Svalövkatterna - del 2
Ny tråd då den förra börjar bli lång.
Länk till förra trådarna
Hjälp - mamma med ungar hemlösa i Svalöv
Akut - kattungar behöver fångas och transport
Akut hjälp - infångning i helgen
Psst - jag väntar fortfarande på bilder
jag med,
Maggan47
Maruska och jag kan eventuellt hämta lillungen hos tervmatte på söndag kväll - om jag kan fixa hundvakt. Ska höra med min dotter imorgon. Återkomme med besked:)
Väntar tålamodigt på både besked från dig Lo-katten och på bilder på lillskiten ;-)
Lo-katt
Det skulle vara roligt om du kunde - annars ska jag se om jag inte kan tvinga med någon vännina och locka med IKEA Linköping innan vi drar vidare till Hultsfred.
men kul skulle det vara om du kunde hänga på vi skulle babbla ihjäl oss….
Maruska

Här kommer en bild på den andre kattungen som fångades idag. :)
Lillen har inte ätit alls, eller druckit. :( Fast jag varit borta en hel del och haft mörkt, så att den borde känna sig lite tryggare. Får se hur det blir senare i natt.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

lillkajnr2 har knappt ätit nu heller. dock förde h*n ett jäkla oväsen i natt, eller snarare jamade o jamade o jamade och jag kunde inte sova. Och så hörde jag något ljud och tände lampan och gick upp och då såg jag att dörren hade öppnats. ajaj, tänkte jag. Nu har jag en lös katt mitt i natten! men ungen var kvar där inne, hade sprungit o gömt sig på det trygga stället när ljuset tändes.
Jag tror att den kanske känner sig ensam, saknar sina kompisar? och är lite skraj med förstås.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#5 vad söööt,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
inger mer info om den lille ?
Maruska - jag har fixat hundvakt, så jag kan åka med ner och hämta snutten imorgon kväll:)
Lille Axel- vi tror han är en kattpojke eller kan det vara lilla Axelina?- finns hemma hos mig just nu. Vilken underbar liten kisse, så liten så liten.
Jag har aldrig själv varit så nära en så liten kisse. Pigga vakna ögon och ser sig så intresserat omkring och undrar så klart vem jag och min man är. Jag har inte hört något konstigt från andningen. Jag ger honom riktigt små portioner kattungemat men oftare. Han äter med god aptit. Han finns i sin fälla som är riktigt stor för honom och Praxis gjorde så fint och mysigt för honom där i går kväll. I morse, oj då hade han rumsterat om må ni tro och han såg väldigt nöjd ut när vi kom in till honom. Han finns i ett mindre rum som vi kallar "blomsterrummet, mycket växter och böcker (vårt favoritrum). Det som också är bra med det rummet är att det finns en glasdörr mellan detta rum och vardagsrummet så man lätt kan hålla uppsikt. Våra tre katter, som normalt kan vara rätt så kaxiga, fick i går kväll gå in och hälsa på honom men de såg faktiskt ganska rädda ut. Annars står de utanför glasdörren och ser rent förundrade ut. I går tog Praxis några bilder men det var svårt att få någon rättvisande bild på honom. Kanske försöker hon i eftermiddag igen annars får bilder komma när han kommit fram.
Så skönt höra från er och att allt verkar bra
.
Hoppas vi får se en lite glimt av honom här i tråden. Det gör inget om bilden inte är bra.
#Hennum - självklart är din lille rädd, för den har ju förlorat tryggheten bland sina kompisar och allt som hänt runt omkring med fällor, nytt ställe mm. Det kommer ta lite tid innan den landar.
Lo-katt
Vad roligt med sällskap! jag plockar upp dig ca 16.30-17.00 så åker vi Hultsfred o tervmatte. Vi kanske kommer fram något innan 19.00 och är hemme igen runt 21.00.
maruska

Fint jobbat! Så härlig läsning att två småttingar har fått lugn och ro. Det är klart att allt är lite nytt för dem och de känner sig säkert lite osäkra utan sina kamrater. Men jag antar att man får vara i deras närhet så de känner trygghet.
Hoppas det ordnar sig med transporterna i morgon nu! Håller tummarna!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Gullimat har erbjudit sig att köra Axel till Helsningborg imorgon
Supersnällt! Men vart i helsingborg ska kissen lämnas över?

