Njursvikt på unga katter
Jag känner en kvinna som under de senaste cirka 4 åren förlorat två katter på grund av njursvikt trots att katterna var bara tre år eller yngre. Även denna kvinnas dotter har mist en katt på samma sätt. Dessa tre katter var innekatter och hade ätit nästan bara RC.
För några dagar sedan kom jag att tala med en man vars fyraårige katt fått njursvikt. Han hade varit till veterinär som gett katten cortison plus specialfoder mot njursvikt.
För några år sedan hade jag en katt som var innekatt.Hur gammal katten var är det ingen som vet men han åt mycket RC33. Tvåår efter att han kom till migdog han av njursvikt och jag anklagar mig själv att det var mitt fel att han fick njursvikt.
Nu börjar jag tro att torrmat inte är bra för då får katterna njursvikt och jag är numera noga med att mina katter får blötmat åtminstone en gång per dag. (De får mat två gånger per dag)
Är det någon mer än jag som funderar över att torrmat orsakar njursvikt även om man ger dem RC, Hills och liknande. Kanske är det någon som har några fakta om samband mellan torrmat, även torrmat av god kvalitet, och njursvikt.
Torrfoder är ju inte precis normal föda för en katt. Dom dricker för lite vatten och detta tär på njurarna. Katter är ju köttätare och äter ju möss och fåglar och sånt och då får dom ju i sig vätska genom byte och är anpassade för ett sånt liv. Att även ge blötmat är därför att rekommendera. Barfa är också ett alternativ. Finns ju ett par trådar om Kattmatsvett att läsa också.
Dessutom är det viktigt att ha flera vattenskålar, inte bara en vid maten. Mina katter föredrar att dricka ur ett glas som står på köksbordet, det började med att de alltid drack ur mitt vattenglas på sängbordet och jag fick ha den ifred när jag ställde ett glas någon annan stans så idag har jag fyra vattenskålar i olika rum och det går åt mycket mera vatten idag.
MYCKET läsvärd:
Om torrfoder och konsekvenserna av felaktig utfodring, skriven av en veterinär.
# 3 Det var just sådan info som jag ville ha tag på. Men det finns kanske någon som har ytterligare någon källa med fakta.