Hur förbereda??
Jag kommer idag hämta hem en liten skygg kattdam.
Hon kommer till en början få ett eget litet rum tills jag ser att hon äter, dricker och går på toa och känner sig hemma.
Jag håller på att inreda det så hon får lite krypin här och var så hon känner sig trygg skall även köpa Feliway och plugga in. Hon har bott inomhus och går på lådan och sådant men är oerhört skygg.
Vad kan jag mer göra? Skall jag dra för fönsterna? Jag kommer sätta hennes låda (jag tar med mig hennes saker så hon får med sig sin lukt) under ett bord vilket kan skapa större trygghet så hon sätter sig villigare.
Skall jag ha lampan tänd eller släkt vill ju inte överraska henne när jag kommer in om hon blir rädd när jag tänder lampan. Tacksam emot alla råd jag kan få.

Eftersom katten är innekatt sedan tidigare behöver du inte täcka fönstren. Det gör man bara för de katter som aldrig sett en fönsterruta förut, så de inte ska göra illa sig genom att kasta sig mot den i tron att det går att fly där.
Lampor behöver du inte heller bry dig om, tänd när du behöver.
Det du kan tänka på är att alltid förvarna om att du är på väg in i rummet genom att knacka lite lätt/skrapa på dörren. När katten lär sig din signal blir den tryggare, vet att den är ensam och kan röra sig i hela rummet tills den hör det ljudet, och då kan den sätta sig i trygghet på avstånd från dörren.
Ge katten några dagar att 'landa', vänja sig vid sin nya miljö, och börja därefter tillbringa tid i rummet. Till en början bara ignorera katten, om den är riktigt skygg, prata i telefon, surfa, läs en bok, helt enkelt bara vara där i rummet. Då lär katten känna dig på avstånd, blir van vid din röst och dina rörelser. Med tiden blir den mer avslappnad, törs släppa dig med blicken, slumra lite, etc.
Då kan du börja visa att du vet att katten finns där, blinka långsamt och vända bort huvudet, rulla godsaker mot den, leka med fjädervippa, etc. I början leker man ju ensam, men rätt vad det är så kommer det fram en tass som vill delta. :-)
Katter gillar rutiner och förutsägbarhet, speciellt skygga katter, så det är det man får jobba för - göra så att det katten är rädd för blir en del av vardagen.
Tusen tack för dina råd..
Jag och katten har en historia bakom oss (och antagligen tycker hon att det lutar åt det mindre trevliga hållet). Det var jag som fick in henne (det var väl ett +), hon har bott hos min pappa som hon har hittat som är en bra kli maskin.
Men det är jag som har klippt klorna på henne och när hon gjorde sig illa i tassen var det jag som kollade till det. Så jag förbereder mig på att hon inte kommer ta emot mig med en massa kel och gos precis…
Du har fått jättebra råd av Kittekatten som jag delar till 100% och så har jag också gjort med alla de skyggisar vi tagit hand om.
När vi fick hem ädelstenarna och de började känna sig mera hemma började jag sova hos dem. Ville att de skulle vänja sig vid hur det är i ett hem och redan första natten sov alla 3 kattungarna i min säng.
Även om kissen till en början inte välkomnar dig med öppna tassar så tror jag ändå att hon kommer få tillit till dig. Första steget är maten och godbitar som gör underverk.
Lycka till med kissen och berätta hur det går.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Nu har vi haft henne hemma i lite mer än 48 timmar. Igår var det STOR förendring i hennes beteende och hon kom ut och mötte mig när jag kom in i rummet. Hon mötte även min hand med sitt huvud lite försiktigt så det känns unerbart. Hon är mera modig om man är där inne, hon går runt och kollar läget och går runt och runt fåtöljen som står där inne. Hon har även hittat fönstret och sitter och spejar.
Jag var lite orolig till en början då hon inte varit på toa eller att jag sett henne äta/dricka, men på toan har hon varit två gånger nu (andra gången var jag där inne) och hon kissade båda gångerna. Men hon verkar inte ätit nått. Hon var väldigt kräsen hemma hos min far (hon åt icas blötmat och mjaus torrfoder), men här för hon det inte även att jag satt in det fodret mina katter får (mjau tetra och Eukanuba torrisar) jag lägger en tsk blötmat och byter med gämna mellanrum och även smakerna för att se om nått kan falla henne på läppen.
Vi har två katter här hemma utöver bonuskatten nu då, och dom har inte märkt något direkt att det har varit nått annolunda förutom en stängd dörr (som dom accepterat konsigt nog), men nu när jag skulle gå ut ur rummet så följde lilla bus mig till dörren och när jag öppnade dörren satt våran Stina katt och undrade vad som stod på. Lilla bus började direkt morra och fräsa och dra sig sakta bakåt, medan Stina blev alldeles till sig och ville fram till henne. Jag kom ut utan att någon katt hamnade på fel sida dörren, men nu sitter Stina utanför dörren och vill in, hon rullar sig och krafsar på dörren och vissar tydlig att det hon vill in. Jag öppnade dörren lite på glänt så dom fick se varandra. Lilla bus ställde sig i försvarsställning och morrade lite, medans Stina gjorde väldigt tydliga och många signaler till henne för att visa att hon var snäll.