#14 Detta kan man läsa i inlägg #133 i Svalövkatterna
Praxis
Min man kan ta över Axel i Ättekulla vid Saba Frukt och Grönt. Ni kan googla fram var det ligger, tydligen ska det vara jättelätt att hitta dit. Så kan ni ringa till min man innan ni kommer dit så kommer han ut (han kommer troligen stå vid port 5 med sin lastbil med det är inte säkert)
Vad bra att transporten till Helsingborg ordnade sig. Tack Gullimat!

Vad bra, tack!
Praxis och Hennum och alla stödhem och transportmedhjälpare.
Ni är superduktiga. Ni har nu räddat ytterliggare fem katter och förändrat deras öde för alltid. Nu slipper de svälta och frysa och kämpa för att överleva vintern.
BRA JOBBAT!
Dom tre som vi redan har här mår bra,har sovit ganska mycket och fräser . Den vita och den brunspräckliga har tydligt visat att dom gillar killen i huset bäst, försöker hans syster att prata med dom så fräser dom. Nästa lördag tar vi dom till veterinären och då får Lo-katts lilla skrutt följa med också. Ska skicka bilder när stödhemmet har tagit några.
Små fräsisar :-)
Vad roligt med en uppdatering. Jag gick och funderade hela tiden på hur de har det. Tänk hur mycket man kan fästa sig i kissar som man bara träffat i några timmar…
Tänkte på det du säger om att de föredrar killen. Kan det ha att göra med att jag var tvungen att fånga dem med svetshandskar för att få in dem i burarna? Fast å andra sidan så fångade jag aldrig den bruna då den redan satt så snällt i buren… Aaa…. jag vet inte…
Sedan det att de fräser är ett sätt att kommunicera. Det är mycket bättre att de fräser än att de trycker livrädda i ett hörn och vågar inte röra en fena eller ge ifrån sig ett ljud.
Jag ser fram emot bilder på sötisar…
Dom har fått nog av tjejer efter infångning, transport och flytt mellan burar och platser hit och dit
. Krävs nog en snäll kille att få dom förstå att alla i världen inte är onda:)
Problem - Maruska är sjuk, så vi kan inte åka idag och hämta lillskrutten.
tervmatte - kan den vara kvar hos dig tills på onsdag. Förhoppningsvis mår Maruska bättre då och orkar åka.
Eller finns det någon annan som kan köra sträckan Hultsfred - Norrköping mot bensinpengar ?
Det är vi- Praxis, jag och min man-som kommer med lille Axel till Helsingborg, det blir enklast så. Kissen äter bra. Vi märkte i går att han kisar lite med höger öga och det kommit lite klar vätska från det ögat. Bör kollas upp. Han är annars pigg och vaken. Han njuter säkert av att ha det varmt och skönt och inte vara på sin vakt och bli mobbad av andra katter. Han är helt underbar
och ni må tro jag önskat att jag kunnat behålla honom!
Som jag redan skrev i PM till Dig Lo-katten så är det inga problem, lillen kan vara här tills på Onsdag :-)
Annebeate
Är den skygg eller lite mera tam?
Super - nu håller vi en tumme att Maruska kryar på sig:)
Gud vad skönt att tervmatte kan pyssla om den lille skrutten.
Just nu går jag på Iprem och det känns lite bättre men jag är glad att det fixade sig så jag kan vara hemma idag.
Jag satsar på att åka onsdag fm till Hultsfred om det inte dyker upp än annan lösning innan dess.
maruska
Nu är lillen här …. Och jag säger bara…. SOCKERSÖTT 
Det finns verkligen inte något annat i världen som är så gulligt som en liten liten kattunge.
Jag förberedde en stor flygbur för hund för honom/henne. Så när jag kom hem med kissen så släppte jag ut den i buren. Kissen kollade in den och satte ansiktet i hörnet mot kudden bara för att sekunder senare få ett meddelande från näsan att han/hon minsann sitter i en matskål full med gotti gotti. Så den vände om sig och började äta efter knappa minuten i buren. Jag fyllde på med mjukmat och då valde kissen att äta det istället för torrisar. Och så fort den var klar med mjukmaten så tog jag bort skålen med torrfoder så att den inte skulle äta för mycket på en gång.
När kissen var klar med maten så gick den runt buren. Jag misstänkte att den vill kanske gå på toa som står närmast utgången och mig. Så jag tog nu med mig laptoppen och satte mig i ett annat rum istället. Och mycket riktigt hör jag nu att den gräver i lådan. Duttig kisse
Den verkar inte heller vara alltför skygg. När jag skulle fylla på blötmaten så backade den inte ens utan fräste lite missnöjt. Sedan när jag skulle ta bort skålen så fräste den inte ens, bara tittade på mig och undrade varför jag tar bort det goda?
Gömmer ansiktet:
Hmmm.. Är det mat här någonstans? Jag känner ju det…

