Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 1266 ggr
lejonetelsa
0

Flyttande katt

Hej,
I september skrev jag om en främmande tigrerad katt som varit i mitt bostadsområde sedan augusti. Han var omärkt och saknade halsband. Jag satte halsband på honom med lapp som uppmanade potentiell ägare att ringa mig, men ingen hörde av sig. Efter många "om" och "men" hittade jag en adoptivmatte till honom - och en vecka därefter hörde ursprungsägarna av sig och hade hittat en av mina lappar. De berättade att han hade varit borta i 5 månader. Han flyttade därefter hem till sin gamla matte och husse igen.  

Ägarna hade flyttat från ett område nära mitt till ett nytt område ungefär 5 km bort och de berättade att katten Sigge redan hade rymt tillbaka hitåt flera gånger. De var mycket glada att få honom tillbaka och skulle se till att han blev id-märkt.

Där trodde jag att denna "borttappade katt"-historia skulle sluta. Men nu har vi ett problem. Sigge rymmer tillbaka hit hela tiden. I natt dök han upp igen - andra gången på en vecka - och ylade så högt utanför mitt hus att jag vaknade med ett ryck kl 02.00. Han har nu spenderat natten i mitt kök och i morse fick hans matte komma och hämta honom igen.

Vad ska vi göra? Sigge är inte en katt som man kan hålla inne. Han är stor och stark nog att knocka ner vilken dörr som helst. Han ylar och har en intensiv önskan att vilja gå ut. Jag tvivlar inte en sekund på att hans husse och matte älskar honom och är bra kattägare. Han är i strålande skick, numera id-märkt, får uppenbarligen rejält med mat och är en supersocial katt. Vad är det som får honom att "springa bort"?

Ägarna har inte skaffat fler djur eller barn - de har bara flyttat. Det finns tydligen många katter i det område dit Sigges familj flyttat, men det finns ju jättemånga katter i mitt område också och ändå kommer han just hit! Och  Sigge rymmer inte tillbaka till sitt gamla hem där de bodde förut, utan till mitt område som ligger en bit bort från hans barndomshem…Varför?

Har ni någon aning om vad det kan bero på att han rymmer hela tiden? Eller några idéer om vad vi kan göra? Jag tycker synd om ägarna och vet att det bara är bara en tidsfråga innan han är tillbaka här igen. Att vandra 5 km för en stor (kastrerad) hankatt är ju ingen match så han avverkar nog sträckan på en timma!!

Är enda lösningen att han får flytta hit? (Min granne kan tänka sig att ta hand om honom).

Tacksam för idéer!

Lejonet Elsa

Kittekatten
0

Han har sitt revir vid er, och där trivs han, och om det finns massa katter på nya stället så kan det vara svårt att etablera ett revir där, då skulle han behöva slåss. I hans hjärna så ser han säkert ingen anledning till att flytta, hans revirkänsla är starkare än kopplingen till sin ägare. Det är vad jag tror om anledningen, har dock inga tips om hur man kan komma tillrätta med rymningarna.

tuska
0

En katt följer sitt hus  en hund följer ägaren.

Att ge honom frisk luft på en inätad balkong och sällskap av en kattunge  skulle jag pröva om jag vore kattens ägare. jag skulle oxå träna in katten på koppel promenader att gå samma runda varje dag på det nya stället gör att man tränar honom på sitt nya revir och det skulle bli i koppel för all framtid.

essut50
0

Fråga kattägaren om din granne kan få ta hand om honom? Det vore det bästa lösningen tror jag…

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

lejonetelsa
0

Hej,

Jag önskar att jag kunde tro på tanken att försöka näta in en balkong eller gå med Sigge i koppel men det känns tyvärr inte så sannolikt att det skulle gåRynkar på näsan. Han har alltid bott i villa i skogsområde - både i gamla och nya boendet och är en "tvättäkta" utekatt. Han är typen som alltid varit borta hemifrån några dagar då och då. Han är väldigt självständig och verkar se oss alla lite mer som matleverantörer än som ledarfigurer. Han är dessutom 6 år gammal. När han bodde hos sin adoptivmatte en vecka lyckades han rymma redan första veckan (även om hon hittade honom igen samma dag)!

Numera rymmer han till mitt bostadsområde - han verkar inte gå dit där hans gamla hus och revir ligger. Hans barndomshem är ungefär 800 m bort från mitt, på andra sidan en väg. Konstigt att vårt område ingår i hans gamla revir, men det är naturligtvis möjligt. Kanske har han mindre revirkonkurrens här hos oss än där han bor nu? Vi har många katter här men ingen direkt dominant "toppkatt" som står högst i rang.

Inte kan det väl vara att han tycker att maten som han fått här är godare? Verkar knäppt att rymma 5 km för att få Pussi bitar i gelé!! Och han verkar lika glad att få komma in hos min granne som hos mig så det är inte en fråga om "förälskelse" i någon av oss som personer eller någon av mina katter.

Kanske Tuska har rätt att han behöver sällskap av en kattunge, men samtidigt kanske det är att chansartat skaffa en till katt till en superdominant ensamkatt. Det känns som att ge honom ytterligare en anledning att vilja flytta…

Svårt. Svårt. Jag har aldrig träffat en katt som Sigge, utan bara haft väldigt "mammabundna" katter som är som häftplåster… Vi får se vad som händer nästa gång han kommer tillbaka. Kanske min granne och jag kan övertyga ägarna att vi ska testa att låta Sigge bo hos min granne ett tag - för att se hur det går. Det är 2 år sedan ägarna flyttade från sitt gamla hus och ganska fascinerande att han fortfarande längtar hemåt!

Skrattande-Hälsningar,

Lejonet Elsa

FFKTeckomatorp
0

De skulle behöva ha Sigge inomhus 1 månad i det nya hemmet så han ev. förstår att han bor där nu, men antgligen är hans gamla revir så lockande så han går tillbaka dit, men de kan ju prova ha honom inne ett tag.