättar så det ligger sand långt utanför lådorna,detta kanske kan hjälpa på det också ?

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Cindy
2009-12-01 13:22
0

Ursäkta reklamen, och radera om det inte är ok! Men på jobbet har vi just nu den höga PeeWee-lådan för 199kr. Bromma Zoomarknad.

Vänliga hälsningar
Cindy

Mison
2009-12-01 14:25
0

Synd man bor så långt från Bromma…

Minka040
2009-12-01 18:32
0

Nu har jag äntligen tagit tag i det hela och läst om peewee:n, det låter ju jättebra! Men jag har en liten undran: När katterna bajsar, då måste det ju lukta pyton i omgivningen om man inte är där och tar bort det direkt..? Eller?

*tänker på speciellt en av mina katter som oftast lägger stinkbomber…*

Mison
2009-12-01 18:49
0

Jag har hört, av vissa som har peewee… att när missarna bajsar, så kastar dom det i toaletten på en gång…

Hawknestgrove
2009-12-01 19:30
0

Kräver ju att man är hemma när kissen kackar…..

Hawknestgrove
2009-12-01 19:35
0

Missförstå mig inte. Jag hade nog fortsatt, bara det att sambon är så himla pirkig…..OCh det var som sagt bra, så länge det inte var sommar, för då blir det väldigt varmt i badrummet. Sen kräver det ju i allafall, att man tvättar ur lådan undertill varje dag och då kan man om man bor i eget hus med eget vatten och varmvattenberedare, fundera på vad som blir billigast. För även vatten, ström och rengöringsmedel(såpa) kostar. Nu har jag en veckokostnad på tre katter på26,60 kr med Olivers katttsand. Tvättar ren lådan en gång i veckan och fyller på upp till 5 kg i lådan. och alla mina katter gör sitt inne, förutom Afrne som ska kacka ute i rastgården. Varför vet jag inte och inte var han gör det helelr.

maggan47
2009-12-02 20:04
0

därför jag har kattlådepåsar i undre lådan, bajset spolas ner direkt, och undre knyts ihop och kastasFlörtalltid ren underlåda

Maggan47

Hawknestgrove
2009-12-02 20:55
0

Ok, men då kommer vi till kontentan. Lönar det sig?