Vilken liten fnutt :)
tervmatte - var lite försiktig med torrisar, så den inte får ont i magen. Den är ju inte van vid sådan mat, så blötmat är bäst än så länge.
Jösses så liten den ser ut. Transportburen ser ut som ett höghus i jämförelse

En sån liten sötnos. 

Åh lille Axel! Han är en sån sötis!
Jo, jag tog bort torrfodret. Visst inte att han var sååå liten :-)
Mina bilder blir jättekonstiga här så jag håller på att ladda upp dem på Photobucket nu så kan ni kolla på dem där.

Hur gammal tror du att Axel är?
Även denna kissunge ser ut att ha fina öron :)

Så söt han är lille Axel!
Han ser verkligen liten ut där i buren men det var väl en hundbur?
Då får han landa några dagar igen hos dig tervmatte och bli lite mer kavat

En sån liten sötnos Axel ser ut att vara 
OT! ett av mina barnbarn heter Axel och är en riktig djurvän , bara 11 år gammal. 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Lille Axel (jo, jag tror att det är en pojke med tanke på hur den slängde sig över maten h hi hi) är supersött.
Jag skulle tro att han är ca 10-12v gammal, lite svårt att bedöma sådan på katter som inte hade så bra start i livet. Han kan vara äldre än så menar jag.
Jag har en tablett Drontal hemma. Ska jag avmaska honom direkt tycker ni? Då tänkte jag ge honom en fjärdedel tablett så kan ni avmaska honom igen om 14 dagar och om 31 dagar. Då räcker denna tablett hela kuren.¨1 tablett är till 4kg och jag gissar på att han väger runt 1kg.
Underbar bild när han kikar ner och inser han sitter på käket 
Du får gärna avmaska honom om du vill - och om han frivilligt vill äta det:)
tervmatte
Så underbara bilder på en underbar liten kisse.
En av mina söner heter också Axel likaså min morfar.
Riktigt trevligt att träffa din man i dag, han gör en kanoninsats för våra små.
Då gör jag det. Ikväll kommer maten att innehålla en överaskning hi hi…

Aww han är så söt lille Axel :):)
Hur går det för Hennum och den andra kissungen ?

Den är i hennes korridorsrum, i bur. Den äter och har gått på låda. Är väldigt lugn, sitter mest stilla, precis som de andra när de var rädda. Ska tala med min kursare imorgon, hon har varit bortrest under helgen, men eventuellt ville hennes killes jobbarkompis och hans sambo ta emot den :)
på tisdag kommer det en vuxen katt till hennum, fast den är tam. den ska till haga och bli kastrerad och allt och sen ska den till ett stödhem vi hittat
Tror vi får starta en insamling till JP-kontot. Den här ungen samt den vuxne behöver komma till veterinär, tror där är ca 800 kr kvar på JP-kontot. Men ska vi fortsätta med svalövskissarna behövs mer pengar. Ska till svalöv nästa helg och stå och dela ut flygblad och försöka hitta stödhem/pengar till de vuxna katterna.