Jag har inga direkta planer på att släppa ihop dom utan min plan var/är att Lilla Bus skall känna sig så hemma och säker i sitt rumm som möjligt, men hon blir väl antagligen stressad av att Stina sitter utanför dörren och jag försöker att ta bort henne därifrån, men samtidigt tycker jag att hennes beteende är så otroligt gulligt. Hon vill verkligen ta hand om henne känns det som och även Minja (den andra katten) är nyfiken på vad som händer där inne.
I helgen skall vi till sommarstugan så min mamma kommer vara här med lilla Bus och dom har träffats förut så det skall inte vara några problem. Men jag tänkte att eftersom vi tar med oss dom andra katterna så kanske Lilla Bus kunde komma ut i hela lägenheten lite. Eller är det bättre att hon får vara i sitt rum där hon börjar känna sig säker och hemma???
Om du har möjlighet bygg en gallerdörr eller sätt upp kompostgaller. Då får de en chans att se varandra utan att det blir slagsmål.
Däremot ska du inte släppa ut henne i resten av lhg när de andra katterna inte är hemma om du tänker att sätta tillbaks henne i sitt rum när ni kommer hem igen. Detta skapar bara oro och ännu mer ilska från katten som är instängd, hon kommer bara att försöka ta sig ut därifrån då.
Jag har själv gjort det misstaget och det slutar alltid med att katten som sitter instängd sitter och gråter på insidan.
Eftersom ingången till det lilla rummet är i hallen så blir det mycket spring där eftersom jag har en hund som skall gå ut. Kan det inte störa henne om jag har en nätdörr där då? För det är ett litet hål i väggen (långt nere vid dörren där dom antagligen drog sladdar) och den har ajg fått sätta igen då hon blev väldigt avvaktande och började fräsa så fort hon såg nått som röde sig på utsidan…
Ok, men då får hon vara inne i sitt rum även om vi är borta. Hur skall jag göra så hon får i sig mat och vatten tillräckligt? Hon har varit i skålarna och nosat men jag har inte sett henne äta nått. Vill inte att hon skall bli uttårkad och eftersom hon inte bajsat på 48 timmar så blir jag ju orolig.
Jag fortsätter med uppdateringar då damen fortfarande är här. Hon blir otroligt mycket modigare och hon har börjat äta mera nu än innan, men hon vill ha sitt torrfoder utlagt i fönstret och inte i någon skål :-).
Hon leker mera och gör värdens sötaste "döda snöret" hopp, även om hon inte gillar när man bär henne eller klappa hela kroppen går det framåt där också.
Men till min fråga. Jag satt inne hos henne precis nu för att hålla henne lite sälskap och kela lite med henne. Och när hon satt och tvättade sig som bäst tog hon in framtassen i munnen och bet av toppen på klona (alltså hon klipper sina egna klor). Det hördes ett knak när klon gick av och jag kollade ju självklart ifall det skulle gått sönder nått så hon började blöda. Men icke hon bet alltså av sin klo i perfekt längd. Jag har aldrig varit med om detta förut då jag klipper mina katters klor. Är det någon som har en katt som gör så??
Mina katter biter av sina klor när de blir för långa, inte alla men många gör det själv.
härligt att höra att ni gör framsteg.
Flisan men ena katt gör så, många katter har jag hört, dessutom inspekterar Flisan framtassarna och biter lite till om det behövs,
hur går det för lillkissen
Maggan47
Lill kissen är hemma igen. Det var med mycket vemod då jag ändå ville ha henne kvar här då pappa inte jobbar med henne så som hon behöver. Men jag skickade med lite leksaker som hon fattat tycke för här hemma och sa till honom att han måste gå och klappa henne lite då och då, då hon inte är en sådan dam som kommer fram självmant hela tiden.
Även om hon verkade tycka att rummet hon hade här dög rätt bra så får hon en hel lägenhet där. Och min hund är tyvärr ingen lämplig hund att träna katter som inte gillar hundar, då han är VÄLDIGT påträngande och svarar gärna upp om hon fräser mot honom så båda parterna skulle leva i stress. Men jag skulle gärna vilja ha henne här fast killen vill inte ha flera djur.
Skickade även med fodret hon fått här (det är av bättre kvalité) och eftersom hon börjat gå upp lite i vikt och pälsen redan på så kort tid känns så mycket bättre så skall jag göra allt för att han skall fortsätta med det…
Men pappa ville ha henne tillbaka och han bryr ju sig om henne sjävlklart men eftersom det var jag som fångade in henne så klappar ju hjärtat extra åt henne…