#44 Bra jobbat med Svalövskissarna! Skönt att så många redan har kommit in i värmen och fler på gång förstår jag.
Vi får se till att hjälpas åt att fylla på kontot så alla blir omhändertagna!
Härligt Praxis - ni gör ett bra jobb :)
Rackarns söt var lille Axel, om jag var Du Lo-Katt skulle jag nog tveka att skicka ner mig till Hultsfred onsdag. Känns som om lill fisen lätt skull kunna bli kidnappad av mig……..hi hi å så behöver ju Wille en lillebror……
Ps jag känner mig lite lite bättre hoppas det inte är flusan som kommit till mig, alla går omvägar runt mig här i huset DS
maruska
Maruska - vi kanske ska ta och lämna den hos dig istället
. Behöver Wille en lillebror så vet vi ju vart denne ska:)
Jo du Maruska, Ska inte Wille få en lillebror??? Lille Axel saknar en snäll storebror….. *nynnar lite för mig själv*
Du får väl komma och "känna" på lillen hemma hos mig med jämna mellanrum annars, så kanske kärlek och ett blivande hem uppstår
Joo Wille ska få en lillebror, men jag vill få en till 100% stabilitet här hemma med vovvarna först. Det fungarar mycket bra och det känns som om Wille är en i flocken fast han inte är flockdjur så som en hund är.
Just nu är jag bara så lycklig att Wille är här och inte i skrotbilen! inget får rubba det. Därför är jag lite osäker på en lillebror just nu.
Men det kommer, och jag är säker på att någonstans någon gång kommer rätt tillfälle för det.
Så lille Axel kommer till Klocket på onsdag.
Sov gott på Er alla
maruska

Så skönt att lille Axel är kommen fram efter en lång dags resa. Söt är han.
vilken liten fjutt Axel är, och så härliga bilder, du blir stödhem Lo-Katt till lillkissen, eller hur, ska bli kul att höra hur Lokissen reagerar
Maggan47
Ha ha Lokatten kommer bli sur som en citron om hon reagerar lika som med de andar ungarna (första gånge någonsin jag hört henne fräsa och se ut som en Tudorkatt) - fast förhoppningsvis går det över. Lokatten är ju väldigt busig:)
Risken är större att hunden tar denne lille som bäbis, om den är väldigt liten - hunden Puma är nämligen väldigt skendräktig fortfarande…
Då får lille Axel en vovvemamma
Nu har Axel fått frukost som han glatt smaskat i sig. Han är så sött när ha småfräser när man sträcker sig fram i buren för att ge honom mat och byta vatten :-)
Och hans favorit sysselsettning verkar vara att just äta. När han gör det så bryr han sig inte om annat. Nu imorse när han åt så rensade jag hans låda samtidigt och han tittade inte ens åt mitt håll. Mnammm mnnamm mnnmamm… Maten är livet …nammm nammm nammm……..
Igår fick han sin första avmasknings tablett vilken han också glatt åt upp :-)
Och nu har lillen börjat jama tyst och ynkligt vid dörren så jag gick in till honom och pratade. Efter en stund så öppnade jag dörren och försökte leka med honom med en stor fräder från en påfågel (inte den färgade fjädern dock en lååång brun). Han tittade nyfiket på den och luktade med inget mera.
Då tog jag fram lite torrfoder och kollade om han kan ta en pyttelitten kula från mina fingrar och det gjorde han. Och då fortsatte jag med fem små kulor till och alla åt han glupskt från min hand. Ibland småfräste han lite ibland inte. Medan han tuggade på den torra biten så kunde jag klappa honom lite försigtigt på huvudet med två fingrar, utan att han backade.
Hmm… Det verkar bekant… Har hört det någonstans… *kliar mig i huvudet* Leder inte raka vägen till en mans hjärta genom hans mage? Lille Axel säger ivrigt : YES!
Han var så glupskt att han försökte huga av mina figrar några gånger. Han öppnar gapet och huger i blindo hi hi 
Lillen jamade lite igen så jag öppnade hans bur och satte mig utanför. Han kom lite närmare och efter en stund kunde jag klappa honom lite försigtigt över huvudet och sedan över hela kroppen och han verkade njuta. Han rullade in framtassarna under sig och blundade.
Sedan när jag fick ont i armen av att hålla den utsträckt flera minuter så drog jag ut den men satt fortvarande på golvet utanför buren. Då tog han modet till sig och gick ut och förbi mig. Nu har han undersökt hela rummet och tycker att fönstret är mest intressant.
Jag flyttade på mig till gästsoffan och dit kom han med. Han gick runt mig och var inte särskilld rädd.

Trust me, ni vill inte se mig på morgonen…

Åh vad fin och modig han är! Du gör ett toppenjobb med honom :) Lille plutten, nu slipper han frysa mer!

En sån liten sötnos. 
http://s283.photobucket.com/albums/kk318/tervmatte/?action=view¤t=SDC11037.flv
Här finns det en film med Axel
tervmatte - så underbart läsa detta under en eländig förmiddag (hunden är sjuk). Då kommer kissen säkerligen vara som vilket gosig katt som helst inom snar framtid
.
Hi hi - lite roligt han sitter kvar för lite kel trots fräsandet innan. Kuslig njutning eller
Lo-katten
Oj, vad tråkigt att din vovvsa är sjuk
Har det med skendräktigheten att göra?
Förresten, hon är jättefin. Har också haft mina funderingar ett tag på att skaffa en Shar Pei 
Maruska
Har du någon som kan servera te och kakor åt dig? Stackaren som ligger sjuk… Krya på dig
tervmatte - nej, inte pga skendräktigheten. Hon har fått ett shar-peifeberanfall.
Tyvärr fick hon shar-peifeber i februari detta år och det kom som en chock då det brukar drabba unga hundar - inte en 5-åring för första gången. Hon fick då två feberanfall två gånger med kort mellanrum, men har sedan dess varit symptomfri - tills idag:(
Hon har tidigare varit en frisk hund och därför en bra kandidat för avel - trodde jag:( Känns för jävligt nu då hon har en kull efter sig och det är ärftligt och ev har även en av avkommorna fått det oxå:(
Puma är min 4.e egna shar-pei under loppet av 9 år, men hon är den enda som lever. Jag kommer aldrig mer skaffa en av samma ras igen pga alla problem som finns i rasen. Mitt tips är - leta efter en friskare ras, även om dom är helt underbara.
Här kan du läsa om shar-peifeberom du vill
tyvärr är jag riktigt eländig, så en liten förvarning blir jag inte bättre så vet i sjutton om jag fixar att åka onsdag till Hultsfred.
tervmatte inga kakor o te
Lo-katt tråkigt med vovven
nu tillbaka till sängen
Maruska
Oj då, det låter inte roligt Maruska:(
Vi kanske ska börja spana efter ev andra lösningar för att få upp kissen. ingen annan som ska åka den rundan ?

#60 Först nu förstod jag hur liten han faktist är! Sååå söt…
Ajajaj Maruska, hoppas att det inte är något allvarligt :-(
Lo-katten, det låter inte bra med Shar-peifeber. Är hon hemma nu eller på sjukhuset?
tervmatte - Hon är hemma - det finns inget annat att göra mer än att hålla nere febern och dämpa smärtan i haslederna. Förhoppningsvis är hon sig själv igen imorgon eftermiddag/kväll. Det sitter i mellan 24-36 timmar.
Hon har fått febernedsättande då tempen gick uppåt 41 grader, så hon mår lite bättre nu efter att den verkat. Hon svarar tack och lov bra på Magnecyl.
Jag är mest rädd för att njurar/lever ska krascha framöver då detta sliter enormt på dom organen:(

Hej alla, tänkte passa på att presentera oss som "gömms" bakom denna signatur i forumet. Vi är två tjejer (sambos) som bor i Teckomatorp och har startat en undergrupp till FFK i Malmö. Vi började i augusti och har mestadels arbetat med att hjälpa en man här i byn som hade ca 28 katter som förökade sig ohämmat. Nu har vi kastrerat 11 vuxna katter och placerat 4 kattungar i permanenta hem. Ytterliggare två kattungar har vi hemma hos oss just nu som vi försöker få tama. Dessa söker vi stödhem till :) Det var lite om oss, om ni har några frågor svarar vi gärna på dem.
Tervmatte: Underbara bilder, han kommer bli en gosig kise på nolltid verkar det som :)
Lo-katt: tråkigt med hunden, sänder krya på dig tankar till henne.
Maruska: krya på dig :)
Hoppas att transport kan ordnas så att lille Axel kommer upp till Lo-katt så småningom. Men det verkar som han är i mycket goda händer så länge :)
#70 Välkommen till forumet :-)
Axel verkar ha början till en luftvägsinfektion.
Läs mera här:

Stackars Axel! Krya på gosingen!
På lördag åker jag och Hennum till Svalöv. Ska kolla runt och försöka få en bild av hur många som är kavr där. Tror det är en unge kvar, dock större än de vi tagit hittills. Sen är det fyra vuxna och jag såg en ungkatt som inte är fulluxen heller. Usch, vad ska man göra. Måste kastrera men vet inte hur det ser ut med matningen. Ska försöka prata med folket där när vi delar ut lappar. Förhoppningsvis kan de bli gårdskatter.
#70, jag mailar er på fredag senast, ett förslag till flygblad!
Hoppas ni får lite respons från Svalövborna. När dom ser att ni tar tag i saker, så kanske många vill hjälpa:)
Vill bara passa på att tacka för de gåvor som har kommit in till de små Svalövkatterna. På lördag bär det av till vår veterinär för koll och första vacc.
Lillen mår jättebra idag. Ögat rinner inte längre och han andas som vanligt. Nu är det endast när han äter som det ibland kommer något konstigt ljud. Jag tror faktiskt att jag överreagerade en smula
Eller så är det Vetrimoxins förtjänst, jag vet inte…
Hur som helst så ringde jag tidigt idag till djursjukhuset i Läckeby (Kalmar). Det visade sig att de har samma datorsystem nu som deras poliklinik i Högsby och jag kunde boka tid för Alex (vi kallar honom för Alex eller Max) tills på fredag. Vet att för i tiden kunde man inte göra så då de hade olika system. De tyckte att det lät som en lätt förkylning men vill jag så kan de göra en allmän koll på honom. Så på fredag kl.10.20 ska vi dit.
Nyss lekte Alex för första gången. Han kröp in i en transportbur som ligger på gästsoffan och jag satte mittemot buren. Jag tog fram en burk med kattmynta och "badade" en leksaksmus i den. Jag lade musen framför Alexs men han verkade inte vara så intresserad av den. Då tog jag fram påfågelfjäder och fjantade mig med den. In i buren ut från buren, runt buren, runt ingången, upp och ner, osv. Och hans ögon bara växte hela tiden. Till slut kunde han inte hålla sig längre och började slå med tassen efter den. Och så fortsatte det. När han var som mest uppspelt så höll han tygmusen i munnen och samtidigt jagade med tassarna efter fjädern :-) Sedan när han har tröttnat så lade han sig på sidan med tassarna rakt ut och halvblundade och tittade på mig med sina fina små ögon… Han är helt underbar… Jag klappade honom och då blundade han och somnade… Då gick jag ut från rummet. Det var för ca 25min sedan. Och precis nu säger min man att Alex ligger nu vid fönstret sover.